هشتگ های داغ :‌

راهنمای خرید موس گیمینگ؛ بهترین را انتخاب کنید

طبیعتا هر کاربری کامپیوتر، نیازمند یک سری پیش نیاز و لوازم جانبی مخصوص است تا امکان یک تجربه کاربری بی عیب و نقص فراهم باشد. در راهنمای خرید موس گیمینگ قصد داریم درباره ویژگی‌های یکی از این لوازم جانبی که بسیار برای گیمرها مهم است را بررسی کنیم.

گیمینگ یک صنعت حرفه ای در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود و گیمرها دسته ای منحصر به فرد از کاربران هستند که دید متفاوتی نسبت به دنیای تکنولوژی و البته صنعت بازی دارند. به همین ترتیب قطعات و لوازم جانبی های گیمینگ با یک سری استانداردهای متفاوت تولید می‌شوند. موس‌ها یکی از مهم ترین ابزارهای پی سی گیمرها هستند که در عین حال تبدیل به یکی از نقاط قوت پی سی‌ها نسبت به کنسول‌ها هم شده‌اند.

لذت بازی با موس فراتر از تجربه ی مشابه با یک کنترلر است و اگر موس استفاده شده، یک مدل گیمینگ باشد، قطعا این اختلاف بسیار بیشتر میشود و تجربه‌ کاربری منحصر به فرد تری رقم میخورد. برای خرید یک موس گیمینگ، می توان گفت اکثر کاربران تنها به خرید مدلی که شکل و شمایل مدل های مخصوص بازی را داشته باشد بسنده میکنند. اما خرید یک موس گیمینگ ایده آل، اقدامی تخصصی است که حتما میبایست پیش از خرید نکاتی را در نظر گرفت.

در ادامه‌ی مقاله راهنمای خرید موس گیمینگ به شما برای خرید یک موس گیمینگ ایده‌آل کمک می‌کنیم ضمن اینکه مواردی که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، در واقع تفاوت موس گیمینگ و معمولی هستند.

مشخصات موس گیمینگ خوب چیست؟

در راهنمای خرید موس گیمینگ، پیش از اینکه به سراغ توضیحات تخصصی تر برویم، لازم است به نکاتی اشاره داشته باشیم. تمام لوازم جانبی گیمینگ که با کیفیت خوب طراحی شده‌اند تقریبا قیمت بالایی دارند و موس های گیمینگ نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ حتی مدل‌های پائین رده یک موس گیمینگ از یک برند معتبر نیز نسبت به مدل‌های معمولی قیمتی به مراتب بالاتر دارد. پس اگر با قیمت‌های فضایی در مورد موس‌های گیمینگ حرفه‌ای مواجه شدید نباید غافل گیر شوید. در عین حال شاید همان مدل‌های گران قیمت، مناسب انتظارات شما و نوع گیمینگ شما نباشند.

بازی‌های کامپیوتری سبک‌های مختلفی دارند و باید پیش از انتخاب موس مورد نظر، سبک بازی خود را در نظر داشته باشید. مهم ترین سبک های بازی عبارتند از: استراتژی (RTS)، مبارزه ی آنلاین چند نفره (MOBA)، تیراندازی اول شخص (FPS) و نقش آفرینی (RPG). البته این بدین معنا نیست که به عنوان مثال، یک موس FPS برای سبک‌های دیگر کارایی ندارد اما بهترین عملکرد خود را در همان سبک FPS به نمایش می‌گذارد. پس شما به عنوان یک گیمر، ابتدا باید سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید و در بین موس‌های طراحی شده برای آن سبک، گزینه مناسب را انتخاب کنید.[vc_single_image image=”4284″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]برای آشنایی با راه های افزایش سرعت اجرای بازی در کامپیوتر ، مطالعه کنید.[/vc_message]

موس‌های گیمینگ؛ متنوع‌تر از هر زمان دیگر

شاید اگر بخواهیم تفاوت‌های موس گیمینگ با نمونه معمولی را بر شماریم، تعداد تفاوت ها بیشتر از انگشتان دست نشوند. مشهودترین تفاوت این دو دسته از موس‌ها، تفاوت ظاهری آنها است که مانند دیگر قطعات مخصوص بازی، موس‌های گیمینگ هم طوری طراحی شده اند تا حس و حال بازی های کامپیوتری را به کاربر منتقل کنند و با یک سیستم تماما گیمینگ، هارمونی ایده آلی داشته باشند.

بنابراین یک موس گیمینگ از فاصله دور فریاد می‌زند که برای بازی طراحی شده است. با این حال تفاوت ظاهری مدل‌های گیمینگ نسبت به هم نوعان خود نیز بعضا بسیار زیاد است. موس‌های گیمینگ در اندازه های مختلف تولید می‌شوند. بعضی از آنها صرفا برای گیمرهای چپ دست طراحی شده‌اند اما اکثر آنها دارای طراحی مناسب برای هر دو دست هستند.

وجه مشترک موس های گیمینگ استاندارد، طراحی ارگونومیک آنهاست که گیمر پس از ساعت‌های طولانی، کمترین احساس خستگی را داشته باشد. سازندگان برای تخصصی‌تر کردن کار و ایجاد تنوع بیشتر، برای سبک‌های گوناگون بازی، دسته بندی‌های جدیدی را ایجاد کرده‌اند که البته درآمد زایی بیشتر قطعا هدف اول آنها بوده است.

کاربران می‌توانند از موس های MMO در بازی های تک نفره FPS استفاده کنند یا یک موس FPS می‌تواند کارایی بسیار خوبی در بازی های MMO داشته باشد؛ چرا که در سبک MMO یا بازی های چند نفره گسترده، گیمرها بیشتر به کیبورد وابسته هستند تا موس. طبیعی است که شما گاهی اوقات بخواهید بازی‌هایی را انجام دهید که موس گیمینگ شما دقیقا برای آن سبک طراحی نشده است اما مطمئن باشید که اشکال خاصی در این کار وجود ندارد.

موس گیمینگ همه کاره؛ یکی برای همه

اولین مدلی که قصد داریم در راهنمای خرید موس گیمینگ به سراغ آن برویم، موس گیمینگ همه کاره است. رایج ترین موس‌های گیمینگ، مدل‌های همه کاره هستند که می‌توان برای کاربردهای زیادی بر روی آنها  حساب کرد. اگر گیمری هستید که سبک‌های متنوع بازی ها را امتحان می‌کنید و علاقه‌مند به تجربه سبک‌های اکشن، ماجراجویی، شخص آفرینی و غیره هستید، مدل‌های همه کاره می‌توانند رضایت شما را در همه موارد جلب کنند.

در واقع هیچ سبک خاصی برای طراحی این موس‌ها در نظر گرفته نشده و می‌توانید در همه بازی ها روی آنها حساب باز کنید.در عین حال از نظر هزینه نیز موس‌های گیمینگ همه کاره می‌توانند کاربرها با بودجه های مختلف را پوشش دهند. در بازار مدل‌های ارزان قیمت تا حرفه ای و گران قیمت از این نوع موس‌ها وجود دارند و همه کمپانی‌های معتبر مانند ریزر، استیل سریز، لاجیتک و غیره در امر تولید موس‌های گیمینگ همه کاره نقش دارند.[vc_single_image image=”4280″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

موس های FPS؛ نشانه گیری و شلیک دقیق

در این قسمت از راهنمای خرید موس گیمینگ به سراغ آشنایی مختصر با انواع بازی‌ها می‌رویم و سپس ویژگی‌های موس مورد نیاز این سبک بازی‌ها را بررسی می‌کنیم. First Person Shooter یا تیراندازی اول شخص یکی از محبوب‌ترین سبک‌های گیمینگ است و عناوین بسیار زیبایی در این سبک مانند Call of Duty، بتلفیلد، کانتر استرایک و غیره حضور دارند که میلیون‌ها بازیکن در سراسر جهان را به خود مشغول کرده‌اند.

در بازی‌های این چنینی، سرعت بالا در نشانه گیری و شلیکِ به موقع، مهم‌ترین فاکتور برای پیروزی در نبرد است. موس‌های FPS، این امتیازات را به بهترین شکل در اختیار گیمر قرار می‌دهد. البته لازم است بگوئیم سطح گیمر از هر چیزی مهم‌تر است و در واقع یک موس گیمینگ خوب، می‌تواند قابلیت‌های شما را تا حدی بالا ببرد.

موس‌های FPS دکمه‌های جانبی بیشتری دارند. به طور مثال دکمه تک تیر انداز یا Sniper به صورت مجزا بر روی این موس‌ها قرار می‌گیرند تا هنگام در اختیار داشتن یک اسلحه دوربین‌دار که شلیک با آنها به مراتب سخت‌تر است، دقت کافی را داشته باشید. در این حالت DPI موس کاسته می‌شود تا لرزش های دست باعث خطا رفتن تیر نشود. از دیگر ویژگی‌هایی که بیشتر در موس‌های گیمینگ FPS دیده می‌شود، امکان شخصی سازی آنها مانند تغییر وزن آنهاست تا کاربر نسبت به سلیقه خود، وزن آنها را تا حدی تغییر دهد. اما به طور کلی موس‌های FPS سبک و سریع هستند تا هدف گیری با سرعتی بالا انجام شود.

موس‌های MMO؛ اوج لذت در وارکرفت

سبک MMO یا بازی های آنلاین چند نفره گسترده، در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری نزد گیمرها به محبوبیت رسیده‌ است. در این سبک عناوین زیبایی مانند فاینال فانتزی یا World of Warcarft حضور دارند که گیمرهای بسیار زیادی را جذب کرده‌اند. رشد فوق العاده تعداد بازیکن‌های این سبک از بازی‌ها، سازندگان را به ساخت موس‌هایی مختص این سبک تشویق کرد. موس‌های MMO از ابعاد بزرگی برخوردارند و تعداد دکمه‌های جانبی آنها نسبتا زیاد است.

این دکمه ها معمولا قابل برنامه ریزی هستند. گیمرها میتوانند به کمک این دکمه های اضافه، حملات و شلیک‌های پیچیده و کارآمدی را ترتیب دهند و قطعا در صورتی که بتوانید از قابلیت‌های ویژه این موس‌ها در عناوین سبک MMO استفاده کنید، نسبت به رقبای خود برتری پیدا خواهید کرد.[vc_single_image image=”4286″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

موس‌های RTS؛ استراتژیک‌تر از همیشه عمل کنید

سبک استراتژی، Real time strategy یا به اصطلاح RTS هم از جمله سبک‌های پرطرفدار دنیای گیمینگ هستند که عناوینی مانند Total War و Company of Heroes را در خود جای داده است. موس‌های این سبک به مراتب ساده‌تر هستند و طبیعتا از قیمت کمتری نسبت به دیگر مدل های گیمینگ برخوردارند. دکمه‌های اضافه در موس‌های RTS زیاد نیستند چرا که در بازی‌های این سبک، دکمه اضافه کاربرد خاصی ندارند. با این حال دکمه هایی مانند DPI که تبدیل به عضو جدایی ناپذیر در موس مخصوص بازی شده، در این مدل ها نیز حضور دارند.

موس‌های قابل شخصی سازی؛ گران قیمت‌های جذاب

همانطورکه تا اینجا درباره راهنمای خرید موس گیمینگ متوجه شدید، اشاره کوچکی به موس‌های قابل شخصی سازی داشتیم. این مدل‌ها را می‌توان تجملاتی‌ترین مدل‌های گیمینگ به حساب آورد که گران و پر زرق و برق هستند؛ اما قابلیت‌هایی دارند که دیگر مدل‌ها در اختیار گیمر قرار نمی‌دهند. طراحی این موس‌ها به نوعی ماژولار است. گیمر می‌تواند بسته به سایز دست خود، اندازه موس‌های قابل شخصی سازی را تا حدی تغییر دهد. همچنین نسبت به سبک بازی، وزن آن را کم یا اضافه کند. زاویه استراحتگاه مچ دست و تقریبا هر چیز دیگری را نسبت به میل خود تغییر دهد. این گونه موس را می‌توان نوع پیشرفته موس‌های همه کاره دانست که برای هر نوع سبک بازی کارایی دارند.[vc_single_image image=”4281″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

آپشن بیشتر، قیمت بالاتر

تا اینجا در راهنمای خرید موس گیمینگ، با انواع مو‌س‌های گیمینگ و ویژگی‌هایی که در هر دسته وجود دارند آشنا شدیم. اکنون وقت آن است که درباره مهم‌ترین بخش یک خرید، یعنی بودجه . قیمت موس گیمینگ صحبت کنیم. از این نظر موس‌های گیمینگ را می‌توان به سه دسته ارزان قیمت، موس گیمینگ با قیمت مناسب و موس‌های گران قیمت، تقسیم کرد.
دسته اول، موس‌هایی هستند که از سطح DPI چندان بالایی برخوردار نیستند؛ البته این مشخصه برای گیمرهای سطح پائین چندان تاثیر خاصی ندارد.

دسته دوم یعنی موس‌های گیمینگ با قیمت نماسب یا نسبتا گران قیمت، تمام مشخصه‌های یک موس گیمینگ را به شکلی ایده‌آل در خود جای داده‌اند. از وجود سوئیچ‌های با کیفیت گرفته تا سنسورهای سریع و دقیق و البته نرم افزارهایی برای شخصی سازی عملکرد موس؛ البته سطح شخصی سازی در موس‌های این رده فوق العاده بالا نیست و اگر خواهان این ویژگی هستید باید به سراغ موس های دسته سوم از نظر قیمتی بروید. مهم‌ترین سازندگان موس های دسته دوم، کمپانی‌های ریزر، کورسیر، لاجیتک و استیل سریز هستند و موس‌های بسیار متنوعی را در این رنج قیمتیرا عرضه می‌کنند.

به دسته سوم یعنی گران قیمت‌ترین موس‌های گیمینگ می‌رسیم که بیشتر مدل‌های این رده، از قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی برخوردارند.

سنسور لیزری یا سنسور نوری؟

مساله دیگری که باید در راهنمای خرید موس گیمینگ درباره آن صحبت کنیم، مساله انتخاب بین موس‌های لیزری یا نوری است که  جزو سوال‌های همیشگی خریداران بشمار می‌روید. برای یک گیمر معمولی شاید این بخش اصلا اهمیت نداشته باشد اما یک گیمر حرفه‌ای بسیار بر روی این مسئله متمرکز می‌شود. با این حال هم سنسور لیزری و هم سنسور نوری عملکرد خوبی از خود در موس‌های گیمینگ نشان می‌دهند.

در واقع در صورتی که سطح زیرین موس مناسب باشد، تفاوت خاصی بین این دو سنسور وجود ندارد. چیزی که در این قسمت باید به آن توجه داشته باشید، سطح DPI موس‌های گیمینگ است. به زبان ساده، هر چقدر مقدار DPI بالا باشد، مسافت جابجایی موس برای جابجایی نشانگر کوتاه تر می‌شود. اگر سیستمی با چینش چند مانیتوره دارید، باید به سراغ موس‌هایی با DPI بسیار بالا و تقریبا 8000 یا بیشتر بروید. میانگین سطح DPI یک موس گیمینگ خوب باید بین 200 تا 2600 باشد.

نورپردازی؛ یک قابلیت جانبی دوست داشتنی

نورپردازی RGB مدتی‌ست که تبدیل به یک استاندارد در قطعات گیمینگ، حتی مادربردها شده است و این ویژگی در بسیاری از موس‌های گیمینگ نیز دیده می‌شود. در مدل‌های مختلف مکان نورپردازی متغیر است. بعضی مدل‌ها زیر کلیدها نورپردازی دارند و برخی دیگر لوگوی آنها قابل نورپردازی است. موس‌های RGB همگی دارای نرم افزار اختصاصی هستند که امکان شخصی سازی رنگ‌ها را به کاربر می‌دهد. این قابلیت در کارکرد موس هیچ تاثیری ندارد و فقط جنبه زیبایی دارد.[vc_single_image image=”4283″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

جمع بندی

همانطور که خواندید، خرید یک موس مخصوص بازی، در صورتی که بخواهید یک خرید آگاهانه داشته باشید می‌تواند پروسه‌ای نسبتا پیچیده و زمان‌بر باشد. ما در مقاله راهنمای خرید موس گیمینگ سعی کرده‌ایم با اطلاعاتی که در اختیار شما می‌گذاریم این پروسه را کوتاه‌تر و آسان‌تر کنیم. با در نظر گرفتن نکات این مطلب، قطعا می‌توانید یک مدل استاندارد و مناسب نسبت به بودجه و انتظارات خود تهیه کنید. در بخش انتظارات هم همواره آنها را اولویت بندی کنید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش