هشتگ های داغ :‌

آنچه باید هنگام خرید کارت گرافیک گیمینگ بدانید

راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ یک مقاله درباره مشخصات مهم بهترین کارت گرافیک های گیمینگ است که شما براساس بودجه و کاربری خود انتخاب می‌کنید. زمانی که صحبت از بازی و گیم می‌شود، همیشه کارت‌های گرافیک و میزان قدرت آن‌ها در ذهن گیمرها پدیدار خواهد شد. در یک سیستم گیمینگ، قطعه‌ای که حتی از پردازنده هم اهمیت بیشتری دارد، کارت گرافیک بوده اما انتخاب و خرید آن ممکن است برای افراد مبتدی، کمی دشوار باشد؛ از نوع مانیتور گرفته تا اندازه کیس و بازی‌هایی که قرار است در تنظیمات مختلف اجرا کنید، همگی باید در در طول این پروسه در نظر گرفته شوند.

در ادامه قصد داریم به مشخصه‌های مهمی که باید در زمان انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ مورد توجه قرار گیرند بپردازیم و در نهایت، کارت‌ها را بر اساس کاربری و محدوده قیمت رده بندی خواهیم کرد تا با مطالعه راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ، انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

 

برای آشنایی با لپ تاپ های خوب با قیمت مناسب این مقاله را بخوانید.

 

مشخصات مهم هنگام انتخاب و مقایسه بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

صدها کارت گرافیک از برندهای مختلف تولید و در بازار عرضه شده‌اند ولی تنها 2 شرکت AMD و Nvidia هستند که این کارت‌ها را مهندسی و طراحی می‌کنند. به دلیل زیاد بودن این مدل‌ها، باید به بعضی از مشخصه‌ها بیشتر از بقیه توجه شود.

 

1- حافظه گرافیکی (VRAM) در بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

حافظه گرافیکی (VRAM) در  بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

حافظه گرافیکی یا Video Ram به حافظه‌ای گفته می‌شود که وظیفه نگهداری داده‌های تصویری و گرافیکی برای رندر کردن یا به تصویر کشیدن اجسام سه بعدی، رنگ‌ها، بافت اجسام و … را بر عهده دارد. حافظه گرافیکی دارای حجم مشخصی است و آن را با گیگابایت نمایش می‌دهند. برای اجرای بازی‌های جدید با تنظیمات گرافیکی خوب و فریم ریت قابل بازی، انتخاب یک کارت گرافیک با حداقل 6 گیگابایت حافظه گرافیکی توصیه می‌شود. اگر می‌خواهید بازی را با تنظیمات گرافیکی عالی و رزولوشن‌های بالاتری مانند 4K اجرا کنید، به حافظه‌ای بیشتر از 8 گیگابایت نیاز خواهید داشت.

 

2- نسل کارت گرافیک در بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

شرکت‌های تولید کننده کارت گرافیک با طراحی و تولید محصولات جدید با معماری متفاوت، گرافیک‌های قدرتمند‌تر و فناوری‌های تازه‌تری ارائه می‌کنند و معمولاً انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که گاهی اوقات کارت نسل قبل به صورت کامل پاسخگوی نیازهای شما هستند و با خرید آن‌ها، هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد.

 

3- برق مصرفی در بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

یکی از نکات مهمی که باید هنگام خری بهترین کارت گرافیک گیمینگ به آن توجه داشت، میزان برق مصرفی کارت گرافیک است. کارت‌های قدیمی‌تر به انرژی زیادی برای کار کردن احتیاج نداشتند اما با روی کار آمدن مدل‌های جدیدتر، مصرف برق افزایش یافته و برای تأمین آن، به یک منبع تغذیه با توان مناسب نیاز دارید. هنگام بررسی این مشخصه، بهتر است به کانکتورهای برق کارت گرافیک نیز توجه کنید که چه نوع و چه تعدادی برای استفاده از گرافیک مورد نیاز است.

 

4- فرم فاکتور در بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

فرم فاکتور در بهترین کارت های گرافیک گیمینگ

 

شرکت‌های تولید کننده کارت گرافیک محصولات خود را با اندازه‌های مختلف تولید می‌کنند و برای خرید آن، باید از جا گرفتن آن درون کیس خود اطمینان حاصل نمایید. امروزه به دلیل قوی‌تر شدن کارت‌ها، قطر آن‌ها نیز بزرگ‌تر شده و ممکن است بیش از 2 اسلات توسعه از کیس را اشغال کنند. علاوه بر آن، به طول کارت گرافیک نیز باید توجه نمود؛ از این رو که کارت‌هایی با سه فن، در عین برخورداری از ظاهر جذاب‌تر، فضای بیشتری نیز اشغال می‌کنند.

 

5- پورت‌ها در بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

پورت‌ها در بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

تعداد پورت‌های موجود به روی کارت‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی مانیتورها دارای پورت HDMI، برخی دیگر دارای DisplayPort و برخی مدل‌ها قدیمی‌تر دارای DVI و VGA هستند. تعداد کمی از مانیتورها نیز از پورت USB-C برای DisplayPort استفاده می‌کنند. حتماً مطمئن شوید کارت گرافیکی که می‌خواهید تهیه کنید، پورت‌های مورد نیاز مانیتور یا مانیتورهای شما را داشته باشد. با این کار، دیگر نیازی به خرید مانیتور جدید یا کابل تبدیل نیست.

 

6- رزولوشن بهترین کارت گرافیک های گیمینگ و بازی‌های مورد نظر 

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی در نظر گرفت، رزولوشنی است که می‌خواهید در آن بازی کنید. رزولوشن‌های بالاتر به معنی کیفیت بالاتر می‌باشد و برای اجرای بازی‌ها، به کارت گرافیک قوی‌تری احتیاج خواهید داشت. اگر به دنبال انجام بازی‌های eSport و رقابتی هستید، بهترین گزینه رزولوشن 1080p با رفرش ریت بالا بوده ولی اگر بازی‌های AAA و داستانی با گرافیک بالا هدف شماست، رزولوشن‌های 1440p و 4K تجربه بهتری را برای شما فراهم می‌کنند.

 

7- فناوری‌ها و امکانات بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

فناوری‌ها و امکانات بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

 

هر کدام از شرکت‌های تولید کننده کارت گرافیک، فناوری‌ها مختلفی برای تجربه بهتر بازی‌ها ارائه می‌کنند. اولین آن‌ها، فناوری DLSS شرکت انویدیا و FSR شرکت AMD می‌باشند و با رندر کردن فریم‌ها در رزولوشن پایین‌تر و سپس بزرگ کردن آن‌ها از طریق هوش مصنوعی، فریم ریت بازی‌ها را بدون افت کیفیت افزایش می‌دهند. بازی‌هایی که از فناوری DLSS پشتیبانی می‌کنند به مراتب بیشتر از FSR هستند. فناوری بعدی Ray Tracing است که با شبیه سازی عملکرد نور دنیای واقعی در بازی، گرافیک واقع گرایانه‌ای را برای شما فراهم می‌کند. در حال حاضر بازی‌های زیادی از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند اما انتظار می‌رود در سال‌های آتی، پشتیبانی بازی‌ها از این فناوری جذاب افزایش یابد.

 

برای آشنایی بیشتر با مشخصات کارت گرافیک، راهنمای خرید کارت گرافیک را بخوانید.

 

رده بندی بهترین کارت‌ گرافیک های گیمینگ مختلف با توجه به قیمت و کاربری

زمانی که تمامی موارد ذکر شده در بالا را بررسی کردید، می‌توانید با توجه به نیازهایتان، به راحتی کارت گرافیک مورد نیاز خود را تهیه نمایید. اگر هنوز موفق به انتخاب کارت گرافیک مورد نظر نشده‌اید، می‌توانید از لیست دسته بندی پایین برای انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی استفاده کنید.

 

کارت گرافیک های گیمینگ ارزان

 

کارت گرافیک های گیمینگ ارزان 

 

معمولاً خرید کارت‌های این دسته برای کاربری گیمینگ توصیه نمی‌شود. اگر بازی کردن اولویت شما نبوده یا زیاد اهل بازی نیستید و پردازنده سیستم نیز گرافیک مجتمع ندارد، می‌توانید از این مدل کارت‌ها استفاده نمایید. کارت گرافیکGT 1030  از این موارد به شمار می‌روند.

 

کارت گرافیک های گیمینگ اقتصادی

 

کارت گرافیک های گیمینگ اقتصادی

 

کارت‌های این دسته با قیمت‌هایی مناسب، می‌توانند گزینه‌ای عالی برای اکثر گیمرها باشند. با استفاده از این کارت‌های GTX 1650، GTX 1650 Super، RX 6400 و RX 6500 XT می‌توان بازی‌ها را در رزولوشن 1080p و پایین‌تر با تنظیمات گرافیکی متوسط الی پایین اجرا نمود و فریم ریت قابل بازی دریافت کرد. با افزایش حافظه گرافیکی به 6 گیگابایت، کارت‌های GTX 1660 و GTX 1660 Super امکان بالا بردن تنظیمات گرافیکی بازی با فریم ریت مناسب وجود دارد. در نهایت کارت‌های RTX 3050، RTX 2060 و RTX 3060 با پشتیبانی از فناوری DLSS و RX 6600 با پشتیبانی از FSR، بازی‌ها را با عملکردی عالی با وضوح Full HD اجرا خواهند کرد.

 

تفاوت کارت گرافیک گیمینگ و ماینینگ در چیست؟

کارت گرافیک های گیمینگ میان رده

کارت گرافیک های گیمینگ میان رده

 

اگر می‌خواهید بازی‌ها را با تنظیمات گرافیکی بهتر و وضوح بالاتر اجرا نمایید، کارت‌های این دسته بندی انتخاب‌های مناسبی خواهند بود. در شروع این دسته، کارت‌های RTX 3060 Ti و RX 6600 XT قرار دارند و با عملکردی عالی، جزو محبوب‌ترین گرافیک‌های بازار محسوب می‌شوند. با رفتن به محدوده بعدی این دسته، کارت گرافیک‌های RTX 3070 و RTX 3070 Ti، RX 6700 XT و RX 6800 را مشاهده خواهیم کرد. این مدل‌ها به راحتی بازی‌ها را در رزولوشن 1440p با فریم ریت بسیار عالی اجرا می‌کنند.

 

کارت گرافیک های گیمینگ بالا رده

 

 

گرافیک‌های این دسته بندی برای بازی در رزولوشن‌های 1440p یا 1080p با فریم ریت بالا مناسب هستند. مدل‌های 10 و 12 گیگابایتی RTX 3080، RTX 3080 Ti، RX 6800 XT و RX 6900 XT جزو کارت گرافیک‌های این دسته به شمار می‌روند. کارت‌های این محدوده توانایی اجرای بازی‌ها در وضوح 4K با FPS مناسب و قابل بازی را نیز دارند. لازم به ذکر است که کارت‌های شرکت AMD از قیمت‌های مناسب‌تری برخوردارند ولی محصولات شرکت انویدیا امکانات نرم افزاری بهتری را پشتیبانی می‌کنند.

 

کارت گرافیک های گیمینگ ابرقدرت

 

کارت گرافیک های گیمینگ ابرقدرت

برای بازی در وضوح 4K، کارت‌های این دسته بندی بهترین عملکرد را ارائه می‌کنند ولی با قدرت زیاد، قیمت زیاد نیز همراه است. کارت‌های RTX 3090 و RTX 3090 Ti از انویدیا و RX 6950 XT از شرکت AMD تنها مدل‌های این دسته بودند، اما با رونمایی کارت‌های RTX 4080 و RTX 4090، اعضای جدیدی به این گروه اضافه شده‌اند. کارت‌های سری RTX 40 با بهره مندی از DLSS 3.0 و نسل جدید هسته‌های RT، عملکرد فوق العاده را ارائه می‌کنند. کارت البته تهیه بهترین و قوی‌ترین کارت گرافیک زمانی دارای اولویت می‌باشد که به دنبال خرید بهترین سیستم گیمینگ باشید.

 

 

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش