هشتگ های داغ :‌

با چند ترفند ساده قدرت سیگنال مودم خود را افزایش دهید

حتماً برای شما هم پیش آمده است که از وضعیت آنتن دهی و قدرت سیگنال مودم خود رضایت نداشته باشید؛ از این گذشته گاهی پیش می‌آید که کیفیت آنتن دهی مودم شما در طول روز متغیر باشد. در شرایط کنونی که اینترنت به جز جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است، طبیعتاً چنین مشکلاتی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. خوشبختانه راه حل‌های ساده‌ای برای تقویت سیگنال مودم وجود دارد. در ادامه قصد داریم چند ترفند ساده که موجب افزایش قدرت سیگنال مودم می‌شوند را به شما آموزش دهیم.

برای افزایش قدرت سیگنال مودم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای افزایش قدرت سیگنال مودم و یا در واقع افزایش برد وایفای باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. در اینجا قصد داریم با بررسی این نکات، به شما در تقویت آنتن دهی مودم وایرلس کمک کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

موقعیت فیزیکی قرارگیری مودم 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که روی قدرت سیگنال مودم تأثیر می‌گذارد، فاصله مودم  تا دستگاه هایی که از وای فای استفاده می‌کنند است. بنابراین بهتر است که مودم روتر خود را در اتاقی قرار دهید که تجهیزات نیازمند به اینترنت، در آن قرار دارد.

قرار دادن مودم در گوشه‌های خانه یا نزدیک پنجره، بخش اعظمی از سیگنال ارسالی آن را هدر می‌دهد که این مسئله موجب عدم دسترسی به سیگنال وای فای در تمام بخش‌های خانه خواهد شد. در نتیجه بهتر است که نقطه‌ای در مرکز خانه را برای قرار دادن مودم انتخاب کنید.

از قرار دادن مودم روی زمین خودداری کنید زیرا سیگنال‌های منتشر شده از مودم، تمایل به انتشار رو به پایین دارند و علاوه بر این ممکن است که اشیای بیشتری جلو انتشار سیگنال را بگیرند. به شما پیشنهاد می‌دهیم که مودم، حداقل در فاصله‌ی ۳۰ سانتی متری از زمین قرار بگیرد.

از قرار دادن مودم نزدیک به سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون، ماکروویو، یخچال، فریزر و تلفن ثابت و … خودداری کنید زیرا تداخل امواج بر روی سیگنال‌های مودم تأثیر منفی می‌گذارد و باعث کاهش قدرت وای فای می‌شود.

جنس دیوار و مواد سازنده آن، تأثیر به سزایی روی قدرت سیگنال‌ مودم می‌گذارد. دیوارهای بتنی قاتل حرفه‌ای سیگنال‌های وای فای هستند درصورتی‌که دیوارهای گچی و چوبی این تأثیر را ندارند.

اگر در یک خانه‌ی دو طبقه زندگی می‌کنید، بهتر است مودم خود را در یک ارتفاع مناسب در طبقه‌ی اول قرار دهید تا سیگنال‌های منتشرشده به‌صورت یکسان به همه جای خانه ارسال شوند. این موضوع برای خانه‌های سه طبقه کمی متفاوت است؛ بهتر است مودم خود را در طبقه‌ی دوم قرار دهید.[vc_single_image image=”4225″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

آنتن مودم 

یکی از مسائلی که روی قدرت وای فای تأثیر مستقیم دارد، قدرت آنتن آن است. قدرت آنتن مودم روتر با واحد dBi سنجیده می‌شود. هرچه dBi آنتن‌های مودم بیشتر باشد، مودم قادر است در مسافت بالاتر سیگنال‌های قوی‌تری را ارسال کند. اگر نمی‌خواهید برای خرید یک مودم جدید هزینه‌ی زیادی کنید، می‌توانید تنها آنتن این دستگاه را با مدل‌های بهتر جایگزین کنید.

از آن جایی که آنتن‌های متصل به مودم‌های وایرلس به‌صورت پیچی عرضه می‌شوند، کار تعویض آن‌ها به‌سادگی انجام می‌پذیرد. همچنین اگر قادر هستید که جهت آنتن را تغییر دهید، حتماً آن را در جهت دستگاه‌های دریافت‌کننده تنظیم نمایید. به همین ترتیب درصورتی‌که مودم شما دارای چند آنتن است، همه‌ی آن‌ها را در همان جهت تنظیم کنید. قرار گرفتن موقعیت آنتن‌ها در جهت‌های مخالف نه تنها سبب گسترش سیگنال نمی‌شود بلکه آن را تضعیف نیز می‌کند.[vc_single_image image=”4227″ img_size=”” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

آنتن USB

اگر مودم شما به صورت پیش فرض فاقد آنتن است و یا این که پس از تغییر آنتن‌های داخلی هنوز هم قادر به دریافت سیگنال مطلوب نیستید، باید برای رایانه شخصی خود یک آنتن USB تهیه نمایید. این وسایل همچون آنتن‌های غیر قابل حرکت ساخته شده‌اند، به طوری که برای دریافت عملکرد بهتر تنها قادر به تغییر جهت آن هستید. هنگام خرید آنتن USB مطمئن شوید آنتنی که می‌خرید دارای یک کابل متصل نیز باشد؛ این مورد به شما کمک می‌کند تا بدون حرکت دادن دستگاه فعلی خود، دریافت کننده را برای رسیدن به یک عملکرد رضایت بخش در موقعیت‌های مطلوب قرار دهید.

دستگاه‌های گسترش‌دهنده برد وای فای

اگر از موقعیت ویژه ای برخودار هستید و آنتن‌های جدید شما همچنان در دور زدن مناطق کور ناتوان هستند، استفاده از گسترش‌دهنده محدوده‌ی وایرلس و یا همان Wireless Range Extender، یکی از بهترین و مفیدترین گزینه‌های پیش رو است. از آن جایی که این دستگاه‌ها قیمت نسبتاً پایینی دارند، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای دور زدن امواج وایرلس از دیوارهای متراکم و یا دارای ساختار فیزیکی مشکل‌ساز، بین مودم روتر و دستگاه‌های دریافت‌کننده به شمار آورد.[vc_single_image image=”4230″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

به روز رسانی فریمور (Frameware)

فریمور یک مودم، هسته مرکزی این دستگاه به شمار می‌رود. فریمور نرم افزاری است که اجازه می‌دهد باقی قطعات دستگاه به درستی کار کنند. همچون محصولات دیگر در حوزه تکنولوژی، تولیدکنندگان مودم‌ها نیز همیشه بروز رسانی‌های جدیدی را برای محصولات خود منتشر می‌کنند. اغلب این بروز رسانی‌ها، علاوه بر رفع نقص‌های امنیتی گوناگون قبلی، به سرعت و عملکرد بهتر مودم نیز کمک می‌کنند. اکثر دستگاه‌های مدرن این اجازه را به شما می‌دهند تا فریمور مودم روتر خود را از طریق پورتال مدیریت، بروز رسانی کنید. با این حال اگر از این موضوع مطمئن نبوده و یا انجام آن را بلد نیستید، به دفترچه‌ی راهنمای آن مراجعه کنید.[vc_single_image image=”4231″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

کانال‌های مودم

تراکم سیگنال‌های وای‌فای برای همه یک مشکل دردسر ساز است. اگر در یک منطقه‌ی پر جمعیت مانند بلوکی از یک ساختمان زندگی می‌کنید، بسیاری از همسایه‌هایتان از دستگاه‌های بی‌سیمی استفاده می‌نمایند که امواج رادیو و تلویزیون انبوه را همراه با سیگنال‌های قوی به اطراف ارسال می‌کنند.

مودم‌ها می‌توانند در فرکانس‌های مختلفی که رایج ترین آن‌ها فرکانس 2.4 گیگاهرتز است، عمل کنند. در این فرکانس، 13 کانال وجود داشته و هر کانال 20 مگاهرتز با دو کانال اطراف خود فاصله دارد. بنابراین با توجه به این فاصله، هر یک از این 13 کانال حداقل با دو کانال دیگر همپوشانی دارد. این همپوشانی سبب تداخل سیگنال‌ها شده و می تواند سرعت اتصال شما را کم کند. به همین ترتیب اگر سیگنال امواج، پا را فراتر از حد انتظار بگذارد، حتی ممکن است اتصال شما به اینترنت به صورت کامل قطع شود. برای جلوگیری از این تداخل باید از بین کانال‌های 1، 6 و 11 یکی را انتخاب کنید.

بیشتر مردم به کانال‌های مودم روتر خود توجه نکرده و آن را تغییر نمی‌دهند. بنابراین اعمال تغییرات شما در این بخش می‌تواند بسیاری از مشکلات را کم کرده و از ازدحام سیگنال‌های اضافی جلوگیری کند. برای اطلاع از این موضوع که کدام کانال بهترین گزینه است، باید بدانید که همسایه‌هایتان روی مودم روتر خود از چه کانالی استفاده می‌کند. برای این منظور Command Prompt را باز کرده و عبارت netsh wlan show all را تایپ کنید. پس از آن مطابق تصویر زیر به دنبال اطلاعات وای‌فای همسایه‌های خود بگردید. در صورتی که کانال استفاده شده توسط یکی از این افراد با کانال وایرلس شما یکی بود، آن را تغییر دهید.[vc_single_image image=”4229″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

فرکانس مودم

مودم‌ها در دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می‌کنند. فرکانس 5 گیگاهرتز یک استاندارد جدید است که بسیاری از مودم روترها از آن برخوردار نیستند. فرکانس مذکور می تواند تعداد کانال‌های بیشتری را دورتر از فرکانس 2.4 گیگاهرتز شامل شود. با استفاده از مودم روتر با فرکانس 5 گیگاهرتز، می‌توانید از شر تداخل سیگنال‌های موجود تا حد زیادی خلاص شوید و در ضمن کانال‌های بیشتری نیز برای انتخاب پیش رو دارید.

استفاده از ورق‌های آلومینیومی

بیشتر مودم‌ها روی خود آنتنی دارند که اطلاعات و سیگنال‌ها را به همه جهت‌ها ارسال می‌کند، درست همانند یک لامپ معمولی که نور را پخش می‌کند. درصورتی‌که از دستگاه مودم خود در مرکز خانه استفاده می‌کنید، این ویژگی می‌تواند خیلی مفید باشد، اما اگر مودم شما در گوشه‌ای از خانه یا در کنار پنجره قرار دارد، حجم زیادی از سیگنال‌ها به هدر می‌رود بنابراین می‌توانید با استفاده از یک ورق آلومینیومی و حتی یک قوطی نوشابه باز شده، به صورت ورقه بین دیوار و دستگاه مودم روتر خود، از هدر رفتن سیگنال‌ها جلوگیری کنید و آن‌ها را دوباره به سمت محدوده کاری خود هدایت کنید.

 

هانطور که مطالعه کردید نکاتی مانند مکان قرارگیری مودم و یا استفاده از کانال‌های آن، می‌تواند تاثیر بسزایی در قدرت سیگنال مودم داشته باشد؛ همچنین با انجام ترفندهایی مانند بروز رسانی فریمور، می‌توانید بر افزایش برد وایفای و تقویت آنتن دهی مودم خود اثرگذار باشید.[vc_single_image image=”4224″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش