هشتگ های داغ :‌

تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی

برای بسیاری از کاربران سوال است که نسخه های مخصوص بازی مادربردها چه تفاوت هایی با مدل های استاندارد دارند؟ تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی در چیست؟ آیا مادربردهای گیمینگ برای همه ی گیمرها لازم هستند؟ و در نهایت آیا مادربردهای گیمینگ ارزش هزینه ی اضافه را دارند؟

هنگام خرید قطعات کامپیوتر ، انتخاب مادربرد مناسب یکی از مهم ترین تصمیماتی است که شما باید اتخاذ کنید. اهمیت مادربرد از آنجایی بسیار زیاد است که بسیاری از دیگر قطعات مهم بر اساس برد اصلی باید انتخاب شوند و سازگاری قطعاتی مانند پردازنده و رم باید با مادربرد تطبیق داده شوند.برای آشنایی بیشتر با نکاتی که باید قبل از خرید بدانید، راهنمای خرید مادربرد را مطالعه کنید.[/vc_message]

بررسی دقیق تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی

تنوع در مادربردها، امروز نه تنها در مدل ها، بلکه در نوع چیپست های این قطعات مهم نیز به اوج خود رسیده است. شرکت های تراشه ساز، پردازنده ها را در سوکت های مختلف وارد بازار میکنند و طبیعتا مادربردها نیز با چیپست های مختلفی همراه میشوند. از تنوع چیپست ها در مادربردها که بگذریم، سازندگان دسته بندی های مختلفی برای ماربردهای تولیدی خود ایجاد کرده اند که از مهم ترین و البته پرفروش ترین آنها میتوان به مدل های مخصوص بازی یا گیمینگ اشاره کرد.

طراحی: تم های زیبا، ظاهرهای خشن و هیجان انگیز

اولین تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی که متوجه آن خواهید شد، ظاهر متفاوت این بردها نسبت به مدل های معمولی است که کاملا مدل های مخصوص بازی را نسبت به هر مادربرد معمولی دیگری متمایز می‌سازند. در واقع مانند دیگر قطعات مخصوص بازی، از کارت گرافیک ها گرفته تا کیس و ماوس، طراحی مادربردهای گیمینگ نیز با رنگ و لعاب هایی همراه می‌شوند که حس بازی را به کاربران منتقل کنند.

اغلب مادربردهای گیمینگ دارای تم های قرمز و مشکی هستند که حس منحصر به فردی را به کاربران منتقل می‌کنند. اما ظاهر مادربردهای مخصوص بازی تنها به تفاوت در رنگ های آنان خلاصه نمیشود بلکه طراحی کلی آنها نیز معمولا نسبت به مدل های معمولی تفاوت های نسبتا زیادی دارند.

معمولا لوگوها و طرح های زیبایی بر روی هیت سینک های بردهای اصلی حک میشوند. به طور مثال در بردهای گیمینگ ایسوس بر روی هیت سینک مادربرد طرح زیبای استریکس نقش بسته است که در انتقال حس گیمینگ قطعه نقش کاملا موثری دارد. در بردهای جدیدتر حتی سازندگان سلیقه‌ی بیشتری به خرج داده‌اند و با نورپردازی در این قطعات، زیبایی آنها را دو چندان کرده‌اند.

این موضوع شاید برای کاربران عادی عجیب باشد چرا که با خود میگویند مادربردی که قرار است داخل یک کیس فلزی قرار بگیرد چرا باید آنقدر زیبا طراحی شود؟ کیس های مخصوص بازی غالبا دارای پنل های شفاف هستند که قطعات را کاملا آشکار می‌سازند. به همین دلیل در دید بودن قطعات اهمیت طراحی آنها را بیش از پیش کرده است. بدین ترتیب مشخص شد که بردهای اصلی مخصوص بازی در وهله اول ظاهر متفاوت و به مراتب زیباتری نسبت به مدل های استاندارد دارند تا تفاوت این قطعات با نمونه های معمولی قابل تشخیص باشد.[vc_single_image image=”4203″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

کیفیت ساخت: فراتر از استانداردها

کیفیت یک تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی است که یکی از مهم‌ترین آنها نیز محسوب می‌شود. قطعا یک سیستم مخصوص بازی نسبت به کامپیوترهای معمولی، ساعات بیشتری در روز تحت پردازش های سنگین قرار می‌گیرد. گیمرها غالبا روزانه بیش از 5 ساعت مشغول بازی هستند و در طول این مدت، قطعات باید بارهای به مراتب سنگینی را تحمل کنند. سازندگان برای اطمینان از این موضوع که مادربردهای گیمینگ در طول زمان دچار مشکل نمیشوند، از موارد و تراشه های به مراتب با کیفیت تری در آنها استفاده می‌کنند.

عمر خازن هایی که در این قطعات استفاده می‌شوند معمولا بسیار بالاتر از مدل های معمولی است و حرارت های نسبتا بیشتری را تحمل می‌کنند. در نتیجه طول عمر این مادربردها نسبتا بیشتر از مدل های استاندارد و معمولی است. حتی سازندگان برای اطمینان دادن به کاربر در مورد کیفیت ساخت بالای این قطعات، استانداردهای نظامی را در آنها به کار می‌برند (مانند برخی از مادربردهای MSI) که تضمین دهنده ی کیفیت بسیار بالای آنها است.

مادربردهای گیمینگ غالبا در مراحل طراحی و تست، تحت پردازش های بسیار سنگین قرار می‌گیرند تا احتمال اینکه بازی ها بتوانند مشکلی برای آنها ایجاد کنند به حداقل خود برسد. مزایای استفاده از مواد با کیفیت در ساخت مادربردهای مخصوص بازی به همین جا خلاصه نمی‌شود بلکه استقامت زیاد آنها امتیازات ویژه ای را در اختیار کاربران حرفه ای قرار می‌دهد.

مادربردهای گیمینگ به دلیل برخورداری از مدارهای باکیفیت، پتانسیل بیشتری برای اورکلاک دارند. در امر اورکلاک، کاربران به طور حساب شده فرکانس قطعاتی مانند پردازنده، رم یا کارت گرافیک را افزایش می‌دهند تا به کارایی بهتری دست پیدا کنند. این ویژگی را نیز می‌توان یک تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی بحساب آورد.

طبیعتا این کار فشار بیشتری به قطعات وارد می‌کند و یکی از مهم ترین فاکتورها برای این کار، در اختیار داشتن یک مادربرد با کیفیت است. اورکلاک سنگین با یک مادربرد معمولی ریسک نسبتا بالایی دارد و اکثر اوقات امکان پذیر نیست اما اگر سیستم شما به یک مادربرد گیمینگ رده بالا مجهز باشد، مانور بیشتری میتوانید بر روی آزادسازی انرژی مخفی قطعات خود دهید.

امکانات: ویژگی های مستلزم برای گیمرهای حرفه ای

در ادامه بررسی تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی به تفاوت امکانات این دو نوع مادربرد می‌رسیم. اگر گیمر هستید و تا اینجای مطلب برای خرید یک مادربرد مخصوص بازی قانع نشده‌اید این بخش می‌تواند نظر شما را تغییر دهد. ابتدا به برخی از مهم ترین نیازهای گیمرها که در مادربردها باید وجود داشته باشند اشاره کنیم. یکی از بخش هایی که می‌تواند بر روی تجربه ی شما از بازی های کامپیوتری تاثیر زیادی داشته باشد، بخش صدا است.

سازندگان غالبا از کارت صداهای حرفه ای در مادربردهای گیمینگ استفاده می‌کنند که اکثر آنها از بلندگوهای چند کاناله پشتیبانی می‌کنند و در عین حال می‌توانید از تمام توانایی هدست گیمینگ خود بهره‌مند شوید و تجربه ای فوق العاده را برای شما به ارمغان بیاورند.

دیگر بخش مهم برای گیمرها، بخش کارت شبکه‌ی مادربردها است. اکثر بازی های امروزی دارای بخش های جذاب آنلاین هستند و تجربه‌ی بازی بدون دردسر در حالت شبکه بسیار به کیفیت کارت شبکه ی شما بستگی دارد. کارت شبکه هایی که سازندگان برای مادربردهای گیمینگ در نظر می‌گیرند دارای ویژگی هایی برای ارائه ی یک پینگ بهتر هستند تا شلیک های شما در بازی های تیراندازی یا به اصطلاح شوتر با سرعت بیشتری به هدف اصابت کنند. پینگ پائین تر میتواند نقطه ی برتری شما نسبت به دیگر بازی کنندگان باشد و تاثیر بسزایی در کیفیت بازی شما دارد.

علاوه بر دو بخش مهمی که ذکر شد، مادربردهای گیمینگ توانایی بیشتری در پشتیبانی از قطعات قدرتمند دارند که از جمله مهم ترین آنها میتوان به پشتیبانی از رم های با فرکانس های بسیار بالا اشاره کرد. علاوه بر این، مادربردهای گیمینگ اکثرا از فناوری های SLI یا Cross Fire پشتیبانی می‌کنند چرا که از تعداد بیشتری اسلات PCI Express برخوردار هستند. اما فناوری یاد شده چه امتیازی به شما می‌دهند؟ با SLI میتوانید بیش از یک کارت گرافیک انویدیا را بر روی سیستم استفاده کنید و از چینش های چند تایی کارت گرافیک مانند چینش 4 تایی 4Way SLI استفاده کنید.

فناوری کراس فایر نیز دقیقا همین کار را اما برای کارت گرافیک های AMD فراهم می‌کند. معمولا مادربردهای استاندارد نهایتا یکی از این دو فناوری را پشتیبانی می‌کنند در حالی که اکثر ماربردهای گیمینگ با هر دو فناوری یاد شده سازگاری دارند.

از دیگر قسمت هایی که به آنها در مادربردهای مخصوص بازی نسبت به مدل های معمولی بیشتر توجه شده است، بخش اتصالات و وسائل جانبی این قطعات است. مادربردهای مخصوص بازی نه تنها از پورت های بیشتری مانند USB و SATA برخوردارند بلکه همین پورت ها برای بهبود در عملکرد با فناوری هایی همراه شده‌اند. مادربردهای گیمینگ اکثرا دارای آپشن های اتصالاتی کاربردی مانند بلوتوث و وای فای نیز میباشند که هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند.[vc_single_image image=”4201″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

قیمت: چقدر برای یک مادربرد گیمینگ هزینه کنیم؟

قیمت، یک تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی است که تاثیر بسزایی در انتخاب شما خواهد داشت. قطعا مزیت هایی که در بالا برای شرح ویژگی های مادربردهای گیمینگ عنوان شدند در همه‌ی مدل ها به صورت یکسان وجود ندارند و طبیعتا این موضوع با فاکتور قیمت ارتباط مستقیمی دارد.

در مورد قیمت مادربرد جدید، باید بدانید که تا همین چند سال پیش بیشتر مادربردهای گیمینگ به مدل های رده بالا و گران قیمت با چیپست های قدرتمند خلاصه می‌شدند و کاربرانی که خواهان سیستم گیمینگ مقرون به صرفه بودند، ناچارا باید به انتخاب مادربردهای معمولی بسنده می‌کردند؛ اما اکنون اوضاع کاملا فرق کرده است. بدین صورت که سازندگان مدل های گیمینگ را با چیپست های مختلف همراه می‌کنند.

همین باعث شده تا اکنون در بازار، مادربردهای گیمینگ میان رده‌ی متعددی وجود داشته باشند که برای جمع کردن یک کیس مخصوص بازی مقرون به صرفه کاملا مناسب هستند. در این مادربردها معمولا مهم ترین ویژگی ها برای عموم گیمرها در نظر گرفته شده‌اند اما فاقد برخی امکانات خاص و منحصر به فرد هستند.

امکاناتی مانند فرانت پنل ها که فقط همراه مادربردهای بسیار گران قیمت هستند و واقعیت این است که چنین امکاناتی برای گیمرهای عادی کاربرد چندانی ندارند. پس برای پاسخ به سوالی که در تیتر این قسمت مطرح شده باید بگوئیم مقدار هزینه ای که شما میخواهید برای یک مادربرد انجام دهید کاملا به انتظارات و نیازهای شما بستگی دارد.[vc_single_image image=”4202″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

جمع‌بندی

در این مقاله مواردی که تفاوت مادربرد گیمینگ با معمولی را بوجود می‌آورند، با هم بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدیم فرق مادربرد گیمینگ با معمولی در طراحی، امکانات، کیفیت و قیمت آن‌ها بود. فراموش نکنید که انتخاب مادربرد باید متناسب با دیگر قطعات سیستم باشد. با در نظر گرفتن آینده، مدلی را انتخاب کنید که تا حدی امکان ارتقاء داشته باشد. اگر واقعا یک گیمر هستید، حتما مادربرد را نیز همچون دیگر قطعات مانند کارت گرافیک، مخصوص بازی در نظر بگیرید. مادربردهای مخصوص بازی در مقایسه با مدل های معمولی قیمت نسبتا بالاتری دارند اما برای یک گیمر ویژگی هایی که این مدل ها ارائه میدهند، ارزش هزینه ی بیشتر را دارند.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش