هشتگ های داغ :‌

5 ترفند مهم برای عکاسی در شب با موبایل

 

هنگامی که بعد از غروب خورشید گوشی خود را برداشته و از منزل بیرون می‌رویم، سعی می‌کنیم دوربین را به سمت مناظر زیبایی بگیریم که سایه‌های تاریک شب آفریده است؛ اما متاسفانه نتیجه کار چندان درخشان نیست؛ برخلاف عکس‌های روز که از نور فراوان بهره می‌برند، موانع پنهان متعددی برای عکاسی در شب وجود دارد.با وجود آنکه در روشنایی روز همه جزئیات دیده می‌شوند و عکاسی می‌تواند دقیق‌تر باشد، اما شب‌ها فضای عکاسی می‌تواند متفاوت‌تر و البته جذاب‌تر باشد. با این اوصاف است که عکاسی هر سوژه نه چندان خاص در شب می‌تواند عکسی جالب و منحصربه‌فرد باشد.

راهنمای عکاسی در شب

میزان نور موجود که به دشواری جزییات پس زمینه را نمایان میکند، کنتراست شدید میان قسمت‌های روشن و تاریک، نیاز به نوردهی طولانی، نویز تصویر و البته مجموعه نورهای ناخواسته از نقاط مختلف با رنگ‌هایی که قبلاً ندیده‌ایم و اشیایی که لرزان و خارج از فوکوس هستند. برای اینکه بتوانیم عکس خوبی از مناظر شب بگیریم باید مشکلات مذکور را حل کنیم. ما در ادامه برخی ترفندهایی که کمک می‌کنند تصویر بهتری بتوان در شب به وسیله دوربین گوشی همراه ثبت کرد را مرور خواهیم کرد.

 

راهنمای عکاسی در شب

دلیل کم بودن کیفیت چیست؟

بزرگی ابعاد دریچه دیافراگم و نقطه حساس به‌ نور در بیش‌تر گوشی‌های هوشمند تقریباً 15 تا 30 میلی‌متر است؛ اما در سوی دیگر اندازه سنسور دوربین‌های پیشرفته و دیجیتال 860 میلی‌متر بوده که 30 تا 60 برابر بیش‌تر از موبایل‌های بالا رده است. درصورتی‌که هوا روشن باشد، سنسور کوچک گوشی شما نور زیادی دریافت می‌کند؛ اما وقتی هوا تاریک است کم‌ترین میزان نور ممکن دریافت خواهد شد و عکس‌ها به همین دلیل به‌خوبی روز ثبت نمی‌شوند.

استفاده از فلاش دوربین

فلاش گوشی شما ممکن است با استانداردهای حرفه‌ای ساخته نشده باشد، اما این بدان معنی نیست که باید نور پردازی را به طور کامل ترک کنید. در عوض، یک منبع نور را جلوی سوژه عکاسی خود بگیرید و از آن برای روشن‌تر کردن سوژه خود استفاده کنید. در این صورت شما به یک دستیار و یا یک دست یدک نیاز دارید. با این روش شما می‌توانید عکس‌های متفاوت شفاف رنگی بگیرید.

 

عکاسی در شب با دوربین عکاسی

لطفا زوم نکنید

زوم کردن در گوشی‌های هوشمند تنها  لبه‌های تصویر را حذف و تصویری که باقی مانده است را بزرگنمایی می‌کند؛ اما این کار کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد و اگر شما در حال عکاسی در شب باشید باید گفت کیفیت تصویر به خطر می‌افتد. گوشی خود را در شرایط عادی قرار داده و سپس اقدام به ثبت تصویر کنید.

بی‌حرکت بمانید

بدون شک ثابت نگه‌داشتن دوربین گوشی موبایل یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید هنگام عکاسی در شب در نظر بگیرید. در نور کم، تکان خوردن دوربین می‌تواند عکس را تار کند و این موضوع به دلیل زمان نوردهی بیشتر مورد نیاز برای ثبت عکس رخ می‌دهد. برای گرفتن بهترین عکس ممکن صبر داشته باشید.

سعی کنید با تکیه دادن به یک جسم سخت مانند دیوار گوشی را کاملا بی‌حرکت نگه‌ دارید. توصیه می شود از تایمر برای ثبت عکس استفاده کنید، چرا که حتی هنگام فشردن دکمه شاتر ممکن است تکان هایی به دوربین گوشی وارد شود.

با این اقدامات می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که لرزش دوربین گوشی هنگام عکاسی باعث خراب شدن عکس نخواهد شد.

از نور محیط کمک بگیرید

اگر هنگام عکاسی با گوشی همراه در شب منبع نور مصنوعی در نزدیکی شما بود از آن بهره بگیرید. حتی منابع نوری ضعیف هم می‌توانند به شما کمک کنند تا از بالا رفتن نویز در عکس یا تاری ناخواسته جلوگیری کنید.

نکته‌ دیگر این‌ که سعی کنید تا جای ممکن از فلاش در فواصل دور استفاده نکنید. هرچند فلش با نیت خوبی ساخته شده است ولی می‌تواند با ایجاد بخش‌های پرنور عکس، فرصت شما را برای ثبت یک‌ لحظه‌ از بین ببرد.

اگر سوژه‌ شما یک انسان است برای رسیدن به بهترین نتیجه می‌توانید آن را در محلی قرار دهید که منبع نوری به شکل غیرمستقیم او را روشن کند.

استفاده از حالت پیش‌فرض شب برنامه دوربین

اغلب گوشی‌های هوشمند در اپلیکیشن دوربین خود تنظیمات خاصی برای عکاسی در شب دارند و سایر گوشی‌ها نیز می‌توانند از اپلیکیشن‌های عکاسی جداگانه استفاده کنند. البته فعال کردن تنظیمات شبانه همیشه نتایج مثبت ندارد. ممکن است عکس‌ها را بهتر یا بدتر کند اما به هر حال بهتر است شانس خود را امتحان کنید و ببینید این تنظیمات روی گوشی شما چه نتایجی خواهد داشت.

تنظیمات موبایل آیفون برای عکاسی در شب

سرعت شاتر را دستی تنظیم کنید

باید به این موضوع اشاره کرد که تلفن‌های هوشمند، این کار را به صورت خودکار برایتان انجام می‌دهند؛ اما گاهی اوقات می‌شود با دست بردن در تنظیمات عکس برداری، تصاویر بهتری به ثبت رساند.

اکثر اپلیکیشن‌های دوربین تلفن‌های هوشمند هم امکان تغییر اعداد و ارقام تنظیمات ISO را به کاربر می‌دهند؛ اما در صورتی که قادر به انجام این کار نبودید می‌توانید خیلی راحت با نصب اپ‌های شخص ثالث به تنظیمات ISO دست پیدا کنید.

البته در نظر داشته باشید که در اولین اقدام به سراغ تنظیمات ISO برویم راه چاره مان نیست، بلکه ایجاد تغییر در تنظیمات ISO نیز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند رنگ زدایی یا کاهش جزئیات در تصاویر شود.

با بهره گیری از این روش، هم پیروز هستید و هم بازنده. در اصل با تغییر تنظیمات ISO به عکس‌های روشن و شارپ تری دست پیدا می‌کنید که شاید آن‌قدرها از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نباشند؛ اما در سوی دیگر دیافراگم برای عکاسی در شب باید بین f/1.8 و f/4 تنظیم شود.

مقدار دقیق به گستردگی لنز و میدان دیدی بستگی دارد که شما در اختیار دارید. لنزهای گسترده‌تر اجازه ورود نور بیش تری را می‌دهند اما فوکوس عکس را در مقابل کم‌تر می کنند. دیافراگم تنگ‌تر از f/4 بدون استفاده از سه پایه جواب نمی‌دهد.

 

عکاسی در شب با آیفون

ترفندهای نرم افزاری موبایل هنگام عکسبرداری در شب

هرچند روش‌های فوق در اغلب موارد می‌توانند کارساز باشند و به شما در ثبت تصاویری باکیفیت‌تر در شب و یا محیط‌های کم نور کمک کنند، با این حال در برخی از مواقع کیفیت تصویر ثبت شده چندان چنگی به دل نمی‌زند.

در این گونه مواقع بهتر است به جای ثبت مجدد تصویر و یا سعی در تغییر شرایط حاکم، به استفاده از روش‌های نرم افزاری روی بیاورید. امروزه اپلیکیشن‌های موبایلی بسیاری در جهت روتوش و تغییر رنگ بندی تصاویر عرضه شده‌اند.

در سوی دیگر عکاسی در شب توازن رنگ مناسبی ندارد. اغلب رگه‌های نارنجی در عکس ایجاد می‌شود که حتی با فتوشاپ هم قابل برطرف شدن نیستند. در صورتی که در عکس‌های ثبت شده این رگه‌ها را مشاهده می‌کنید از افکت سیاه و سفید استفاده کنید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش