هشتگ های داغ :‌
سوییچ-مکانیکال-کیبورد
0

کدام سوییچ مکانیکال کیبورد برای شما مناسب‌تر است؟

تا حدود چند دهه قبل، کیبورد گیمینگ و مکانیکی با کیبورد معمولی تفاوت چندانی نداشت و تنها چند چراغ، آن را از کیبوردهای عادی متمایز می‌کرد. اما امروزه، با عرضه کیبوردهای مکانیکال به بازار، بسیاری از گیمرها، برنامه‌نویس‌ها و … از این نوع لوازم جانبی استفاده می‌کنند. دلیل محبوبیت این نوع کیبوردها را می‌توان دوام، پاسخ‌گویی و تطبیق‌پذیری آن‌ها دانست. کیبوردهای مکانیکال دارای سوییچ‌های مختلفی هستند و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه این مقاله به بررسی سوییچ مکانیکال کیبورد و انواع آن می‌پردازیم تا بتوانید کیبورد مناسبی برای خود انتخاب کنید. اگر برای خرید لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ نیاز به مشاوره دارید؛ پشتیبانان ما در شهر تکنولوژی فافا به صورت آنلاین و تلفنی، آماده‌ی ارائه مشاوره تخصصی به شما هستند. 

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

فهرست مطالب

چرا کیبورد مکانیکال بخریم؟

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

اگر قصد خرید کیبورد دارید و نمی‌دانید کدام نوع کیبورد ارزش خرید دارد، باید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. کیبوردهای معمولی، با ارسال سیگنالی الکتریکی بین دو غشای پلاستیکی کار می‌کنند. در حالی که، کیبوردهای مکانیکی از طریق سوئیچ مجزا در زیر هر دکمه، اطلاعات را ارسال می‌نمایند. در این صورت، کیبورد‌های مکانیکال انعطاف‌پذیرتر، سریع‌تر و ریسپانسیو‌تر بوده و کمتر خراب می‌شوند.

سوییچ‌های خطی (Linear)، لمسی (Tactile) و کلیکی (Clicky)

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

سه واژه‌ای که باید بدانید تا بهتر این مقاله را درک کنید، خطی (Linear)، لمسی (Tactile) و کلیکی (Clicky) هستند. تمامی کلیدهای کیبوردهای مکانیکی یکی از این سه نوع هستند و تفاوت آن‌ها به راحتی قابل فهم است. برای تایپ با کلیدهای خطی، باید آن را به صورت کامل فشار دهید، مانند کلید‌های کیبوردهای معمولی؛ اما برای تایپ با کیبوردهای مکانیکالی که سوئیچ لمسی دارند، معمولا آن‌ها را تا نیمه فشار داده و سپس به فشار دادن کلید ادامه می‌دهند. این امکان نیز وجود دارد که انگشت خود را بردارید و بلافاصله کلید بعدی را فرا دهید. بسیاری از کاربران، سوئیچ‌های خطی را برای تایپ کردن و استفاده روزمره بهتر می‌دانند و از طرف مقابل سوئیچ‌های لمسی برای بازی مناسب‌تر هستند. با این حال، نکته اصلی اینجاست که این انتخاب کاملا سلیقه‌ای بوده و هر کدام از آن‌ها برای هر کاربری کاملا کارآمد است. سوییچ‌های کلیکی دارای صدای کلیک هستند که در زمان فشار دادن کلید ایجاد می‌شود. این نوع سوییچ مکانیکال کیبورد به افرادی که میزان تایپ زیادی دارند، احساس بازخورد قوی‌تری را ارائه می‌دهند و تجربه‌ی تایپی مشابه با کیبوردهای سنتی را برای کاربر فراهم می‌کنند.

سوئیچ‌های Cherry MX

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

سوئیچ‌های Cherry MX نوع استاندارد و فوق‌العاده‌ای در کیبوردهای مکانیکال هستند. مهندسان آلمانی با طراحی فوق‌العاده پیشرفته و دقت زیاد توانسته‌اند به این کیفیت کم‌نظیر دست پیدا کنند. در این بخش قصد داریم با اصلی‌ترین مدل‌های این نوع سوئیچ آشنا شویم.

سوئیچ Cherry MX Reds

از رایج‌ترین سوئیچ مکانیکال کیبورد موجود در بازار مدل Cherry MX Reds است. این کلیدهای خطی برای فعال شدن به حدود 45 گرم نیرو نیاز دارند. این مورد سوییچ‌های Cherry MX Reds را به انتخاب مناسبی برای بازی و تایپ تبدیل می‌نماید. این سوئیچ‌های مکانیکال کیبورد بسیار بی‌صدا بوده، به ویژه مدل MX Red Silent که برای محیط‌های اداری و پر سر‌و‌صدا مناسب است.

سوئیچ Cherry MX Black

سوئیچ‌های خطی Cherry MX Black که بسیار شبیه به نوع قرمز این سوئیچ‌ها هستند، با این تفاوت که برای فعال کردن مدل مشکی باید نیروی 60 گرمی به آن‌ها وارد کرد. سوئیچ Cherry MX Black نسبت به مدل قرمز مقاومت بیشتری دارد و دارای نوع بی‌صدا نیز هستند.

سوئیچ Cherry MX Browns 

از محبوب‌ترین سوییچ مکانیکال کیبورد، نوع قهوه‌ای محسوب می‌شود و از سوئیچ‌های لمسی هستند که برای فعال شدن به 45 گرم نیروی محرک نیاز دارند. این مدل صدای زیادی تولید نمی‌کنند و پس از کلیک خیلی سریع به حالت قبل بازمی‌گردد. 

سوئیچ Cherry MX Blue

یکی از انواع سوئیچ کیبورد مکانیکال، Cherry MX Blue کلیکی است، یعنی با هر بار فشار دادن کلید‌ها صدای کلیک جذابی ایجاد می‌شود. بسیاری از کاربران این صدا را دوست دارند و خرید سوئیچ مکانیکال کلیکی را ترجیح می‌دهند. سوئیچ Cherry MX Blues برای فعال شدن به حدود 50 گرم فشار نیاز دارد.

سوئیچ Cherry MX Speed یا Silver  

سوئیچ Cherry MX Speed یا Silver برای گیمرها ساخته شده و مانند سوئیچ‌های قرمز کلیدهای خطی دارند. برای خرید سوئیچ کیبورد مکانیکال Cherry MX Speed باید بدانید که 45 گرم نیروی محرک نیاز است تا فعال شود. اما برخلاف Cherry MX Reds، تنها 1.2 میلی‌متر به جای 2 میلی‌متر استاندارد حرکت می‌کنند. این ویژگی از نظر فنی به گیمرها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر روی کلیدها کلیک نمایند.

سوئیچ کیبوردهای ریزر

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

یکی دیگر از انواع سوییچ مکانیکال کیبورد، ریز (Razer) است که از سال 2014 طراحی و تولید خود را آغاز کرده است. سوئیچ‌های تولید شده توسط این برند از سوییچ‌های Cherry پاسخگو‌تر، راحت‌تر و بادوام‌تر می‌باشند. البته سوییچ کیبورد مکانیکال ریز، همیشه با سوئیچ‌های Cherry MX مقداری تفاوت داشتند، اما بسیار بهتر از مدل‌های قدیمی ریزر هستند.

سوئیچ‌های سبز ریزر (Razer Green) 

یکی از انواع سوئیچ های کیبورد مکانیکال ریزر مدل Green است. این مدل، پاسخ ریزر به کلیدهای لمسی مانند Cherry MX Blues می‌باشد. سوئیچ Razer Greens با نیروی 50 گرمی فعال شده و با کلیک کردن، صدایی شبیه به ماشین تحریر ایجاد می‌نمایند.

سوئیچ‌‌های نارنجی ریزر (Razer Orange) 

سوییچ های Razer Orange جایگزینی بدون صدا برای سوئیچ‌های سبز هستند و با نیروی محرک کمتر از 45 گرم فعال می‌شوند. سوئیچ‌‌های نارنجی لمسی بوده و صدای بسیار کمی تولید می‌کنند. در نتیجه برای فضاهای اداری و حتی فریلنسرهایی که در خانه کار می‌کنند؛ مناسب می‌باشند.

سوئیچ‌های زرد ریزر (Razer Yellow) 

سوئیچ‌های Razer Yellow گیمرهای FPS را هدف قرار داده‌اند. برخلاف سوئیچ‌های سبز و نارنجی، مدل زرد ریزر خطی است و به نیروی 45 گرمی برای فعال شدن نیاز دارند. برند ریزر اعلام کرده است که عدم برآمدگی لمسی در سوییچ‌های زرد، این مدل را برای گیمرهایی که علاقه به کلیک بر روی کلیدها به صورت مکرر و با شدت زیاد دارند؛ مناسب می‌کند.

سوئیچ کیبوردهای لاجیتک (Logitech)

در معرفی سوییچ مکانیکال کیبورد به برند لاجیتک و سوئیچ‌های Romer-G اختصاصی این برند می‌رسیم. این سوییچ‌ها به صورت اختصاصی برای گیمرها مهندسی شده‌اند. سوئیچ‌های Romer-G، لمسی و بی صدا هستند و به 45 گرم نیروی محرک برای فعال شدن نیاز دارند. این مدل سوئیچ های لاجیتک شبیه به Cherry MX Brown می‌باشند، اما طراحی فنری داشته و سریع‌تر به حالت اول باز‌می‌گردند. به تازگی کیبوردهای لاجیتک از سوئیچ‌های GL یا GX استفاده می‌کنند که با توجه به سلیقه شما، سبک بوده و حس متفاوتی دارند. سوئیچ‌های GL، کلیدهای باریک داشته؛ در حالی که، سوئیچ‌های GX مانند مدل‌های قدیمی‌تر هستند. نام‌هایی که به هر کدام از این مدل‌ها اضافه می‌شوند (خطی، لمسی، کلیکی و…) به تشخیص شما در حس کلیدها و صدای سوییچ مکانیکال کیبورد کمک می‌کنند.

سوئیچ‌های ROMER-G TACTILE 

سوئیچ‌های ROMER-G TACTILE عملکردی بسیار سریع و بازخوردی بالا دارند. سوئیچ‌های لمسی این مدل برای بازی‌های مسابقه‌ای و FPS مناسب می‌باشند.

سوئیچ‌‌های ROMER-G LINEAR 

سوئیچ‌‌های ROMER-G LINEAR برای ضربات سریع متوالی و نیمه فشردن بدون وقفه عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای دارند. سوییچ کیبورد مکانیکال خطی مدل ROMER-G برای MMO و بازی‌های اکشن مناسب هستند.

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

سوئیچ GL Clicky

سوئیچ کیبورد مکانیکال مدل GL Clicky برای کاربرانی است که عاشق صدای کلیک هستند. این مدل صدای کلیکی واضح با بازخورد لمسی مناسب ارائه می‌دهد.

سوئیچ GL LINEAR

سوئیچ کیبورد مکانیکال مدل GL LINEAR عملکردی بسیار نرم داشته و برای ضربات روان و متوالی مناسب است. 

سوئیچ GL TACTILE 

سوییچ مکانیکال کیبورد GL TACTILE دارای برآمدگی برای ضربات سریع است. این سوئیچ لمسی عملکرد بسیار سریعی دارد و برای بازی‌های FPS مناسب می‌باشد.

سوئیچ GX RED  

سوییچ مکانیکال کیبورد GX RED خطی بوده و برای ضربات نرم و روان طراحی شده است.

سوئیچ GX BROWN 

سوییچ مکانیکال کیبورد GX BROWN لمسی می‌باشد و عملکردی بسیار سریع و دقیق دارد. این مدل از سوئیچ لاجیتک برای بازی مناسب هستند.

سوئیچ GX BLUE

مانند سوئیچ‌های قدیمی، GX BLUE نیز دارای بازخورد شنیداری و لمسی است. این مدل برای افرادی که صدای کلیک را دوست دارند، مناسب است.

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

سوئیچ‌های Topre

سوییچ مکانیکال کیبورد Topre مانند نمونه‌هایی که بالاتر ذکر شد، محبوبیت چندانی ندارند. سوئیچ‌های Topres چیزی بین سوئیچ‌های کیبوردهای قدیمی و مکانیکی جدید هستند. این سوئیچ به صورت گنبدی لاستیکی می‌باشند که به صورت بهم پیوسته بر روی صفحات کیبورد قرار می‌گیرند. سوییچ‌های Topre بی‌صدا بوده و تنها با نیروی محرک 5 گرم کار می‌کنند.

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

سوئیچ‌های Greetech و Kailh

بسیاری از شرکت‌های جانبی سطح دوم با استفاده از سوییچ مکانیکال کیبورد Greetech یا Kailh به جای Cherry MX هزینه‌های خود را پایین نگه می‌آورند. Greetech و Kailh هر دو برندهای ارزان قیمت چینی برای سوئیچ‌های مکانیکال هستند.

سوییچ-مکانیکال-کیبورد

شهر تکنولوژی فافا با بیش از 25 سال تجربه در زمینه فروش انواع سیستم گیمینگ، All in one، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و انواع لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل در کنار شماست. برای خرید انواع کیبورد مکانیکی و گیمینگ با گارانتی‌های معتبر روی لینک زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

بله، کیبوردهای مکانیکی به دلیل واکنش سریع و کنترل دقیق، برای بازی‌ نیز بسیار مناسب هستند.

بسته به نوع سوییچ استفاده شده، برخی از کیبوردهای مکانیکی ممکن است صدای کلیکی داشته باشند، اما برخی از مدل‌ها سوییچ‌های کم‌صدا دارند.

این مورد بستگی به ترجیحات و نیازهای شما دارد. اما برخی از افراد تجربه بهتری از تایپ با کیبوردهای مکانیکی دارند.

بله، کیبوردهای مکانیکی به دلیل راحتی در تایپ و افزایش بهره‌وری، برای محیط‌های کاری نیز بسیار کارآمد هستند.

به منظور تمیز کردن کیبورد مکانیکی، می‌توانید از مایع تمیز‌کننده مخصوص کلیدها و یک براش برای تمیز کردن سوییچ‌ها استفاده نمایید.

برخی از کیبوردهای مکانیکال به شما اجازه می‌دهند که سوییچ‌ها را با سوئیچ‌های دیگر تعویض کنید. معمولاً شرکت‌های سازنده کیبوردهای مکانیکال، پک‌هایی از کلیدهای جایگزین را برای فروش ارائه می‌دهند.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش