این روزها بازیهای ترسناک متعددی عرضه میشوند، اما این ژانر همچنان در میان توسعهدهندگان مستقل محبوبیت زیادی دارد. استودیوهای کوچک به دنبال روشهای جدید و خلاقانه برای بازآفرینی این ژانر هستند. یکی از تلاشهای جدید در این زمینه بازی Pine Harbor است که توسط تیم Vision Forge توسعه یافته. این بازی، در عین یادآوری ایدههای قدیمی، از جهات مختلف نگاهی تازه به ژانر وحشت دارد. شایان ذکر است که Pine Harbor در زمان نگارش نقد و بررسی بازی Pine Harbor، همچنان در مرحله دسترسی زودهنگام (Early Access) قرار دارد و قطعاً تغییرات زیادی را تا انتشار نهایی تجربه خواهد کرد.
هسته اصلی بازی Pine Harbor : بقا در روز، مبارزه در شب
Pine Harbor ساختاری ساده اما جذاب دارد. این بازی با ترکیب مکانیکهای ژانر بقا و تیراندازی، حس ترس و تنش را به خوبی در گیمپلی خود گنجانده است. به گفته توضیحات بازی در پلتفرم Steam، چرخه گیمپلی حول محور جستجوی منابع در طول روز میچرخد. این منابع به بازیکنان کمک میکند تا شبهای ترسناک بعدی را زنده بمانند. در کنار این گیمپلی، داستانی نیز وجود دارد که تلاش میکند به بازیکنان ساختاری برای دستیابی به اهدافشان ارائه دهد.
داستان اصلی Pine Harbor
ماجرای بازی در شهر کوچکی به نام Pine Harbor رخ میدهد؛ جایی که پس از انفجار یک کارخانه، شهر به محیطی خطرناک با حضور دشمنان شبیه به زامبی تبدیل شده و اغلب ساکنان آنجا را ترک کردهاند. بازیکنان در نقش جاش (Josh) وارد شهر میشوند، که به دنبال نامهای از طرف پدرش، ریچارد (Richard)، به این مکان سفر میکند. اما مشخص میشود این نامه از طرف پدرش نبوده و پای نیروهای تاریک و شاید حتی یک توطئه در میان است.
پس از جدا شدن از پدر، بازیکنان باید رازهایی را که ریچارد در حال کشف آنها بود، پیدا کنند و دریابند چرا یک شرکت قصد ساکت کردن او را دارد. در همین حال، دشمنانی به نام “اسکینرز” (Skinners) نیز تلاش میکنند جاش را از پای درآورند. بازیکنان با انجام مأموریتهایی مثل جستجوی منابع، کمک به بازماندگان و دنبال کردن سرنخهایی که پدر جاش به جا گذاشته، باید در محیط تاریک و مهآلود Pine Harbor پیشروی کنند.
الهام از کلاسیکهای ژانر وحشت
Pine Harbor شباهتهای زیادی به عناوین کلاسیک ترسناک مانند Silent Hill دارد. مه دائمی شهر، دشمنان عجیبوغریب و شخصیتهای غیرطبیعی، فضایی مرموز و دلهرهآور ایجاد کردهاند. اما برخی از این ویژگیها ممکن است به دلیل مرحله دسترسی زودهنگام بازی باشد. برای مثال، انیمیشنهای خشک و غیرطبیعی شخصیتها و دشمنان یکی از مشکلات اصلی بازی است. نمونه بارز این مشکل، رفتار غیرطبیعی ریچارد در هنگام صحبت در خودروی در حال حرکت است.
صداگذاری نیز به کیفیت کلی داستان آسیب زده است. بازیگران صداپیشه به گونهای عمل کردهاند که گویی دانشآموزانی تازهکار در حال اجرای نمایش هستند. این مسئله، همراه با مأموریتهای تکراری و روند کُند بازی، جذابیت تجربه را کاهش میدهد.
گیمپلی و مشکلات اصلی
گیمپلی بازی در طولانیمدت یکنواخت میشود. بسیاری از مأموریتها شامل رفتن به مکانی دوردست برای جستجوی منابع یا صحبت با بازماندگان است. در کنار این، گزینههای محدودی برای مبارزه وجود دارد. بازیکنان یا از تفنگ برای شلیک به دشمنان استفاده میکنند یا با یک حمله ساده و تکراری آنها را از پا درمیآورند. این در حالی است که دشمنان نیز واکنشهای سادهای دارند و تجربه مبارزه تنوع چندانی ندارد.
بازی شبها کمی جذابتر میشود؛ زمانی که بازیکنان باید در خانه خود از اسکینرز دفاع کنند. اما حتی در این شرایط نیز، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان و عدم نیاز به استراتژی خاص، تجربه را ساده و گاهی خستهکننده میکند.
آیندهای برای Pine Harbor
Pine Harbor در حال حاضر یک بازی ناتمام است که با مشکلات متعددی دستوپنجه نرم میکند. با این حال، ایدههای جذابی در پسزمینه آن وجود دارد. اتمسفر بازی حس ترس را به خوبی منتقل میکند و مرحله دسترسی زودهنگام فرصت بهبود بسیاری از جنبههای آن را فراهم کرده است. اگر تیم توسعه بتواند کیفیت انیمیشنها، صداگذاری، گیمپلی و مأموریتها را بهبود بخشد، ممکن است Pine Harbor به یک عنوان شایسته در ژانر وحشت تبدیل شود.
در حالت فعلی، این بازی برای طرفداران ترس و بقا چندان توصیه نمیشود. با این حال، امید است که در آینده، Pine Harbor به اثری جذاب و قابلتوجه بدل شود.
نظرات کاربران