هشتگ های داغ :‌

مقایسه انواع رابط کاربری ها در اندروید؛ پادشاه UI کدام است (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله با یکدیگر به اهمیت بالای رابط کاربری یک دستگاه پرداختیم و همچنین رابط کاربری شرکت های معروفی مانند TouchWiz سامسونگ، EMUI هواوی و LG UX شرکت ال جی را معرفی و بررسی کردیم. در این بخش نیز قصد داریم با هم چند رابط کابری دیگر را بررسی نماییم تا در نهایت شما با توجه به انتظارات و نیازهایتان بتوانید بهترین رابط کاربری مخصوص خودتان را بیابید. در بخش گذشته سعی کردیم تا سه مورد از رابط های کاربری نسبتاً پر زرق و برق را معرفی نماییم که  شخصی سازی های قابل توجهی توسط شرکت های سازنده بر روی آن ها صورت گرفته بود و طبیعتاً از اندروید خالص دور کرده بود، در این بخش سعی داریم تا سه مورد از رابط کاربری هایی را معرفی نماییم که شباهت های بیشتری به اندروید خالص دارند و از محیط ساده تری بهره می برند. با شهر فافا همراه باشید.

 


HTC Sense

چند سال پیش HTC Sense به سایر رقبایش یک رابط کاربری خوب را دیکته می کرد و با قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می داد خود را تبدیل به یکی از بهترین ها نمود. همان طور که گفتیم این موضوع در مورد چند سال پیش بود، این روزها اما به نظر می رسد اچ تی سی به دنبال یک تغییر اساسی و بزرگ در رابط کاربریش نیست و کم کم HTC Sense دارد خاک می خورد. درست است که این رابط کاربری با روزهای اوج خود فاصله دارد اما این بدان معنا نیست که HTC Sense رابط کاربری بدی است. در یکی از قدرتمند ترین گوشی های این شرکت یعنی HTC U11 کمی نوآوری به خرج داده شده  و شاهد مواردی همچون squeeze gestures و یا Sense Companion می باشیم.

در واقع در این گوشی می تواند با فشار دادن قسمت های مشخصی بر روی بدنه گوشی، به U11 فرمان بدهید که امور دلخواه شما را انجام دهد، برای مثال هنگامی که به مدت n ثانیه آن را فشار دادید اپلیکیشن دوربین باز شود و با یک فشار دیگر یک تصویر ثبت گردد. همچنین Sense Companion یک دستیار هوشمند است که با وجود بر خورداری از هوش مصنوعی به یادگیری نحوه استفاده شما از گوشی و امور دیگر می پردازند و در نهایت به شما در استفاده بهتر از گوشی کمک می نماید. اگر چه فرایند یادگیری آن چندان سریع نیست اما پس از چند هفته انتظار، متوجه می شوید که این صبر ارزشش را داشته  و عملکرد دستگاه با توجه به نحوه استفاده شما بهبود یافته است.

اچ تی سی اغلب به روز رسانی های منظم و با فواصل مناسبی ارائه می کند و همواره می کوشد تا رابط کاربری خود را با این به روز رسانی ها بهبود بخشد و با این وجود می توان گفت بهبود تجربه کاربری را در تمامی گوشی های بالارده اش تضمین می نماید. کار کردن با HTC Sense شما را به یاد اندروید ناب و خالص می اندارد که حال اچ تی سی آن را دستخوش تغییرات خوبی کرده. آیکون ها مانند برخی از رقیبان فانتزی و گاهاً بچه گانه نیستند، بلکه تمام محیط رابط کاربری شیک و بسیار زیبا طراحی شده است. در مجموع HTC Sense با این که نسبتاً ساده است، اما امکانات و قابلیت های خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورد.

 


Sony Xperia UI

رابط کاربری سونی چندان متفاوت از اندروید خالص نیست و تنها مواردی مانند صفحه شروع، منوی برنامه ها و کیبورد تفاوت هایی دارد. با این وجود شاهد پیشرفت های چشم گیری نسبت به اندروید خالص می باشیم، برای مثال می توان حالت بی نظیر Stamina  را نام برد که تاثیر قابل توجهی بر طول عمر باتری دارد، همچنین سونی با ارائه کردن یک دستیار مخصوص ،در استفاده بهینه تر از دستگاه کمک می نماید و می تواند به انجام امور متفاوتی مانند آزاد کردن حافظه بپردازند. البته یکی از مواردی که وجود دارد این است که تعداد برنامه های کاربردی از پیش نصب شده و پیش فرض گوشی به مقدار کافی نیست و گاهی کاربر مجبور می شود تا برنامه هایی را دانلود و جایگزین آن ها نماید.

سونی هم اکنون یکی از برترین شرکت ها در زمینه به روز رسانی گوشی هایش است، هر ماه شاهد به روز رسانی های امنیتی هستیم و گاهی نیز به روزرسانی هایی برای رفع باگ ها و یا اضافه کردن برخی ویژگی جدید در دسترس قرار می گیرند. در واقع سونی جزو اولین شرکت هایی می باشد که گوشی های خود را به اندروید 8.0 اوریو آپدیت کرده است، در نسخه آخر Xperia UI این شرکت تغییرات مثبتی در بخش هایی از جمله، ظاهر، امنیت، دستیار اکسپریا و .. صورت گرفته است. Xperia UI را می توان نسخه پیشرفته و بهبود یافته اندروید خالص عنوان کرد.

 


Google Pixel UI

اندروید استاک می تواند معنای حقیقی اندروید را به نمایش بگذارد و شاید تنها موردی است که یک عاشق واقعی اندروید می تواند از آن لذت ببرد. فعلاً گوگل، پیکسل های خود را به اندروید استاک مجهز کرده که حتی بر روی نکسوس ها نیز در نسخه مشابهه وجود ندارد. از ویژگی های آن می توان به Google Assistant برای جستجو، کمک و کنترل خانه های هوشمند اشاره داشت. صاحبان گوشی های پیکسل همچنین می توانند به تعداد نامحدود تصاویر خود را حتی با وضوح بالا در Google Photos ذخیره نمایند.

به دلیل این که پیکسل ها مربوط به شرکت گوگل می باشند، همواره می توان به سریع ترین به روز رسانی ها برای آن ها دسترسی داشت و علاوه بر لذت بردن از سرعت آن، جزو اولین نفراتی بود که از آخرین نسخه های اندروید استفاده می کنند. با توجه به هزینه ای که می پردازید، اندروید استاک می تواند خالص ترین و بهترین تجربه کاربری اندروید را به شما بدهد.

 


پادشاه UI کدام است؟

 

در این بخش و بخش قبل 6 رابط کاربری معروف را با یکدیگر بررسی کردیم، اما کدام یک بهتر است؟ شاید نتوان یک برنده مطلق در نظر گرفت اما می شود بنا بر قابلیت هایی که هر کدام ارائه می دهند، یکی را برترین برای هر شخص انتخاب کرد. سامسونگ با TouchWiz راه حل جالبی را برای گیمر ها در نظر گرفته است، همچنین با طراحی و قابلیت های شخصی سازی خود می تواند نیاز بسیاری را بر آورده کند و برای افرادی که به اندروید خالص علاقه مند نیستند جذاب باشد. در سوی دیگر، EMUI هواوی در بهینه سازی پس زمینه به خوبی عمل می کند و قابلیت های شگفت انگیزی را در اختیار کاربران می گذارد. سونی با Xperia UI گرچه چندان پر زرق و رق نیست اما سادگی و روان بودن خود را به رخ رقبا می کشد، همچنین به روز رسانی های منظم و مفیدی را دائماً ارائه می دهد. اچ تی سی با Sense خود هنوز هم یکی از بهترین ها به شمار می آید و در مجموع یک رابط کاربری شیک و با قابلیت های مطلوب در اختیار کاربرانش می گذارد. ال جی با LG UX و قابلیت هایی مانند recycling، و البته طراحی های خاص خود می تواند متفاوت ظاهر شود و اکثر افراد را راضی نگه دارد. و در نهایت اندروید استاک که تجربه یک اندروید خالص، سریع و لذت بخش را به کاربران هدیه می کند و این را هم نباید فراموش کرد که با آن می توان جزو اولین هایی بود که می توانند از نسخه های جدید اندروید استفاده کنند .

همان طور که گفتیم نمی توان یک برنده و پادشاه مطلق را برگزید، زیرا رابط کاربری تا حدود زیادی یک موضوع سلیقگی است. با این وجود اگر بخواهیم برای افرادی که محیط ساده اندروید خالص را نمی پسندد، گزینه ای را پیشنهاد نماییم، پیشنهاد ما TouchWiz سامسونگ با محیط دستکاری شده، پر امکانات و با قابلیت شخصی سازی فراوان است؛ اما اگر یک عاشق اندروید هستید و دوست دارید اول از همه تجربه کار با نسخه های جدید اندروید را کسب نمایید، همچنین به دنبال محیطی روان و ساده می گردید، بدون شک اندروید استاک مخصوص شما است.

امیدواریم که شما رابط کاربری مناسب خود را پیدا کرده باشید و در هنگام خرید گوشی جدیدتان، بدانید که کدام پادشاه درون آن فرمانروایی می کند!

 

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش