هشتگ های داغ :‌

مشکلات رایج در تلویزیون‌های LCD و LED

درگذشته استفاده از تلویزیون‌های CRT مرسوم بوده است اما با به وجود آمدن تلویزیون‌های LED، LCD و پلاسما، امروزه تقریباً استفاده از تلویزیون‌های کاتدی، به صفر رسیده است. شیوه کار این تلویزیون‌های نسل جدید، با مدل‌های CRT بسیار متفاوت است و به طبع در مشکلات و ایرادات فنی نیز تفاوت‌های اساسی با تلویزیون‌های CRT دارند. یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده‌ی تلویزیون‌های LED و LCD، پنل این تلویزیون‌هاست که عمده‌ترین مشکلات این نمایشگرها هم مربوط به این بخش می‌شود. در ادامه چند نمونه از مشکلات رایج در این تلویزیون‌ها را بررسی می‌کنیم.

وجود خطوط عمودی در تصویر

در تلویزیون‌های LED و LCD، پیکسل‌های پنل، که درواقع کوچک‌ترین اجزاء تشکیل‌دهنده پنل هستند، به‌صورت عمودی تحت تأثیر سیگنال‌های تصویر قرار می‌گیرند. درواقع اطلاعات تصویر بعد از پردازش، به‌وسیله فلت های پنل در خطوط عمودی تقسیم و به پنل وارد می‌شود. اگر اطلاعاتی که یک خط را تحت تأثیر قرار می‌دهند به هر علتی قطع شوند، پیکسل‌های آن خط تصویری، درست کار نمی‌کنند و به‌صورت خطوط رنگی و یا سیاه رنگ دیده می‌شوند. ایجاد این خطوط افقی در تصویر یکی از شایع‌ترین مشکلات این تلویزیون‌هاست. قطع شدن اطلاعات در یک خط به علت‌های مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد که ازجمله آنها می‌توان قطع شدن اتصال فلت در مقطع اتصال به پنل، قطع شدن خروجی آی سی پردازشگر که روی فلت قرار دارد، قطع شدن گرافیت اتصال در روی شیشه پنل را نام برد. بعضی از خطوط رنگی ایجادشده در تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی بعد از مدت کمی کارکرد تلویزیون، از بین می‌رود که دلیل آن گرم شدن محل اتصال و انبساط آن در حد میکرومیلی متری است که باعث اتصال دوباره و برقراری ارتباط فلت با سطح پنل می‌شود. استفاده طولانی‌مدت و گرما می‌تواند از دیگر علل بروز این مشکل در تلویزیون‌ها باشد.

وجود خطوط عمودی در تصویروجود خطوط عمودی در تصویر

 

تاریکی و کم‌نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر

یکی دیگر از مشکلات شایع در تلویزیون‌های LED و LCD، تاریکی و کم‌نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر است. این مورد به قسمت BackLight پنل برمی‌گردد. علت بروز این مشکل نحوه‌ی برخورد TFT ها به صفحه‌نمایش است. در صورت بروز این مشکل، اگر امکان تعویض این قطعه وجود داشته باشد، می‌توان بدون تعویض پنل مشکل را حل کرد در غیر این صورت، تعویض پنل تنها راه‌حل است.

تاریکی و کم‌نور شدن تمام و یا بخشی از تصویرتاریکی و کم‌نور شدن تمام و یا بخشی از تصویر

 

به‌هم‌ریختگی رنگ‌ها

از دیگر مشکلات تلویزیون های LED و LCD، به هم ریختگی رنگ‌ها، اضافه شدن غیرعادی یک رنگ در تمام و یا قسمتی از تصویر و یا وجود هاله ای غیرعادی از یک عدد و یا بیشتر را می توان نام برد. این مشکل به ابتدایی‌ترین لایه پنل یعنی (Liquid) باز می‌گردد. در این مورد نیز هیچ راه‌حلی به‌جز تعویض پنل وجود ندارد.

به‌هم‌ریختگی رنگ‌هابه‌هم‌ریختگی رنگ‌ها

 

به‌هم‌ریختگی تصویر

اختلال در تصاویر و به هم ریختگی کلی، بر مبنای یک شکل فیزیکی منظم، یکی دیگر از مشکلات این تلویزیون ها است. در مورد این نوع مشکل، گفتن اینکه کدام بخش ایراد دارد سخت است. اما در بیشتر مواقع دلیل آن مادربرد می‌باشد. در این مورد هم هیچ راهی به‌جز تعویض پنل نخواهد بود.

پیکسل‌های سوخته

یکی دیگر از مشکلات خرابی پنل، مربوط به سوختگی پیکسل‌ها است. هر پیکسل شامل 3 عدد زیر پیکسل برای ایجاد رنگ است. این پیکسل‌ها به‌صورت گروهی و توسط ترانزیستورهایی کنترل می‌گردند. در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش‌های ذکرشده، پیکسل به حالت خاموش در آمده که به آن در اصطلاح پیکسل سوخته هم اطلاق می‌گردد. در صورت بروز این مشکل از انجام راه‌های سنتی مانند فشار با سوزن بپرهیزید زیرا فقط باعث تشدید وضعیت خواهید شد. طبق یک استاندارد جهانی هیچ شرکتی کمتر از ۳ پیکسل سوخته در یک صفحه را جزو گارانتی نمی‌داند و سرویس تعمیرات رایگان فقط به پنل هایی با ۳ پیکسل سوخته و یا بیشتر تعلق می‌گیرد.

پیکسل‌ سوخته در مانیتورپیکسل‌ سوخته در مانیتور

 

کند شدن تصویر تلویزیون

درصورتی‌که تصاویر به حالت اسلوموشن نمایش داده می‌شود و هاله‌ای از تصویر قبلی در تصویر بعدی دیده می‌شود. این کند شدن تصویر به علت عدم واکنش صحیح پنل به اطلاعات واردشده و پاسخگویی پیکسل‌ها است.

نرم‌افزار تست صحت نمایشگر

نرم‌افزار PassMark MonitorTest ابزاری قدرتمند برای بررسی و تست سخت‌افزاری انواع مانیتورهای CRT ,LED ,LCD می‌باشد که با استفاده از استانداردهای کارخانه سازنده مانیتور، کاربر را از تمام ایرادات موجود در نمایشگر با خبر می‌سازد. در این برنامه تست عملکرد انواع مانیتور با سرعت و دقت بالایی انجام می‌گیرد.

نرم‌افزار تست صحت نمایشگرنرم‌افزار تست صحت نمایشگر

توصیه

یکی از اصلی‌ترین علل بروز مشکل در پنل تلویزیون، آب خوردگی پنل است. آب خوردگی پنل تلویزیون‌های ال ای دی و ال سی دی عبارتی است که برای نفوذ مایعات پاک‌کننده مانند شیشه شوی، از فاصله بسیارکم بین قاب و صفحه‌نمایش تلویزیون بکار برده می‌شود. در هنگام تمیز کردن تلویزیون در صورت اسپری کردن مستقیم مایع پاک‌کننده روی صفحه، مایع از قسمت پایین پنل وارد دستگاه شده و به دلیل قرار گرفتن فلت های منتقل‌کننده اطلاعات تصویر در زیر پنل تلویزیون باعث اتصال پین‌های مختلف این فلت ها به هم می‌شوند. رسیدن مایعات رسانا به فلت های انتقال تصویر باعث ایجاد جرقه، سولفاته مدار و سوختگی فیزیکی این مدارات ظریف و حساس می‌شود و عیوب ظاهری مختلفی را باعث می‌شود که خطوط رنگی عمودی، ایجاد نوارهای سفید و یا مشکی روی تصویر، تفاوت روشنایی در دو نیمه راست و چپ تلویزیون از معروف‌ترین آنها هستند. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات، از اسپری کردن مستقیم مایع پاک کنده روی صفحه‌نمایش تلویزیون خودداری کنید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

12 ماه پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش