هشتگ های داغ :‌

ChatGPT چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه بدانیم ChatGPT چیست باید ابتدا با ماهیت و ساختار آن آشنا شویم. تکنولوژی هوش مصنوعی با پیشرفت خود هر روز بیشتر از قبل ما را شگفت زده می‌کند. یکی از شگفتی سازان حوزه هوش مصنوعی که اخیرا نظر همه را به خود جلب کرده و به یک ترند جهانی تبدیل شده، چت‌بات ChatGPT است. این چت‌بات یک ابزار پردازش زبان طبیعی مبتنی بر هوش مصنوعی است که توسط OpenAI رائه شده و این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید مکالمات انسان‌مانند را با یک بات داشته باشید. در این مقاله برای پاسخ به سوال ChatGPT چیست شما را با سازندگان، نحوه استفاده از ChatpGPT و کابردهای آن آشنا می‌کنیم.

این هوش مصنوعی در کارهایی مانند پاسخ به سوالات پیچیده و نوشتن ایمیل، مقاله و کد به شما کمک می‌کند. از آن‌جایی که ChatGPT در مرحله تحقیق و جمع‌آوری بازخورد قرار دارد، استفاده از این ابزار در حاضر برای همه افراد رایگان است؛ البته یک نسخه اشتراکی غیر رایگان به نام ChatGPT Plus از تاریخ ا فوریه 2023 در دسترس قرار گرفته است.

هوش مصنوعی ChatGPT چیست و چه شرکتی آن را ساخته است؟

شرکت تولیدی-تحقیقاتی OpenAI (اوپن اِی آی) که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران اولیه آن بحساب می‌آید، با همکاری “سم آلتمن” در سال 2015  با هدف توسعه هوش مصنوعی تاسیس شد. OpenAI خالق این هوش مصنوعی شگفت انگیز است. این شرکت همچنین مسئول ساخت DALLE•2 (تولید کننده محبوب هوش مصنوعی) و Whisper (سیستم خودکار تشخیص گفتار) است.

شرکت OpenAI این چت‌بات محبوب را در نوامبر 2022 راه تندازی کرد. این پروژه به اندازه‌ای طرفدار پیدا کرد که مایکرو سافت در خبری سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری‌اش را در این پروژه اعلام کرد

 ChatGPT چقدر اهمیت دارد؟

ایلان ماسک درباره این چت‌بات گفته: “ChatGPT به طرز وحشتناکی خوب است، ما با هوش مصنوعی بسیار قدرتمند فاصله زیادی نداریم”. سم آلتمن، رئیس OpenAI، نیز در حساب توییتری خود نوشته بود: “ChatGPT در پنج روز اول پس از راه‌اندازی بیش از یک میلیون کاربر داشته است”.[vc_column width=”2/2″]

نحوه ثبت نام در ChatGPT و استفاده از آن

ثبت نام در ChatGPT بسیار آسان است؛ شما براحتی می‌توانید با مراجعه آدرس زیر، یک حساب OpenAI ایجاد کرده و به چت جی پی تی دسترسی داشته باشید.

لینک ثبت نام در ChatGPT

 

دقت داشته باشید که بهتر است قبل از ورود به سایت، مطمئین شوید که مرورگر شما به آخرین نسخه آپدیت شده باشد. برای ثبت نام در ChatGPT شما می‌توانید با حساب کاربری مایکروسافت یا گوگل خود وارد شوید، اما اگر قصد این کار را ندارید می‌توانید با وارد کردن ایمیل و شماره تلفن، حساب جدید را ایجاد کرده و سپس به اکانت خود وارد شوید. البته تا این لحظه دسترسی به این سرویس برای کابران ایرانی غیرفعال است، اما با استفاده از شماره‌های مجازی می‌توان در ChatGPT ثبت نام کرد.

پس از ورود به حساب کاربری با ChatGPT چت کنید. مکالمه خود را یک سوال شروع کنید و خواهید دید که این هوش مصنوعی به سوال شما پاسخ می‌دهد، پاسخی که به سوال شما خیلی خیلی نزدیک است. در ادامه مکالمه می‌توانید درباره پاسخ‌ها نیز از چت‌بات ChatGPT سوال بپرسید و این دیالوگ را ادامه دهید. در حال حاضر استفاده از این سرویس رایگان است . تعداد سوالاتی که می‌توانید بپرسید محدودیتی ندارد.

در هنگام استفاده از  ChatGPT پیغام “ظرفیت تکمیل است” را به من نشان داده است این به چه معناست؟

همانطور که گفته شد در حال حاضر به دلیل اینکه هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد، استفاده از ChatGPT رایگان است؛ طبیعتا بخاطر قابلیت بزرگ و جذابیتی که این سرویس هوش مصنوعی ایجاد کرده است، افراد زیادی برای تجربه به آن جذب شده‌اند. وب سایت چت جی پی تی با استفاده از یک سرور کار می کند، و زمانی که افراد زیادی وارد سرور شوند، نمی‌تواند درخواست‌ها را بموقع پردازش کند. البته این فقط بدین معناست که شما باید در زمان دیگری وارد سایت شوید که افراد کمتری تلاش  در دسترسی به آن دارند. همچنین می توانید صحفه در بازه‌های زمانی مختلف رفرش کنید.

اگر می‌خواهید زمان زیادی را صرف انتظار کشیدن و خلوت شدن سرور نکنید، گزینه ChatGPT Plus روی میز است. از تاریخ 1 فوریه 2023، ChatGPT Plus  این امکان را به کاربران می‌دهد که حتی در زمان اوج مصرف به سرویس، ویژگی‌ها و بهبودهای جدید دسترسی داشته باشند و زمان پاسخگویی سریع تری را تجربه کنند. خدمات پریمیوم با هزینه 20 دلار در ماه ارائه می‌شود‌.[در آنپکد 2023 و با رونمایی گوشی سامسونگ گلکسی S23 اولترا اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت که در این مقاله آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌ایم.

کاربرد ربات ChatGPT چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که ChatGPT چیست و چطور ساخته شده است. اکنون به سراغ توضیح کاربرد ربات ChatGPT می‌رویم. این چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، کاربردهای دیگری مانند نوشتن مقالات، گفتگوهای فلسفی، توصیف هنر با جزئیات دقیق و ریزبینانه و حتی کدنویسی دارد. در این میان افرادی هم هستند که از این سرویس برای ایجاد بدافزارها نیز استفاده کنند.

امکانات این چت‌بات بی پایان هستند؛ شما برای دریافت ایده‌های خلاقانه جهت هدیه به دوستان و اعضای خانواده یا برنامه ریزی یک سفر بی‌نظیر در تعطیلات از آن استفاده کنید.

ChatGPT چطور کار می‌کند؟

به گفته OpenAI این هوش مصنوعی را با استفاده از “یادگیری تقویتی در بازخورد انسانی” (RLHF) آموزش داده است. مربیان AI (هوش مصنوعی) مدلی از گفتگو را برای مدل فراهم کرده‌اند که در آن نقش کاربر و دستیاران AI را بازی کردند.[vc_separator border_width=”5″][vc_single_image image=”4321″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

ChatGPT و موتور جستجو چه تفاوتی دارند؟

ممکن است کاربرد ربات ChatGPT شما را به این اشتباه بیاندازد که مانند یک موتور جستجتو کار می‌کند، اما این درست نیست. ChatGPT یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای ایجاد مکالمه و برقراری دیالوگ با کاربر طراحی و ساخته شده است. موتور جستجو لیستی از صغحات وب موجود در اینترنت را در اختیارتان قرار می‌دهد که با عبارتی که شما جستجو کرده‌اید (کوئری Query) همخوانیِ محتوایی دارند؛ در صورتیکه چت‌بات، قادر به جستجو در اطلاعات موجود در اینترنت نیست و برای پاسخ به شما و ایجاد یک گفتگوی دو طرفه فقط و فقط از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

مزایا و معایب ChatGPT چیست و این چت‌بات چه محدودیت‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم درباره اینکه مزایا و معایب ChatGPT چیست صحبت کنیم باید بگوییم که علی‌رغم ظاهر چشم‌گیر و توانایی بالایی که تاکنون بی‌سابقه بوده و با توجه که این پروژه هنوز در مراحل تحقیقاتی و اولیه قرار دارد؛ این سرویس محدودیت‌هایی نیز دارد. این محدودیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • پاسخ به سوالاتی که به شیوه خاصی بیان شوند؛ چراکه برای درک سوالاتی که کاربران مطرح می‌کنند باید بازنویسی شوند.
  • عدم ثبات کیفیت در پاسخ به سوالات؛ برخی پاسخ‌ها می‌توانند قابل قبول بنظر بیایند اما معنای علمی ندارند یا اینکه ممکن است پاسخ‌ها پرمخاطب باشند و شما را به آن پاسخ منحصربفردی که در نظر دارید نرساند.

در واقع سرویس چت‌بات به جای درخواست توضیح بیشتر در مورد سوالات مبهم، معنای سوال شما را درک می‌کند و این منجر به پاسخ‌های ناخواسته به سوالات یا کلی‌گویی درباره آن می‌شود.

  • محدودیت بزرگ دیگری که وجود دارد این است که داده های چت‌بات، محدود به سال 2021 است و از اتفاقاتی که بعد از سال 2021 رخ داده است اطلاعی ندارد. بطور مثال این سرویس از قهرمان جام جهانی 2022 آگاهی ندارد!

آیا می‌توانیم با ChatGPT چت کنیم؟

حالا که می‌دانیم ChatGPT چیست و چه کاربردی دارد، ممکن است بنظر برسد که حتما باید از ChatGPT برای کارهای بزرگ و حل مسایل پیچیده مانند کدنویسی یا ایجاد بدافزار استفاده کرد؛ اما شما می‌توانید از این سرویس هوش مصنوعی برای کارهای پیش پاافتاده و روزمره مانند یک گپ و گفت دوستانه نیز استفاده کرد.

شروع یک مکالمه می‌تواند این سوال باشد که “برای شام چه غذایی درست کنم؟” یا حتی می‌توانید درباره دغدغه‌های روزمره ذهنی خود صحبت کنید، مانند اینکه “زندگی پس از مرگ چگونه است؟” یا “چطور می‌توانم زندگی شادتری داشته باشم؟” این چت‌بات قطعا برای هر سوال شما پاسخی خواهد داشت.[vc_separator border_width=”5″][vc_single_image image=”4324″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

نگرانی‌های همیشگی درباره هوش مصنوعی؛ آیا ChatGPT می‌تواند جایگزین انسان شود؟

این طبیعی است که افراد مانند همیشه در برابر پدیده‌های نوظهور اظهار نگرانی کنند. این نگرانی‌ها همیشه درباره هوش مصنوعی و ساخت ربات‌ها بیشتر بوده چراکه خطر از دست رفتن موقعیت‌های شغلی و جایگزین شدن ربات‌ها اولین مساله‌ایست که به ذهنمان می‌رسد.

همانطور که تا اینجا به آن اشاره کردیم کاربرد ربات‌چت ChatGPT  این است که به هر سوالی پاسخ می‌دهد، از هر خبری اطلاع دارد و درباره هر موضوعی تنها در چند ثانیه مقاله می‌نویسد. این بدان معناست که بطور بالقوه احتمال از دست دادن شغل برای نویسندگان یا خبرنگاران وجود دارد.

جالب است بدانید که استاد دانشکاه در دانشکده پنسیلوانیا، از چت جی پی تی در یک آزمون MBA استفاده کرد و نتایج چشمگیری دریافت نمود. این چت‌بات نه تنها آزمون با نتیجه چشمگیری پشت سر گذاشت و پروفسور کریستین ترویش را تحت تاثیر تجزیه و تحلیل فرآیند سوالات و توضیحات خود قرار داد.

ممکن است عده‌ای از افراد نسبت به تحلیل رفتن هوش انسانی توسط ربات و یا نوشتن تقلب برای دانش‌آموزان و جلوگیری از یادگیری آن‌ها نگران باشند. نگرانی دیگری که وجود دارد این است که از آن‌جایی که ربات‌چت به اینترنت وصل نیست ممکن است اطلاعات نادرستی را به اشتراک بگذارد.

بهرحال در این زمانی که ما درباره این هوش مصنوعی شگفت‌انگیز صحبت می‌کنیم، با اینکه بطور شفاف می‌دانیم هوش مصنوعی ChatGPT چیست، تمام این نگرانی‌ها وجود دارد اما پاسخ روشنی برای آن‌ها نداریم؛ دقیقا شبیه به زمانی که ربات‌های ساخت خودرو ساخته شده بودند و نمی‌دانستیم که آیا با روی کار آمدن آن‌ها تمام کارکنان خودروسازی‌ها اخراج می‌شوند یا نه؟

ChatGPT چه تاثیری بر روی زندگی روزمره ما خواهد داشت؟

مانند هر فن‌آوری و موضوع ترند دیگری ChatGPT هم به بحث داغ این روزهای دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. اینکه این موضوع تا چه مدت زمان دیگری مورد بحث و توجه قرار می‌گیرد یا گسترش و پیشرفت می‌کند، هنوز به طور کامل و واضح مشخص نیست؛ اما چیزی که برای ما در این لحظه روشن است، علاقه شرکت‌های دیگر به استفاده از این هوش مصنوعی برای ارائه خدمات بهتر به کاربران‌شان است.

 

استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT در مرورگر اوپرا

Opera اعلام کرده که قصد دارد در نسخه بعدی مرورگر خود از هوش مصنوعی ChatGPT استفاده کند. همان‌طور که در فیلم زیر مشاهده می‌کنید، این ویژگی که قرار است با نام Shorten به مرورگر اوپرا اضافه شود و به شما این امکان را می‌دهد تا با کلیک بر روی این ویژگی و با استفاده از ChatGPT خلاصه‌ای از محتوای صفحه‌ای که در آن هستید به شما ارائه دهد.[vc_separator border_width=”10″]

 

انتشار نسخه دموی مایکروسافت آفیس به همراه هوش مصنوعی ChatGPT

با گسترش اخبار و استقبال مخاطبان از هوش مصنوعی ChatGPT مایکروسافت در حال آماده سازی انتشار دمویی از مجموعه نرم افزارهای Office است که به همراه هوش مصنوعی ChatGPT به کاربرانش ارائه خواهد داد. در قدم اول قرار است ChatGPT به Word و OutLook اضافه شود که با توجه به پشتیبانی ورد از زبان فارسی می‌تواند برای ما بسیار خبر خوشایندی باشد.

به گفته منابع خبری، مایکروسافت برای استفاده از این هوش مصنوعی در پاور پورنت و اکسل در حال حل مشکل رسم نمودار و گرافیک‌های دیداری توسط هوش مصنوعی ChatGPT است.

جمع‌بندی؛ بطور کلی آیا ChatGPT خوب است؟

ChatGPT یک ربات‌چت پیشرفته است که این توانایی را دارد که زندگی مردم را آسان‌تر کرده و در کارهای روزمره، مانند ایمیل زدن یا نیاز به جسجتوهای طولانی در وب برای یافتن پاسخ، به ما کمک کند. با این حال، برای جلوگیری از  بوجود آمدن نتایج منفی مانند انتشار اطلاعات نادرست، کارهای تکنیکی و فنی خاصی وجود دارد که قبل از استفاده همگانی باید مشخص شود.

اگر شما هم تجربه استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT را دارید در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمدرضا گفت:

    از ایران هم میتونیم به chatgpt دسترسی داشته باشیم؟

    1. Support Team گفت:

      دوست عزیز
      بنا به دلایلی تا این لحظه دسترسی به سرویس ChatGPT برای کاربران ایرانی ممکن نیست.
      بهتره از شماره مجازی و ایمیل برای ثبت نام در ChatGPT استفاده کنید.

      1. محمدرضا گفت:

        ممنونم

        1. Support Team گفت:

          ممنون از شما

  2. علی برزنونی گفت:

    با سلام ، هنگام ثبت ایمیل حتی با وجود فـــیلترشکـــن هم پیغام :
    OpenAI’s services are not available in your country
    داده میشه! چیکار باید کرد؟

    1. Support Team گفت:

      درود
      ابتدا مهمه که بدونیم فعلا دسترسی برای کاربرای ایرانی ممکن نیست.
      مطمین ترین راه ثبت نام در ChatGPT برای کاربران ایرانی استفاده از ایمیل و شماره مجازی است.

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش