هشتگ های داغ :‌
تفاوت-هارد-دیسک-و-اس-اس-دی
0

تفاوت هارد دیسک و اس اس دی؛ کدام یک بهتر است؟ معرفی 3 مدل خوش قیمت

هارد دیسک و اس اس دی دو نوع حافظه برای ذخیره‌سازی ‌اطلاعات هستند. این دو نوع حافظه سرعت، عملکرد، مصرف انرژی و قیمت متفاوتی دارند. در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی‌تر از هارد دیسک یا همان HDD استفاده شده است. بسیاری از افراد به دلیل کند شدن سیستم و همچنین ارتقاء آن به دنبال خرید SSD هستند. اما کاربران زیادی تفاوت هارد دیسک و اس اس دی را نمی‌دانند. در ادامه این مقاله از شهر تکنولوژی فافا تفاوت هارد دیسک و اس اس دی را بررسی می‌کنیم و به معرفی ۳ مدل SSD پرفروش می‌پردازیم.

هارد دیسک (HDD) چیست؟

HDD یا همان Hard Disk Drive نوعی حافظه ذخیره‌سازی دائمی است. در هارد دیسک‌ها اطلاعات بر روی یک دیسک چرخان به وسیله هد ذخیره می‌شوند. وجود این قطعات مکانیکی در هارد دیسک‌ها موجب آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر ضربه شده است. از گذشته تا امروز، اندازه این نوع هاردها تغییر چشمگیری داشته و در حال حاضر با فضای ذخیره‌سازی بیشتر در اندازه‌های کوچکتر به بازار عرضه می‌شوند. این نوع هاردها به صورت اینترنال و اکسترنال به بازار عرضه شده‌اند و هم برای لپ‌تاپ و هم سیستم‌های کامپیوتری قابل استفاده هستند. ظرفیت مدل‌های اکسترنال تا 20 ترابایت و مدل‌های اینترنال تا 2 ترابایت است.

تفاوت-هارد-دیسک-و-اس-اس-دی

درایو SSD چیست؟

SSD یا همان Solid State Drive که به درایوهای حالت جامد معروف هستند، نسخه بزرگ‌تر فلش مموری‌ها می‌باشند. اس اس دی‌ها هیچ بخش مکانیکی و متحرکی ندارند و تنها از تراشه‌ای با نام NAND تشکیل شده‌اند. همین امر سبب شده تا SSD نسبت به HDD سریع‌تر، سبک‌تر و بی‌صداتر باشد. به عبارت دیگر، این نوع حافظه‌ها زمان دسترسی به اطلاعات را کاهش می‌دهند. اس اس دی‌ها دارای انواع SATA و NVMe هستند. اس اس دی با رابط ساتا به روش سنتی و قدیمی و به صورت اینترنال به سیستم متصل شده و سرعت نسبتا پایین‌تری دارند. اس اس دی‌های NVMe به اسلات M.2 موجود بر روی مادربورد متصل می‌شوند و سرعت بسیار بیشتری نسبت به SSD‌های ساتا دارند.

تفاوت-هارد-دیسک-و-اس-اس-دی

تفاوت هارد دیسک و اس اس دی

ممکن است بگویید هر دوی این حافظه‌ها به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس تفاوت هارد دیسک و اس اس دی در چیست.؟ هارد دیسک‌ها و اس اس دی‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی تفاوت‌های کلیدی آن‌ها خواهیم پرداخت.

خرید-انواع-ssd

عملکرد هارد دیسک در برابر اس اس دی

تفاوت هارد دیسک و اس اس دی از نظر عملکرد اهمیت بسیاری دارد. برای مثال در کپی کردن فایل‌های بزرگ، اس اس دی عملکرد بسیار سریع‌تر و کارآمدتری دارد. در مقابل، عملکرد HDD‌ها برای انتقال داده‌های بزرگ ضعیف‌تر است. در صورت استفاده از SSD می‌توانید چندین کار را به صورت همزمان انجام دهید بدون اینکه کاهش سرعتی مشاهده کنید.

سرعت هارد دیسک در برابر اس اس دی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های اس اس دی و هارد دیسک در سرعت آن‌هاست. SSD‌ها سرعت بسیار بالاتری نسبت به HDD‌ها دارند. این سرعت بالا به دلیل استفاده از مدار الکتریکی به جای قطعات مکانیکی است. سرعت باز کردن فایل و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در SSD‌ها 30 درصد بیشتر از هارد دیسک‌ها است. همچنین در راه‌اندازی سیستم یا بوت ویندوز، هارد دیسک‌ها به 30 تا 40 ثانیه و اس اس دی‌ها به 10 تا 15 ثانیه زمان نیاز دارند.

قیمت هارد دیسک در برابر اس اس دی

قیمت SSDها نسبت به HDDها بیشتر است. همچنین قیمت مدل‌های اینترنال و اکسترنال HDD و مدل‌های SATA و NVMe اس اس دی‌ها متفاوت است. مدل‌های ساتا در اس اس دی‌ها قیمت پایین‌تری نسبت به NVMe دارند. در نتیجه برای خرید SSD ابتدا باید میزان استفاده و نیاز خود را بسنجید. 

طول عمر هارد دیسک در برابر اس اس دی

از اصلی‌ترین تفاوت هارد دیسک و اس اس دی می‌توان به طول عمر اشاره نمود. هارد دیسک‌ها دارای قطعات مکانیکی هستند که روی طول عمر آن‌ها تاثیر بسزایی دارد. به طور کلی، نمی‌توان عدد دقیقی برای طول عمر هارد دیسک و اس اس دی بیان کرد. این عدد به میزان انتقال اطلاعات و استفاده از حافظه بستگی دارد. اما طبق داده‌های موجود طول عمر HDD بین 3 تا 5 سال و SSD بین 5 تا 10 سال است. همچنین طول عمر هاردهای اکسترنال بسیار بیشتر از هاردهای اینترنال است. زیرا حافظه‌های اینترنال به صورت دائمی در حال کار کردن هستند. 

مقاومت در برابر ضربه و لرزش هارد دیسک و اس اس دی

HDD‌ها به دلیل داشتن قطعات مکانیکی در برابر ضربه و لرزش، آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل، جابه‌جایی لپ‌تاپ در زمان روشن بودن آن، می‌تواند آسیب جدی به هارد وارد کند. در بسیاری موارد دیده شده که اطلاعات کاربر به دلیل ضربه، به صورت کامل از دست رفته است. اما در SSD‌ها این آسیب‌پذیری وجود ندارد و به راحتی می‌توانید لپ‌تاپ خود را در زمان روشن بودن، جابه‌جا کنید.

اندازه و وزن هارد دیسک در برابر اس اس دی

اس اس دی‌ها اندازه کوچکتری نسبت به HDD‌ها دارند. همین امر سبب می‌شود که وزن کمتری نیز داشته باشند. همچنین اس اس دی‌های NVMe اندازه‌ای در حدود یک رم دارند و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. در نتیجه استفاده از SSD می‌تواند نقش بسزایی در وزن لپ‌تاپ داشته باشد.

مصرف انرژی هارد دیسک در برابر اس اس دی

یکی از اصلی‌ترین موارد در بررسی تفاوت هارد دیسک و اس اس دی، میزان مصرف انرژی است. به طور کلی، SSD‌ها انرژی کمتری استفاده می‌کنند و طول عمر باتری لپ‌تاپ را افزایش می‌دهند. اما هارد دیسک‌ها به دلیل داشتن قطعات مکانیکی باتری بیشتری مصرف می‌کنند.

هارد دیسک بهتر است یا اس اس دی؟

انتخاب بین هارد دیسک و اس اس دی باید با توجه به نیاز صورت گیرد. اگر لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما قدیمی است و نیاز به ارتقاء دارد؛ باید خرید SSD را مد نظر قرار دهید. در بسیاری موارد میزان حافظه موجود روی سیستم، برای شما کافی نیست و نیاز به ارتقاء دارید. همچنین میزان حافظه مورد نیاز باید با توجه به نرم‌افزارهای مورد استفاده انتخاب شود. به صورت کلی، انتخاب SSD برای ارتقاء لپ‌تاپ و کامپیوتر یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. زیرا سرعت بالا و طول عمر نسبتا خوب از مهم‌ترین موارد برای خرید SSD محسوب می‌شوند.

خرید-انواع-سیستم-فافا-پی-سی

آیا می‌توان از هارد دیسک و اس اس دی به صورت همزمان استفاده کرد؟

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سرعت لپ‌تاپ استفاده همزمان از HDD و SSD است. بدین صورت که یک SSD با رابط ساتا جایگزین هارد دیسک موجود در لپ‌تاپ می‌شود. در صورتی که لپ‌تاپ شما دارای دیسک نوری یا همان دی وی دی درایو باشد؛ می‌توانید با استفاده از یک براکت هارد اینترنال یا کدی، از HDD به صورت همزمان با SSD استفاده کنید. با این کار طول عمر SSD نیز افزایش پیدا می‌کند.

معرفی چند مدل از بهترین اس اس دی‌های بازار

حال که تفاوت هارد دیسک و اس اس دی را متوجه شدید؛ قصد داریم 3 مدل از بهترین SSD‌های موجود در بازار، با قیمت مناسب را به شما معرفی کنیم. 

اس اس دی Adata مدل SU650 با ظرفیت 256 گیگابایت

تفاوت-هارد-دیسک-و-اس-اس-دی

از مقرون به صرفه‌ترین اس اس دی‌های موجود در بازار می‌توان به Adata مدل SU650 اشاره کرد. این اس اس دی برای استفاده‌های کم، عملکرد مناسبی دارد. نوع رابط این SSD ساتا است و به صورت اینترنال قابل استفاده است. سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات این SSD، حداکثر 520 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات آن، حداکثر 450 مگابایت بر ثانیه می‌باشد. از ویژگی‌های بسیار مهم این اس اس دی می‌توان به مقاوم بودن آن در برابر شوک و لرزش اشاره نمود.

خرید حافظه SSD اینترنال 256 گیگابایت Adata مدل SU650

اس اس دی MSI SPATIUM M371 با ظرفیت 1 ترابایت

تفاوت-هارد-دیسک-و-اس-اس-دی

اگر می‌خواهید یکی از بهترین اس اس دی‌های NVMe را داشته باشید، MSI SPATIUM M371 درست‌ترین انتخاب است. این SSD برای افزایش سرعت و فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ مناسب است. سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات این اس اس دی، حداکثر 2350 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات آن حداکثر 1700 مگابایت بر ثانیه است. همچنین عمر مفید بر حسب میزان رایت این ssd برابر با 210 ترابایت است.

خرید حافظه SSD اینترنال 1 ترابایت MSI مدل SPATIUM M371 NVME M.2

اس اس دی TwinMOS مدل H2 Ultra با ظرفیت 256 گیگابایت

تفاوت-هارد-دیسک-و-اس-اس-دی

در بین اس اس دی‌های 256 گیگابایتی یکی از مقرون به صرفه‌ترین‌ها TwinMOS مدل H2 Ultra است. این SSD دوام و کارایی نسبتا خوبی دارد و نیاز پایه هر کاربری را پاسخ می‌دهد. نوع رابط این اس اس دی ساتا می‌باشد که به صورت اینترنال در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات برابر با 580 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات برابر با 550 مگابایت بر ثانیه است. از ویژگی‌های بسیار مهم این اس اس دی می‌توان به مصرف کم انرژی، بی‌صدا بودن و سازگاری با RoHS اشاره نمود.

خرید حافظه SSD اینترنال 256 گیگابایت TwinMOS مدل H2 Ultra

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تفاوت هارد دیسک و اس اس دی را مورد بررسی قرار دهیم. درایوهای اس اس دی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای ارتقاء لپ‌تاپ و تجربه سرعت بالاتر هستند. در صورتی که قصد خرید ssd دارید؛ بهتر است ابتدا با توجه به نیاز و سپس بودجه خود اقدام به انتخاب نمایید. شهر تکنولوژی فافا، مدل‌های مختلف اس اس دی را با گارانتی‌های معتبر در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. 

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش