هشتگ های داغ :‌
جدیدترین-پردازنده-اینتل
0

آشنایی با جدیدترین پردازنده اینتل برای لپ‌تاپ‌های 2024

هر زمان که صحبت از پردازنده‌ها به میان می‌آید، اینتل از بهترین شرکت‌هایی است که رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. شرکت اینتل با معرفی نسل چهاردهم پردازنده‌های دسکتاپ با کد رمز «Raptor Lake Refresh» و پردازنده‌های Core Ultra برای لپ‌تاپ‌ها با کد رمز «Meteor Lake» توجه بسیار زیادی جلب کرده است. سی پی یو اینتل Core Ultra با فرآیند Intel 4 ساخته شده‌ است. این پردازنده‌ها با معماری هسته‌های هیبریدی سه‌گانه، اولین نسلی هستند که هوش مصنوعی را در قالب واحد پردازش عصبی به کار گرفته‌اند. در این مقاله قصد داریم جدیدترین پردازنده اینتل با نام Core Ultra را بررسی کنیم.

فهرست مطالب

بررسی پردازنده‌های لپ‌تاپ Intel Core Ultra

پردازنده-های-لپ-تاپ-نسل-جدید

جدیدترین پردازنده اینتل Core Ultra که با نام Meteor Lake شناخته می‌شوند؛ برای لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پردازنده‌ها مانند نسل قبل خود یعنی سری i، به نام‌های Ultra ۷، Ultra ۵ و Ultra 9 عرضه می‌شوند. این سری از پردازنده‌های Ultra در سری H و U تولید شده‌اند. سری H برای لپ‌تاپ‌های پیشرفته و سری U برای لپ‌تاپ‌های عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پردازنده سری U به اندازه سری H قدرتمند نیست و از نظر اندازه کوچک‌تر است و مصرف انرژی بهینه‌تری دارد. در نتیجه، طول عمر باتری بسیار بیشتر است. ساختار این نسل از پردازنده‌های اینتل با نسل قبلی بسیار متفاوت است. همین امر سبب می‌شود که تولید این پردازنده‌ها برای این کمپانی راحت‌تر و سریع‌تر باشد. در پایین مدل‌های تولید‌شده در هر سری و جزئیات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پردازنده‌های لپ‌تاپ Intel Core Ultra دارای جزء جدیدی به نام «واحد پردازش عصبی» یا NPU هستند. این بخش از سی پی یو‌های Ultra برای کمک به فرآیندهای هوش مصنوعی ساخته شده و به ابزارهای هوش مصنوعی تعبیه شده، اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به سرورهای ریموت سریع‌تر کار کنند. این پردازنده‌ها در نرم‌افزارهایی مانند Photoshop و Stable Diffusion که از هوش مصنوعی استفاده می‌شود عملکرد بهتری دارند زیرا از CPU و GPU استفاده نمی‌کنند.

معماری پردازنده‌های لپ‌تاپ Intel Core Ultra

پردازنده های لپ تاپ جدید Core Ultra کم‌مصرف‌ترین CPU‌هایی هستند که کمپانی اینتل تا به حال تولید کرده است. این سی پی یوها دو نوع هسته کم‌مصرف دارند. هر نوع از این هسته‌ها به صورت هدفمند برای پردازش انواع خاصی از دستورها ساخته شده‌اند که منجر به عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر باتری می‌شود. هسته‌های P دستورهایی را انجام می‌دهند که به حداکثر سرعت و پرفورمنس نیاز دارند. هسته‌های E کارهای سبک‌تر را انجام می‌دهند و شارژدهی باتری را ساعت‌ها افزایش می‌دهند. سری H این سی پی یو دارای 22 رشته و 16 هسته است که از این تعداد، 6 هسته E و 8 هسته P دارد. دو هسته کم مصرف (LP-E) این CPU برای افزایش کارایی، پرفورمنس چند رشته‌ای مقیاس‌پذیر، انتقال دستورهای پس‌زمینه‌ای و اجرای دستورات سبک طراحی شده‌اند. در این حین، Intel Thread Director توزیع بارهای کاری را اولویت‌بندی و مدیریت کرده و وظایف را به هسته‌های بهینه‌شده ارسال می‌کند.

پردازنده-های-لپ-تاپ-نسل-جدید

معماری چیپلتی پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل جدید سبب شده تا تراشه‌ها با انواع مختلف سیلیکون ساخته شوند. علاوه بر این، با استفاده از فناوری پیشرفته شرکت اینتل به نام Foveros به یکدیگر متصل می‌شوند. گرافیک مجتمع ARC GPU که به صورت هشت هسته‌ Xe  قرار گرفته‌اند، عملکرد گرافیک سه بعدی را برای بازی روان‌تر و مصرف بهینه‌تر باتری افزایش می‌دهد. معماری جدید Xe LPG سبب افزایش عملکرد در ولتاژهای پایین شده و از تکنولوژی ارتقاء یافته Xe SS پشتیبانی می‌کند. این پردازنده گرافیکی داخلی تا 2.35 گیگاهرتز قابلیت بوست دارد.

آیا لپ‌تاپ‌هایی با CPU Intel Core Ultra ارزش خرید دارند؟

پردازنده-های-لپ-تاپ-نسل-جدید

زمانی که صحبت از پردازنده‌های لپ تاپ نسل جدید می‌شود، اولین موردی که به ذهن هر فردی می‌آید؛ قیمت آن است. برای اکثریت مصرف‌کنندگان، پیشرفت تراشه‌های نسل جدید Intel کم و حاشیه‌ای است. کاربرانی که به صورت حرفه‌ای با دستگاه خود کارهای سنگین و مرتبط با هوش مصنوعی انجام می‌دهند، اصلی‌ترین خریداران لپ‌تاپ‌های این نسل هستند. این تراشه‌ها به دلیل نوع معماری خاصی که دارند، عملکرد بهینه‌تری از باتری ارائه می‌کنند. در صورتی که توانایی خرید لپ‌تاپ با پردازنده Intel Core Ultra را ندارید اصلا نگران نباشید. زیرا پردازنده‌های نسل سیزدهم همچنان پر‌قدرت هستند. با ابزارهای هوش مصنوعی و لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های Intel Core Ultra، می‌توانید هنرمند، نویسنده یا موسیقی‌دان باشید!

  • با چند کلیک از هر چیزی که در ذهنتان است، تصویری جذاب بسازید.
  • آهنگ مورد علاقه خود را تنها با چند کلیک ساده، ریمیکس کرده یا صدای خواننده را از موزیک جدا کنید.
  • با قابلیت اصلاح روشنایی به صورت هوشمند، عکس‌های خود را روشن‌تر و واضح‌تر کنید.
  • با اضافه کردن آسمان ابری یا فضایی مه‌آلود به عکس‌های خود جذابیت آن‌ها را چند برابر کنید.

چه چیزی در انتظار پردازنده‌های اینتل Core Ultra است؟

پردازنده-های-لپ-تاپ-نسل-جدید

درست که اینتل تبلیغات زیادی برای پردازنده‌های Core Ultra ارائه کرده است اما احتمال زیادی وجود دارد که این نسل از پردازنده‌ها برعکس نسل i، عمر زیادی نداشته باشند. در نمایشگاه CES 2024 با ارائه پردازنده‌های HX و Core Ultra در فروشگاه اینتل، دو نوع پردازنده جدید نیز به نمایش گذاشته شد که احتمالا در پاییز 2024 معرفی می‌شوند.

اولین پردازنده از سری «Arrow Lake» که با تمرکز بر بازی ساخته شده، دارای «شتاب‌دهنده هوش مصنوعی» است. این تراشه برای لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ در دسترس خواهد بود. پردازنده Arrow Lake احتمالا جانشین پردازنده‌های Core Ultra خواهد بود.

پردازنده دوم از سری «Lunar Lake» نوعی تراشه موبایلی است. این CPU برای لپ‌تاپ‌هایی با ضخامت بسیار کم طراحی شده است. NPU این نسل از پردازنده‌ها ارتقاء یافته اما توان کمتری نسبت به سری Meteor Lake دارد که برای علاقه‌مندان به هوش مصنوعی در حد معمولی و رفع نیازهای روزمره ساخته شده است.

جمع‌بندی

در مقایسه با پردازنده‌های نسل چهاردهم HX، پردازنده‌های Core Ultra اینتل برای مخاطبان بسیار گسترده‌تری طراحی و تولید شده‌اند. پردازنده‌های لپ تاپ نسل جدید از نظر عملکرد نسبت به نسل قبلی ۱۰٪ عملکرد بهتری دارند. همچنین با وجود پردازنده گرافیکی داخلی  ARC Xe کاربران از ۲۰٪ عملکرد گرافیکی بهتر بهر‌مند خواهند شد. اگر امسال قصد خرید لپ‌تاپ با تراشه اینتل را دارید، احتمالاً سی پی یو آن Core Ultra خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در مورد پردازنده‌های لپ تاپ نسل جدید به شما ارائه دهیم تا با این نسل از CPU‌ها آشنا شوید.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

8 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش