هشتگ های داغ :‌

همه چیز درباره رفرش ریت (نرخ تازه سازی) در نمایشگرها

حتماً در میان مشخصات مانیتور یا صفحه نمایش کالاها با مشخصه‌ای به نام رفرش ریت یا نرخ تازه سازی مواجه شده‌اید و این سوال را از خود پرسیده‌اید که رفرش ریت یعنی چه؟ اگر می‌خواهید بدانید که نرخ تازه سازی یعنی چی و چه مقدار هنگام خرید نمایشگر اهمیت دارد، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

امروزه فضای مجازی محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران پیدا کرده است و با قرار گرفتن دنیا در مسیر تکنولوژی، زندگی دیجیتالی جلوه پررنگ‌تری به خود می‌گیرد. کاربران نمایشگرها را پنجره‌ای به دنیای دیجیتالی می‌نامند که در انواع وسایل دیجیتالی مانند مانیتور، گوشی، تلویزیون، لپ تاپ و … دیده می‌شوند. صفحه نمایش‌ها از زمان اختراع شدن تا به حال، دچار دگرگونی‌ها و تغییرات فراوانی شده‌اند تا به کیفیت و امکانات امروزی برسند.

 

همچنین اگر درباره دیگر مشخصات مانتیور اطلاعات کافی ندارید می‌توانید مقاله راهنمای خرید مانیتور را که بصورت جامع در مورد این مشخصات توضیح داده‌ایم را بخوانید.

رفرش ریت چیست؟

همانطور که گفته شد، مشخصه‌ی نرخ تازه سازی در انواع نمایشگرها، تلویزیون‌ها و حتی گوشی‌های موبایل دیده می‌شود و آن را با عددهایی همچون 60Hz یا 120Hz نمایش می‌دهند. در پاسخ به این سوال که رفرش ریت یا نرخ تازه سازی چیست باید بگوییم، نرخ تازه سازی (Refresh Rate) به تعداد تصاویری گفته می‌شود که صفحه نمایش قادر است در یک ثانیه نمایش دهد و با واحد هرتز (Hz) اندازه گیری می‌شود.

به عنوان مثال، اگر رفرش ریت در مانیتور 120 هرتز باشد، به این معنی است که صفحه نمایش توانایی نمایش 120 تصویر در یک ثانیه را دارد و تصویر می‌تواند در هر ثانیه 120 بار تغییر کند و بروز شود.[vc_single_image image=”4293″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

حال که مقداری با ماهیت نرخ تازه سازی آشنا شدید ممکن است به این فکر کنید که رفرش ریت در نمایشگر چقدر تاثیر دارد. وب گردی و اسکرول کردن سایت‌ها را در نظر بگیرید. هنگام انجام این کار، محتوا و تصاویر حرکت می‌کنند و شما آن‌ها را کاملاً روان مشاهده می‌کنید. اگر نرخ تازه سازی تصویر صفحه نمایش پایین باشد، شما تصاویر را آزار دهنده و به همراه مشاهده خواهید نمود و در مقابل با افزایش رفرش ریت در مانیتور، وضوح حرکتی نیز افزایش می‌یابد.

امروزه حداقل رفرش ریت در نمایشگر 60 هرتز است و برخی مانیتور‌ها بانرخ تازه سازی‌هایی به زیادی 480 هرتز و حتی بالاتر در بازار یافت می‌شوند.

تفاوت رفرش ریت با فریم ریت

اگر به بازی‌های کامپیوتری علاقه دارید و یا گیمر هستید، مطمئناً کلمه فریم ریت را شنیده و از آن استفاده کرده‌اید. این کلمه بیشتر در میان گیمرها و بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تعداد تصاویری که محتوای متحرک از آن تشکیل شده فریم ریت (Frame Rate) گفته می‌شود. به دلیل شباهت اسمی این دو کلمه، بعضی از کاربران آن‌ها را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و دچار سردرگمی می‌شوند. برای درک بهتر تفاوت رفرش ریت و فریم ریت بهتر است از یک مثال استفاده کنیم.

[vc_single_image image=”4290″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

نرخ تازه سازی نمایشگر را 60 هرتز در نظر بگیرید. اگر بازی کامپیوتری با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه در حال اجرا باشد، نمایشگر تنها فریم‌های تولید شده را نمایش می‌دهد. همچنین در صورتی که بازی با فریم ریت 120 هرتز اجرا شود، مانیتور قادر است بازی را با 60 هرتز نمایش دهد. فریم ریت یا FPS یعنی یک بازی یا محتوا در یک ثانیه از چند تصویر تشکیل شده است ولی نرخ تازه سازی به تعداد تصاویری گفته می‌شود که صفحه نمایش در یک ثانیه نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که میزان فریم ریت تولید شده به قدرت سخت افزار و گرافیک سیستم بستگی دارد.

رفرش ریت مانیتور

سیستم‌های کامپیوتری قوی‌ترین سخت افزار را در میان دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف دارند و می‌توانند فریم‌های بیشتری تولید کنند؛ در نتیجه رفرش ریت در مانیتور از اهمیت بالاتری در مقایسه با محصولات دیگر برخوردار است. اکثر مانیتورهایی که به نرخ تازه سازی بالا مجهز شده‌اند برای مصارف گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند که از 120 هرتز شروع شده و تا 360 هرتز نیز می‌رسند.

نرخ تازه سازی بالا در مانیتور ویژگی جذابی بنظر می‌رسد اما باید به نوع کاربری خود توجه کنید. مانیتور با نرخ تازه سازی بالا بیشتر مورد توجه گیمرها است و شاید برای کاربر عادی منفعت زیادی نداشته باشد. همچنین قیمت بالای این مانیتورها نسبت به مانیتورهای معمولی باعث شده تا تعداد کمی از کاربران عادی به خرید آن‌ها فکر کنند.

[vc_single_image image=”4294″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

تاثیر رفرش ریت بر روی عملکرد نمایشگر

همانطور که گفته شد، حداقل نرخ تازه سازی صفحه نمایش‌های امروزی 60 هرتز است و هرچقدر رفرش ریت در نمایشگر افزایش یابد، نمایش تصاویر و محتوای متحرک نرم‌تر و روان‌تر می‌شود.بدون شک رفرش ریت بالا در بهتر شدن عملکرد نمایشگر تاثیر بسزایی دارد اما مهم‌ترین نقش آن بهبود وضوح حرکتی تصویر است.

بیشترین تاثیر نرخ تازه سازی در انجام بازی‌های کامپیوتری برای سریع‌تر و روان‌تر بودن تصاویر است ولی باید به این نکته توجه کرد که برای دستیابی به فریم ریت بالا، سخت افزار و کارت گرافیک قدرتمند احتیاج خواهید داشت. بهتر است بدانید که رفرش ریت در نمایشگر لپ تاپ درست همانند رفرش ریت در مانیتور است و در عمل، تفاوتی با یکدیگر ندارند.

رفرش ریت گوشی چیست؟

درست مثل مانیتور، گوشی موبایل دارای صفحه نمایش است تا تصاویر را نمایش دهد؛ در نتیجه از مشخصه‌ی  رفرش ریت در گوشی‌ها نیز استفاده می‌شود. رفرش ریت بالاتر از 60 هرتز تا چند سال اخیر در گوشی‌ها متداول نبود و با پیشرفت تکنولوژی و حرفه‌ای شدن بازی‌های موبایل، شرکت‌های بزرگ تولید کننده گوشی تصمیم گرفتند گوشی‌های خود را با نرخ تازه سازی بالاتر ارائه کنند.

گوشی‌های پایین رده و اقتصادی همچنان از رفرش ریت 60 هرتز بهره می‌برند اما گوشی‌های پرچمدار و بسیاری از مدل‌های میان رده با رفرش ریت‌های بالا ارائه می‌شوند تا تجربه روان‌تری را به ارمغان آورند. این گوشی‌ها درنرخ تازه سازی‌های 90 هرتز، 120 هرتز و 144 هرتز عرضه می‌شوند و می‌توانند تجربه کاربری فوق العاده‌ای را برای شما فراهم نمایند.

[vc_single_image image=”4292″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

تاثیر رفرش ریت بر روی مصرف برق

نرخ تازه سازی بالا ویژگی جذابی است که هر کاربری را مجذوب خود می‌کند و تجربه کاربری روان و سریعی را هنگام انجام فعالیت‌های مختلفی همچون گشت و گذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، انجام بازی‌های ویدیویی و … به وجود آورد. اما مانند هر فناوری، نرخ تازه سازی بالا در گوشی نیز معایب خود را دارد.

با افزایش میزان نرخ تازه سازی در گوشی‌ها، مصرف انرژی بیشتر می‌شود و می‌تواند مقدار شارژدهی گوشی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. دلیل آن نمایش فریم‌ها و تصاویر بیشتر در هر ثانیه است و برای انجام این کار، برق بیشتری مصرف می‌شود. این موضوع برای شارژدهی لپ تاپ نیز صدق می‌کند اما به دلیل اتصال مداوم ماینتور کامپیوتر به برق، شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

به منظور جلوگیری از ایجاد این مشکل، می‌توانید نرخ تازه سازی گوشی خود را با توجه به نیاز خود از تنظیمات گوشی تنظیم کنید و شارژدهی باتری را افزایش دهید. لازم به ذکر است که برخی از موبایل‌ها به فناوری نرخ تازه سازی متغیر (VRR) مجهز شده‌اند؛ که با توجه به کار درحال انجام، رفرش ریت در گوشی را کم یا زیاد می‌کنند و تاثیر بسیار زیاد در توانایی نگهداری شارژ دارد.

رفرش ریت در تلویزیون

همچون گوشی‌ها، تا چند سال پیش تلویزیون‌ها با نرخ تازه سازی 60 هرتز تولید و وارد بازار می‌شدند و خبری از نرخ تازه سازی بالا در آن‌ها نبود. شاید از خود بپرسید که چرا تلویزیون به نرخ تازه سازی بالا نیاز دارد و جواب آن کنسول‌های بازی نسل جدید است. کنسول‌های بازی جدید همچون PS5 و Xbox Series X توانایی اجرای بازی‌ها با فریم ریت 120 فریم بر ثانیه را دارند که تجربه بهتری از بازی را به ارمغان می‌آورد.

از آنجایی که بازی با کنسول‌ها عموماً با تلویزیون انجام می‌شود، برای بهره مندی از پتانسیل کامل آن‌ها باید از تلویزیونی با نرخ تازه سازی 120 هرتز استفاده کنیم. لازم به ذکر است که تنها کاربرد تلویزیون با نرخ تازه سازی بالا در بازی و گیم است و اگر هدف شما تماشای ویدیو و فیلم باشد، خرید این تلویزیون‌ها توصیه نمی‌شود.[vc_single_image image=”4291″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

تفاوت رفرش ریت 60 هرتز و 120 هرتز

تا این قسمت از مقاله با چیستی نرخ تازه سازی، رفرش ریت در نمایشگر و صفحه نمایش‌ها آشنا شدید. حال ممکن است به این موضوع فکر کنید که کدام رفرش ریت بهتر است و اگر صادقانه بگوییم، جواب این سوال به نوع کاربری شما بستگی دارد. امروزه حداقل رفرش ریت در مانیتور و انواع صفحه نمایش‌ها 60 هرتز است و هنگامی که صفحه را به سمت پایین یا بالا اسکرول می‌کنید، نمایشگر 60 تصویر به صورت پیاپی را در یک ثانیه نشان می‌دهد؛ از این رو شما می‌توانید محتوای متحرک را مشاهده نمایید.

صفحه نمایش 120 هرتز می‌تواند به جای 60 تصویر، 120 تصویر را به صورت پی در پی نمایش دهد و در نتیجه، محتوای متحرک را با سرعت بالاتری مشاهده می‌کنید. در رفرش ریت‌های بالاتر، تصاویر روان‌تر هستند و تجربه کاربری دلپذیری را بدست خواهید آورد؛ اما این قابلیت بیشتر برای گیمرها جذابیت دارد و به دلیل بهره مندی از قیمت بالاتر، اهمیت پایین‌تری برای کاربری‌های خانگی و اداری دارد.

جمع بندی

با مطالعه کامل این مقاله با نحوه کار کردن رفرش ریت، میزان اهمیت رفرش ریت و کاربرد آن در انواع صفحه نمایش‌ها به طور کامل آشنا شدید. با توجه به مطالب گفته شده، نرخ تازه سازی جزو مشخصه‌هایی محسوب می‌شود که باید هنگام خرید مانیتور، لپ تاپ، گوشی و حتی تلویزیون مورد توجه قرار گیرد.

این موضوع کاملاً صحیح است که نرخ تازه سازی بالا جذابیت بیشتری برای گیمرها دارد و دارای اهمیت بالاتری است؛ ولی نرخ تازه سازی بالا می‌تواند حس خوبی را زمان انجام کارهای مختلف به شما القا کند. در نهایت می‌توان گفت که انتخاب رفرش ریت 60 هرتز و یا بالاتر به طور کامل به نوع کاربری هر فرد بستگی دارد.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Ramin گفت:

    سلام. خسته نباشید.
    ببخشید من تو یه سایتی خوندم که با برنامه setedite این سه گزینه (min_refresh_rate) و (peak_refresh_rate) و ( use_refresh_rate) بزارم روی عدد یک و من اینکار رو کردم. بعد اون، داخل گیم که میشم گوشیم داغ میکنه و لگ میزنه. خیلی بد شده داخل گیم. میشه خواهش کنم راهنماییم کنید. واقعا خیلی به هم ریخته.

    1. fafa admin گفت:

      سلام
      گوشی هایی که صفحه نمایش هاشون امکان تغییر رفرش ریت رو دارن به صورت خودکار برای نرم افزار و بازی های مختلف میزان رفرش ریت رو تغییر میده. به طور مثال برای بازی کردن رفرش ریت بالایی نیاز هست و برای کارهای روزمره این رفرش ریت پایین تر میاد
      با پاک کردن نرم افزاری که روی گوشیتون نصب کردین، این مشکل رفع میشه

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش