هشتگ های داغ :‌

راهنمای پورت ها و آداپتورهای کامپیوتر

این روزها هنگام خرید کامپیوترها و انواع دستگاه های دیجیتال با نام یک سری پورت مواجه می شویم که با وجود شناخت بعضی از پورت های معروف مثل USB، نام بقیه ی پورت ها برایمان آشنا نیست و حتی اگر نام آن ها را شنیده باشیم با کاربرد آن ها آشنایی نداریم.

امروز تصمیم داریم تا ضمن معرفی پورت ها، کاربردهای هریک از آن ها را نیز بیان کنیم تا از این به بعد با توجه به نوع نیازتان، حداقل پورت های مورد نیازتان را انتخاب کنید.

3.5mm Audio Jack    

پورت 3.5mm Audio Jack     برای هدست های معمولی و حرفه ای سیمی

در حالی که دستگاه های قدیمی تر دارای دو جک صوتی جداگانه برای هدفون و میکروفون بودند امروزه جک 3.5 میلی‌متری، از مرسوم ترین راه های اتصال هدست های حرفه ای و معمولی سیمی به رایانه ها، تبلت ها و گوشی ها در جهان محسوب می شود.
در واقع می توان گفت این پورت امروزه حکم یک استاندارد جهانی دارد که با انواع هدست ها سازگار است و یک نقطه ی مثبت برای دستگاه محسوب می شود.

آداپتور مورد نیاز: اگر دستگاه فعلی شما جک 3.5 میلی‌متری ندارد کافی است از یک آداپتور USB به جک 3.5 میلی‌متری که قیمت آن تقریباً 10 دلار است و یا یک هدست بی سیم استفاده کنید.

Ethernet

پورت Ethernet

با نام RJ-45، Gigabit Ethernet،  10/100 Ethernetهم شناخته می شود.
این پورت که بر روی لپ تاپ ها و کامپیوترها وجود دارد اجازه ی اتصال به شبکه ی سیمی را به شما می دهد. هر چند امروزه اکثر اتصالات از طریق Wi-Fi انجام می شود اما هنوز هم در بسیاری از ادارات و خانه ها و جاهایی که سیگنال های Wi-Fi ضعیف است، اتصال به اینترنت و شبکه ی محلی از طریق پورت RJ-45 انجام می شود.

آداپتور مورد نیاز: اگر دستگاه شما پورت اترنت ندارد و یا خراب شده است می توانید یک آداپتور USB به اترنت استفاده کنید که عموماً قیمتی بین 15 تا 30 دلار دارد.

HDMI

پورت HDMI

یکی از محبوب ترین پورت های اتصال به تلویزیون است که در بسیاری از مانیتورهای اکسترنال و پروژکتورها کاربرد دارد و با توجه به نوع کارت گرافیک لپ تاپ یا کامپیوتر، می تواند حتی تصاویر با رزولوشن 4K را نمایش دهد. این پورت علاوه بر تصاویر، توانایی انتقال صدای دیجیتال هم دارد یعنی از طریق آن، به طور هم زمان می توان صدا و تصویر دیجیتال را از یک دستگاه مثل لپ تاپ به یک دستگاه دیگر با کیفیت بالا منتقل کرد.

اگر کامپیوتر شما خروجی HDMI دارد و مانیتور اکسترنال شما دارای DVI است کافی است از یک آداپتور HDMI به DVI استفاده کنید که قیمت آن حدود 10 دلار است. اکثر لپ تاپ ها از پورت با سایز کامل HDMI استفاده می کنند اما تعداد اندکی نیز وجود دارند که از مینی HDMI استفاده می کنند که یافتن کابل تبدیل برای این لپ تاپ ها کمی دشوار است.

DisplayPort/mini DisplayPort

پورت DisplayPort/mini DisplayPort

DisplayPort یکی از رابط‌های صوتی و تصویری دیجیتالی محسوب می‌شود که به وسیله آن می‌توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد و از این نظر بسیار شبیه HDMI است. Display Port برای جایگزینی با VGA، DVI و FPD-Link طراحی شده است. Display Port هم چنین با DVI و VGA با استفاده از دانگل آداپتور سازگار است.

این پورت یکی از پیشرفته ترین استانداردهای صفحه نمایش امروزی محسوب می شود که می تواند خروجی را در یک مانیتور با رزولوشن 4K و یا بیش از سه مانیتور FULL HD با استفاده از یک هاب یا داک نمایش دهد.

تعداد زیادی از مانیتورها و تلویزیون ها DisplayPort ندارند، اما شما می توانید خروجی را به یک کابل HDMI با یک سیم یا آداپتور با قیمتی کمتر از 10 دلار وصل کنید که بتوانید خروجی صوت و تصویر را از آن دریافت کنید.

آداپتورهای مورد نیاز: اگر به بیش از یک خروجی از مانیتور با DisplayPort نیاز دارید از یک هاب استفاده کنید که قیمت آن معمولاً بین 70 تا 100 دلار است.

DVI

پورت DVI

با نام های DVI-D, DVI-I, Dual-Link DVI نیز شناخته می شود.

DVI (رابط تصویری دیجیتال) به عنوان یک فرمت اتصال استاندارد نمایش، در حدود سال ۱۹۹۹ شهرت یافت، اما در طول زمان HDMI عملاً جایگزین آن شده است. DVI برای انتقال تصویر دیجیتال غیر فشرده طراحی شده است و می تواند جهت پشتیبانی از حالت های مختلفی از قبیل DVI-D (مخصوص تصاویر دیجیتال) ، DVI-A (مخصوص تصاویر آنالوگ) یا DVI-I (برای انتقال تصاویر دیجیتال و آنالوگ) پیکربندی شود. سیگنال ویدئو دیجیتال که از انتهای رابط DVI عبور می‌کند، اساساً با HDMI یکسان است، با این وجود، تفاوت‌هایی بین دو فرمت وجود دارد، به طور مثال، DVI فاقد سیگنال صوتی است.

شما دیگر شاهد استفاده از DVI بر روی تلویزیون های HD یا پلیرهای Blu-ray نخواهید بود، به هر حال از آن جایی که به کابل‌های صوتی اضافی نیاز است، شما هم دیگر تمایل به استفاده از  DVI برای تلویزیون های فلت/ یا با صفحه نمایش مسطح ندارید؛ اما برای مانیتورهای کامپیوتر که اغلب فاقد بلندگو هستند، هنوز DVI یک گزینه پرطرفدار محسوب می‌شود. هم چنین شما اتصالات DVI را نیز بر روی بعضی از ویدئو پروژکتورهای قدیمی‌ که معمولاً در گوشه پر گرد و خاک یک دفتر افتاده اند می‌توانید مشاهده  کنید. با این وجود، اگر 4K می‌خواهید، پس لازم است که به سراغ HDMI یا DisplayPort بروید.

آداپتورهای مورد نیاز: کابل های تبدیل HDMI به DVI با قیمتی حدود 10 دلار و کابل تبدیل DVI به DisplayPort حدود 15 دلار است و برای تبدیل خروجی DVI به VGA نیاز به یک آداپتور 5 دلاری است. داک USB که می تواند دو مانیتور DVI را ساپورت کند حداقل 100 دلار قیمت دارد.

microSD card reader

پورت microSD card reader

با نام های microSD card slot, microSDHC reader, microSDXC هم شناخته می شود.

این اسلات برای مموری کارت های کوچک تعریف شده که در گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ هایی که حافظه ی داخلی کمی دارند بسیار مفید واقع می شود. البته این روزها با وجود هارد اکسترنال، کمتر کسی به فکر استفاده از SD Card برای لپ تاپ می افتد.

آداپتورهای مورد نیاز: اگر سیستم شما اسلات microSD card reader ندارد می توانید از یک microSD reader با USB استفاده کنید که قیمت پایینی در حد 10 دلار دارند.

SD Card Reader

پورت SD Card Reader

با نام card reader 3 in 1، card reader 4 in 1، card reader 5 in 1 و SDHC هم شناخته می شوند.

اسلاتی که برای خواندن اطلاعات کارت حافظه ی دوربین های دیجیتال به کار می رود. برای انتقال تصاویر از یک دوربین DSLR یا دوربین های بدون آینه (mirrorless) به لپ تاپ یا PC شما، وجود یک SD Card Reader کمک بزرگی محسوب می شود و کار را بسیار راحت می کند.

اگر سیستم شما SD Card Reader ندارد، کافی است از یک رابط USB با قیمت کمتر از 10 دلار استفاده کنید.

Thunderbolt 3

پورت Thunderbolt 3

تاندربولت یک رابط سخت افزاری بین دستگاه های ساپورت کننده آن برای انتقال اطلاعات و تصاویر به طور هم‌زمان و با سرعت بسیار بالاست. تاندربولت یک رابط مانند پورت USB هست که سرعت انتقال بیشتر و قابلیت ارسال تصاویر را نیز دارد.

تاندربولت پورتی سریع برای اتصال وسایل جانبی، انتقال توان الکتریکی و اتصال مانیتور از طریق Display Port است. در یک کابل تاندربولت، انتقال سیگنال‌های PCI-Express و DisplayPort به صورت سریال در کنار اتصالی برای انتقال جریان مستقیم یا DC در نظر گرفته شده است. یک پورت تاندربولت هم‌زمان ۶ وسیله‌ جانبی را پشتیبانی می‌کند.

VGA

پورت VGA

وظیفه این درگاه انتقال داده‌های تصویری به صورت آنالوگ از کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها به دستگاه‌های پخش کننده مثل مانیتور، پروژکتورها، برخی از تلوزیون‌ها و … است. اکثر مانیتورها حداقل دارای یک پورت VGA هستند. به این ترتیب توسط درگاه VGA می‌توانیم تصاویر را منتقل کرده و آن ها را مشاهده کنیم.

USB

USB Type-A

پورت USB Type-A

این همان پورت مستطیل شکل ساده ای است که در تمام لپ تاپ ها و دسکتاپ ها وجود دارد و صفحه کلید، ماوس و … از طریق آن به سیستم وصل می شوند.
USB ها استاندارد ویدئویی ندارند اما می توان با استفاده از داک یا آداپتور با تکنولوژی DisplayLink آن را به مانیتور وصل کرد.

USB Type-B

پورت USB Type-B

این USB ها را دیگر روی کامپیوترها نمی توانید ببینید اما هنوز خیلی از هاب ها و پرینترها از آن استفاده می کنند. برای این‌گونه وسایل به سیمی نیاز است که یک سر آن USB Type A و سر دیگر آن USB Type B باشد که با هر لپ تاپ یا کامپیوتری سازگاری پیدا کند.

USB Type-C

پورت USB Type-C

این نوع USB باریک، در حال حاضر روی تعدادی از دستگاه ها موجود است و به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک روی تمام دستگاه ها جایگزین پورت USB Type-A و USB Type-B خواهد شد. از آنجایی که این پورت بسیار نازک تر از نسل های پیشین است برای لپ تاپ های باریک مثل مک بوک 12 اینچی بسیار مناسب است. این USB برگشت پذیر نیز هست به این معنی که دیگر نیاز نیست نگران وارونه زدن آن به سیستم باشید.

پورت های USB Type-C هر کدام از استانداردهای متفاوتی پشتیبانی می کنند و عملکرد همه ی آن ها مانند هم نیست. USB 3.1 نسل 1 این نوع USB، داده ها را با سرعت 5 گیگابیت و USB3.1 نسل 2 داده ها را با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه منتقل می کند. یکی دیگر از مزایای این نوع USB این است که علاوه بر انتقال داده ها می تواند به عنوان شارژر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

USB 2.0

پورت USB 2.0

در این ورژن USB سرعت انتقال داده ها می تواند تا 480 مگابیت بر ثانیه باشد. این رایج ترین ورژن USB است که در اکثر وسایل استفاده می شود و در انواع مختلفی از جمله Type-A(مستطیلی)، Type-B(مربع) و مینی یا میکرو وجود دارد. بر روی لپ تاپ ها و PC ها همیشه از یک پورت USB 2.0 نوع A استفاده می شود در حالی که در تبلت ها و تلفن های همراه از میکرو USB استفاده می شود.

USB 3.0

پورت USB 3.0

برای هارد اکسترنال و SSD استفاده می شود که حداکثر سرعت انتقال آن 5 گیگابیت بر ثانیه است یعنی سرعت آن چیزی حدود 10 برابر بیشتر از USB 2.0 می باشد. این USB روی کامپیوترها به شکل مستطیل وجود دارند و معمولاً نمی توان تفاوت آن را با مدل قدیمی تر تشخیص داد. فقط برخی مواقع این پورت با یک نور آبی رنگ یا آرم SS در کنار آن، نشان داده می شود که بیانگر سرعت بالاتر است اما همیشه وجود ندارد.

USB 3.1 نسل 1

پورت USB 3.1 نسل 1

سرعت آن همانند USB 3.0 است یعنی 5 گیگابیت بر ثانیه. این نسل USB فقط در USB Type-C یافت می شود و با توان 100 وات برای استفاده به عنوان شارژر لپ تاپ نیز گزینه ای بسیار مناسب محسوب می شود.

USB 3.1 نسل 2

پورت USB 3.1 نسل 2

این نسل مشابه USB 3,1 نسل 1 است با این تفاوت که سرعت آن دو برابر یعنی 10 گیگابیت بر ثانیه است. البته برای محقق شدن این سرعت باید مطمئن شوید که کابل متصل به این USB نیز توانایی عبور 10 گیگابیت داده در یک ثانیه داشته را باشد.

Micro USB

پورت Micro USB

این USB کوچک عموماً در گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده می شود و احتمالاً شما آن را در یک لپ تاپ یا دسکتاپ نخواهید دید. پورت میکرو به طور معمول از سرعت USB 2.0 یعنی 480 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند اما در بعضی وسایل مانند هاردهای اکسترنال میکروپورت USB3,0 وجود دارد که نرخ انتقال آن سریع تر است.

Mini USB

پورت Mini USB

خیلی کمتر از میکرو USB استفاده می شود و کمی از آن بزرگ‌تر است. این نمونه از USB در بعضی از هاردهای اکسترنال، کنترلرهای بازی و یک سری لوازم جانبی دیگر یافت می شود. شما مینی USB را روی هر کامپیوتر، گوشی یا تبلتی نخواهید دید اما به راحتی می توانید با یک سیم Type-C یا Type-A میکرو USB را به مینی USB تبدیل کنید.

منتشر شده در laptopmag

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش