هشتگ های داغ :‌

علت کند شدن گوشی های اندرویدی در طول زمان چیست و چگونه سرعت آنها را افزایش دهیم؟

اندروید چند سالی میشود که عنوان محبوب ترین پلتفرم موبایل در جهان را یدک میکشد. این سیستم عامل که پشتوانه ی گوگل را پشت سر خود میبیند تا امروز پیشرفت های زیادی را به خود دیده و حالا به بلوغ لازم رسیده است به طوری که عیب و نقص چشمگیری را در این سیستم عامل نمیتوان مشاهده کرد. با این حال اندروید مشکلاتی دارد که گوگل سالهاست در رفع آنها تلاش کرده و وضعیت را بهبود بخشیده اما همچنان برخی مسائل در مورد این سیستم عامل صادق هستند که مطمئنا کاربران اندروید نیز به آنها واقف هستند. به طور مثال پراکندگی در بروزرسانی دستگاه های اندرویدی یکی از چالش های جدی و همیشگی گوگل بوده است و هنوز هم وجود دارد. مسئله ی بعدی این است که دستگاه های اندرویدی هر چقدر از عمر آنها میگذرد از سرعت آنها کاسته میشود و مشکلاتی مانند لگ و هنگ کردن گریبان گیر کاربران میشوند. حتما این اتفاق به عنوان یک سوال در ذهن شما نقش بسته است. در ادامه ی مطلب علل این موضوع را بررسی خواهیم کرد و راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه خواهیم داد. همراه شهر فافا باشید.

پیش از هر چیزی باید گفت که کند شدن گجت ها به مرور زمان فقط مختص دستگاه های اندرویدی نیست و حتی دستگاه های اپل که به سیستم عامل iOS مجهز هستند نیز دچار این مشکل میشوند اما این اتفاق برای این دستگاه ها نسبت به دستگاه های اندرویدی کمی دیرتر رخ میدهد. ضمن اینکه روش برخورد با این اتفاق و راهکارها برای جلوگیری از آن در این دو پلتفرم کاملا متفاوت است. اما برخی از علل بروز این مشکل در پلتفرم های مختلف مشترک است. در ادامه به مهم ترین علل کند شدن دستگاه های اندرویدی پس از گذشت زمان اشاره میکنیم.

بروزرسانی ها نفس دستگاه شما را میگیرند

این یکی از عللی است که در پلتفرم های مختلف، از جمله اندروید و iOS مشترک است. جالب است عده ی زیادی معتقد بودند که کمپانی ها با بروزرسانی های جدید به طور عمدی باعث کاهش سرعت دستگاه ها میشوند تا به نوعی کاربران را مجبور به خرید دستگاه های جدید کنند. اما اگر بخواهیم منطقی به این موضوع نگاه کنیم میبینیم این ادعا صحیح نیست. سیستم عامل ها به مرور زمان پیشرفت میکنند و ویژگی های آنها بیشتر و بیشتر میشود. این باعث میشود بروزرسانی ها سنگین تر شوند. مسئله ی مهم این است که جدیدترین نسخه ی سیستم عامل ها با جدیدترین دستگاه ها تست میشوند که سخت افزارهای بروز و قدرتمند تری دارند و طبیعتا نسخه های جدید خیلی راحت و سریع بر روی دستگاه های جدید اجرا میشوند.

اما این موضوع در مورد دستگاه های قدیمی تر، حتی دستگاه هایی که تنها دو سال از عمر آنها گذشته صدق نمیکند. در واقع سخت افزار این دستگاه ها با بروزرسانی های جدید سیستم عامل ها به طور کامل سازگاری ندارند. در این میان اضافه شدن برنامه های از پیش نصب شده ی جدید در بروزرسانی ها به سنگین شدن هر چه بیشتر بروزرسانی ها کمک میکند و طبیعتا با وجود این برنامه ها، منابع گوشی شما مانند رم بیشتر مشغول میشوند و فضای کافی برای برنامه های کاربردی شما باقی نمیماند. همین کافیست تا هنگام اجرای چند برنامه ی همزمان، دستگاه شما بسیار کند شود و شما را کلافه کند. بسته به نوع دستگاه، شدت این مشکل متفاوت میشود. به طور مثال پرچمداران نسل های قبل به واسطه ی سخت افزار نسبتا بهتر کمتر دچار این مشکل میشوند اما اگر صاحب یک گوشی میان رده ی قدیمی باشید و تولید کننده برای آن بروزرسانی منتشر کند، امید زیادی در مورد بهتر شدن عملکرد دستگاه پس از بروزرسانی به نسخه ی جدید نداشته باشید. تنها چیزی که گیر شما میآید ویژگی های جدیدی است که به خاطر پائین آمدن شدید سرعت دستگاه، لذت زیادی از آنها نخواهید برد. بروزرسانی ها تنها باعث کم شدن سرعت دستگاه نمیشوند چرا که همان درگیری بیشتر منابع سیستم باعث میشود باتری دستگاه نیز در زمان کوتاه تری تخلیه شود.

راه حل چیست؟

پیش از هر چیزی توصیه ی ما این است که بروزرسانی خودکار گوشی اندرویدی خود را غیر فعال کنید تا در عمل انجام شده قرار نگرفته باشید. سپس اگر میدانید بروزرسانی بزرگی برای گوشی شما منتشر شده، قبل از دریافت و نصب آن نظرات کاربران در مورد عملکرد دستگاه خود با بروزرسانی جدید را در انجمن های تخصصی مانند XDA Developers مطالعه کنید. اگر مشکلاتی مبنی بر کاهش سرعت دستگاه و افزایش مصرف باتری گزارش شده بود از بروزرسانی دستگاه صرف نظر کنید و به استفاده از نسخه ی فعلی ادامه دهید. این راهکار بخصوص برای کاربران گوشی های میان رده و ارزان قیمت اندرویدی اکیدا پیشنهاد میشود چرا که احتمالا بروز مشکل در این دستگاه ها به مراتب بیشتر است.

رام کاستوم اندروید

اگر اصرار به نصب نسخه ی جدید اندروید دارید و نسخه های رسمی بر روی دستگاه های مدل شما خوب جواب نداده اند، استفاده از رام های سفارشی که غیر رسمی هستند یکی از راه های پیش روی شماست. رام های کاستوم یا سفارشی معمولا بسیار سبک تر از رام های رسمی هستند چرا که اکثرا آنها دارای رابط کاربری مشابه اندروید خالص هستند و همچنین از تعداد بسیار کمی برنامه های از پیش نصب شده برخوردارند. نکته ای که در مورد نصب این رام ها وجود دارد این است که دستگاه اندرویدی شما روت میشود و اگر دارای گارانتی باشد، گارانتی آن منقضی میشود. نصب نسخه ی سبک یا به اصطلاح Lite اپلیکیشن ها دیگر راه کارآمد برای بهبود سرعت دستگاه اندرویدی شما است. اکثر اپلیکیشن های معروف مانند فیسبوک، یوتیوب، اسکایپ و غیره دارای این نسخه ها هستند که بسیار کم حجم تر هستند و کمتر از منابع دستگاه استفاده میکنند.

فعالیت های پس زمینه ی اندروید

پردازش های پس زمینه را در نظر داشته باشید

شما از روزی که یک گوشی هوشمند اندرویدی را خریداری میکنید شروع به نصب برنامه های مختلف و بسیار زیادی میکنید که شاید از بسیاری از آنها حتی هفته ای یک بار هم استفاده کنید. بسیاری از این برنامه ها فعالیت خود را از همان لحظه ی بعد از نصب به صورت پس زمینه آغاز میکنند بدون اینکه شما آنها را فراخوانده باشید و کاری با آنها داشته باشید. این فعالیت در پس زمینه تمام منابع دستگاه شما بخصوص حافظه ی رم را مشغول میکند که این میتواند بر روی سرعت دستگاه شما تاثیر منفی محسوسی بگذارد. برخی از اقدامات مانند استفاده از تصاویر پس زمینه ی زنده و ویجت های پر تعداد در صفحه ی هوم گوشی های اندرویدی میتواند سخت افزار دستگاه شما را به چالش بکشد و در نتیجه بر روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد.

راه حل چیست؟

پیش از هر چیزی باید بگوئیم که از نصب برنامه های پر تعداد که کاربردی برای شما ندارند خودداری کنید. راهکار مفید این است که بهترین نرم افزار در هر زمینه ای که به آن نیاز دارید را پیدا و نصب کنید تا لازم به نصب برنامه های متعدد نباشد. برنامه های غیر کاربردی حذف کنید و برنامه های از پیش نصب شده را که استفاده ای برای شما ندارند را غیر فعال کنید. در مورد تصاویر پس زمینه نیز قید تصاویر زنده و متحرک را بزنید و ویجت های غیر ضروری را از صفحه ی هوم حذف کنید. این اقدامات باعث آزاد شدن فضای رم شما و در نتیجه افزایش سرعت دستگاه شما میشوند.

مدیریت حافظه در اندروید

فضای ذخیره سازی دستگاه را مقداری آزاد بگذارید

نکته ای که در مورد تمامی گجت های امروزی اعم از کامپیوترهای شخصی، گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها صدق میکند این است که پر شدن کامل ذخیره ساز دستگاه باعث افت سرعت شدید دستگاه میشود. این اتفاق هم به مسئله ی فناوری ذخیره سازهای جدید مربوط است و هم اینکه سیستم عامل برای اجرا نیاز به مقداری فضا دارد و با پر کردن فضای ذخیره سازی، این شرایط را نقض میکنیم. پر شدن حافظه ی دستگاه توسط اطلاعات مختلف صورت میگیرد که بسیاری از آنها به صورت پنهان هستند و کاربران از این موضوع بی اطلاع هستند. از جمله ی این اطلاعات میتوان به حافظه ی کش دستگاه و برنامه های مختلفی همچون تلگرام اشاره کرد.

cashed data

راه حل چیست؟

گوشی های امروزی عکس های پر حجمی میگیرند و خیلی زود فضای گوشی شما را پر میکنند. بهتر است آنها را به کامپیوتر منتقل کنید. یا میتوانید از Google Photos استفاده کنید و آنها را در فضای ابری ذخیره کنید تا دیگر نیازی به نگهدای تصاویر در گوشی خود و اشغال کردن حافظه ی دستگاه نباشد. دیتاهای پنهان را از طریق مسیر Settings > Storage > Cashed Data پاک کنید. پوشه ی رسانه های پیام رسان ها را هر از چند گاهی خالی کنید چرا که معمولا اطلاعات زیادی در این پوشه ها ذخیره میشوند و فضای گوشی شما را اشغال میکنند.

task killer

کارهای اشتباهی که نباید انجام داد

کاربران برای بهبود سرعت دستگاه اندرویدی خود دست به کارهای مختلفی میزنند که بعضا کارهای نادرستی هستند. بدترین کار ممکن استفاده از اپلیکیشن های خالی کننده ی رم یا Task Killer ها هستند. از نصب اینگونه برنامه ها خودداری کنید چرا که نه تنها سرعت دستگاه شما را زیادتر نمیکنند بلکه باعث میشوند کارها با سرعت کمتری انجام شوند. گوشی شما لازم است برخی از پروسه ها را برای دسترسی سریع تر به آنها در حافظه ی رم نگهداری کند و تسک کیلر ها با بستن این پروسه ها باعث میشوند که یک پروسه مجددا از اول انجام شود. در این حالت منابع دیگر سیستم مانند پردازنده باز هم باید فعالیت کنند و در اینجا انرژی مورد نیاز از باتری تامین میشود که در کنار کاهش سرعت دستگاه باعث افزایش مصرف باتری نیز میشوند. به عنوان آخرین راه برای بهبود سرعت دستگاه، بازگشت به تنظیمات کارخانه یا ریست فکتوری پیشنهاد میشود که تمام اطلاعات دستگاه شما را پاک میکند. این کار درست شبیه به تعویض ویندوز کامپیوترها است که برای مدتی دستگاه شما را جان دوباره ای میدهد.

منتشر شده در شهر فافا

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش