هشتگ های داغ :‌

راهنمای خرید کارت گرافیک و نکات طلایی پیش از خرید

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم به شمار می‌رود که در برخی از موارد، اهمیت قدرت پردازش آن از پردازنده نیز بیشتر میشود؛ به همین دلیل هنگام خرید کارت گرافیک باید به مشخصه‌ها و نکات مختلفی توجه نمایید تا بتوانید بهترین کارت گرافیک را با توجه به بودجه ونوع کاربری خود تهیه نمایید. پروسه خرید کارت گرافیک می‌تواند برای افراد مبتدی و کاربرانی که قصد اسمبل سیستم خود را دارند کمی دشوار و گیج کننده باشد. با خواندن این مطلب میتوانید دانش مناسبی درباره کارت گرافیک و مشخصات مهم آن کسب کنید. این دانش قطعا شما را در انتخاب یک کارت گرافیک مطلوب همراهی خواهد کرد.

در همان ابتدای کار شاید بسیاری از افراد این پرسش را داشته باشند که، کارت گرافیک چیست؟ از این رو بهتر است کمی با ماهیت کارت گرافیک و چیستی آن آشنا شویم. کارت گرافیک قطعه‌ای سخت افزاری است که بر روی مادربرد قرار گرفته و به انجام پردازش‌های گرافیکی می‌پردازد. پردازش اطلاعات تصویری و نمایش محیط کاری بر روی مانیتور از اولین کارهایی است که کارت گرافیک بر عهده دارد.

کارت گرافیک به صورت مجزا به حافظه و پردازنده گرافیکی مجهز شده تا بار عملیاتی و کارهای پردازنده و رم سیستم را کاهش دهد. این کار موجب عملکرد بهتر سیستم و افزایش سرعت پردازش‌ها می‌شود. حال که تا حدودی با کارت گرافیک آشنا شدید، بهتر است به شناخت مشخصه‌های دیگر راهنمای خرید کارت گرافیک بپردازیم.

 

شرکت های سازنده کارت گرافیک

با مقداری جست و جو به این موضوع پی می‌برید که صدها کارت گرافیک از برندهای مختلف در بازار وجود دارد اما باید بدانید که فقط شرکت‌های انویدیا (Nvidia) و AMD جزء و قسمت اصلی کارت گرافیک را تولید می‌کنند. این دو شرکت بعد از تولید تراشه‌های پردازنده گرافیکی، آن‌ها را در اختیار شرکت های سازنده کارت گرافیک قرار می‌دهند تا کارت شخصی سازی شده خود را وارد بازار نمایند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به ایسوس (Asus)، ام اس آی (MSI)، گیگابایت (Gigabyte)، زوتک (Zotac) و… اشاره کرد که محصولات با کیفیت و خوش ساختی را تولید می‌کنند.

لازم به ذکر است که شرکت‌های انویدیا و AMD گاهی اوقات کارت گرافیک‌های Reference را عرضه می‌کنند اما عرضه ان‌ها محدود بوده و از این رو قیمتی بالاتر از مدل های تغییر یافته کمپانی‌های یاد شده دارند. در بازار ایران نیز به سختی میتوانید نسخه های Reference را بیابید.

 

کارت گرافیک ای ام دی یا انویدیا

 

اکنون باید کارت گرافیک یکی از شرکت های سازنده را انتخاب کنید. هر دو شرکت AMD و انویدیا پردازنده‌های گرافیکی توانمند و با کیفیتی تولید می‌کنند که باعث به وجود آمدن رقابت شدید این دو کمپانی شده است. عملکرد کارت گرافیک‌های این شرکت‌ها بسیار به یکدیگر نزدیک است و از این رو این قیمت و در دسترس بودن کارت گرافیک است که میتواند مشخص کند چه انتخابی برای شما مطلوبتر خواهد بود.

 

مشخصات کارت گرافیک

کارت گرافیک از مشخصه‌های بسیاری برخوردار است که زمان خرید باید بررسی شوند و زیاد بودن تعداد مشخصات کارت گرافیک ممکن است در ابتدا برای افراد تازه وارد مقداری دشوار باشد؛ اما با یادگیری این مشخصه‌ها می‌توانید پروسه خرید کارت گرافیک را به امری ساده و حتی جذاب تبدیل کنید. همچنین خوب است بدانید که برخی از مشخصات کارت گرافیک با توجه به نوع کاربری اهمیت بیشتری خواهند داشت.در ادامه مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک به معرفی و توضیح انواع مشخصات کارت گرافیک می‌پردازیم تا هنگام خرید کارت گرافیک دچار مشکل و سردرگمی نشوید.

 

استاندارد نامگذاری کارت‌های گرافیک

اولین مشخصه‌ای که در کارت گرافیک با آن رو به رو می‌شویم، اسم و استاندارد نامگذاری کارت گرافیک است. معمولاً شرکت‌های سازنده کارت گرافیک محصولات خود را بر پایه استاندارد و قالب خاصی نام‌گذاری می‌کنند. به این صورت که ابتدا نام شرکت سازنده و سپس دسته بندی گرافیک، مدل پردازنده گرافیکی و حجم حافظه گرافیکی در کنار یکدیگر و به ترتیب ذکر می‌شود. گاهی اوقات شرکت‌ها کارت گرافیک‌های خود را با پسوندها یا پیشوندهای مختلفی نامگذاری می‌کنند اما فرم استاندارد استفاده شده در بیشتر مواقع به این شکل است. متداول‌ترین پسوند یا پیشوند مورد استفاده در نامگذاری کارت گرافیک، سری شرکت سازنده یا اسم سیستم خنک کننده کارت گرافیک است.

یادگیری استاندارد نامگذاری کارت‌های گرافیک با ذکر مثال آسان‌تر و قابل فهم‌تر است. کارت گرافیک MSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X را به عنوان مثال در نظر بگیرید؛ در اینجا MSI همان نام شرکت سازنده، GeForce نمایانگر دسته بندی گرافیک، RTX 4080 نشان دهنده مدل پردازنده گرافیکی، 16GB به معنی حجم حافظه گرافیکی و SUPRIM X پسوند سری شرکت سازنده است.

 

پردازنده گرافیکی (GPU)

پردازنده گرافیکی (GPU) یا Graphics Processing Unit به معنای واحد پردازش گرافیکی است که مهم‌ترین قسمت هر کارت گرافیک محسوب می‌شود. پردازنده گرافیکی وظیفه انجام تمامی محاسبات گرافیکی و رندرگیری تصاویر برای نمایش بر روی نمایشگر را بر عهده دارد. بسیاری از مشخصات کارت گرافیک توسط پردازنده گرافیکی تعیین می‌شوند و به همین دلیل این شاخص مهم ترین فاکتور در زمان انتخاب یک پردازنده گرافیکی یا همان کارت گرافیک خواهد بود.

 

هسته‌های پردازشی

کارت گرافیک نیز همانند پردازنده مرکزی (CPU) از تعدادی هسته برای پردازش داده‌های گرافیکی برخوردار است اما تعداد هسته‌های آن به مراتب بیشتر از هسته‌های سی پی یو است. کارت گرافیک تعداد بسیار زیادی هسته دارد که به موازای یکدیگر، پردازش داده گرافیکی را به صورت همزمان انجام می‌دهند؛ در حالی که هرکدام از هسته‌های CPU توانایی انجام کار خاصی را دارند. در بسیاری از موارد بیشتر بودن تعداد هسته‌ها به معنی عملکرد بهتر کارت گرافیک است.

 

تفاوت کارت گرافیک و سی پی یو

 

تا اینجا با نحوه کار کردن هسته‌های کارت گرافیک آشنا شدید و بهتر است بدانید که هرکدام از شرکت‌های انویدیا و AMD هسته‌های کارت گرافیک را با نام خاصی مشخص می‌کنند. انویدیا هسته‌های کارت گرافیک را هسته CUDA و شرکت AMD هسته‌های کارت گرافیک خود را پردازنده جریانی (Streaming Processor) می‌نامد.

از نظر معماری نحوه عملکرد این دو هسته تفاوت‌های بسیار زیادی داشته و مقایسه کردن آن‌ها از نظر تعداد کاری اشتباه است. از آنجایی که تعداد هسته کارت گرافیک به مدل پردازنده گرافیکی وابسته است، اهمیت بالایی در میان مشخصات کارت گرافیک ندارد. به عنوان مثال کارت‌های RTX 4080 تولید شده توسط شرکت‌های ایسوس و ام اس آی تعداد هسته یکسانی دارند.

 

سرعت کلاک

سرعت کلاک که با نام فرکانس هسته گرافیکی نیز شناخته می‌شود، نمایانگر سرعتی است که اجزای پردازنده گرافیکی داده‌ها را پردازش می‌کنند. سرعت کلاک کارت گرافیک به طور معمول در دو حالت فرکانس یا کلاک پایه (Base Clock) و بوست (Boost Clock) و با واحد مگاهرتز نشان داده می‌شود. هریک از این دو حالت معنی خاصی دارند؛ به این صورت که سرعت کلاک پایه کارت گرافیک به معنی حداقل سرعت و کلاک بوست به معنای بالاترین سرعتی است که پردازنده گرافیکی می‌تواند داده‌ها را پردازش کند. سرعت کلاک یکی از مشخصه‌هایی است که با توجه به شرکت سازنده کارت گرافیک متفاوت است.

 

اورکلاک کردن کارت گرافیک ام اس آی

 

حجم حافظه کارت گرافیک

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌ها در راهنمای خرید کارت گرافیک، حجم حافظه کارت گرافیک است که باید مورد توجه قرار بگیرد. حافظه‌ای که وظیفه نگهداری داده‌های تصویری و گرافیکی برای رندر کردن یا به تصویر کشیدن اجسام سه بعدی، رنگ‌ها، بافت اجسام و … را بر عهده دارد، حافظه گرافیکی (VRAM) نامیده می‌شود. حجم حافظه کارت گرافیک با توجه به مدل پردازنده گرافیکی متفاوت خواهد بود و آن را با واحد گیگابایت نمایش می‌دهند.

اگر بخواهید از چند مانیتور در سیستم خود استفاده کنید یا تصاویر را با وضوح و رزولوشن بالا نمایش دهید، به کارت گرافیکی با حجم حافظه بالا احتیاج خواهید داشت. در مقابل، اگر هدف شما از خرید کارت گرافیک انجام کارهای روزمره است، حافظه گرافیکی 2 الی 4 گیگابایت کاملا پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

 

راهنمای خرید کارت گرافیک

 

معمولاً حجم حافظه کارت گرافیک مورد نیاز گیمرها و گرافیست‌های حرفه‌ای است تا به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی به انجام کارهای خود بپردازند. حجم حافظه گرافیکی یکی دیگر از مشخصاتی است که توسط مدل پردازنده گرافیکی تعیین می‌شود. امروزه اکثر کارت گرافیک‌ها با حداقل حافظه 8 گیگابایت تولید می‌شوند و که برای اجرای انواع بازی‌ها با وضوح Full HD و فریم ریت مناسب کافی است ولی با افزایش رزولوشن، به کارت گرافیک با حافظه گرافیکی بیش از 8 گیگابایت احتیاج دارید.

 

پهنای باند یا سرعت حافظه

به واحد اندازه گیری سرعت انتقال اطلاعات میان پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی، پهنای باند یا سرعت حافظه گفته می‌شود و به طور معمول هرچقدر بیشتر باشد، سرعت کارت گرافیک بیشتر است. البته این مشخصه اهمیت کمتری در کاربری‌های عادی دارد و بیشتر در کاربری‌های حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. عوامل متعددی بر این مشخصه تاثیر می‌گذارند که شامل نسل تراشه حافظه، رابط حافظه (Bus) و فرکانس حافظه است. در ادامه هرکدام از این موارد را توضیح خواهیم داد.

 

نسل تراشه حافظه

نسل تراشه استفاده شده در کارت گرافیک از عوامل تاثیرگذار بر پهنای باند حافظه محسوب می‌شود. جدید بودن نسل تراشه حافظه باعث افزایش پهنای باند می‌شود اما تاثیر زیادی در عملکرد نهایی کارت گرافیک ندارد.

 

رابط حافظه

رابط حافظه یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر پهنای باند حافظه است. کارت گرافیک دارای پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی است که از طریق رابط حافظه (Bus) با یکدیگر ارتباط دارند. رابط حافظه با پسوند بیت (Bit) شناخته می‌شود و هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، پهنای باند حافظه نیز بیشتر خواهد بود.

 

 ابعاد کارت گرافیک

ابعاد کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی است که در راهنمای خرید کارت گرافیک به ان میپردازیم. شاید اندازه یک کارت گرافیک در نگاه اول چندان مهم بنظر نرسد، اما زمانی که متوجه شدید کارت گرافیک خریداری شده درون کیس جای نمیگیرد یا جلوی اتصال قطعات دیگر را میگیرد نظرتان عوض خواهد شد. برندها و شرکت‌های سازنده، کارت‌های گرافیک را با اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌کنند. قبل از خرید کارت گرافیک باید به فضای داخلی کیس و جایگیری کارت گرافیک در آن توجه نمایید. آسان‌ترین راه انجام این کار مقایسه کردن ابعاد کارت گرافیک با ابعاد داخلی کیس از وب سایت سازنده هر کالا است.

 

انواع کارت گرافیک

 

تعداد اسلات‌هایی که کارت گرافیک در کیس اشغال می‌کند نیز باید با تعداد اسلات‌های موجود در کیس مقایسه شوند. تعداد اسلات‌های کارت گرافیک را می‌توان با نگاه کردن به قسمت پورت‌های ورودی و خروجی یا چک کردن وب سایت سازنده محصول تشخیص داد. بیشتر کیس‌هایی که در بازار موجود هستند از حداقل 7 اسلات برخوردار هستند.

 

سیستم خنک کننده کارت گرافیک

خنک کننده کارت گرافیک عبارت است از تعدادی قطعه که به کمک یکدیگر گرمای تولید شده توسط کارت گرافیک را دفع می‌کنند و آن را در محدوده دمایی مطلوب نگه می‌دارند. این قطعه‌ها شامل فن خنک کننده، لوله‌های حرارتی و هیت سینک است که هرکدام نقش خاصی در خنک کردن کارت گرافیک دارند. لوله‌های حرارتی گرما را از قطعات داخلی به هیت سینک منتقل می‌کنند؛ سپس هیت سینک گرما را پخش می‌کند تا از طریق هوای خنک ایجاد شده توسط فن کارت گرافیک دفع شود.

 

انواع سیستم خنک کننده ای ام دی

TDP یا توان حرارتی

TDP یا توان حرارتی (Thermal Design Power) به حداکثر دمای تولید شده توسط کارت گرافیک گفته می‌شود که سیستم خنک کننده باید آن را دفع کند و با واحد وات اندازه گیری می‌شود. توان حرارتی یا TDP کارت گرافیک نمایانگر میزان مصرف انرژی آن نیست، بلکه حداکثر مصرف برقی است که کارت گرافیک نباید از آن عبور کند تا دمای کارت گرافیک از حد مجاز بالاتر نرود.

بسیاری از پردازنده‌ها می‌توانند انرژی بیشتری نسبت به TDP یا توان حرارتی تعیین شده مصرف کنند؛ در این صورت اگر سیستم خنک کننده توانایی خنک کردن کارت گرافیک را نداشته باشد، گلوگاه حرارتی (Thermal Throttling) برق مصرفی کارت گرافیک را کاهش می‌دهد تا مصرف انرژی محصول از TDP آن بیشتر نشود. شرکت‌های سازنده کارت گرافیک سیستم خنک کننده مناسبی برای انواع کارت گرافیک های خود در نظر می‌گیرند تا به راحتی گرمای تولید شده را دفع کنند؛ به همین دلیل نیازی به نگرانی درباره این مشخصه در راهنمای خرید کارت گرافیک نیست. البته این در حالتی است که تنظیمات اورکلاک شخصی خودتان را بر روی کارت گرافیک اعمال نکنید.

انواع شرکت‌های سازنده کارت گرافیک محصولات خود را با خنک کننده‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کنند که هرکدام طراحی و شکل خاص خود را دارد. به طور معمول تعداد فن‌ها، تعداد لوله‌های حرارتی و اندازه هیت سینک در کارت گرافیک‌های هر شرکت متفاوت است و هرچه تعداد و ابعاد این قطعه‌ها بیشتر باشد، کارت گرافیک در دمای پایین‌تری فعالیت می‌کند. از این رو اگر قصد اورکلاک کردن کارت گرافیک خود را دارید حتما درباره TDP کارت گرافیک و کارایی سیستم خنک کننده آن اطلاع کسب کنید.

 

کانکتورهای پاور در کارت گرافیک

کارت گرافیک برای روشن شدن و انجام پردازش‌ها به انرژی و برق احتیاج دارد که از طریق منبع تغذیه و کانکتورهای پاور تامین می‌شود و در راهنمای خرید کارت گرافیک یکی از مشخصه‌های پر اهمیت به شمار می‌رود. هر کارت گرافیک دارای تعدادی کانکتور پاور برای اتصال به منبع تغذیه و دریافت انرژی است. کانکتورهای 6 پین، 8 پین، 12 پین و 16 پین انواع کانکتورهای پاور هستند و تعداد و نوع این کانکتورها با توجه به قدرت و انرژی مورد نیاز هر کارت گرافیک متفاوت است.

توجه داشته باشید که بعضی از کارت گرافیک‌های قدیمی کانکتور پاور ندارند و برق مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از طریق مادربرد دریافت می‌کنند. از آنجایی که کارت گرافیک یکی از پر مصرف‌ترین قطعه‌های کامپیوتر است، قبل از خرید کارت گرافیک باید به این نکته توجه کرد که منبع تغذیه قدرت کافی برای تامین انرژی مورد نیاز کارت گرافیک و دیگر قطعات سیستم را داشته باشد.

 

 

کابل 8 پین و راهنمای خرید کارت گرافیک

 

پورت کارت گرافیک

تعداد و نوع پورت کارت گرافیک یکی دیگر از مشخصه‌هایی است که در راهنمای خرید کارت گرافیک اهمیت دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد. پورت کارت گرافیک رابطی است که ارتباط میان کارت گرافیک و نمایشگر را فراهم می‌کند تا تصویر نمایش داده شود. هر کارت گرافیکی به چندین پورت مجهز شده تا با توجه به نیاز از هرکدام استفاده نمایید.

کارت گرافیک‌های قدیمی معمولاً دارای پورت‌هایی نظیر DVI و VGA هستند که در گذشته کاربرد داشته ولی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این پورت‌ها جای خود را به پورت‌های جدیدتری همچون HDMI و DisplayPort داده‌اند که به لطف بهره مندی از پهنای باند بیشتر، توانایی نمایش رزولوشن‌های بالاتری را دارند. یکی از جدیدترین پورت‌های کارت گرافیک پورت USB Type-C است که تنها در بعضی از مدل‌ها دیده می‌شود. این پورت با پشتیبانی از DisplayPort توانایی نمایش تصویر بر روی مانیتور را دارد. همچنین اکثر کارت گرافیک‌هایی که دارای چندین پورت هستند توانایی پشتیبانی از چند مانیتور به صورت همزمان را دارند.

انواع خروجی کارت گرافیک

 وضوح تصویر و رزولوشن

وضوح تصویر و رزولوشن مانیتور یکی دیگر از نکات پر اهمیت راهنمای خرید کارت گرافیک است. انواع کارت گرافیک‌های موجود در بازار از حداکثر رزولوشن خاصی پشتیبانی می‌کنند که کارت گرافیک توانایی نمایش آن را دارد. همانطور که گفته شد، وضوح تصویر و رزولوشن ارتباط زیادی با مقدار ظرفیت حافظه گرافیکی دارد و از آنجایی که تعداد پیکسل‌ها در رزولوشن‌های بالاتر افزایش می‌یابد، پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی پیکسل‌های بیشتری را رندر می‌گیرند.

در نتیجه برای نمایش تصویر به کارت گرافیک قوی‌تری با حافظه گرافیکی بالاتر احتیاج دارید. البته در نسل های جدید محدودیتی زیادی برای استفاده از مانیتور ندارید زیرا قدرت پردازش کارت گرافیک های جدید به اندازه‌ای رسیده است که بتوانید حتی از چندین نمایشگر 4K نیز در کنار یکدیگر استفاده نمایید.

 

نرخ فریم دهی کارت گرافیک

انواع کارت گرافیک میزان قدرت و توان پردازشی متفاوتی دارند و با توجه به آن، تعدادی فریم یا تصویر برای نمایش بر روی مانیتور در هر ثانیه تولید می‌کنند که به آن نرخ فریم دهی کارت گرافیک می‌گویند. نرخ فریم دهی در کاربری گیمینگ کاربرد دارد و در هر بازی متفاوت است. این مشخصه مقدار ثابتی ندارد و عواملی همچون قدرت و سرعت قطعات سیستم، نوع بازی و میزان تنظیمات گرافیکی بازی بر آن تاثیر می‌گذارند اما کارت گرافیک بالاترین تاثیر را بر روی نرخ فریم دهی خواهد داشت.

برای اینکه بتوانید بازی‌ها را به صورت روان و بدون لگ اجرا کنید، سیستم باید حداقل 30 فریم بر ثانیه تولید کند و اگر فریم ریت به کمتر از 30 فریم بر ثانیه برسد، اتفاقاتی همچون لگ و یا پارگی تصویر را تجربه خواهید کرد. نرخ فریم دهی یا فریم ریت ایده‌آل گیمرها حداقل 60 فریم بر ثانیه است و با بیشتر شدن آن تصاویر متحرک را نرم‌تر و روان‌تر مشاهده می‌کنید. در کل هرچقدر قدرت کارت گرافیک بیشتر باشد فریم‌های بیشتری نیز تولید می‌کند. از آنجایی که این مشخصه مقدار ثابتی ندارد، می‌توانید با تماشا کردن ویدیوها یا مطلب‌های بررسی کارت گرافیک دید بهتری نسبت به محصول مورد نظر خود داشته باشید.

 

سازگاری کارت گرافیک با مادربرد

یکی دیگر از نکاتی که در خرید کارت گرافیک باید بررسی شود، سازگاری کارت گرافیک با مادربرد است. در بخش های قبل با این موضوع آشنا شدید که کارت گرافیک قطعه‌ای سخت افزاری است که بر روی درگاه، یا همان اسلات PCIe مادربرد قرار می‌گیرد تا پردازش‌ها را انجام دهد. اسلات‌های تعبیه شده بر روی مادربرد اندازه‌ها متفاوتی دارند و از نسل‌های گوناگونی پشتیبانی می‌کنند. اکثر کارت گرافیک‌ها بر روی اسلات‌های بزرگ مادربرد با نام x16 قرار می‌گیرند؛ اما نسل PCIe آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. این مشخصه را می‌توانید از وب سایت سازنده مادربرد و کارت گرافیک پیدا و بررسی نمایید. در صورت متفاوت بودن نسل اسلات PCIe ممکن است کارت گرافیک کار نکند.

 

انواع کارت گرافیک بر اساس کاربری

تنوع بالا و زیاد بودن تعداد کارت گرافیک‌های موجود در بازار باعث شده هنگام خرید کارت گرافیک گزینه‌های بسیاری برای انتخاب داشته باشید. با توجه به این موضوع ممکن است از خود بپرسید که کدامیک از این کارت گرافیک‌ها مناسب کاربری شما است؟ مهم‌ترین کار در راهنمای خرید کارت گرافیک مشخص کردن نوع کاربری است. در ادامه به بررسی انواع کارت گرافیک بر اساس دسته بندی می‌پردازیم.

 

گیمینگ

عمومی‌ترین و متداول‌ترین کاربری کارت گرافیک، کاربری گیمینگ و انجام بازی‌های کامپیوتری است و به جرات می‌توان مهم‌ترین استفاده کارت گرافیک را در کاربری گیمینگ دانست. از آنجایی که بیشتر پردازش بازی‌ها بر عهده کارت گرافیک است، خرید کارت گرافیک گیمینگ با قدرت پردازش مناسب اهمیت بالایی دارد. برای بازی در رزولوشن 1080p خرید کارت گرافیک با حافظه 4 الی 8 گیگابایت توصیه شده و برای رزولوشن های بالاتر همچون 1440p که تراکم پیکسلی بیشتر دارد نیاز به 8 الی 10 گیگابایت حافظه رم احتیاج خواهید داشت. به همین ترتیب اگر میخواهید که بازی مورد علاقه خود را بر روی یک نمایشگر 4K اجرا کنید قطعا بیش از 12 گیگابایت حافظه گرافیکی احتیاج خواهید داشت.

 

کارت گرافیک و راهنمای خرید بهترین آن

 

برای آشنای با نکات مهم پیش از خرید بهترین کارت گرافیک های گیمینگ ، این مقاله را بخوانید.

[/vc_message]

 

کارهای گرافیکی و رندرینگ

یکی از کاربردهای کارت گرافیک  کارهای گرافیکی و رندرینگ است. کارت گرافیک می‌تواند برای انجام کارهایی نظیر ویرایش ویدیو، طراحی سه بعدی، انیمیشن و بسیاری کار دیگر مورد استفاده قرار گیرد. به لطف بهره مندی از توان پردازشی بالا، پردازنده گرافیکی توانایی پردازش بیشتری نسبت به پردازنده مرکزی دارد و گزینه خوبی برای بارهای کاری سنگین محسوب می‌شود.

کارت گرافیک‌های سری Nvidia RTX / Quadro به صورت تخصصی برای استفاده در کارهای حرفه‌ای همچون طراحی سه بعدی، طراحی‌های پیچیده معماری و … تولید می‌شوند. کارت گرافیک‌های معمولی نیز به قدری پیشرفت کرده‌اند که به راحتی توانایی پاسخگویی به تمامی نیازهای طراحان گرافیکی و رندرینگ ابتدایی را دارند.

برای آشنایی با تفاوت کارت گرافیک گیمینگ و ماینینگ ، این مقاله را بخوانید.

[/vc_message]

تاثیر کارت گرافیک در رندرینگ

طراحی سه بعدی، ویرایش ویدیو، رندرینگ و … همگی کارهایی هستند که به منابع سخت افزاری زیادی احتیاج دارد. اگر این کارها تنها با استفاده از سی پی یو انجام شوند، زمان بسیار زیادی برای انجام آن سپری خواهد شد؛ اما با استفاده از کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی می‌توان این کارها را سریع‌تر انجام داد و منابع سخت افزاری زیادی را درگیر آن نکرد. لازم به ذکر است که طراحی سه بعدی در رزولوشن‌های بالا حتی با در اختیار داشتن کارت گرافیک و قطعات قدرتمند، ممکن است به منابع سخت افزاری و زمان زیادی نیاز داشته باشد.

 

مالتی مدیا

کاربری مالتی مدیا یا انجام کارهای روزمره و خانگی سبک‌ترین کاربری کارت گرافیک به شمار می‌رود و نیازی به تهیه کارت گرافیک قدرتمند و هزینه زیاد برای این نوع کاربری نیست. اکثر کارت گرافیک‌های مالتی مدیا دارای حداکثر حافظه 4 گیگابایت هستند و به طور کامل تمامی نیازهای کاربر را پاسخ می‌دهند. برخی از این کارت گرافیک‌ها توانایی اجرای بازی‌های سبک را دارند و می‌توان در اوقات فراغت و سرگرمی به انجام بازی پرداخت. حتی پردازنده های جدید نیز درون خود دارای پردازشگر گرافیکی کوچکی هستند که از پس اجرای کارهای اداری و خانگی بر خواهد آمد.

 

جمع بندی راهنمای خرید کارت گرافیک

بدون شک کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین قطعات در کامپیوتر است که در کاربری‌هایی همچون گیمینگ و طراحی سه بعدی، اهمیت قدرت پردازش آن، چندین برابر می‌شود. پردازنده گرافیکی وظیفه پردازش تصاویر را بر عهده دارد و به همین دلیل هنگام خرید کارت گرافیک باید دقت زیادی داشت تا محصولی مناسب با کاربری خود تهیه کنید. هنگام خرید کارت گرافیک باید به نکات و مشخصه‌های مختلفی توجه کرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل مدل پردازنده گرافیکی و حافظه گرافیکی است.

در راهنمای خرید کارت گرافیک به طور کامل تمامی معیارها را مورد بررسی قرار دادیم. اولین قدم خرید انواع کارت گرافیک، مشخص کردن نوع کاربری است و بعد از آن باید به مقدار بودجه مورد نظر هنگام خرید کارت گرافیک دقت کرد. سپس با در نظر گرفتن نکات گفته شده در راهنمای خرید کارت گرافیک می‌توانید خریدی هوشمندانه داشته باشید.

سوالات متداول

[vc_toggle title=”آیا کارت گرافیک علاوه بر بازی و گیم، کاربرد دیگری نیز دارد؟” style=”round” color=”blue”]

بله – از دیگر کاربردهای کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی می‌توان به طراحی سه بعدی، طراحی‌های پیچیده معماری، ویرایش ویدیو و رندرینگ اشاره کرد

[/vc_toggle][vc_toggle title=”آیا کارت گرافیک قدرتمند و رزولوشن 1080p ترکیب خوبی برای بازی است؟” style=”round” color=”blue”]

بستگی به نوع بازی دارد – کارت گرافیک‌های بالا رده در رزولوشن 1080p فریم‌های بسیار زیادی تولید می‌کند و از آنجایی که فریم ریت بالا برای بازی‌های رقابتی و eSport مزیت بزرگی محسوب می‌شود، ترکیب خوبی خواهد بود.

[/vc_toggle]

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Hossein گفت:

    سلام.کارت گرافیک به نوع مادربرد بستگی داره یعنی هر کارت گرافیکی رو نمیشه انداخت رو فلان مادربرد یا سی پی یو؟البته سیستمم جدیده.

    ممنون

  2. موبوتب گفت:

    قیمت کارت گرافیک نسبت به قبل اومده پایین ولی هنوز قیمتا بالاعه . اگه دارید بهترینشو بخرید دو سه سال دیگه اون میشه مدل مزخرف بازار انقدر که کارت گرافیک میدن تو بازار ????????

  3. امیرحسین گفت:

    سلام
    مشخصات سیستمم مادر برد: h510mk asus، سی پی یو: core i3 نسل ۱۰، رم: ۱۶ gig، پاور: ۶۰۰ green و هارد: ۱TB
    لطفا یک یا دو کارت گرافیک برام پیشنهاد کنید تو رنج ۶ یا ۷ میلیون. ممنون میشم جواب بدین مرسی

    1. امین گفت:

      سلام ۲۰۶۰ سوپر از برند ام اس ای بگیرین البته دسته دوم

      1. پویان معصومی گفت:

        ????

    2. امین گفت:

      سلام ۲۰۶۰ سوپر از برند ام اس آی بگیرین البته دسته دوم

      1. پویان معصومی گفت:

        ????

  4. سمیه هاشمی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون بسیار کامل بود، ببخشید من توی مجله افق اقتصادی خونده بودم کارت گرافیک ایسوس برای طراحی و گرافیک مناسبه، خواستم بدونم شما چه مدلی پیشنهاد میکنید؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید ????????

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش