هشتگ های داغ :‌

تفاوت سری های پاور گرین

کاربرد سری های پاور گرین در سیستم چیست؟

در این مقاله به معرفی سری های پاور گرین می پردازیم و مشخصات فنی هر سری را بررسی می کنیم. قبل از شناخت سری های پاور گرین بهتر از با وظیفه و عملکرد پاورها در سیستم آشنا شویم.

بر کسی پوشیده نیست که هرچند سخت افزار یک دستگاه الکترونیکی قدرتمند باشد، با این حال تنها در زمانی قادر به فعالیت است که انرژی الکتریکی مورد نیاز آن تامین شود. در پی‌سی‌ها به دلیل پرمصرف بودن قطعات داخلی، بایستی از یک منبع تغذیه امن یا Power supply unit استفاده کرد که انرژی الکتریکی را تحت ولتاژ ثابتی ارائه دهد.

روش کار این قطعه تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ بدون فرکانس DC می‌باشد؛ یعنی به روش سوئیچینگ عمل رگولاسیون انجام می‌پذیرد. بیشترین ولتاژ مورد استفاده در قطعات سخت افزاری امروزی، خروجی 12V+ پاور است، از این رو تناسب برآیند قدرت خروجی این شاخه با میزان مصرف از آن، مهم‌تر از تناسب توان کلی پاور است.

نکات خرید پاور مناسب از بین بهترین سری های پاور گرین

پاور متناسب با سخت افزار موجب عملکرد بهتر قطعات، تثبیت طول عمر مفید قطعات، کاهش مصرف انرژی کامپیوتر و در کنار قابلیت ارتقای محدود قطعات سخت افزاری در آینده می‌گردد. ولی معمولاً انتخاب پاور متناسب با توان و نیاز قطعات سخت افزاری برای کاربران عادی، یک کار سخت و پیچیده به شمار می‌رود. تناسب توان پاور با سخت افزار، موجب افزایش دقت ولتاژ خروجی پاور و همچنین رگولاسیون بهتر پاور در بارگذاری‌های متقابل می‌شود که نهایتاً باعث عملکرد بهتر قطعات تغذیه شونده خواهد شد.

راندمان یا میزان بهره‌وری پاورها نکته‌ دیگری است که باید به آن توجه داشت. تولیدکننده‌های مطرح این فاکتور را در مورد پاورهایشان اعلام می‌کنند و تولیدکننده‌های بی‌نام‌ونشان یا کمتر شناخته‌شده، معمولاً از بیان آن طفره می‌روند. این عدد مشخص می‌کند از میزان وات اعلام شده توسط سازنده، چه درصدی پس از قرار گرفتن تحت بار در دسترس خواهد بود، یا به عبارت ساده‌تر، پاور شما چند درصد از برق متناوب ورودی را به برق مستقیم تبدیل می‌کند. این عدد معمولاً تحت بار 50 درصد محاسبه و اعلام می‌شود.

استفاده از قطعات باکیفیت میزان تلفات را به حداقل می‌رساند و به همین دلیل است که پاورهای گران‌تر، بازده بهتری دارند. پاورهایی که بیشترین بازده را دارند، با استانداردی تحت عنوان 80PLUS مشخص می‌شوند. این استاندارد به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد که بازده پاور مورد نظر، تحت هیچ شرایطی از 80 درصد کمتر نخواهد بود؛ بنابراین اگر پاوری موفق شود در تست‌ها، بازدهی بیشتر از 80 درصد از خود نشان دهد، موفق به دریافت استاندارد و لوگوی پایه‌ی 80PLUS خواهد شد.

 

راهنمای خرید هدست گیمینگ ارزان را مطالعه کنید.

پاور

محاسبه توان پاور گرین

تناسب توان پاور با سخت افزار، موجب کاهش نویز و ریپل در ولتاژ خروجی پاور می‌شود که این موضوع باعث عملکرد بهتر رگولاتورها و کاهش دمای آن‌ها و نهایتاً تثبیت طول عمر قطعات خواهد شد. همچنین تناسب توان پاور با سخت افزار، موجب کارکرد پاور در دامنه 20 الی 80 درصد توان خروجی‌اش می‌شود. این محدوده دارای بهترین شرایط برای عملکرد پاورهای استاندارد در بحث کاهش اتلاف انرژی می‌باشد.

اگر وقت ندارید مجموع توان مورد نیاز قطعات کامپیوترتان را حساب کنید، می‌توانید یک‌راست سراغ برنامه‌های محاسبه‌ توان بروید. ماشین‌حسابی که شرکت گرین برای محاسبه‌‌ پاور ارائه کرده‌ کاملا دقیق بوده و با توجه به کاربرد مدنظر شما توان مورد نیازتان را محاسبه می‌کند. در این ماشین‌حساب‌ می‌توانید تک‌تک قطعات مدنظرتان را تعیین کنید تا مشخص شود به چه پاوری نیاز دارید.

شرکت‌های سازنده پاور، متناسب با نیازهای مختلف سری‌های متفاوتی از پاورهای مورد نظر را تولید می‌کنند. کاربران نیز باید متناسب با نیاز خود سری مورد نیاز را انتخاب کنند. حال اگر توان مصرفی کامپیوتر خود را بدانید از کجا باید فهمید که کدام یک از سری های پاور گرین را باید انتخاب کنید؟ برای پاسخ به این سوال ما در این مطلب قصد داریم سری‌های مختلف پاور گرین از را مرور کنیم.

چرا سری های پاور گرین (GREEN)؟

گرین شرکتی ایرانی است که در سال 1375 با هدف تولید و عرضه قطعات و تجهیزات الکترونیکی-کامپیوتری سازگار با محیط زیست به ثبت رسید، هم‌اکنون پس از گذشت 26 سال از تأسیس آن، هنوز هم در راستای تحقق اهداف اولیه خود ثابت قدم مانده و کیس و پاورهایی مطابق با بالاترین سطح استانداردهای روز جهان و سازگار با محیط زیست تولید می‌کند.

البته محصولات این شرکت صرفاً کیس و پاور نیست بلکه در عرصه‌هایی همچون خنک کننده‌های لپ‌تاپ و پی سی نیز فعالیت دارد، اما کیس و پاورهای این شرکت در عرصه رقابت‌های جهانی، بیشترین حرف‌ها را برای گفتن دارند. به همین خاطر بر آن شدیم تا در راستای حمایت از این تولیدکننده‌ قدرتمند ایرانی، انواع پاور گرین را به شما معرفی کنیم تا ضمن انتخاب پاور مناسب، با توانایی‌های این شرکت نیز، قدری بیشتر آشنا شوید.

معرفی سری‌های پاور گرین

این نکته را در نظر داشته باشید که کار اصلی تمامی پاورهایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد یکسان بوده و آن هم رساندن انرژی الکتریسیته مناسب به سخت افزار است. در سوی دیگر حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر قادر به تشخیص مدل مناسب برای اساس معیارهای مذکور نبودید، حتما به یک اهل فن، همچون مشاوره آنلاین شهرفافا مراجعه کنید چرا که انتخاب یک پاور نامناسب می‌تواند سلامت قطعات داخلی یک پی سی را تهدید کند.

سری OC پاور گرین

سری OC از بهترین سری های پاور گرین است که برای کاربران حرفه‌ای و آن‌هایی که علاقه‌مند به اورکلاک کردن پردازنده هستند، مناسب می‌باشد. یکی از نکاتی که کاربران حرفه‌ای در هنگام خرید یک منبع تغذیه به آن توجه بیش از پیشی دارند، تعداد و تحمل ریل‌های خروجی شاخه +12V منبع تغذیه می‌باشد. توان تحمل جریان بالا و قدرت استثنایی شاخه 12 ولت در پاورهای سری OC گرین، موجب پایداری بالای آن‌ها در تثبیت سطح ولتاژ شاخه +12V در عملیات اورکلاکینگ شده است.

همچنین بهره‌مندی از ترانس‌های ترکیبی بسیار پرقدرت با عملکرد فراتر از 125 درصد توان حقیقی در پاورهای OC گرین، این امکان را در اختیار مصرف کنندگان حرفه‌ای قرار می‌دهد تا نزدیک به 125 درصد توان حقیقی پاورها و برای مدت زمان مشخصی اقدام به اعمال بار جهت تامین انرژی قطعات پرمصرف سخت افزاری خود در شرایط خاص اورکلاک نمایند.

پاور OC

هفت منبع تغذیه عرضه شده در این گروه دارای گواهینامه‌های نقره‌ای، طلایی و پلاتینیومی از ارگان 80Plus می‌باشند. گواهینامه‌های مذکور برای نمونه مدل پاور اولیه تامین کننده مادر صادر گردیده است و نمونه پاورهای اصلاح شده گرین دارای شرایط و عملکرد بهتری در قیاس با نمونه اولیه خود می‌باشند. با وجود راندمان بالای پاورهای سری OC گرین، شاهد اتلاف انرژی گرمایشی بسیاری کمی در سطح مدار هستیم که با طراحی یک مدار هوشمند کنترل سرعت فن، شاهد عملکرد خیره کننده و استثنایی این پاورها در بحث نویز صوتی هستیم.

سری OC + پاور گرین

مشخصات این سری همانند سری OC بوده، با این حال از برخی جهات بهینه‌سازی‌هایی را تجربه کرده‌اند. پاورهای سری OC + با راندمان بالاتر از 92 درصد و ضریب توان بیشتر از 0.95 درصد و مصرف کمتر از 0.5w در حالت آماده به کار یک انتخاب فوق‌العاده ایده ال در راستای مصرف بهینه انرژی به شمار می‌رود. از دیگر ویژگی‌های این سری می‌توان به داشتن گواهینامه 80PLUS Platinum از موسسه Ecova Plug Load Solutions اشاره کرد.

سری HP پاور گرین

نام این گروه مخفف واژه High Performance می‌باشد و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید از عملکرد بالایی به عنوان یک منبع تغذیه برخوردار است. البته قدرت و ویژگی‌های این سری با سری OC قابل قیاس نیست، با این حال برای عموم کاربرانی که از سیستم‌های پرقدرت استفاده می‌کنند اما علاقه‌ای به اورکلاک کردند ندارند مناسب است.

از چشمگیرترین امکانات پاورهای سری HP که جزو مزایای اصلی آن نیز به شمار می‌آید، می‌توان به امکان مدیریت کابل‌ها توسط کاربران، استفاده از فن 135 میلی‌متری با طرح گلف، رنگ آمیزی بند پاور به رنگ مشکی، به‌کارگیری کابل‌های تخت در بخش مدیریت کابل‌ها و ظاهری شکیل اشاره کرد.

 

پاور HP

دو پاور 600 و 700 وات سری HP دارای راندمان بالای 85 درصد و ضریب توان بیشتر از 0.95 در لودهای بین 20 تا 100 درصد می‌باشد و همچنین این دو پاور استاندارد 80PLUS BRONZE را نیز کسب کرده‌اند. ضمن اینکه در بخش استندبای، دارای جدیدترین طراحی از نظر مصرف انرژی مطابق با استاندارد جهانی ERP 2013 می‌باشند که این پاورها را قادر ساخته است تا در حالت آماده به کار و مشروط به استفاده از مادربردهای مطابق این استاندارد، مصرفی کمتر از 0.5 وات داشته باشند.

سری HP + پاور گرین

کسانی که می‌خواهند با کمترین هزینه ممکن، بالاترین بازدهی و کارایی را تجربه کنند، معمولاً این سری از سری های پاور گرین را انتخاب می‌کنند. نسل جدید پاورهای HP+ گرین، چه از نظر ظاهری و چه داخلی، هیچ شباهتی با نسل قبلی یعنی پاورهای سری HP ندارند و در کل مجهز به پلتفرمی کاملاً متفاوت و البته بسیار مدرن‌تر از نسل قبل خود می‌باشند.

در این سری دیگر خبری از توپولوژی نسل قبل Double Forward نیست و همانند منابع تغذیه رده بالا، به لطف توپولوژی مدرن و بسیار پربازده Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant که باعث نرم شدن شکل موج سوئیچینگ و تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی می‌شود.

حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی به طرز محسوسی افزایش می‌یابد. همچنین مبدل‌ تانک رزونانس این امکان را فراهم می‌سازند تا سرعت Switching ماسفت‌های بخش ورودی به‌مراتب بالاتر از توپولوژی‌های نسل قبل باشد که این امر نیز در عمل و به‌خصوص در وضعیت بی‌باری، باعث افزایش بازدهی مصرف انرژی خواهد شد.

سری EU+ پاور گرین

سری EU+

سری EU از سری های پاور گرین اغلب میانه بازار را هدف گرفته است. کاهش میزان خرابی پاور، از مهم‌ترین اهداف اصلی تولیدکنندگان معتبر پاور در سراسر دنیا است که یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف مهم، افزایش سطح کیفی قطعات مورد استفاده در پاور می‌باشد. به همین جهت در پاورهای EU سری از قطعات بسیار با کیفیت با قابلیت کارکرد در شرایط سخت استفاده شده است. نکته دیگر آنکه تمامی فن‌های سری پاورهای EU ساخت کمپانی صاحب نام GLOBE FAN می‌باشند که جزو برترین تولیدکنندگان فن‌های کم صدای پاور در دنیا به شمار می‌رود. این سری پاورها با حداکثر بازدهی 85 درصد، موفق به کسب گواهی 80+ برنز شدند.

 سری UK پاور گرین

پاور UK

 

پاورهای سری UK با راندمان بالاتر از 90 درصد و ضریب توان بیشتر از 0.95 و مصرف کمتر از 0.5W در حالت آماده به کار، یک انتخاب فوق‌العاده ایده ال در راستای مصرف بهینه انرژی به شمار می‌روند. این سری دارای جدیدترین طراحی مدار داخلی DC-DC با بهره‌مندی از تک ترانس قدرتمند تامین کننده تک خروجی +12 ولت به جهت عدم محدودیت توان شاخه‌های +12 ولت و افزایش راندمان کلی مدار است. هر سه مدل از پاورهای سری UK گرین دارای 37 ماه گارانتی هستند.

سری‌های SP و HE پاور گرین

این دو سری،  آخرین سری پاور گرین چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ قدرت هستند. پاورهای SP گستره‌ 330 وات تا 480 وات را دارند و پاورهای HE از 330 وات تا 380 وات اند. هر دو این سری پاور گواهی 80+ Standard دارند و بازده این سری پاور حداکثر 82 درصد است. سطح نویز این پاور نیز Ultra Silent است. ضمانت این پاورها 37 ماه است.

کدام یک از بهترین سری های پاور گرین برایتان مناسب است؟

با توجه به فراوانی سری‌های پاور گرین، این سوال مطرح می‌شود که کدام سری برای چه گروهی از کاربران مناسب است؟

اگر بخواهیم خیلی ساده موضوع را بررسی کنیم، سری OC و OC+ برای آن دسته از کاربران حرفه‌ای که سیستم‌های خود را اورکلاک می‌کنند مناسب است. سری HP و HP + نیز کاربران حرفه‌ای و سیستم‌های پرقدرتی را پوشش می‌دهند که نیاز به اورکلاک ندارند. سایر مدل‌های مذکور به ترتیب سیستم های میان رده و مقرون به صرفه را هدف گرفته‌اند.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش