هشتگ های داغ :‌

10 روزنه ای که آینده ی هیجان انگیز مایکروسافت را نمایش میدهد

کمپانی های بزرگی در عرصه ی فناوری فعال هستند اما شاید بتوان گفت هیچ کدام پایداری مایکروسافت را نداشته اند و در زمینه ی خود به کاربران خدمت نکرده اند. صدها میلیون کاربر در سراسر جهان از محصولات غول نرم افزاری جهان استفاده میکنند و این شرکت برای بسیاری از مردم دنیا الگو و الهام بخش است. شاید در سال های اخیر مایکروسافت مانند گذشته چندان پرفروغ نبوده است اما مسیر این شرکت تغییرات متعددی را به خود دیده است تا ما انتظار آینده ی هیجان انگیزی را از دنیای فناوری با مایکروسافت داشته باشیم. نوآوری هایی در برنامه ی کاری مایکروسافت دیده میشود که میتواند آینده ی متفاوتی را برای تکنولوژی رقم بزند. همراه شهر فافا باشید.

البته که مایکروسافت در سال های اخیر اشتباهات فاحش زیادی را داشته است که از مهم ترین آنها میتوان به شکست در بازار موبایل با سیستم عامل ویندوزفون و ویندوز موبایل اشاره کرد که این موضوع حتی توسط ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت تائید شده است اما دست مایکروسافت برای آینده پر از گزینه های جذاب است. بسیاری از شرکت ها، چه بزرگ و چه کوچک در حال تحقیق برای آینده هستند اما به هر حال ما مایکروسافت را به عنوان شرکتی میشناسیم که بیشترین تاثیر را بر روی فناوری و به تبع، بر روی زندگی ما گذاشته است. در ادامه به عللی که بر این صحبت صحه میگذارند میپردازیم.

هولولنز

– HoloLens

یکی از فناوری های هیجان انگیز و جدید شرکت مایکروسافت، Windows Holographic نام دارد که برای عموم کاربران با نام HoloLens شناخته میشود. این فناوری اکنون در قالب هدست های هولولنز وارد بازار شده است. این فناوری، ترکیبی از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است که اشیای دیجیتالی را وارد دنیای واقعی شما میکند. استفاده از این فناوری قطعا تجربه ی منحصر به فردی است. هولولنز در اولین نسل خود به سر میبرد اما تصور اینکه این فناوری در آینده وارد زمینه های دیگر مانند بازی های ویدئویی شود اصلا کار سختی نیست. صنایع بسیار زیادی به این فناوری توجه دارند و سرمایه گذاری عظیمی بر روی آن صورت گرفته است. شرکت های نرم افزاری متخصصین فراوانی را برای توسعه و سازگاری برنامه های خود با فناوری هولولنز به کار گرفته اند. Japan Airlines نیز در حال استفاده از هولولنز برای بهبود تمرین مهندسین خود است و حتی ناسا نیز از هدست های هولولنز در ایستگاه های فضایی استفاده میکند.

البته در حال حاضر هولولنز را نمیتوان فناوری بی عیب و نقصی دانست. میدان دید در این فناوری نسبتا محدود است و هدست های سازگار با این فناوری نیز نسبتا قیمت بسیار بالایی دارند به طوری که شاید بسیاری از کاربران قادر به خرید این هدست ها نباشند. اما در این مرحله، هولولنز به عنوان محصولی برای مصرف کنندگان در نظر گرفته نشده است و مطمئنا با توسعه ی هر چه بیشتر این فناوری، قیمت آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این مایکروسافت در حال کار بر روی دستگاه های Windows Holographic ارزان قیمت است تا استفاده از واقعیت مجازی ویندوز را ارزشمند تر کند و انتظار میرود در ماه آینده در این مورد خبر بیشتری منتشر شود.

مایکروسافت ریسرچ

– Microsoft Research

از برخی جهات، به نظر هولولنز یک تکنولوژی مفهومی محسوب میشود که شاید با دنیای واقعی فاصله ی زیادی داشته باشد. مایکروسافت نیز مانند رقبای خود بر روی بخش توسعه و تحقیق سرمایه گذاری زیادی کرده است و تاثیرات این اقدام میتواند بسیار هیجان انگیز باشد. دو سه سال پیش بود که بخش توسعه و تحقیق مایکروسافت که Microsoft Research نام دارد جزئیاتی را از پیشرفت های بسیار عجیبی منتشر کرد. یکی از این جزئیات، نوعی تکنولوژی بود که به رفع باگ های موجود در سیستم عامل ویندوز کمک میکرد. همین فناوری میتواند با کمک به دانشمندان، به درک بهتر رفتار سلولهای بنیادی نیز کمک کند و باعث دستاورد بزرگی در زمینه ی پزشکی شود. دیگر پروژه ی جذاب Microsoft Research با نام Project Platypus شناخته میشود که به ربات ها کمک میکند با استفاده از میدان الکتریکی بدن ربات ها، انسان ها را پیدا کند. این فناوری برای نجات انسان ها پس از بلایای طبیعی مانند زلزله میتواند بسیار کاربردی باشد. از یک خالکوبی دیجیتالی که به کاربران امکان کنترل دستگاه را میدهد تا فناوری جستجوگر سرطان که میتواند بیماری را 10 سال زودتر شناسایی و رفع کند از جمله اقدامات مهم تیم Microsoft Research هستند که پا را از فناوری گجت ها فراتر گذاشته اند و دستاوردهای آنها میتواند به زندگی انسان ها کیفیت بیشتری ببخشد و آن را ساده تر کند.

مایکروسافت کورتانا

– هوش مصنوعی و ماشین یادگیری

نمیشود صحبت از آینده ی فناوری در میان باشد و حرف از هوش مصنوعی و ماشین یادگیری نشود. این دو فناوری به تازگی بیش از پیش در گجت ها استفاده میشوند و قطعا در آینده کاربردهای بسیار بیشتر آنها رو میشود. طبیعتا مایکروسافت نیز توجه ویژه ای بر روی این دو بخش دارد. مدیر اداره ی تجسم مایکروسافت در ماه می گذشته گفت که: هوش مصنوعی و ماشین یادگیری مهم ترین فناوری های حال حاضر در زمین هستند که شرکت ها بر روی آن کار میکنند. برای کاربران، کورتانا واضح ترین نمونه از هوش مصنوعی و ماشین یادگیری در محصولات مایکروسافت است که با ویندوز 10 یکپارچه شده و بسیار هوشمند عمل میکند. اما کورتانا فقط یکی از قسمت های فناوری های یاد شده در مایکروسافت است. مایکروسافت شدیدا در حال کار بر روی هوش مصنوعی است و از این فناوری در سرویس های مختلفی مانند سرویس ابری Azure، جلوگیری از حمله های سایبری، شخصی سازی در محصولات، شناسایی تصویر، پردازش طبیعی زبان های مختلف و سرویس های شناختاری استفاده خواهد کرد. در ماه سپتامبر مایکروسافت اعلام کرد که بخش جدید هوش مصنوعی و گروه تحقیق این شرکت با بیش از 5000 دانشمند و مهندس کامپیوتر کار خود را بر روی سازمان دهی آزادانه ی هوش مصنوعی برای هر کاربر آغاز کرده است. در این بین این شرکت گفت که مایکروسافت بزرگترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دنیا را با همراهی Azure خواهد ساخت و در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

مایکروسافت ربات

– ربات ها

طبیعی است که فناوری هایی مانند هوش مصنوعی راه به دستگاه های جدیدی باز کنند و مایکروسافت این کار را در ربات ها صورت خواهد داد. اولین بار این برنامه در کنفرانس بیلد سال 2016 در ماه مارس اعلام شد. بی شک اگر هوش مصنوعی به درستی در ربات ها به کار گرفته شود، بسیاری از کارها از دوش انسان برداشته میشود. اما مایکروسافت نیز مانند بسیاری از رقبای خود متقاعد شده است که ربات ها زمانی سودمند و کاربردی میشوند که فناوری و توسعه ی آنها به بلوغ کامل برسد. مایکروسافت نیز مانند دیگر شرکت های فعال در حوزه ی هوش مصنوعی، راه زیادی دارد تا ربات ها را برای خدمت به انسان ها آماده کند.

مایکروسافت کلود

– فضای ابری و حریم شخصی

از زمان روی کار آمدن ساتیا نادلا در مایکروسافت، فضای ابری به عنوان اولویت نسبت به همه ی بخش ها معرفی شد. البته نادلا برای بخش موبایل نیز رویاهای زیادی در سر داشت اما هیچ یک رنگ واقعیت به خود نگرفتند در حالی که تعهد به بخش فضای ابری پابرجا ماند. مایکروسافت سرمایه گذاری زیادی در بخش تجارت ابری هوشمند کرد. نتیجه ی این سرمایه گذاری، رشد درآمد سالانه ی 116 درصدی سرویس Azure بود. این شرکت به تشویق کاربران به استفاده از فضای ابری همچنان ادامه میدهد.
ماه گذشته مایکروسافت کتابی با عنوان A Cloud for Global Good را معرفی کرد که در آن در مورد نحوه ی رویکرد ملل ها و سازمان ها برای رقابت در زمینه ی امنیت اینترنتی و دسترسی دولت ها به اطلاعات کاربران و حریم دیجیتالی مصرف کنندگان صحبت شده است. به طور کلی با وجود برخی اعتراضات به مایکروسافت در زمینه ی حریم شخصی، هیچ گزارش موثقی در مورد در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران این شرکت به دولت امریکا وجود ندارد.

مایکروسافت کراس پلتفرم

– توسعه ی پلتفرم های موازی و متن باز

با شکست سیستم عامل ویندوزفون و عقب نشینی مایکروسافت از بازار موبایل، بسیاری تصور کردند که مایکروسافت بخش “ابتدا موبایل” اهداف خود را که توسط ساتیا نادلا تعیین شده بود رها کرده است اما ردموندی ها هر چند کم رنگ، به توسعه ی ویندوز 10 موبایل ادامه دادند با این حال تمرکز مایکروسافت بر روی توسعه ی نرم افزار برای دیگر پلتفرم های موبایل بوده است. ابتدا مایکروسافت نرم افزارهای خود را (مانند آفیس) وارد استورهای دیگر سیستم عامل ها کرد. در ادامه نرم افزارهایی که بعنوان پروژه های جانبی توسعه داده شده بودند نیز به اسم مایکروسافت به دیگر سیستم عامل ها راه پیدا کردند. اما مایکروسافت آغوش خود را برای توسعه دهندگان دیگر نرم افزارهای کراس پلتفرم نیز باز گذاشت. ردموندی ها مدتی پیش شرکت Xamarin را که در زمینه ی توسعه ی نرم افزارهای موبایل برای پلتفرم های مختلف فعالیت دارد خریداری کرد با هدف اینکه نرم افزارهای بیشتری را به اسم خود وارد دیگر سیستم عامل های موبایل کند. همچنین مایکروسافت طی یک حرکت دیگر درست یک ماه پس از خریداری Xamarin، اعلام کرد که قصد عرضه ی نسخه ی مک نرم افزار Visual Studio را دارد.

مایکروسافت یونیورسال پلتفرم

– پلتفرم Universal Windows Platform

طبیعی است که بیشتر برنامه های غول نرم افزاری جهان برای آینده در حوزه ی نرم افزاری باشد. مایکروسافت با معرفی پروژه ی Universal Windows Platform به همراه ویندوز 10 کاری کرد که یک نرم افزار بتواند با تغییراتی بسیار جزئی، در تمامی دستگاه های ویندوزی اجرا شود. در واقع توسعه دهندگان با نوشتن یک برنامه ی Universal Windows Platform، میتوانند آن را برای اجرا در گوشی های موبایل، تبلت ها، کامپیوترهای شخصی، هولولنز و حتی کنسول های Xbox One و هر دستگاهی که از سیستم عامل ویندوز 10 برخوردار است، مانند دستگاه های اینترنت اشیا و میکرو پی سی ها و دستگاه های دیجیتال و تلویزیون های هوشمند آماده کنند. تا این لحظه این پروژه آن طور که باید درست پیش نرفته است و ویندوز موبایل تاثیر زیادی بر روی این عدم پیشرفت Universal Windows Platform داشته است و فقط ویندوز 10 استاندارد باعث زنده ماندن این پلتفرم بوده است اما در حالی که مایکروسافت به طور مشخصی همچنان با چالش هایی برای متقاعد کردن توسعه دهندگان درباره ی ارزش Universal Windows Platform مواجه است، تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده است. سازندگان قدیمی برنامه های دسکتاپ حالا میتوانند برنامه های خود را برای درج در ویندوز استور تبدیل کنند و همچنین برنامه نویسان iOS نیز از طریق یک نرم افزار ارتباطی میتوانند به سادگی اپلیکیشن های خود را برای سازگاری با ویندوز 10 تغییر دهند.

مایکروسافت ویندوز 10

– ویندوز 10

جامع ترین نسخه از سیستم عامل ویندوز میتواند خود به تنهایی یکی از علت هایی باشد که برای دیدن آینده ی مایکروسافت هیجان زده باشیم.  ردموندی ها با هر ترفند و پیشنهادی که ممکن بود کاربران را به استفاده از آخرین نسخه ی ویندوز و رها کردن ویندوزهای 7 و 8.1 تشویق یا تحمیل کردند و کمپانی موفق شد با همین راهکارها، تعداد کاربران ویندوز 10 را با سرعت بالایی افزایش دهد. با اینکه هنوز بسیاری از کاربران از ویندوز 7 استفاده میکنند، نمیتوان مزایای ویندوز 10 را نادیده گرفت. این سیستم عامل یکپارچکی فوق العاده ای با اکوسیستم مایکروسافت دارد. بسیار سریع تر است و نسبت به نسخه های اولیه، از نظر مصرف انرژی نیز بسیار بهینه تر شده است. امنیت این سیستم عامل بیش از تمام نسخه های ویندوز است و قابلیت های ویژه ای برای گیمرها در ویندوز 10 در نظر گرفته شده است. مایکروسافت با بروزرسانی منظم ویندوز 10 نه تنها مشکلات این سیستم عامل را تا حد زیادی برطرف کرده است، بلکه قابلیت های بسیار زیادی را در طول این دو سال به آن اضافه کرده است. گاهی این بروزرسانی های عظیم برای کاربران ویندوز 10 مشکل ساز نیز بوده است اما مایکروسافت با یاری میلیون ها کاربر عضو اینسایدر موفق شده تا مشکلات را سریع برطرف کند.

مایکروسافت سرفیس

– سرفیس

سال 2012 که مایکروسافت اولین نسل از تبلت های سرفیس را معرفی کرد که هم کاربران را وجد آورد و هم رقبا را حسابی نگران کرد. بیش از 4 سال از زمان میگذرد و بخش سرفیس تبدیل به یکی از جذاب ترین، و البته پردرآمد ترین بخش های شرکت مایکروسافت شده است. موفقیت و جذابیت محصولات سرفیس به حدی بود که کمپانی های دیگری مانند سامسونگ، اپل، هواوی، ایسوس و غیره نیز به الگوبرداری از سرفیس ها روی بیآورند و به رقابت با مایکروسافت بپردازند اما همه ی ما میدانیم که هیچ یک از نمونه ها، به جذابیت سرفیس ها نبوده اند. مایکروسافت با خانواده ی سرفیس، دسته بندی جدیدی را در بین گجت ها ایجاد کرد و همچنین محصولات دیگری مانند سرفیس بوک را نیز به تولید رساند که قابلیت استفاده به عنوان لپ تاپ و تبلت را به بهترین شکل ممکن دارد. ضمن اینکه سرفیس ها در افزایش تعداد کاربران ویندوز 10 نیز نقش چشمگیری داشتند. احتمالا در آینده محصولات جذاب تری را از این خانواده شاهد خواهیم بود. مورد انتظارترین سرفیس، سرفیس فون است که به عنوان گوشی انقلابی مایکروسافت شناخته میشود اما مشخص نیست چه زمانی این محصول را ملاقات خواهیم کرد.

مایکروسافت

– صنعت بازی

بی شک مایکروسافت قدم بزرگی را در دنیای بازی های کامپیوتری برداشته است  با عرضه ی ویندوز 10، تمرکز این شرکت بر روی صنعت بازی بیشتر شد. در سال 2013 زمانی که مایکروسافت کنسول Xbox One را وارد بازار کرد بسیاری آینده ی تاریکی را برای بخش بازی مایکروسافت پیش بینی کردند اما پس از دریافت بازخورد کاربران و درس گرفتن از آنها، مایکروسافت پیشرفت زیادی در این بخش کرد.
سالهاست که پی سی گیمینگ به حالت نیمه جان درآمده است و اختلاف با کنسول ها اکنون به کمترین حالت خود رسیده است و مایکروسافت میخواهد با برنامه های خود در این زمینه، باری دیگر پی سی گیمینگ را احیا کند. انتقال بازی های اکس باکس به ویندوز استور قدمی بزرگ در همین راستا بود. اما با این حال هنوز اقدامات زیادی هستند که برای بهبود وضعیت گیمرها انجام شود و قطعا مایکروسافت برای ارتقای این بخش، ایده های بزرگی در سر دارد.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش