هشتگ های داغ :‌

راهنمای خرید: چگونه یک صفحه کلید مکانیکی مناسب انتخاب کنیم؟

صفحه کلیدها به عنوان یکی از تجهیزات ورودی کامپیوترهای شخصی از اهمیت فراوانی برخوردارند و در صورتی که کاربر، بیش از یک کاربر عادی، به طور مثال یک گیمر، برنامه نویس یا یک تایپیست باشد، اهمیت صفحه کلید به مراتب افزایش پیدا میکند. مانند دیگر قطعات، صفحه کلیدها نیز تنوع زیادی دارند. در سال های اخیر محبوبیت کیبوردهای مکانیکی بسیار زیاد شده است و کاربران بیشتری میل به تجربه ی این نوع کیبوردها پیدا کرده اند یا بسته به کاربرد خود، نیاز به یک کیبورد مکانیکی را حس کرده اند. استفاده از یک کیبورد حرفه ای میتواند تاثیر مثبتی بر روی تجربه ی کاربری شما از کامپیوتر بگذارد و قطعا صفحه کلیدهای مکانیکی میتوانند این احساس خوب را برای شما به ارمغان بیآورند. البته اگر شما انتخاب مناسبی داشته باشید چرا که تفاوت هایی در بین مدل های مکانیکی وجود دارند که باید هنگام خرید این نوع کیبوردها  به آنها توجه داشته باشید. در این مطلب تفاوت کیبوردهای مکانیکی با مدل های معمولی را به همراه ویژگی های آنها شرح خواهیم داد و شما را برای خرید یک کیبورد مکانیکی مناسب راهنمایی خواهیم کرد. با شهر فافا همراه باشید.

سوئیچ های یک کیبورد مکانیکی

وجه تمایز کیبوردهای مکانیکی چیست؟

اولین سوالی که شاید در ذهن یک خریدار کیبورد مکانیکی به وجود بیآید این است که چه چیزی باعث شده این نوع کیبوردها “مکانیکی” شوند؟ برای درک بهتر این موضوع باید به زیر کلیدهای یک صفحه کلید نگاهی انداخت. زیر دکمه ی کیبوردهای معمولی را اگر مشاهده کرده باشید، لاستیک های گنبدی شکلی را مشاهده میکنید که با فشردن دکمه به پائین میروند و با یک پوسته ی پلاستیکی نازک و حساس ارتباط برقرار میکنند تا دستور ورودی شما به کامپیوتر ارسال شود. بنابراین تا وقتی ارتباط بین لاستیک و مدار برقرار نشود کلید عمل نمیکند و به همین دلیل شما باید همواره کلید را تا انتها فشار دهید. وضعیت در کیبورد لپ تاپ ها نیز چندان جالب نیست. عمق کلید این دستگاه ها بسیار کم است و بازخورد جالبی را به کاربر منتقل نمیکنند.

احتمالا تا اینجا متوجه شدید که تمام تفاوت اصلی بین کیبوردهای مکانیکی و دیگر کیبوردها به نوع کلید یا به اصطلاح سوئیچ آنها خلاصه میشود. شکل و عملکرد این نوع سوئیچ ها کاملا متفاوت با نوع کلیدی است که در بالا برای کیبوردهای معمولی توضیح دادیم. کلیدهای مکانیکی نیز تفاوت هایی با هم دارند. کلیدهای شرکت Cherry MX در انواع مختلف آبی، سبز، قهوه ای، شفاف، مشکی و قرمز در صفحه کلیدهای مکانیکی تولیدکنندگان مختلف استفاده میشوند که از نظر نوع عملکرد و مقدار نیروی مورد نیاز برای فشار دادن تفاوت هایی با هم دارند. در کلیدهای Cherry MX، زمانی که شما کلیدی را فشار میدهید، حرکت عمیقی به داخل محفظه ی کلید صورت میگیرد و ارتباطی بین دو اتصال فلزی صورت میگیرد. در اکثر کیبوردهای مکانیکی از سوئیچ های Cherry MX استفاده میشود اما در این بین سازندگانی مانند ریزر یا استیل سریز وجود دارند که از سوئیچ های مکانیکی انحصاری خود استفاده میکنند و بعضا از طول عمر بالاتر و عملکرد سریع تری برخوردارند.
یک صفحه کلید مکانیکی میتواند شما را تبدیل به یک تایپیست حرفه ای تر کند. چرا که حسی که از فشار دادن و بازخورد آنها دریافت میکنید تسلط شما را به مراتب افزایش میدهد. علاوه بر این فاصله ی دکمه ها در این نوع صفحه کلیدها بسیار مناسب است و امکان فشردن دو دکمه همزمان بسیار کم است. بسیاری از کلیدها نیز حس لمس بالایی دارند و این به شما کمک میکند که زمان ثبت ورودی را بهتر درک کنید و طبیعتا در زمان کمتری انگشت خود را از دکمه بردارید و به سراغ دکمه ی دیگری بروید. اما اگر گیمر هستید، باید به سراغ کیبوردهای مکانیکی با سوئیچی بروید که روان تر و به مراتب سریع تر است. صدای کلید برای گیمرها به اندازه ی تایپیست ها اهمیت ندارد و در عوض زمان تاخیر برای آنها ارزش بیشتری دارد. از دیگر مزایای سوئیچ های مکانیکی، دوام و طول عمر بسیار بالای آنهاست. شما میتوانید میلیون ها بار آنها را فشار دهید و تا سال ها از سلامت عملکرد کلیدهای کیبوردهای مکانیکی اطمینان داشته باشید.

 

 

مقاله بهترین لپ تاپ را بخوانید.

 

مهم ترین قدم: انتخاب نوع سوئیچ

همان طور که در بند بالا ذکر کردیم، کلیدهای مکانیکی دسته بندی متفاوتی دارند و هر دسته دارای ویژگی هایی هستند. در واقع این شما هستید که باید بسته به نیاز و کاربرد، سوئیچ مناسب را انتخاب کنید. اما حتی در این موارد نیز نمیتوان انتخابی تعریف شده برای شما در نظر گرفت. تایپیست ها معمولا سوئیچ های نوع کلیکی را میپسندند. سوئیچ های آبی و سبز Cherry MX از این نوع هستند اما بسیاری از تایپیست ها با سوئیچ مشکی Cherry MX نیز که از نوع خطی است میتوانند کنار بیآیند. برای گیمرها، محبوب ترین نوع سوئیچ، سوئیچ های قرمز Cherry MX هستند که بسیار سبک هستند. اما اگر کاربری هستید که کاربردها و نیازهای متفاوتی دارید میتوانید صفحه کلیدهای مکانیکی با سوئیچ های قهوه ای Cherry MX را انتخاب کنید. از سوئیچ های Cherry MX که رایج ترین سوئیچ ها در بین کیبوردهای مکانیکی هستند بگذریم، سوئیچ هایی مانند Topre نیز وجود دارند که میتوانید آن را در بین کیبوردهای مکانیکی شرکت کولرمستر پیدا کنید. اگر Topre را به Cherry MX ترجیح دهید باید بدانید که در امر انتخاب مدل، محدودیت خواهید داشت.

در پایان این بخش مهم باید بگوئیم که شما باید نسبت به کاربرد، نیاز و سلیقه ی خود، پس از شناسایی سوئیچ ها، سوئیچ مناسب خود را انتخاب کنید. مقدار فشار لازم برای عمل کردن کلید را در نظر بگیرید، میزان و نوع صدای آن را حتما مد نظر قرار دهید و صد البته میزان عمر آنها را در نظر داشته باشید.

انتخاب یک کیبورد مکانیکی با سایز مناسب

از اهمیت اندازه ی کیبورد خود غافل نشوید. اکثر کاربران از صفحه کلیدهای فول سایز رایج استفاده میکنند اما اگر قصد خرید یک صفحه کلید مکانیکی دارید بهتر است به سایزهای دیگر نیز نگاهی داشته باشید. سایز صفحه کلیدها به واسطه ی کلیدهای اضافه و لایه های کلیدی بیشتر تعیین میشود. برخی کیبوردهای مکانیکال که عموما بیشتر گیمینگ هستند فاقد بخش Numpad ( صفحه کلیدهای TKL یا 80%) هستند و جمع و جور تر هستند. این نوع کیبوردها را میتوان جابجا کرد و به طور مثال برای انجام یک مسابقه ی کامپیوتری گروهی به جاهای دیگر برد. ضمن اینکه این نوع صفحه کلید ها فضای بیشتری برای ماوس در اختیار شما میگذارند و فاصله ی کیبورد و موس را کم میکنند. اگر میز کامپیوتر شما فضای زیادی دارد، کیبوردی انتخاب کنید که استراحتگاه مچ دست داشته باشد. این ویژگی زمانی که شما ساعات زیادی با صفحه کلید کار میکنید نقطه قوت بزرگی محسوب میشود.

دسته ی بعدی کوچک تر از مدل های TKL هستند با عنوان صفحه کلیدهای 60% نیز شناخته میشوند و در سال های اخیر نیز محبوب تر شده اند. این کیبوردها از کلیدهای اصلی، ردیف اعداد و اصلاح کننده ها تشکیل شده اند و از اعداد اختصاصی و دکمه های F بی بهره اند. این صفحه کلیدها هم سایز کوچکی دارند و با دکمه های غیر اصلی، شما را هنگام کار سردرگم نمیکنند. اما اگر این صفحه ها مناسب شما نیستند دسته ی دیگری با نام صفحه کلیدهای 65% هستند که از صفحه کلیدهای TKL کوچک تر هستند و نسبت به TKL ها چند دکمه ی بیشتر مانند Delete، Page up/down و غیره را در اختیار شما میگذارند. در نهایت صفحه کلیدهای فوق فشرده ی 40% هم هستند که علاوه بر دکمه های اصلی فقط چند دکمه ی اصلاح کننده ی اصلی را دارند.

جمع بندی
در این مطلب سعی شد به شکلی ساده تفاوت کیبوردهای مکانیکی را با دیگر کیبوردها توضیح دهیم. تنوع کلیدها در کیبوردهای مکانیکی امروزه آنقدر زیاد شده اند که تقریبا هر کاربری با هر نیازی را راضی کنند. فرقی نمیکند گیمر باشید یا تایپیست یا کاربر عادی، یک کیبورد مکانیکی اگر با سوئیچ مناسب انتخاب شود میتواند تجربه ی لذت بخشی از کار با کامپیوتر را برای شما به ارمغان بیآورد.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش