هشتگ های داغ :‌

با تمام سنسورهای تعبیه شده در یک گوشی هوشمند آشنا شوید (قسمت اول)


تصویر اصلی خبر با تمام سنسورهای تعبیه شده در یک گوشی هوشمند آشنا شوید (قسمت اول)

گوشی‌های هوشمند این روزها به جزو لاینفک زندگی روزمره بسیاری از افراد تبدیل شده‌اند به طوری که حتی یک روز گذراندن بدون این گجت ها تصورش مشکل است.برخی در هنگام خرید گوشی همراه به مشخصات پردازنده آن توجه می‌کنند و برخی نیز به کیفیت دوربین و میزان حافظه رم؛ اما در این بین برخی هم صرفاً به ظاهر گوشی توجه داشته و برایشان فرقی نمی‌کند که داخل قاب آنچه سخت افزاری تعبیه شده است.

فارغ از پردازنده که به نوعی مغز اصلی یک گوشی همراه محسوب می‌شود، بسیاری از قابلیت‌ها به خاطر تجمع سنسورهای مختلف در آن‌هاست. این روزها سخت افزار گوشی‌های هوشمند به میزانی مهندسی شده است که این گجت ها به راحتی می‌توانند نقش یک کامپیوتر جیبی را برای افراد ایجاد کنند. ما در ادامه انواع سنسورهای تعبیه شده در یک گوشی هوشمند امروزی را بررسی خواهیم کرد.

جی پی اس

گوگل مپ، بینگ مپ، here map همگی و همگی صرفاً فهرستی از سرویس‌های ارائه دهنده نقشه مسیریابی محسوب می‌شوند و در حقیقت کار موقعیت‌یابی توسط سنسور جی پی اس تعبیه شده در گوشی‌های هوشمند صورت می‌گیرد. این سنسور به منظور تشخیص موقعیت کاربر بر روی کره زمین حین راه رفتن، ایستادن و یا حتی رانندگی، از اطلاعات ارسال شده توسط ماهواره‌ها استفاده می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید جی پی اس تنها سنسوری از گوشی محسوب می‌شود که شیوه عملکرد مستقلی داشته و این یعنی آنکه برای انجام کار خود که همان تعیین موقعیت دستگاه بر روی کره زمین است، به هیچ قطعه دیگری به جز باتری وابسته نیست. البته شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام استفاده نقشه‌های مسیریابی با پیغام فعال کردن دیتا رو به رو شده باشید. این پیغام در مواقعی نشان داده می‌شود که ماهواره‌های 24 گانه این سیستم امکان ردیابی سنسور گوشی همراه را نداشته و به نوعی اینترنت از راه دومی این امکان راه فراهم می‌کند. نکته دیگر آنکه با عملکرد هماهنگ سنسور جی پی اس و ژیروسکوپ امکان تعیین ارتفاع از سطح دریا هم قابل دسترس بوده و حتی می‌توان فاصله دو مکان از یکدیگر را هم به وسیله همین سیستم محاسبه کرد.


ژیروسکوپ

ژیروسکوپ

شاید بتوان از ژیروسکوپ به عنوان پرکاربردترین سنسور تعبیه شده در گوشی‌های هوشمند یاد کرد. در سوی دیگر این قطعه نه تنها در گوشی‌های هوشمند، بلکه حتی در گوشی‌های کلاسیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید برایتان پیش آمده باشد که با چرخاندن گوشی شیوه نمایش منوها و یا ویدئوها از عمودی به افقی تغییر پیدا کند. خب، این تشخیص زاویه قرار گیری دستگاه وظیفه اصلی ِژیروسکوپ است.شتاب‌سنج و ژیروسکوپ نقش مهمی در بازی‌های موبایل مثل بازی‌های رانندگی دارند و دیگر استفاده از انگشت را برای لمس کردن صفحه موبایل از بین می‌برد.

از جمله دیگر کاربرد‌های این سنسور می‌توان به Google Cardboard یا هر هدست واقعیت مجازی وابسته به یک گوشی همراه دیگر اشاره کرد که به قرار دادن گوشی در دستگاه نیاز دارد. با جایگیری گوشی این دست از هدست‌های واقعیت مجازی، سنسور ژیروسکوپ چرخش و حرکت سر شما را تشخیص می‌دهد و به کمک فنّاوری واقعیت مجازی محیطی شبیه سازی شده را برایتان خلق می‌کند.


فوکوس لیزری

laser-autofocus

هرچند در نگاه اول دوربین، به عنوان محسوس‌ترین سنسور تعبیه شده در یک گوشی همراه شناخته می‌شود، با این حال شیوه کار تمامی سنسورهای دوربین (یک سنسور) به کار رفته در انواع اقسام گوشی‌های همراه یکسان بوده، از این رو ما از بررسی آن صرف نظر کرده، با این حال به شیوه عملکرد فوکوس لیزری که یک سنسور در جهت ثبت تصاویری با دقت و شفافیت بالاست خواهیم پرداخت.

در حالت عادی تشخیص فاصله به کمک تکنیک تشخیص کنتراست توسط دوربین انجام می‌شود، در این روش پردازنده دوربین با بررسی خروجی لحظه‌ای دوربین در حالات مختلف تصویری را که به عنوان واضح‌ترین تصویر تشخیص داده و آن را معیاری برای فوکوس در نظر می‌گیرد. مشکل این روش در زمان ثبت تصویری با نور کم خود را نشان می‌دهد و کنتراست کم باعث می‌شود که خطای آن در این حالت افزایش محسوسی پیدا می‌کند. استفاده از لیزر کمک می‌کند تا با روشن شدن نقاطی هرچند ریز بر روی سوژه، سیستم فوکوس بتواند فاصله را با دقت و سرعت بالاتری بسنجد.

این فنّاوری الزام بهره گیری از فلاش برای سنجش فاصله در نور کم را از بین می‌برد که نکته‌ای مثبت خصوصاً هنگام عکس‌برداری از چهره محسوب می‌شود، زیرا دیگر چشم افراد با نور فلاش اذیت نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید که به دلیل افزایش قیمت تمام شده گوشی، تنها برخی از شرکت‌ها مانند ال‌جی و یا هواوی در گوشی‌های هوشمند خود از این سیستم استفاده می‌کنند.

از جمله گوشیهایی که در فافا به قابلیت فوکوس خودکار لیزری مجهز هستند، میتوان به ایسوس ZENFONE SELFIE اشاره کرد.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش