هشتگ های داغ :‌

مقایسه بیکسبی، گوگل اسیستنت و سیری؛ هوشمند واقعی کدام است؟

زندگی اغلب ما وابستگی شدیدی به تکنولوژی و گجت ها پیدا کرده است به گونه ای که اگر روزی گوشی هوشمند خود را به همراه نداشته باشیم در انجام اکثر کارهایمان با مشکل مواجه می شویم. با این وجود به نظر می رسد کمی انجام کارهای روزمره با این گجت ها کسل کننده شده است، شاید راه ساده و جذاب تری برای تنظیم کردن آلارم ساعت و یا برای یادآوری یک قرار وجود داشته باشد. یکی از این راهکار های جذاب دستیارهای صوتی هوشمند هستند که مدتی است جای خود را در زندگی برخی از کاربران باز کرده اند. صحبت کردن بسیار راحت تر از تایپ کردن و یا انجام مراحل مختلفی برای انجام یک کار ساده است؛  شرکت ها این موضوع را به خوبی درک کرده اند و به همین خاطر شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت، گوگل، اپل، سامسونگ، آمازون و… دستیار های هوشمند صوتی خود را دارند که هر کدام از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. این دستیار های مهربان، کمک های فراوانی در هنگام کار با گوشی هوشمند و یا سایر گجت ها به ما می کنند و انجام بسیاری از کار ها را علاوه بر آسان تر کردن، سرگرم کننده و جذاب تر نیز می نمایند. این دستیار ها گاهی ما را سرگرم می کنند و حتی به ما اطلاعات مفیدی می آموزند. با علم به این موضوع یک نکته باقی می ماند، واقعاً کدام یک هوشمند تر است و می تواند به خوبی در امور روزمره به کمک ما بیاید؟ در ادامه با شهر فافا همراه باشید تا به بررسی و مقایسه سه دستیار صوتی هوشمند معروف، یعنی بیکسبی شرکت سامسونگ، گوگل اسیستنت شرکت گوگل و در نهایت سیری شرکت اپل بپردازیم.

کدام یک برتر است

 

در ابتدا بیایید به بررسی این موضوع که هر کدام بر روی چه دستگاه هایی قابل دسترسی هستند بپردازیم. اپل مانند همیشه انحصار طلبی خود را حفظ کرده است و سیری تنها در iOS در دسترس می باشد، بر خلاف آن گوگل دستیار خود را برای اغلب دستگاه های اندرویدی و همچنین iOS (قابلیت های نسخه iOS محدود است) در دسترس قرار داده. بیکسبی برای اولین بار در گوشی خوش نام گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس خود را نشان داد و آن قدر برای سامسونگ پر اهمیت بود که حتی یک دکمه فیزیکی مخصوص برای آن و بر روی بدنه گوشی تعبیه کرد، این دستیار نیز نسبتاً اختصاصی سامسونگ می باشد. در انجام این آزمایش ها از گوشی های آیفون 7 (iOS 11 public beta 2)، گلکسی اس 8 پلاس و گوگل پیکسل استفاده شده است.


دستورات اولیه

Siri vs. Google Assistant vs. Bixby
Bixby

 

هر سه دستیار صوتی به خوبی می توانند دستورات اولیه و اصلی را انجام دهند و از این بابت کاربران را راضی نگه دارند. هر سه به خوبی می توانند کارهایی از جمله چک کردن آب و هوا، تنظیم آلارم و یاد آوری ها و روشن کردن بلوتوث، چراغ قوه یا وای فای را به راحتی ارائه دهند. کار را کمی پیشرفته تر می کنیم و به سراغ دستور دیگری می رویم؛ به هر سه آن ها فرمان ثبت یک تصویر را می دهیم، گوگل اسیستنت کار خود را به خوبی انجام می دهد اما برخلاف آن، سیری دوربین را باز می کند اما تصویری را ثبت نمی نماید. بیکسبی نیز  کار خود را به اتمام می رساند و همچنین می توانید در هنگام باز کردن دوربین، عباراتی همچون تغییر وضوح دوربین عقب به یو اچ دی (Change the resolution of the rear camera to UHD) را بگویید تا به جزئیات بیشتری دسترسی پیدا نماید.


زمان پاسخ دهی

google assistant

Google Assistant 

در این بخش گوگل اسیستنت کمی از رقبای خودش برتر است و و سریع ترین پاسخ ها را برای اکثر درخواست ها همانند روشن کردن بلوتوث یا درخواست آب و هوا می دهد. در برخی موارد دیگر سیری در جایگاه دوم قرار می گیرد و با این وجود کمی از دستیار گوگل کند تر است. اما سامسونگ با بیکسبی ویس خود در جایگاه آخر قرار می گیرد و همچنین ما دریافتیم که گفتن عبارت Hi Bixby به جای فشار دادن دکمه فیزیکی تعبیه شده برای این کار، مدت زمان زیاد تری برای گوش دادن به دستور لازم دارد و همین امر موجب می شود تا اگر در مکان شلوغی قرار دارید، صحبت اطرافیان گاهی بر دستور شما تاثیر بگذارد.


دستورات پیچیده

Bixby
Bixby

اغلب دستیار های صوتی هوشمند، تلاش می کنند تا دستورات ساه را درک کنند اما در پاسخ به برخی از فرامین ناتوان هستند. بیکسبی قدم فراتر گذاشته و می تواند برخی کار های پیچیده تر را نیز انجام دهد؛ برای مثال می توانید به آن بگویید که تمام عکس هایی که دیروز گرفته اید را پیدا کند در پوشه ای با نام Weekend جمع آوری نماید ( Find all my photos from yesterday and put them in a folder called Weekend). علاوه بر این، بیکسبی می تواند در برنامه های دیگری همچون اینستاگرام، فیسبوک و توییتر نیز کار کند ( شما می توانید لیست کاملی از برنامه های سازگار با بیکسبی را هم اکنون در قسمت Bixby Labs پیدا کنید). می توانید به بیکسبی بگویید اینستاگرام را باز کن و آخرین عکس من را با عنوان یک روز سرگرم کننده منتشر کن ( Open Instagram and post my latest photo with a caption Fun day) و پس از آن این دستیار هوشمند به صورت خودکار تمام روند آپلود را انجام می دهد و حتی شما می توانید قبل از ارسال، آن را بررسی نمایید و در این صورت شما یک عکس را به صورت کاملاً هوشمند و متفاوت با دوستان خود به اشتراک می گذارید. دستیار هوشمند گوگل تنها می تواند اینستاگرام را با گفتن عبارت Open Instagram برای شما باز کند و اگر همان فرمان بیکسبی را به آن بدهیم، فقط به ارائه نتایج جستجو می پردازند. سیری اپل نیز می تواند برنامه های شخص ثالث بیشتری را در مقایسه با رقیبان خود به اجرا در آورد. در مورد سایر اپ ها همانند WhatsApp،  Lyft یا OpenTable هرسه دستیار به خوبی می توانند دستورات شما را درک کنند، برای مثال اگر به آن ها بگویید که در واتس آپ یک پیام به چارلی ارسال کن (Send a WhatsApp message to Charlie) به خوبی درک می کنند. اما در مجموع در ان بخش بیکسبی ویس از سیری و گوگل اسیستنت جلو تر است؛ شما حتی می توانید به آن بگویید که تصاویر اخیرتان را به عنوان پس زمینه گوشی قرار دهد.


دستورات سفارشی

bixby
Bixby

 

گاهی اوقات این دستیار ها کاری را که از آن ها خواسته اید انجام می دهند اما واقعاً آن چیزی نبوده که انتظارش را داشتید و در نهایت مجبور خواهید شد خودتان دست به کار شوید. سامسونگ باز هم در این بخش کمی بهتر عمل کرده و همین موضوع یکی از نقاط قوت بیکسبی ویس را می سازد. شما می توانید فرامین طولانی خود را به صورت یک عبارت مختصر به آن بگویید و خوشبختانه بیکسبی آن ها را درک کرده و انجام می دهد. بیکسبی در بعضی مواقع به خوبی می داند که دقیقاً چه انتظاری از آن دارید؛ در یک آزمایش ما از آن درخواست کردیم که آخرین تصویر سلفی را که گرفته ایم را در فیس بوک به اشتراک بگذارد (Post my latest selfie to Facebook) و پس از آن بیکسبی از ما خواست که چیزی را که می خواهیم از لیست انتخاب کرده و بعد از انجام این کار در فیس بوک جدید ترین سلفی ما را با روشی جذاب به اشتراک گذاشت. این ویژگی ها قطعاً هیجان انگیز است و دستیار ها را به آن چه که در رویای ما می باشد نزدیک تر می کند.


مکالمات و درک متن

google assistant
Google Assistant 

 

گوگل اسیستنت در این زمینه خوب عمل کرده و هنگامی که بحث در مورد داشتن یک گفتگوی طبیعی است، در برابر رقیبان خودنمایی می کند. می توانید از آن درخواست کنید که لیستی از فیلم های یک کارگردان معروف را به شما نشان بدهد و پس از آن حتی سوال کنید که قد این کارگردان چقدر بلند است! این دستیار درک می کند که شما در مورد چه کسی در حال گفتگو هستید و به همین خاطر نتایج خوبی را به شما نشان خواهد داد. سیری اما فراموش کار است و قادر نخواهد بود که آن چه که قبلا درخواست کرده بودید را به خاطر آورد. در رابطه با  این دستور، بیکسبی ساختار خاصی دارد. اگر شما بگویید فیلم های کارگردان را به من نشان بده، در ابتدا به دنبال فیلم های این کارگردان در داخل گوشی شما می گردد، اما اگر شما از آن درخواست کنید که آن گارگردان چه فیلم هایی دارد، برای شما در وب به جستجو می پردازند و نتایجی را ارائه می دهد؛ همچنین اگر از بیکسبی بپرسید که قد این کارگردان چقدر است، درک نمی کند که سوال شما در مورد کارگردان مورد نظرتان است. با این حال بیکسبی مزیت های دیگری در هنگام درک بستر برنامه ای که شما در حال استفاده از آن هستید دارد. هنگامی که شما در یوتیوب هستید و دکمه بیکسبی را بر روی گوشی فشار می دهید، مشاهده خواهید کرد که این دستیار می داند شما در داخل چه برنامه ای قرار دارید و برای مثال اگر به آن بگویید که subscription هایتان را به شما نشان دهد (Show me my subscriptions) او می داند که این کار را باید در یوتیوب به انجام برساند و در نهایت نتایج را به شما ارائه دهد.


پیام رسانی 

siri
Siri

در بخش های قبل از برتری دو رقیب اندرویدی سخن گفتیم اما در پیام رسانی این موضوع تفاوت دارد. شاید بار ها برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حین انجام کاری باشید و فرصت کاقی برای خواندن یک پیام را در اختیار نداشته اید، در این مواقع دستیاران هوشمند می توانند کمک فراوانی به شما بکنند. سیری، گوگل اسیستنت و بیکسبی به خوبی می توانند پیام ها را با صدای بلند برای شما بخوانند و همچنین در صورت درخواست شما به سرعت پیام را ارسال نمایند. در واقع با گفتن آخرین پیام من را بخوان (Read my latest message) به سیری و بیکسبی می توانید آخرین پیام دریافتی را با صدای بلند گوش دهید، این موضوع در مورد گوگل اسیستنت هم صادق است اما با این تفاوت که این دستیار گوگل کمی بیشتر به فکر حریم خصوصی شما است  و در ابتدا پیام را به شما نشان می دهد و بعد از آن می پرسد که آیا می خواهید پیام را با صدای بلند بخوانم و در صورت تایید این کار اتفاق می افتد. در مجموع هر سه دستیار به خوبی کار خود را در بحث پیام رسانی انجام می دهند اما همان طور که در ابتدای این بخش نیز اشاره شد، سیری از رقیبان خود بهتر و سریع تر عمل می نماید.


ترجمه

siri
siri

 

سیری در iOS11 نیز همانند بخش قبل از رقبای خود فراتر ظاهرمی شود و به خوبی می تواند کلمات و عبارات را ترجمه کند و حتی اگر زیاد با آن وقت بگذرانید، یک زبان جدید به شما یاد دهد. برای مثال می توانید به سیری بگویید که “سینما کجا هست؟” به اسپانیایی چه می شود و این دستیار هوشمند ترجمه عبارت خواسته شده را برای شما بر روی صفحه نمایش ظاهر می کند، همچنین شما می توانید این عبارت را به صورت ضبط صدا نیز دریافت نمایید. اما تمام قابلیت های ترجمه به همین جا ختم نمی شود، در صورتی که شما عبارت دل خواهتان را بنویسید، سیری می تواند انگلیسی را به اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و … ترجمه نماید. اما در مقابل سیری گوگل اسیستنت قرار دارد که از گوگل ترنسلیت بهره می برد و به لطف آن از زبان های بیشتری پشتیبانی می کند و همانند سیری می تواند ترجمه را به صورت متن و صوت برای شما ارائه دهد. بیکسبی ویس اما به خوبی نمی تواند برخی عبارات را درک کند و اگر به آن بگویید که چگونه باید به زیان اسپانیایی بگوییم که سینما کجاست، نتایجی را از جستجو در وب به شما ارائه می دهد اما با این وجود نباید بیکسبی ویژن را فراموش کرد. با بیکسبی ویژن که یکی از قابلیت های جذاب بیکسبی است می توانید دوربین گوشی را در برابر متنی که به زبان دیگری است بگیرید و در نهایت ترجمه آن را مشاهده کنید که خود قابلیت جالب و کاربردی می باشد. می توانید از بیکسبی درخواست کتید که گوگل ترنسلیت را برای شما بار کند اما هنوز نمی توان به آن گفت که گوگل ترنسلیت را برای من باز کن و تولدت مبارک را به اسپانیایی ترجمه کن (Open Google Translate and translate happy birthday to Spanish) البته شاید در آینده با پیشرفت این دستیار هوشمند، چنین قابلیت هایی نیز به آن اضافه شود .


در این مقاله به بررسی و مقایسه سه دستیار صوتی هوشمند معروف، با نام های سیری، گوگل اسیستنت و بیکسبی ویس پرداختیم و با یکدیگر مزایا و معایب هر کدام را مشاهده کردیم. گوگل اسیستنت واقعاً هوشمند است و علاوه بر این که بر روی بسیاری از دستگاه های اندورید در دسترس و همچنین قابل نصب می باشد، صحبت با او بسیار سرگرم است، سرعت بالایی در پاسخ گویی دارد و گاهی جواب هایی به شما می دهد که تصور می کنید بایک انسان روبه رو هستید. در کنار دستیار گوگل، سامسونگ با بیکسبی شاهکار کرده و شاید بتوان این دستیار را در گوشی های هوشمند جزو بهترین ها بر شمرد، از قابلیت های منحصر به فرد آن به بگذریم انجام برخی امور پیچیده با آن حس بسیار خوب و متفاوتی را به کاربران القاء می کند و به خوبی می تواند به انجام کار ها به صورت ساده تر کمک نماید. سیری اپل شاید معروف ترین در بین این رقیبان باشد و درست است که در برخی مواقع نا امید کننده عمل می کند اما در مجموع قابلیت هایی را به کاربران ارائه می دهد که شاید کمتر دستیار هوشمندی بتواند با این سطح کیفی آن کار را ارائه و انجام دهد. با این حال نمی توان یک برتر مطلق را انتخاب کرد چرا که نیاز ها و انتظارات هر فرد متفاوت است و شاید برای شما ترجمه دستیار هوشمندتان خیلی مهم تر از پاسخ سریع تر باشد، در حالی که برای دوستتان جواب های طبیعی تر ملاک برتری باشد ، یه همین خاطر ما انتخاب هوشمند ترین را بر عهده شما می گذاریم تا شما آن را برگزینید.

با این وجود از نظر شما هوشمند واقعی کدام است سیری اپل ، گوگل اسیستنت شرکت گول یا بیکسبی ویس سامسونگ ؟

امتیاز ما
برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرتضی عماری گفت:

    بیکسبی بهتر است چون به بیشتر سوال ها حتی سلام جواب می‌دهد اما سیری برای من حتی یک سوال هم جواب نداده

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش