هشتگ های داغ :‌

مقایسه ی سرعت کروم با فایرفاکس کوانتوم: لقب سریعترین مرورگر جهان برازنده ی کدامیک است؟

کروم، مرورگر اینترنت گوگل مدت زیادیست که محبوب ترین مرورگر در جهان است و در عین حال لقب سریع ترین و البته ایمن ترین مرورگر جهان را نیز به دوش میکشد که دو ویژگی اصلی کروم برای رسیدن به جایگاه امروزی این مرورگر بوده اند. موزیلا فایرفاکس نیز که در گذشته ی نه چندان دور رقیب کروم به حساب میآمد، از نظر عملکرد با کروم فاصله گرفته بود تا تقریبا کروم یکه تاز بازار مرورگرها باشد. در حالی که گوگل با کروم رقیب خاصی را در مقابل خود نمیدید، حالا موزیلا با ارائه ی نسخه ی جدید فایرفاکس که با نام فایرفاکس کوانتوم شناخته میشود، برای کسب جایگاه کروم دورخیز کرده است و این مرورگر حرف های زیادی برای گفتن دارد. موزیلا امید زیادی به فایرفاکس کوانتوم بسته است و حسابی به ویژگی های آن میبالد. اما واقعا فایرفاکس کوانتوم رقیبی شایسته برای کوانتوم است و یا میتواند سریع تر از مرورگر شماره ی یک فعلی جهان عمل کند؟ همراه شهر فافا باشید تا به مقایسه ی این دو رقیب بپردازیم.

اگر از زبان موزیلا بخواهیم تعاریفی از فایرفاکس کوانتوم داشته باشیم باید بگوئیم که این مرورگر به موتور جدید و بسیار قدرتمندی مجهز شده است که باعث میشود فایرفاکس کوانتوم تا دو برابر سریع تر صفحات را نسبت به گوگل کروم بارگذاری کند. همچنین موزیلا مدعی است که مرورگر جدید این شرکت مصرف بسیار بهینه تری از منابع سیستم دارد و نسبت به کروم، 30 درصد کمتر حافظه ی رم دستگاه را اشغال میکند. این در حالیست که سنگینی موزیلا همیشه مورد انتقاد کاربران این مرورگر بوده است و حالا به نظر میرسد موزیلا نه تنها این نقطه ضعف را رفع کرده بلکه بسیار از این جهت پیشرفت داشته است و فایرفاکس کوانتوم یک مرورگر کاملا بهینه و سبک است. حالا چند روزی میشود که موزیلا پس از یک سال وقت گذاشتن بر روی پروژه ی کوانتوم، فایرفاکس را بر پایه ی این پروژه در قالب نسخه ی 57 منتشر کرده است. مطمئنا کاربران مشتقاند تا نبرد این مرورگر را در برابر بهترین مرورگر حال حاضر در جهان یعنی کروم مشاهده کنند و پاسخ این سوال که آیا فایرفاکس جدید میتواند عرصه را بر کروم تنگ کند یا خیر دریافت کنند. این مقایسه بین فایرفاکس کوانتوم 57 و گوگل کروم 61.0.3163.100 بر رو لپ تاپ Dell XPS 13 با کانفیگ سخت افزاری پردازنده ی Core i7 7660U و 16 گیگابایت رم صورت گرفته است.

آزمایش بنچمارک Synthetic

برای بررسی و مقایسه ی دقیق عملکرد دو مرورگر حاضر در این رقابت، بهترین راه استفاده از نرم افزارهای بنچمارک است. اولین تست در برنامه ی بنچمارک Synthetic در بخش WebXPRT 2015 صورت گرفته که این آزمایش، شش بارگذاری را بر پایه ی HTML5 و JavaScript در هر وظیفه را اعمال میکند. نتیجه ی این آزمایش حاکی از این دارد که فایرفاکس کوانتوم برنده ی رقابت در این بخش است. این مرورگر موفق به کسب امتیاز 491 شده در حالی که کروم امتیاز 460 را به ثبت رسانده است. در حالی که اختلاف امتیازات چندان زیاد نیست، فایرفاکس کوانتوم به طور محسوسی در زمینه ی ساماندهی آلبوم ها بهتر از کروم عمل میکند. در عین حال کروم از نظر نمایش سریعتر تصاویر عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود دارد.

برتری با فایرفاکس کوانتومبرتری با فایرفاکس کوانتوم

زمانی که به سراغ تست بنچمارک JetStram 1.1 برویم، رقابت بین کروم و فایرفاکس کوانتوم فشرده تر میشود. تمرکز این تست بر روی کاربردهای پیشرفته ی وب است و به خوبی زمان تاخیر در مرورگرها توسط این تست سنجیده میشوند. در این بخش هم فایرفاکس کوانتوم به اختلافی ناچیز سریع تر از رقیب خود عمل کرده است. امتیازات این بخش 183.1 برای فایرفاکس کوانتوم و 178.4 برای گوگل کروم است.

برنده: فایرفاکس کوانتومبرنده: فایرفاکس کوانتوم

مشاهده ی نتیجه ی تست بنچمارک Octan 2.0 که استارت آن توسط پروژه ی توسعه دهندگان گوگل زده شد نیز میتواند جالب باشد. در این بنچمارک که 21 تست JavaScript به صورت تکی اجرا میشود، گوگل با اختلافی ناچیز بهتر از فایرفاکس کوانتوم عمل کرده است. امتیاز کروم، برنده این بخش برابر با 35622 بوده است در حالی که فایرفاکس کوانتوم با فاصله ای کم، امتیاز 35148 را دریافت کرده است.

برترین با گوگل کرومبرترین با گوگل کروم

زمان آغاز کار مرورگر

از زمان کلیک بر روی آیکون مرورگر تا اجرا شدن زمانی هر چند کم طول میکشد اما اگر سیستم شما قدیمی تر باشد، تاخیر در این بخش بیشتر احساس میکنید. این هم یکی از قسمت هایی است که برای سنجش میزان بهینه بودن مرورگر کاربردی است. خوشبختانه در این بخش هر دو مرورگر فایرفاکس کوانتوم و گوگل کروم عملکرد خوبی دارند. برای سنجش زمان آغاز کار مروگر از برنامه ی PassMark App Timer استفاده شده است که مقدار زمان لازم برای باز شدن و بسته شدن یک برنامه به تعداد 50 بار را اندازه گیری میکند. در این قسمت که در عمل شاید اختلاف چندان محسوس نباشد، فایرفاکس کوانتوم با ثبت زمان متوسط 0.278 ثانیه بهتر از رقیب خود که متوسط زمان 0.302 ثانیه را ثبت کرده، عمل کرده است.

مقدار استفاده از RAM

استفاده از رم، یک دشمن ذاتی در عملکرد مرورگرهای اینترنت است. طبیعی است که هنگام باز کردن صفحات اینترنتی و بارگذاری صفحات پی در پی، مقدار از منابع سیستم شما، به خصوص رم اشغال شود. در صورتی که تعداد تب ها زیاد شود و مرورگر از نظر استفاده از منابع سیستم بهینه نشده باشد، میتواند سرعت سیستم و قدرت چند وظیفگی آن را به شکلی چشمگیر کاهش دهد. در این بخش، ده سایت مشهور از جمله فیسبوک، توئیتر، CNN و غیره بر روی فایرفاکس کوانتوم و گوگل کروم بارگذاری شده اند و پس از 5 دقیقه، مقدار استفاده از رم در تسک منجر ویندوز مورد مشاهده قرار گرفته و نتیجه ی زیر به ثبت رسیده است.

هر دو مرورگر برنده، در شرایطی متفاوتهر دو مرورگر برنده، در شرایطی متفاوت

همان طور که میبینید، ادعای موزیلا مبنی بر استفاده ی 30 درصد کمتر رم فایرفاکس کوانتوم نسبت به کروم در این تست به هیچ عنوان ثابت نشده است و همچنین در این زمینه کروم با اختلافی هر چند کم، نسبت به رقیب خود عملکرد بهتری دارد. اما جالب است که از نظر استفاده از پردازنده، فایرفاکس کوانتوم با اختلاف زیاد، بهتر از کروم است که این موضوع به علت استفاده از موتور جدید در فایرفاکس کوانتوم است که به خوبی از هسته های پردازنده ها بهره مند میشود. اما اوضاع زمانی که تب های بیشتری در این دو مرورگر بارگذاری میشوند متفاوت میشود. زمانی که 30 تب در فایرفاکس کوانتوم باز میشود، مقدار میانگین مصرف از رم دستگاه حدودا 3883 مگابایت بوده است در حالی که کروم با تعداد تب باز یکسان، 4151.3 مگابایت از رم را اشغال کرده است.

فایرفاکس کوانتوم، یک رقیب شایسته برای کرومفایرفاکس کوانتوم، یک رقیب شایسته برای کروم

فایرفاکس کوانتوم، رقیبی شایسته برای کروم

همان طور که شاهد بودید، آزمایشات و تست های صورت گرفته بر روی فایرفاکس کوانتوم اکثر ادعاهای موزیلا در مورد مرورگر جدید این شرکت را اثبات میکند و در اغلب تست ها، کوانتوم بهتر از کروم عمل کرده است. این در حالیست که کوانتوم هنوز اول راه است و قطعا موزیلا به مرور زمان این مرورگر را بهینه تر میکند تا احتمالا کوانتوم بتواند پس از مدت ها نه تنها یک رقیب قدر برای کروم باشد، بلکه حتی لقب سریعترین مرورگر جهان را نیز از آن خود کند. برخی مسائل در مورد ناسازگاری افزونه های نسخه های قبلی فایرفاکس با نسخه ی کوانتوم وجود دارد که انتظار میرود در آینده ی نزدیک، افزونه ها با فایرفاکس کوانتوم نیز سازگار شوند.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش