هشتگ های داغ :‌

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

چگونه قطعات کامپیوتر را برای سیستم گیمینگ انتخاب کنم؟ این سوالی است که هر گیمری به هنگام خرید کامپیوتر از خود می‌پرسد. اگرچه کامپیوتر در حالت کلی یک وسیله چند وجهی است که از آن می‌توان برای هر نوع کاربری از آن استفاده کرد، اما توجه در انتخاب قطعات مناسب با کاربری خاص، در بالا بردن عملکرد آن در کاربری مورد نظر، تاثیر بسزایی دارد.

برای مثال می‌توان با دقت در انتخاب قطعات قدرتمندتر در یک بخش خاص، توانمندی کامپیوتر را در گیمینگ افزایش داد و عملکرد آن را بشدت بهبود بخشید. امروز در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که برای خرید یک کامپیوتر گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم.

بودجه خرید سیستم گیمینگ

مهمترین عنصر تعیین کننده انتخاب قطعات یک سیستم گیمینگ میزان بودجه ای است که برای خرید کامپیوتر اختصاص داده‌اید. بودجه شما معین می‌کند که شما چه سطحی از قدرت پردازشی را برQWWای گیمینگ می‌توانید تهیه کنید.

امروزه برای خرید یک سیستم اقتصادی گیمینگ دسته کم 60 میلیون تومان، یک سیستم متوسط حدود 100 میلیون و برای خرید یک سیستم رده بالا حداقل 150 میلیون تومان هزینه لازم است.

گاهی اوقات نمی‌توان تمام این بودجه را به یکباره فراهم کرد. به همین خاطر داشتن یک تصور کلی از سطح بودجه ای که می‌خواهید سیستم گیمینگ را تهیه کنید، به انتخاب درست قطعات در کلاس مناسب آن بودجه، کمک فراوانی می‌کند.

بودجه شماست که تعیین می‌کند در چه رزلوشنی از مانیتور بازی کنید، و چه میزان انتظار از خروجی سیستم خود داشته باشید.

 

مانیتور و کارت گرافیک

پس از مشخص شدن سطح بودجه، اولین و مهمترین قطعه ای که حجم زیادی از بودجه را می‌بلعد، مانیتور است. بنابراین بسته به بودجه ای که مشخص کرده باشید، اگر مانیتور خیلی گران قیمت و قدرتمندی تهیه کنید، ممکن است نتوانید کارت گرافیک مناسب برای بازی در آن مانیتور را تهیه کنید.

انتخاب مانیتور یک شمشیر دو لبه است، هرچند همه دوست داریم مانیتور ما وسعت تصویر بالایی داشته باشد و در عین Aحال نرخ به روز رسانی آن بیشتر از 60 هرتز باشد، اما باید نیم نگاهی به توانایی خود در خرید کارت گرافیک داشته باشیم.

حفظ تناسب بین انتخاب مانیتور و کارت گرافیک، مهمترین مسئله ای است که یک گیمر باید به هنگام خرید سیستم به آن توجه کند. برای مثال کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti برای بازی در دقت 1080p ساخته شده اند و بیشترین قدرت خود را در اجرای بازی‌ها به صورت روان در این دقت تصویری ارائه می‌کنند.

کارت گرافیک‌های RTX 4070 و RTX 4070Ti برای باز در دقت 2K بهینه هستند و تجربه روانی را در این دقت‌ها ارائه می‌کنند.

کارت گرافیک‌های RTX 4080 و RTX 4090 نیز، برای بازی در دقت 4K ساخته شده اند، و بهترین عملکرد را در این دقت به کاربر ارائه می‌کنند.

در مورد نرخ به روز رسانی هم، هرچه نرخ به روز رسانی در هر سطحی از رزلوشن از 60 هرتز بیشتر باشد، بهتر است، قدرتمند ترین کارت گرافیک را در سطح مربوطه تهیه کرد.

پردازنده

پس از مشخص شدن رزلوشن و مدل کارت گرافیک، به سراغ انتخاب پردازنده می‌رویم. در این بخش نیز، رزلوشن مانیتور نقش مهمی‌در انتخاب پردازنده ایفا می‌کند، اما رابطه بین پردازنده و رزلوشن مانیتور عکس هم هستند. هرچه مانیتور رزلوشن کمتری داشته باشد، شما به پردازنده قدرتمند تری نیاز دارید.

البته در کلاس اقتصادی به دلیل محدود بودن بودجه معمولا انتخاب‌های زیادی در دسترس نیست و عموما فقط پردازنده ای که در محدوده بودجه باشد قابل خریداری است. اما به یاد داشته باشید، هرچه رزلوشن مانیتور کمتر باشد، به دلیل افزایش فریم‌ها ما نیاز به پردازنده قدرتمند تری داریم.

هرچه رزلوشن مانیتور وسعت بیشتری داشته باشد، بار پردازش از روی پردازنده کمتر می‌شود و بر روی کارت گرافیک بیشتر خواهد شد. بنابراین ما در رزلوشن‌های بالا، بیش از آنکه به پردازنده قوی نیاز داشته باشیم، به یک کارت گرافیک قوی تر نیاز داریم.

برای مثال به راحتی می‌توان برای دقت 4K پردازنده Core i5 12400 را به همراه RTX 4070 Ti استفاده کرد. اما اگر مانیتور 1080p استفاده کنید، دچار گلوگاه از سمت پردازنده خواهید شد.

خنک کننده پردازنده

مادربرد

برای گیمینگ در درجه اول، امکانات نرم افزاری بسیار مهم است. امکاناتی نظیر نویز کنسلینگ، بخش صوتی قدرتمند، کارت شبکه Wi-Fi و بلوتوث برای اتصال هدست، از جمله آنهاست.

در درجه دوم تنوع در اتصالات مهمترین مولفه تمییز دهنده مدلهای مختلف مادربرد است. در پله آخر، توجه به توانامندی‌های خاص مانند VRM قوی و امکانات اورکلاکینگ می‌تواند در انتخاب مادربرد مناسب کمک کند.

در کلاس اقتصادی بهتر است زیاد برای خرید مادربرد وسواس نداشته باشید چراکه مادربردهای مخصوص گیمینگ گران قیمت هستند و بهتر است، بودجه زیادی صرف مادربرد نشود چون یک مادربرد گران قیمت به غیر امکانات اضافی، در کارایی نهایی سیستم آنچان تاثیر زیادی ندارد.

در سطح متوسط و رده بالا اما بهتر است، توجه به خصوصیات گیمینگ مادربرد بیشتر باشد تا در تناسب با دیگر قطعات، مادربرد مناسبی را بتوان انتخاب کرد.

رم

رم مناسب گیمینگ، عموما فرکانس بالا و تایمینگ پایین دارد. برای انتخاب رم می‌توان یک کتاب نوشت، اما به طور اخصار، باید رمی‌را انتخاب کنید که فرکانس آن توسط پردازنده و مادربرد پشتیبانی شود، و در عین حال، نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید، به صرفه باشد.

انتخاب رم خوب در گیمینگ موثر است، اما درصد تاثیر آن زیاد نیست. می‌توان به جای خرید یک کیت رم گران قیمت که فقط 1 درصد در خروجی نهایی اثر دارد، یک کیت رم متوسط برداشت اما بودجه ذخیره شده را در بخش ذخیره سازی و خرید یک SSD پر سرعت هزینه کرد.

انتخاب رم

خنک کننده پردازنده

اگرچه در پردازش‌های گیمینگ پردازنده به مانند سیستم‌های رندر تحت فشار قرار نمی‌گیرد، اما این موضصوع چیزی از اهمیت خنک نگهداشتن پردازنده کم نمی‌کند. برای انتخاب یک کولر مناسب برای پردازنده خود، حتما باید به توانایی خنک سازی کولر انتخابی توجه داشت.

اگر پردازنده انتخابی شما ضریب باز باشد، حتما می‌بایستی کولری هم سطح و هم کلاس با آن تهیه کرد. در صورت انتخاب پردازنده‌های ضریب بسته، می‌توان کولر‌های اقتصادی تری برای سیستم گرفت و هزینه‌ها را برای بخش‌های مهمتر سیستم، ذخیره کرد.

کولر مناسب برای یک پردازنده کولری است که بتواند دمای هسته‌های پردازنده را زیر 90 درجه سانتی گراد نگه دارد.

 

حافظه ذخیره سازی

برای گیمینگ تهیه SSD بشدت توصیه می‌شود. خرید SSD یک پیشنیاز برای نصب و استفاده از تمام بازی‌های روز است. تقریبا تمام پلتفرم‌های روز مجهز به درگاه M.2 هستند که می‌توان از آن برای نصب SSDهای NVMe استفاده کرد.

هرچند SSDهای NVMe هم اکنون به سه نسل Gen.3، Gen.4 و Gen.5 تقسیم بندی می‌شوند، توصیه می‌شود بیشتر از آنکه به تفاوت سرعت آنها توجه کنید به خریداری حجم مناسب SSD اهتمام ورزید.

درست است که هر نسل از حافظه‌های SSD سرعتشان نسبت به نسل قبل 2 برابر می‌شود، اما، تهیه حجم مناسب مهمتر از سرعت است.

در خرید SSD عموما دو نوع سرعت ذکر می‌شود. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی Sequential، و سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی Random. در بخش گیمینگ، سرعت خواندن و نوشتن Random اهمیت دارد بنابراین سعی کنید در انتخاب حافظه ذخیره سازی برای گیمینگ، سراغ مدلهایی بروید که سرعت خواندن و نوشتن 4K Random آنها بیشتر است.

 

پرهیز از گلوگاه

به هنگام انتخاب قطعات باید به این موضوع توجه داشت، در صورتی که تناسب بین کارت گرافیک، رزلوشن مانیتور و پردازنده رعایت نشود، ممکن است دچار گلوگاه شوید. گلوگاه به حالتی گفته می‌شود که پردازنده به دلیل ضعف در پردازش به موقع، مانع از رسیدن کارت گرافیک به 100% توانایی خود شود.

به عبارت دیگر، پردازنده به دلیل ضعف خود نمی‌تواند خوراک مورد نیاز کارت گرافیک را تامین کند، و به همین دلیل کارت گرافیک در سطحی پایینتری از توانایی حداکثری خود فعالیت می‌کند، از این رو، دائم کارت گرافیک معطل پردازنده باقی می‌ماند.

در بخش حافظه ذخیره سازی نیست همین موضوع برقرار است. در صورت عدم استفاده از SSD سیستم شما دچار گلوگاه از سمت‌هارد دیسک خواهد بود. بنابراین خرید اس اس دی، برای پرهیز از گلوگاه شدن در یک سیستم گیمینگ، از نان شب واجب تر است.

در بخش رم نیز، توجه داشته باشید فرکانس رمی‌که تهیه می‌کنید، از فرکانس پایه پردازنده کمتر نباشد! اگر فرکانس پایه پردازنده شما 5200MTs است، نباید برای آن رم با فرکانس 4800MTs تهیه کنید.

سطحی از گلوگاه می‌تواند در همه ی سیستم‌ها وجود داشته باشد، یک سیستمی‌فنی و درست می‌تواند میزان گلوگاه آن بین 1 تا 15 درصد باشد. اما بیش از این میزان گلوگاه، مانع از تجربه بازی روان و بدون لگ خواهد بود.

 

پاور

پاور قلب تپنده سیستم است. در یک سیستم گیمینگ، به دلیل استفاده از کارت گرافیک قدرتمند، انتخاب پاور مرغوب و استاندارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. یک پاور خوب و استاندارد، تضمین کننده سلامت و دوام قطعات شماست.

در سیستم‌های گیمینگ، حتما باید سراغ پاوری رفت که حداقل به 6 پروتکشن OCP/OVP/UVP/OPP

SCP/OTP مجهز باشد. از نظر ظرفیت، حتی الامکان می‌بایستی از پاوری استفاده کرد که 20 درصد توان بیشتری نسبت به حداکثر واتیج مورد نیاز سیستم شما داشته باشد.

برای مثال اگر سیستم شما نیازمند یک پاور 600 واتی است، بهتر است، پاور 700 واتی برای آن تهیه کنید. اگر مصرف سیستم شما 950 وات است، بهتر است سراغ پاور 1200 واتی بروید.

در یک سیستم گیمینگ تلاش کنید از پاورهای استاندارد از برندهای معروف جهانی استفاده کنید.

کیس

یک کیس مناسب گیمینگ برای شما در وهله اول باید توانایی پذیرایی از ابعاد مادربرد، کارت گرافیک، خنک کننده و پاور شما را داشته باشد.

بنابراین حتما باید در مشخصات کیس، امکان پذیرایی از طول کارت گرافیک، سایز مادربرد، و همچنین ارتفاع خنک کننده بادی و یا طول رادیاتور خنک کننده آبی را چک کنید.

در وهله دوم، کیس شما باید سیستم گردش هوای مناسبی داشته باشد. این بدان معناست که بخش‌های ورودی هوا بیشتر از خروجی باشد و همچنین تعداد فن مناسب درون کیس به صورت پیش فرض نصب شده باشد، در غیر این صورت هزینه خرید فنهای اضافی نیز، به مجموع هزینه‌های شما اضافه می‌گردد.

کیس

سخن پایانی

اگر در مجموع بخواهیم نتیجه گیری داشته باشیم، ویژگی‌های یک سیستم گیمینگ شامل انتخاب هدفمند کارت گرافیک، مانیتور، و پردازنده برای بیشترین بازدهی FPS است. قدرتمند ترین قطعه در یک سیستم گیمینگ بدون شک کارت گرافیک خواهد بود.

یک سیستم گیمینگ حتما بایستی مجهز به رم پر سرعت، و حافظه SSD حجیم و از نظر سرعت متوسط رو به بالا باشد. پردازنده یک سیستم گیمینگ، گلوگاه ندارد، و حتما از کیت رم با چینش دو کاناله استفاده می‌کند.

پاور یک سیستم گیمینگ تمامی ‌پروتکشن‌های لازم را دارد و ظرفیت آن حداقل 20 درصد بیشتر از سقف مورد نیاز سیستم است.

شهر فافا به‌عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه قطعات کامپیوتری جنوب کشور همواره در تلاش  بوده تا باتوجه‌به کاربری‌ها و بودجه‌های متفاوت، سیستم‌های پیشنهادی خود را به صورت نقد یا اقساط و با ارسال رایگان خریداری نمایید. همچنین امکان تغییر قطعات با توجه به نیاز شما وجود دارد. تمامی سیستم‌ها به دست مجرب‌ترین کارکنان شهرفافا به صورت حرفه‌ای اسمبل و تست می‌شوند. علاوه بر آن، تمامی سیستم‌های فافا پی‌سی به مدت یک سال دارای گارانتی نرم افزاری و سخت افزاری خواهند بود و در صورت وجود مشکل، رفع خواهند شد.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش