هشتگ های داغ :‌
خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ
0

راهنمای خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ 2024؛ معرفی ۳ مدل بالا رده

بعد از پردازنده و کارت گرافیک، رم (RAM) یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر است. این قطعه نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی کامپیوتر گیمینگ دارد. رم یا حافظه دسترسی تصادفی (Random Access Memory) به صورت دائمی و پیوسته در حال تازه‌سازی اطلاعات است. این قطعه به پردازنده مرکزی یا CPU اجازه می‌دهد تا سریعاً به اطلاعات، بدون نیاز به ذخیره‌سازی آن‌ها، دسترسی داشته باشد. حافظه رم از روش‌های ذخیره‌سازی دائمی مانند هارد دیسک و اس اس دی بسیار سریع‌تر عمل می‌کند زیرا داده‌ها را به صورت موقت ذخیره می‌نماید. خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ به دلیل تنوع بالا همیشه چالش‌برانگیز بوده است. برای خرید رم پی سی، تنها ظرفیت حافظه مهم نیست. مواردی مانند نسل رم، سرعت، چند کاناله بودن و … در زمان انتخاب رم کامپیوتر باید مورد توجه قرار گیرند. در این مقاله از شهر تکنولوژی فافا، قصد داریم راهنمای خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهیم. علاوه بر این، شهر تکنولوژی فافا با مشاورین متخصص در کنار شماست تا بتوانید بهترین رم را برای کامپیوتر گیمینگ خود بخرید.

فهرست مطالب

اهمیت رم در کامپیوترهای گیمینگ

همانطور که گفتیم، وظیفه رم ذخیره‌سازی اطلاعاتی است که CPU یا GPU نیاز به دسترسی سریع به آن‌ها دارند. در نتیجه، برای انجام چند وظیفه به صورت همزمان مثل باز نگه کردن تعداد زیادی نرم‌افزار و روان عمل کردن آن‌ها، داشتن حافظه RAM بسیار حائز اهمیت است. در بازی‌ها، رم تمامی اطلاعاتی که گیمر برای دسترسی سریع به آنها نیاز دارد را ذخیره کرده و ارائه می‌دهد. بنابراین، خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ بسیار مهم است، به همین دلیل، در ادامه راهنمای خرید بهترین رم برای سیستم گیمینگ را در اختیار شما قرار می‌دهیم. 

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

راهنمای خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ

اولین موردی که باید در راهنمای خرید رم برای کامپیوتر ذکر شود؛ مدل و نسل پردازنده است. پردازنده‌های نسل 12 به بعد Intel یا نسل 6 به بعد AMD Ryzen از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌نمایند. از همین رو، در زمان خرید رم برای پی سی گیمینگ باید به نسل پردازنده دقت کنید. در صورتی که پردازنده شما با مدل و نسل ذکر شده در بالا تطبیق داشت، پیشنهاد ما این است که رم‌های DDR4 را کنار گذاشته و به سراغ رم‌های DDR5 بروید. با این ارتقاء ram، سرعت چشمگیری در عملکرد سیستم خود مشاهده خواهید کرد. برای پردازنده‌های اینتل پایین‌تر از نسل 12 و رایزن پایین‌تر از نسل 6، باید رم DDR4 تهیه کنید. تنوع رم‌های DDR4 بسیار زیاد است و می‌توانید در ظرفیت‌های مختلف از این نوع RAM تهیه کنید. 

انتخاب بهترین نسل رم

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

از اصلی‌ترین مواردی که باید در زمان خرید رم برای پی سی مورد توجه قرار گیرد،‌ نسل آن است. در حال حاضر رم‌های DDR4 و DDR5 در بازار هستند که با تمامی سیستم‌های گیمینگ جدید سازگارند. رم‌های DDR4 نسبت به نسبت قبلی خود بسیار سریع‌تر هستند. رم‌های DDR5 که جدیدترین نسل رم‌های موجود در بازار می‌باشند، انقلابی در سرعت و میزان حافظه دارند. بنابراین در زمان خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ باید به نسل آن توجه کنید تا سرعت مناسبی داشته باشید. 

فرم فاکتور مادربرد و تعداد اسلات رم

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

پیدا کردن اینکه مادربرد شما از چه نسل رمی پشتیبانی می‌کند بسیار راحت است. در بخش سرچ سیستم خود، System Information را جستجو کنید. حال در قسمت System Summary، نوع مادربرد را در بخش System Model مشاهده کنید. سپس باید مدل آن را در سایت سازنده پیدا کنید تا اطلاعات مورد نیاز برای خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ را به دست آورید. 

مورد دیگر تعداد اسلات رم روی مادربرد است که با یک نگاه نیز قابل تشخیص است. توجه داشته باشید که تعداد اسلات رم با توجه به فرم فاکتور مادربرد تفاوت دارد. مادربردهای Mini ITX تنها از 2 اسلات رم، مادربردهای ATX از 4 اسلات، مادربردهای Micro ATX نیز عموماً از 4 اسلات و مادربردهای EATX از 8 اسلات پشتیبانی می‌کنند.

سرعت کلاک در خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ

سرعت کلاک برای رم نیز بر اساس مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود. سرعت کلاک که به سرعت پردازش داده برمی‌گردد، بر روی عملکرد سیستم تاثیر دارد. به عبارت دیگر، سرعت کلاک بالاتر همیشه بهتر است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در زمان بازی، ظرفیت اهمیت بیشتری نسبت به سرعت دارد. در نتیجه، برای سرعت کلاک بالاتر نیاز به هزینه اضافی نیست و بهتر است تعداد یا میزان حافظه RAM را بیشتر کرد. 

خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ بر اساس پیکربندی و پهنای باند

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

تعداد کانال در زمان خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ اهمیت زیادی دارد. رم‌های چند کاناله اخیراً وارد بازار شده‌اند و به عنوان یک گزینه محبوب در بین کاربران جای گرفته‌اند. دلیل اصلی جذابیت آن‌ها پهنای باند بیشتر‌شان است که باعث انتقال سریع‌تر اطلاعات بین حافظه‌های RAM و CPU می‌شود. بنابراین، ترکیب‌های دو کاناله و چهار کاناله برای انتقال بهتر و سریع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. رم دو کاناله از دو ماژول حافظه و رم چهار کاناله از چهار ماژول حافظه استفاده می‌کند. با درگیر شدن بیشتر ماژول‌ها، پهنای باند به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و بهبود عملکرد سیستم می‌شود.

استفاده از رم چند کاناله بیشتر برای سرورها و نرم افزارهایی که نیاز به حجم بالایی از داده و حافظه دارند؛ ضروری است. با اینکه مزیت عملکرد آن‌ها در زمان استفاده از بازی‌ها کمتر است، اما داشتن ماژول‌های رم چندگانه نکات مثبتی نیز دارد. اولین مورد قیمت مناسب آن‌ها است؛ به عبارت دیگر، خرید چندین ماژول با ظرفیت کم‌تر معمولاً ارزان‌تر از یک ماژول با ظرفیت بالا است. بنابراین، اگر سیستم شما دارای ۱۶ گیگابایت رم باشد، می‌توانید با خرید یک کیت ۲×۸ گیگابایتی یا یک کیت ۴×۴ گیگابایتی، در هزینه نهایی خود صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این تعویض حافظه رم معیوب و آسیب دیده در این کیت‌ها آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. قیمت‌ها ممکن است بسته به شرایط بازار متغیر باشند، اما کیت‌ها همیشه ارزان‌تر از ماژول‌های جداگانه نخواهند بود.

زمان‌بندی و تاخیر در رم

CAS/CL پارامتری است که نشان‌دهنده تأخیر در حافظه‌های RAM می‌باشد. به عبارت دیگر، CL بیانگر تعداد کلاک‌پالس‌هایی است که طول می‌کشد تا حافظه‌ی RAM پاسخی را به پردازنده بدهد. به عنوان مثال، CL5 به این معنی است که ۵ کلاک‌پالس طول می‌کشد تا حافظه‌ی RAM به درخواست پردازنده پاسخ دهد. هر چه این عدد کوچک‌تر باشد، عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. اما با پیشرفت تکنولوژی ساخت حافظه‌های RAM، این عدد نیز معمولاً افزایش می‌یابد و تعداد کلاک‌پالس‌های بیشتری برای پاسخ به پردازنده نیاز است.

در مورد رم‌های DDR4، این تأخیر به جای نانو ثانیه در چرخه‌های ساعت اندازه‌گیری می‌شود. با این حال، تأخیر برای گیمرهای عادی که به این مسائل فنی زیاد توجه نمی‌کنند، اهمیت زیادی ندارد. همچنین در عملکرد بازی‌ها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. بنابراین هزینه اضافی برای تهیه حافظه با تأخیر کمتر ارزش آن را ندارد. همچنان که در خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ ظرفیت آن در اولویت باقی می‌ماند.

ظرفیت حافظه رم 

ظرفیت حافظه‌های رم یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بازی محسوب می‌شود. در حال حاضر، ظرفیت 16 گیگابایت برای سیستم‌های گیمینگ میان رده معقول است. استفاده از رم با ظرفیت 32 گیگابایت یا بیشتر در سیستم‌های گیمینگ از سال 2021 رواج بیشتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، استفاده از رم 8 گیگابایت معمولاً کافی نخواهد بود. اگر می‌خواهید از برنامه‌هایی که نیاز به حافظه بیشتر استفاده کنید یا ساختاری قابل اطمینان برای آینده ایجاد نمایید، می‌توانید حافظه رم را تا 96 گیگابایت افزایش دهید.

با این حال، GPU و CPU در سیستم‌های گیمینگ اهمیت بسیار بیشتری دارند. بنابراین، بخاطر رم بیشتر، از اهمیت آن‌ها غافل نشوید. همانطور که گفته شد، ارتقاء رم ساده‌ترین بخش هر سیستم گیمینگ است. هر زمان احساس کنید که رم 16 گیگابایت برای نیازهای شما کافی نیست، می‌توانید آن را ارتقا دهید. از طرف دیگر، ارتقاء CPU یا GPU دشوارتر است، به همین دلیل باید برای آن‌ها اولویت قائل شوید.

معرفی 3 مدل رم برای کامپیوتر گیمینگ

در ادامه مدل‌هایی از رم‌های مناسب برای کامپیوتر گیمینگ را به شما معرفی می‌کنیم. اگر برای خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ نیاز به مشاوره تخصصی دارید، شهر تکنولوژی فافا به صورت آنلاین و تلفنی در کنار شماست تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

رم دسکتاپ 32 گیگابایت Corsair مدل VENGEANCE RGB DDR5 5600MHz

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

رم دسکتاپ 32 گیگابایت کورسیر مدل VENGEANCE RGB DDR5 5600MHz یکی از حافظه‌هایی است که با ترکیبی از فرکانس بالا، عملکرد عالی و نورپردازی جذاب، توانسته است به یکی از گزینه‌های برتر برای گیمرها تبدیل شود. این رم با ظرفیت کلی 32 گیگابایت به صورت دو ماژول 16 گیگابایتی، با فرکانس کاری 5600 مگاهرتز و تاخیر CAS به مقدار CL40، عملکرد بی‌نظیر بسیار خوبی را ارائه می‌کند. نورپردازی RGB این حافظه، یکی از دلایل خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ است. رم دسکتاپ 32 گیگابایت Corsair مدل VENGEANCE RGB DDR5 5600MHz با ولتاژ 1.25 و سیستم خنک‌کننده آلومینیومی عملکردی پایدار و خوب ارائه می‌کند. با قابلیت XMP، کاربر می‌تواند تنظیماتی اعمال کند که عملکرد رم را افزایش دهد.

رم دسکتاپ 64 گیگابایت Corsair مدل VENGEANCE DDR5 5200MHz

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

 برای خرید رم برای کامپیوتر گیمینگ، شرکت‌های خوشنام و پر طرفداری مانند کورسیر، از جدیدترین حافظه‌های رم خود رونمایی کردند. رم دسکتاپ 64 گیگابایت کورسیر مدل VENGEANCE DDR5 5200MHz به صورت دو ماژول 32 گیگابایتی ارائه شده است. این رم با فرکانس کاری 5200 مگاهرتز، در کنار پردازنده‌های جدید، عملکرد پرسرعتی ارائه می‌دهد. رم دسکتاپ 64 گیگابایت Corsair مدل VENGEANCE DDR5 5200MHz دارای ولتاژ 1.25 ولت، زمان تاخیر CL40 و زمان‌بندی CL40-40-40-77 در کوتاه‌ترین زمان ممکن، اطلاعات را پردازش می‌کند.

رم دسکتاپ 32 گیگابایت Corsair مدل DOMINATOR PLATINUM RGB DDR5 6200MHz

خرید-رم-برای-کامپیوتر-گیمینگ

رم 32 گیگابایتی DDR5 کورسیر مدل DOMINATOR PLATINUM RGB، دارای 2 ماژول 16 گیگابایتی، فرکانس کاری 6200 مگاهرتز و زمان تاخیر CL36 به بازار عرضه شده است. این رم با پلتفرم‌های مختلف Intel و AMD سازگاری داشته و برای داشتن فرکانس دلخواه در بایوس از پلتفرم XMP 3.0 و SPD ساپورت می‌نماید. این رم دارای ولتاژ 1.30 بوده و با پشتیبانی از تکنولوژی XMP Profile Manager، مدیریت هوشمند ولتاژ و توان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هیت‌ سینک‌های با‌کیفیت از جنس آلومینیوم آنادایز شده بر روی این رم تعبیه شده تا در زمان اجرای نرم‌افزارهای سنگین و اورکلاک کردن، دما را کنترل نماید. 

سوالات متداول

خیر، این ویژگی تنها برای جذاب‌تر شدن ظاهر رم استفاده می‌شود. 

خیر، علاوه بر ظرفیت باید به فرکانس و زمان‌بندی رم نیز توجه کنید. 

هر چه فرکانس رم گیمینگ بیشتر باشد، سرعت پردازش آن بالاتر خواهد بود و داده‌ها را سریع‌تر بارگذاری می‌کند.

رم‌های DDR5 آخرین نسل رم‌های حال حاضر بازار هستند و نسل قبل‌تر آن یعنی DDR4 برای سیستم‌های گیمینگ استفاده می‌شوند. زیرا قدرت و سرعت بسیار بالاتری نسبت به رم‌های DDR3 دارند.

برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای جدید، حداقل رم 16 گیگابایتی مناسب است.

فرکانس بالا به همراه تاخیر زمان‌بندی (CAS) پایین، سرعت بالایی برای رم ارائه می‌دهد.

تاخیر CAS هر چه کمتر باشد، بهتر است. این تاخیر زمان مورد نیاز برای دسترسی به داده‌های ذخیره‌شده در رم می‌باشد. یعنی هر چه میزان تاخیر کمتر باشد، رم سریع‌تر می‌تواند به داده‌ها دسترسی پیدا کند. 

بهترین برندهای بازار در حال حاضر کورسیر، جی اسکیل، کینگ مکس، او سی پی سی و … هستند. 

بله، ولتاژ و توان مصرفی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد و پایداری سیستم داشته باشند. رم‌هایی با ولتاژ مناسب و توان مصرفی کم، کارایی بهتری دارند. در نتیجه، احتمال ایجاد گرمای زیاد و تأثیر منفی بر سایر قطعات را کاهش می‌دهند. 

بله، با افزایش فرکانس و سرعت عملکرد رم از طریق اورکلاک، می‌توانید زمان لود بازی‌ها و نرم‌افزارها را کاهش دهید و کارایی سیستم خود را افزایش دهید. این بهبود عملکرد در بازی‌هایی که به منابع بیشتری نیاز دارند، مشهود خواهد بود. اما باید توجه داشت که انجام اورکلاک رم، نیازمند دانش و تجربه است و باید با دقت زیادی این کار صورت گیرد تا از ناپایداری سیستم یا خرابی قطعات جلوگیری شود.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش