هشتگ های داغ :‌

راهنمای خرید هارد اینترنال

هارد اینترنال یکی از اجزای اصلی رایانه است زیرا نرم افزار و فایل‌های شخصی کاربر در آن ذخیره می‌شود. در راهنمای خرید هارد اینترنال، درباره اینکه هنگام خرید یک هارد اینترنال مناسب چه معیارهایی را باید مدنظر قرار داد، صحبت می‌کنیم. این هارد‌ها فضایی برای ذخیره سازی انواع داده‌ها از جمله تصاویر، فیلم‌ها، موسیقی و بازی را فراهم می‌کنند. هارد اینترنال در مقایسه با سایر وسایل ذخیره سازی مقرون به صرفه‌تر است. در ادامه به معرفی هارد اینترنال و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

تفاوت هارد دیسک اینترنال و اکسترنال

در هارد دیسک‌ها، اطلاعات بر روی صفحه‌های فلزی که در حال چرخیدن هستند ذخیره می‌شوند. تعداد این صفحه‌ها بسته به ظرفیت هارد کم یا زیاد می‌شوند. هارد‌های اینترنال در داخل کیس یا لپ تاپ قرار می‌گیرند و یک وسیله برای ذخیره سازی اطلاعات هستند. این هار‌د‌ها بر خلاف هارد‌های اکسترنال، قابل حمل نیستند.

این دو هارد از لحاظ ذخیره سازی اطلاعات، تفاوت چندانی با هم ندارند. هارد‌های اکسترنال دارای یک محافظ بدنه و یک کابل USB برای اتصال به کامپیوتر هستند، اما هاردهای اینترنال داده‌ها را به وسیله کابل SATA انتقال می دهند که این امر موجب افزایش سرعت انتقال اطلاعات می‌شود. برای اطلاعات بیشتر راهنمای خرید هارد اکسترنال را مطالعه کنید.

معیارها و ویژگی‌های هارد اینترنال

چهار فاکتور زیر، مهم‌ترین ویژگی‌های هارد اینترنال است که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنیم.

  • ابعاد
  • ظرفیت
  • سرعت
  • حافظه کش

ابعاد هارد اینترنال:

در اولین بخش از راهنمای خرید هارد اینترنال درباره ابعاد این هاردها صحبت می‌کنیم. یکی از ویژگی‌هایی که هنگام خرید هارد اینترنال باید به آن توجه کرد ابعاد آن است. این هاردها اغلب در دو سایز 2.5 و 3.5 اینچی در بازار موجود هستند که سایز 2.5 اینچی معمولا در لپ تاپ‌ها و سایز 3.5 اینچی در دسکتاپ‌ها یا همان کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانکتور یا رابط اتصال هاردهای اینترنال قدیمی IDE بودند؛ اما در هاردهای اینترنال امروزی از رابط اتصال SATA استفاده می‌شود که سرعت بسیار بالاتری دارد.

ظرفیت هارد اینترنال:

دومین معیار مهمی که درباره راهنمای خرید هارد اینترنال باید درباره آن صحبت کنیم، ظرفیت هارد اینترنتال است. وقتی قصد خرید هارد اینترنال را دارید، میزان ظرفیت هارد بعنوان یک فاکتور مهم در اولویت شما قرار می‌گیرد. ظرفیت هارد دیسک میزان فضا و حجمی است که اطلاعات و داده‌های خود را در آن ذخیره می‌کنیم؛ بنابراین اگر حجم اطلاعات و داده‌های ما بیشتر باشد به فضای بیشتری احتیاج داریم.

معمولا فایل‌های متنی کم حجم هستند ولی فایل‌های تصویری و ویدئویی حجم بالایی دارند. اگر حجم اطلاعات شما عادی است هارد 500 گیگابایت تا 1 ترابایت را به شما توصیه می‌کنیم؛ اما اگر کار طراحی انجام می‌دهید و خروجی فایل‌های شما حجم زیادی دارد؛ یا اگر علاقه‌مند به آرشیو کردن فیلم و سریال هستید باید از یک هارد اینترنال با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

سرعت هارد اینترنال:

یکی دیگر از ویژگی‌های هارد اینترنال سرعت خواندن و نوشتن در هارد دیسک است که قصد داریم در این قسمت از راهنمای خرید هارد اینترنال به آن اشاره کنیم. سرعت هارد دیسک با واحد دور در دقیقه یا RPM اندزه گیری می‌شود. این واحد نشان دهنده  تعداد چرخش دیسک در داخل هارد در دقیقه می‌باشد. عملکرد هارد دیسک و سرعت انتقال اطلاعات به تعداد چرخش دیسک بستگی دارد. هر چقدر میزان این سرعت بیشتر باشد، عملکرد هارد و سرعت انتقال بیشتر خواهد بود. سرعت بالای هارد باعث می شود که تاخیر کمتری برای دستیابی به اطلاعات داشته باشید.

حافظه کش هارد اینترنال:

در این بخش از مقاله راهنمای خرید هارد اینترنال به معرفی حافظه کش در هارد اینترنال می‌پردازیم. هارد دیسک برای انتقال اطلاعات از بخشی به بخش دیگر از یک حافظه موقت به نام کش یا بافر استفاده می‌کند.

باید بگوییم هرچه حافظه کش یا بافر یک هارد دیسک بیشتر باشد، سرعت انتقال داده در هارد بیشتر است. پس حتما هنگام خرید هارد دیسک اینترنال به ظرفیت حافظه کش نیز دقت کنید.

انواع هارد‌های اینترنال:

هارد اینترنال HDD:

این هاردها از دیسک گردان و متحرک برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند و با توجه به عملکرد ذخیره سازی اطلاعات و داده، این هاردها نسبت به SSD ارزانتر و سرعت کمتری دارند. در ادامه نحوه کار و اجزای هارد اینترنال HDD را بررسی می کنیم.

بخش مکانیکی:

بخش مکانیکی هارد دارای دیسک گردان، موتور هارد، هد، بازوی حرکتی و  فیلتر هوا می باشد. دیسک گردان مهم‌ترین بخش یک هارد است زیرا اطلاعات روی این دیسک ذخیره می شود و هر چه تعداد آن‌ها زیادتر باشد، فضای ذخیره سازی هارد بیشتر می شود. بازوی حرکتی برای خواندن اطلاعات توسط هد روی دیسک گردان حرکت می کند تا هد به قسمت‌های مختلف دیسک دسترسی پیدا کند. موتور هارد وظیفه چرخاندن دیسک‌های گردان را دارد و این موتور با سرعت معینی می چرخد. فیلتر هوا برای تمیز کردن هوا داخل هارد به کار می رود.

بخش برد منطقی:

بخش منطقی هارد دارای یک برد می باشد که  کنترل ورود و خروج داده و بخش مکانیکی را برعهده دارد و محل اتصال کابل دیتا و برق بر روی برد منطقی واقع شده است.

هارد اینترنال SSHD:

هاردهای هیبریدی دارای پلاترهای معمولی هستند که در آن‌ها از یک درایو جامد با ظرفیت کم به کنترلر درایو اضافه شده است. آن‌ها از یک SSD به عنوان حافظه کش استفاده می کنند تا پاسخگویی سریعتری داشته باشند.

پیکربندی حافظه SSD وهارد HDD توسط کاربر انجام می‌شود و این قضیه مشکلات زیادی برای کاربران به وجود آورده است اما هاردهای هیبریدی، اطلاعات را به صورت کلی روی حافظه ذخیره می کنند. هاردهای هیبریدی، اطلاعاتی که زیاد توسط کاربر استفاده می شود را به SSD منتقل می کنند تا سرعت دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا کند. حافظه های اینترنال SSD:

حافظه‌های اینترنال SSD از سرعت بالایی برخوردار هستند و دیگر از دیسک‌های گردان و متحرک استفاده نمی‌کنند. در واقع این هارد دیسک‌ها از تکنولوژی فلش مموری‌ها استفاده می‌کنند. تنها تفاوت آن‌ها در استفاده ازچیپ‌های قوی‌تر نسبت به هارد اینترنال است که باعث افزایش سرعت شده است.

مزایای حافظه  اینترنال SSD:

  • برق کمتر مصرف می کند.
  • مقاومت SSDها نسبت به هارد دیسک‌های معمولی بیشتر است که علت آن هم عدم استفاده از دیسک‌های گردان و متحرک است.
  • بی صدا بودن در زمان کار نسبت به هارد HDD از دیگر مزایای این هارد است.
  • گرمای تولید شده این هارد نسبت به هارد‌های سنتی کمتر است.
  • زمان تاخیر بسیار کمتری نسبت به هارد‌های معمولی دارد.

جمع بندی:

در مقاله راهنمای خرید هارد اینترنال درباره انواع هاردهای اینترنال، نکات پیش از خرید و بررسی مزایا و معایب آن‌ها پرداختیم. پس از خواندن مقاله راهنمای خرید هارد اینترنال شما راحت‌تر از قبل می‌توانید یک هارد را مناسب با کاربری و استفاده خود انتخاب و خریداری کنید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش