هشتگ های داغ :‌

12 راه محافظت از چشم در برابر مانیتور

برای محافظت از چشم در برابر مانیتور باید سعی کنیم عادت های استفاده نادرست و بیش از حد از رایانه را که برای اجزای مختلف بدن مخصوصا چشم ها مضراتی به همراه دارد را کنار بگذاریم. قبل از این که در مورد ترک عادات بد صحبت کنیم باید این عادات را بشناسیم و بدانیم که ترک هرکدام از این عادات چگونه به محافظت از چشم  در برابر کامپیوتر کمک می‌کند. در این مقاله 12 راه محافظت از چشم در برابر مانیتور را برای شما بیان خواهیم کرد.

 

برای یک انتخاب خوب راهنمای خرید مانیتور را مطالعه کنید.

اول از همه باید بگوییم که درست نیست همیشه کامپیوتر را مقصر بدانیم. تماشای بیش از حد تلویزیون، مطالعه بیش از حد در شرایط نامناسب (نور ناکافی و فاصله نادرست کتاب یا مجله از چشم) هم می‌تواند سبب بروز چنین مشکلاتی شود. مطمئنا اگر شما هم یکی از افرادی هستید که در طول روز، به مدت طولانی با مانیتور کار می کنید و چشمتان ضعیف است، یکی از دلایل ضعیف شدن چشمتان ممکن است همین باشد.

مطالعات انجام شده در آمریکا نشان می دهد که فقط دو ساعت کار با لپ تاپ باعث بروز مشکلات بینایی می شود. هرچند ۷۰ درصد از افرادی که در شورای بینایی مورد بررسی قرار گرفتند، این قضیه را رد کردند، اما کسانی که هفت ساعت کار روزانه در مقابل رایانه ها و تبلت‌ها صرف می کنند و یا کسانی که به طور مداوم در حال بررسی ایمیل روی تلفن های هوشمند هستند، مسلما تحت تأثیر این فشار قرار می‌گیرند. افرادی که مدت زیادی را جلوی صفحه مانیتور می‌نشینند، معمولا با عوارض چشمی چون خستگی چشم‌ها، آبریزش چشم، خارش، تاری دید، دوبینی، سرگیجه، حالت تهوع، قرمزی و سوزش چشم، تغییر در درک رنگ‌ها و نیز سردرد روبه‌رو می‌شوند.

 

محافظت از چشم در برابر کامپیوتر

 

خستگی چشم

 

قبل از هر چیز باید بگوییم که نوع پنل مانتیور در استفاده طولانی مدت، بر روی خستگی چشم تاثیر دارد. برای آشنایی با پنل مانتیور و اینکه هرکدام چه کاربری دارند می‌توانید مقاله آشنایی با پنل مانیتور را مطالعه کنید.

چشم های انسان به طور طبیعی به اشیاء دور و نزدیک متمرکز می شوند پس هر چه بیشتر به مانیتور در یک فاصله ثابت نگاه کنیم باعث خستگی و تنبلی چشم می شود زیرا ساختار چشم به طور طبیعی به نحوی است که اشیاء را بیشتر با فاصله 6 متر مشاهده کند و وقتی که به طور ثابت به یک چیز با فاصله کمتر خیره می شود باعث تنبلی چشم می شود. این یعنی برای محافظت از چشم در برابر مانیتور نباید در فاصله ثابت با نمایشگر قرار بگیریم.

برای جلوگیری از آسیب مانیتور به چشم باید چه کارهایی انجام دهیم:

1- صفحه نمایش را پاک کنید تا به درخشان ترین حد ممکن برسد و مطمئن شوید که درخشان‌ترین چیز در اتاق است.

2- از تلفن هوشمند خود در نور مستقیم خورشید استفاده نکنید.

3- همچنین زمینه‌ خاکستری نسبت به سفید برای چشم شما مفیدتر است.

قانون 20-20-20 چیست؟

4- با نگاه به پدیده‌ای که آن را ۲۰-۲۰-۲۰ می نامند: هر ۲۰ دقیقه یکبار، به مدت ۲۰ ثانیه به آن چه در فاصله ۲۰ فوتی (حدود 6 متر) با شما قرار دارد نگاه کنید. همانطور که در بالا گفته شد طبق نتجه مطالعات انجام شده  این قانون باعث می شود تا چشم ها استراحت کنند. پس هر 20 دقیقه به اندازه 20 ثانیه به منظره پشت پنجره نگاه کنید یا به تابلویی که به دیوار آنسوی اتاق نصب شده است بنگرید و از خستگی چشم خود جلوگیری کنید. این قانون یک عمل مهم برای محافظت از چشم در برابر مانیتور است. .

5- فاصله ی دیداری تان تا مانیتور را مطابق عکس زیر تنظیم کنید.

فاصله مناسب از مانیتور

 

5- اگر بتوانید از عینک های مخصوص کامپیوتر استفاده کنید می تواند تشعشعات و را کم و کنتراست را بالا ببرد.

از عینک های مخصوص برای جلوگیری از تشعشعات استفاده کنید

 

6- از اشک مصنوعی استفاده کنید: هر وقت احساس کردید چشمانتان خشک یا قرمز شده، از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده کنید. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که استفاده نامناسب از هر نوع دارو می‌تواند خطرناک باشد.

از اشک مصنوعی استفاده کنید

 

ورزش چشم برای جلوگیری از آسیب مانیتور به چشم

7- ورزش چشم را فراموش نکنید کمی هم به چشمان خود ورزش دهید، چون چشم هم ورزش های خاص خود را دارد که نیاز است پس از ساعت‌های طولانی کار با کامپیوتر انجام شود. می‌توانید چند بار پشت سر هم پلک‌ها را باز و بسته کنید. همچنین خوب است پلک‌ها را برای چند ثانیه بسته و سعی کنید چشم را در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف آن بچرخانید تا فشار روی چشم کاهش یابد. البته این کارها را باید حداقل سه بار در طول مدت کار خود انجام دهید.

8- آب کافی بنوشید: آب کافی بنوشید تا آب لازم بدن و در نتیجه رطوبت چشم‌ها حفظ شود.

9- پلک بزنید: پلک زدن به صورت مرتب و گاهی در فواصل چند ثانیه ای باعث جلوگیری از خشک شدن چشم ها و عواقب خطرناک بعد از خشک شدن چشم می شوند. پس با پلک زدن های مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه دارید. اما جلوگیری از خشک شدن چشم ها تنها ویژگی پلک زدن نیست، این حرکت باعث فوکوس های مرتب چشم و کمک به بینایی برای تمرکز بر روی یک مطلب می شود. نگاه های طولانی بدون پلک زدن، به راحتی باعث خشک شدن چشم ها می شود که بنا بر توصیه کارشناسان حداقل هر ۱۵ دقیقه شما باید ۱۰ بار پلک بزنید تا از این موارد مصون باشید.

10- نورهای خیره کننده را کاهش دهید: اخیرا با پیشرفت تکنولوژی صفحه نمایش ها و همچنین محافظ های آن همچون Corning Gorilla Glass یا سایر تجهیزات، سعی در کاهش نورهای خیره کننده و در نتیجه کاهش آسیب های چشمی دارند ولی همه از این امکانات استفاده نمی کنند و حتی اگر استفاده کنند شدت این نورها به حدی است که به طور کامل از بین نمی روند و چشم شما مادامی که به صفحه نمایش، نگاه می کنید از تشعشعات در امان نیست.

11- سایز فونت گوشی را تنظیم کنید: تنظیم کردن سایز و کنتراست به راحتی فشار را از روی چشمان شما برمی دارد. این کار باعث راحت تر شدن خواندن و مطالعه و چک کردن گزینه های مختلف می شود که به راحتی از بخش تنظیمات گوشی قابل دسترس است.

12- گوشی را با فاصله از چشم های خود قرار دهید: نگران نباشید قرار نیست گوشی را از شما جدا کنیم. بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند تا گوشی خود را در فاصله های نزدیک به چشمان خود نگه دارند تا با جزئیات بیشتری موضوعی را بخوانند و یا ببینند که این اصلا عادت خوبی نیست. بهترین فاصله ها همانطور که گفته شد حدود ۱۶ تا ۱۸ اینچ که چیزی حدود ۴۰ سانتی متری است. شاید در ابتدا نشدنی و خنده دار به نظر بیاید ولی با چند بار تلاش به راحتی به آن عادت خواهید کرد.

 

به خاطر بسپارید بینایی نعمت بزرگی است که نباید به راحتی آن را از دست داد. چنانچه کار شما به استفاده ی دائمی از کامپیوتر وابسته است، بیشتر مراقب باشید تا بتوانید همیشه با چشمانی سالم، کار و زندگی‌تان را ادامه دهید.

 

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش