هشتگ های داغ :‌

بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen

امروزه شرکت‌های مختلف، مادربردهای بسیار زیادی را با تنوع بالا تولید می‌کنند و هر کاربری می‌تواند باتوجه‌به خواسته‌ها و بودجه موردنظر خود، محصولی را انتخاب و تهیه نماید. با خرید یکی از بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen می‌توانید از پتانسیل کامل سی‌پی‌یو رایزن استفاده نمایید تا از عملکردی بسیار عالی بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب با نحوه تشخیص سازگاری مادربرد با پردازنده‌های رایزن آشنا خواهید شد و سپس تعدادی از بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen را به شما معرفی خواهیم کرد تا هنگام انتخاب و خرید مادربرد برای پردازنده رایزن، دچار شک و تردید نشوید.

شرکت AMD یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده سی‌پی‌یو در دنیا است و بعد از عرضه پردازنده‌های AMD Ryzen و اثبات عملکرد بسیار خوب آن‌ها در زمینه‌های گوناگون، شرکت AMD توانست فروش بسیار خوبی را با سی پی یوهای سری رایزن (Ryzen) تجربه کند. پردازنده‌های رایزن به دلیل بهره‌مندی از عملکردی بسیار عالی و قیمت مناسب، نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در حال حاضر سی پی یوهای سری Ryzen محبوب‌ترین پردازنده‌های شرکت AMD به شمار می‌روند و جوابگوی نیازهای اکثر کاربران هستند.

سوکت‌های پردازنده‌های AMD Ryzen

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب و خرید مادربرد باید مورد بررسی قرار گیرد، سازگاری مادربرد با پردازنده است. قبل از اینکه به معرفی بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen بپردازیم، بهتر است با این موضوع آشنا شوید که چگونه باید سازگار بودن مادربرد با پردازنده را تشخیص داد؟

برای اینکه از سازگار بودن سی‌پی‌یو با مادربرد اطمینان حاصل کنید، باید به مشخصه نوع سوکت در مادربرد و پردازنده AMD Ryzen توجه نمایید. به مجموعه‌ای از پین‌ها که پردازنده را روی برد اصلی نگه می‌دارد، سوکت پردازنده یا CPU Socket گفته می‌شود. به طور ساده، سوکت سی‌پی‌یو به قسمتی از مادربرد گفته می‌شود که ارتباط میان پردازنده و مادربرد را ایجاد می‌کند و سی‌پی‌یو را روی مادربرد نگه می‌دارد.

امروزه مادربردها با سوکت‌های مختلفی ارائه می‌شوند و به دلیل تفاوت نوع سوکت‌ها، نمی‌توان پردازنده‌ای را روی مادربردی با سوکتی دیگر قرار داد؛ زیرا در هر نوع سوکت، نوع قرارگیری پین‌ها، تعداد پین‌ها و ابعاد سوکت متفاوت است. شرکت AMD سوکت‌های مختلفی برای انواع سی پی یوهای خود در نظر گرفته است. سوکت‌های پردازنده‌های AMD Ryzen شامل سوکت‌های AM4 و AM5 هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

سوکت AM4

سوکت AM4، از سوکت‌های پردازنده است که توسط شرکت AMD برای پردازنده‌های سری Ryzen و سری Athlon تولید شده است. این سوکت در سال 2016 معرفی شد و تا به امروز از پردازنده‌های نسل‌های مختلف، پشتیبانی می‌کند. سوکت AM4 دارای 1331 پین است و از پردازنده‌های با فرمت FCBGA استفاده می‌کند. این سوکت دارای یک طراحی جدید است که به پردازنده‌ها اجازه می‌دهد تا گرمای بیشتری را دفع کنند.

مادربردهای دارای سوکت AM4 از ویژگی‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند، از جمله:

  • حافظه DDR4
  • رابط PCIe 3.0
  • رابط SATA 6 Gbps
  • رابط USB 3.1

 

 سوکت AM5

جدیدترین سوکت شرکت AMD برای پردازنده‌های AMD Ryzen سوکت AM5 است که در اواخر سال 2022 عرضه شد و جانشین سوکت AM4 قرار گرفت. برخلاف سوکت AM4 که بر پایه ساختار PGA عرضه شد، سوکت AM5 بر پایه ساختار سوکت LGA تولید شده است؛ به طوری که پین‌های سوکت بر روی مادربرد قرار گرفته‌اند. بااین‌وجود دیگر نیازی به نگرانی بابت خم‌شدن پین‌های قرار گرفته بر روی سی‌پی‌یو نخواهد بود.

پشتیبانی سوکت AM5 از پردازنده‌های Ryzen با معماری Zen 4 شروع می‌شود و امکانات و فناوری‌های جدیدی را به همراه داشته است. این امکانات شامل پشتیبانی از رم‌های DDR5 با پهنای باند و فرکانس‌های بالاتر نسبت به رم‌های DDR4 و پشتیبانی از رابط PCIe 5.0 برای استفاده از حافظه‌ها و کارت گرافیک‌ها نسل بعد با سرعت بالاتر است. لازم به ذکر است که شرکت AMD قول پشتیبانی از این سوکت را تا سال 2025 داده است.

معرفی بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen

حال که با نحوه تشخیص سازگار بودن مادربرد با پردازنده رایزن و سوکت‌های آن آشنا شدید، به سراغ معرفی بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen می‌رویم. در ادامه، تعدادی از بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با تهیه آن‌ها، از حداکثر عملکرد پردازنده رایزن خود بهره‌مند شوید.

 

مادربرد Asus مدل PRIME X570-PRO

اولین محصول از لیست بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen، مادربرد Asus مدل PRIME X570-PRO است که با فرم فاکتور ATX تولید شده و میزبان پردازنده‌های AMD Ryzen خواهد بود. این مادربرد به سوکت AM4 مجهز شده و از انواع پردازنده‌های رایزن سری 2000 تا 5000 پشتیبانی می‌کند. یکی از امکانات ویژه این محصول، مدار تغذیه‌ای 12+2 فازی آن است که برق‌رسانی پایدار پردازنده را برای اورکلاکرها به همراه دارد. ایسوس برای این مادربرد، چهار اسلات رم با پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم DDR4 در نظر گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های جذاب مادربرد Asus مدل PRIME X570-PRO می‌توان به برخورداری از دو درگاه M.2 برای نصب اس اس دی‌های پرسرعت با رابط PCIe 4.0 اشاره کرد. ایسوس این مادربرد را به اسلات‌های متعددی مجهز نموده تا بتوانید با توجه به نیازهای خود، از آن‌ها استفاده نمایید.

مادربرد PRIME X570-PRO شرکت ایسوس، دارای نورپردازی RGB است که ظاهر سیستم را زیباتر جلوه می‌دهد و امکان شخصی‌سازی آن نیز با توجه به سلیقه شما وجود دارد. این مادربرد یکی از بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen با سوکت AM4 است و برای کاربران حرفه‌ای، انتخابی عالی محسوب می‌شود.

 

مزایا

  • چیپست X570
  • 2 اسلات PCIe 4.0 با پورت M.2
  • پشتیبانی از سری پردازنده های مختلف
  • قیمت مناسب

 

معایب

  • سوکت قدیمی AM4

 

بررسی بیشتر و خرید مادربرد Asus مدل PRIME X570-PRO

 

مادربرد مناسب برای پردازنده AMD

[spacing size=”12″]

مادربرد Asus مدل ROG Crosshair VIII Dark Hero

محصول بعدی در لیست بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen، مادربرد Asus مدل ROG Crosshair VIII Dark Hero است. این مادربرد از قطعات باکیفیت برای تضمین پایداری بالا در پردازش‌های سنگین ساخته شده است و به همین دلیل، گزینه‌ای ایده آل برای اورکلاکینگ به شمار می‌رود.

این محصول از سوکت AM4 برخوردار است که موجب سازگاری آن با انواع سی پی یوهای AMD Ryzen سری 2000 تا 5000 شده و دست شما را در انتخاب پردازنده باز خواهد گذاشت. مدار تغذیه‌ای قدرتمند 14+2 فازی این محصول یکی از ویژگی‌های جذاب در این مادربرد برای اورکلاکرها است که فضای زیادی برای اورکلاک کردن سی‌پی‌یو در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین برخورداری این مادربرد از چهار اسلات رم و پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم، فضای زیادی را برای ارتقاء و افزایش ظرفیت رم در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این محصول، پشتیبانی از فناوری‌های Nvidia SLI و AMD CrossFireX است. هرچند که این ویژگی در این مادربرد قرار گرفته است؛ اما ما استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. از میان دیگر قابلیت‌های پر شمار این مادربرد می‌توان به ROG Water Cooling Zone اشاره کرد که امکان نظارت بر دما و جریان خنک‌کننده مایع را فراهم می‌کند.

دیگر ویژگی Crosshair VIII Dark Hero که اشاره به آن خالی‌ از لطف نیست، بهره‌مندی از سیستم نورپردازی Aura Lightning با حالت‌های مختلف است که جلوه زیبایی را به مادربرد و سیستم می‌بخشد. اگر به دنبال خرید بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen هستید، مادربرد Crosshair VIII Dark Hero یکی از بهترین گزینه‌های ممکن می‌باشد.

 

مزایا

  • چیپست X570
  • پشتیبانی از سیستم Multi-GPU
  • پشتیبانی از سری پردازنده‌های مختلف
  • دارای Wifi 6

 

معایب

  • سوکت قدیمی AM4
  • قیمت بالا

 

بررسی بیشتر و خرید مادربرد Asus مدل ROG Crosshair VIII Dark Hero

 

مادربرد گیمینگ AMD

[spacing size=”12″]

مادربرد Asus مدل TUF GAMING B650-PLUS

یکی دیگر از مادربردهای موجود در لیست بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen، مادربرد Asus مدل TUF GAMING B650-PLUS است که یکی از محصولات باکیفیت و خوش‌ساخت سری TUF محسوب می‌شود. این مادربرد تمامی بایدها و امکانات موردنیاز سیستم‌های گیمینگ را در خود جای‌داده و به لطف بهره‌مندی از سوکت AM5، پذیرای انواع پردازنده‌های جدید AMD Ryzen سری 7000 خواهد بود.

یکی از قابلیت‌های جدید مادربرد TUF GAMING B650-PLUS، پشتیبانی از رم‌های DDR5 و فناوری جدید AMD EXPO است تا بتوانید با سرعت بیشتری به انجام کارهای مدنظرتان بپردازید. این محصول به مدار تغذیه‌ای 12+2 فازی مجهز شده و برق‌رسانی بهینه به پردازنده موجب عملکرد پایدار آن خواهد شد. ایسوس برای این مادربرد هیت‌سینک‌های متعددی در نظر گرفته که علاوه بر خنک‌کردن قسمت‌های مختلف مادربرد، ظاهری خاص و حرفه‌ای به آن بخشیده است.

یکی دیگر از امکانات ویژه مادربرد TUF GAMING B650-PLUS برخورداری از پورت‌های متنوع برای اتصال لوازم جانبی است که آزادی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به دنبال خرید سیستم گیمینگ با قیمت مناسب هستید، مادربرد TUF GAMING B650-PLUS از لیست بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen یک انتخاب عالی به شمار می‌رود.

مزایا

  • سوکت جدید AM5
  • پشتیبانی از پردازنده‌های جدید AMD Ryzen
  • پشتیبانی از رم‌های DDR5
  • قیمت مناسب نسبت به سایر مادربردها

 

بررسی بیشتر و خرید مادربرد Asus مدل TUF GAMING B650-PLUS

[spacing size=”12″]

مادربرد Asus مدل ROG Strix B650E-F WIFI

در ادامه لیست معرفی بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen به مادربرد Asus مدل ROG Strix B650E-F WIFI می‌رسیم. این مادربرد نیز از سوکت AM5 پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل، امکان نصب انواع پردازنده‌های جدید AMD Ryzen سری 7000 روی آن وجود دارد. از ویژگی‌های ظاهری این محصول می‌توان به تم مشکی آن اشاره کرد که باعث حرفه‌ای جلوه‌دادن سیستم خواهد شد و ترکیب آن با نورپردازی Aura RGB، زیبایی مادربرد را چندبرابر نموده است.

همچنین برای بهره‌مندی از سرعت‌های بالاتر، مادربرد ROG Strix B650E-F WIFI از حافظه رم DDR5 و تکنولوژی جدید AMD EXPO پشتیبانی می‌کند. علاوه‌برآن، شرکت ایسوس با در نظر گرفتن تکنولوژی‌های آینده، این مادربرد را به یک اسلات PCIe x16 نسل 5.0 و یک درگاه M.2 با پشتیبانی از رابط PCIe 5.0 مجهز نموده تا بتوانید از حافظه‌ها و کارت‌های گرافیک‌ نسل جدید استفاده نمایید.

از دیگر امکانات ویژه و کاربردی این محصول می‌توان به بهره‌مندی از Wi-Fi 6E با پهنای باند بالا و تأخیر پایین برای انتقال سریع داده‌ها و اطلاعات اشاره کرد که امکان اتصال به شبکه اینترنت به‌صورت بی‌سیم را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به لطف برخورداری از پورت‌های متنوع، امکان اتصال انواع لوازم جانبی را برای کاربر فراهم می‌کند. تمامی این قابلیت‌ها و امکانات، مادربرد ROG Strix B650E-F WIFI را به یکی از بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen تبدیل نموده و انتخابی وسوسه‌کننده برای کاربری‌های گیمینگ و تولید محتوا خواهد بود.

مزایا

  • سوکت جدید AM5
  • چیپست B650E
  • پشتیبانی از پردازنده‌های جدید AMD Ryzen
  • پشتیبانی از رم‌های DDR5

 

معایب

  • قیمت بالای پلتفرم

 

بررسی بیشتر و خرید مادربرد Asus مدل ROG Strix B650E-F WIFI

 

بهترین مادربردهای سازگار با پردازندهای AMD Ryzen

[spacing size=”12″]

مادربرد Asus مدل ROG Strix X670E-A GAMING WIFI

مادربرد Asus مدل ROG Strix X670E-A GAMING WIFI آخرین محصول از لیست معرفی بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen است که مخصوص کاربران حرفه‌ای طراحی و تولید شده است. این مادربرد با فرم فاکتور ATX عرضه شده و از آنجایی‌ که از سوکت AM5 برخوردار شده، امکان پشتیبانی از تمامی پردازنده‌های سری 7000 شرکت AMD را دارد. این محصول از تمامی فناوری‌های جدیدی که همراه با سوکت AM5 ارائه شده، برخوردار است.

پشتیبانی از رم‌های DDR5 اولین ویژگی خاص این محصول است و امکان انجام کارها با سرعتی بالاتر را برای کاربر فراهم می‌کند. از دیگر امکانات ویژه این مادربرد می‌توان به اسلات PCIe 5.0 آن برای استفاده از کارت های گرافیک‌ نسل بعد اشاره کرد. همچنین به لطف بهره‌مندی از دو درگاه M.2 با رابط PCIe 5.0، مادربرد ROG Strix X670E-A GAMING WIFI امکان نصب اس اس دی‌های جدید با سرعت‌های بالاتر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

این مادربرد به مدار تغذیه‌ای 16+2 فازی مجهز شده تا به‌صورت بهینه برق‌رسانی پردازنده را انجام دهد که موجب عملکرد پایدار پردازنده رایزن خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های این مادربرد پشتیبانی از Wi-Fi 6E با پهنای باند 6 گیگاهرتزی است که انتقال اطلاعات و داده‌ها را با سرعتی فوق‌العاده انجام می‌دهد. علاوه‌برآن، تم رنگی مشکی و سفید مادربرد، هیت‌سینک‌های متداول و نورپردازی RGB تعبیه شده روی آن، ظاهری جذاب و حرفه‌ای به مادربرد داده‌اند که چشم هر کاربری را به خود جلب می‌کند. با توجه به نکات گفته شده درباره این مادربرد، می‌توان آن را یکی از بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen نام برد.

 

مزایا

  • سوکت جدید AM5
  • چیپست X670E
  • پشتیبانی از پردازنده‌های جدید AMD Ryzen
  • پشتیبانی از رم‌های DDR5

 

معایب

  • قیمت بالای پلتفرم

 

بررسی بیشتر و خرید مادربرد Asus مدل ROG Strix X670E-A GAMING WIFI

 

بهترین مادربردهای سازگار با پردازندهای AMD Ryzen

[spacing size=”12″]

جمع بندی

هر کاربر ممکن است چند سال از سیستم خود استفاده کند و از آنجایی که بسیاری از قطعات سیستم روی مادربرد قرار می‌گیرند یا به نحوی به آن متصل می‌شوند، اهمیت خرید مادربرد متناسب با کاربری چند برابر می‌شود. اگر قصد دارید سیستمی بر پایه پلتفرم AMD Ryzen تهیه کنید، باید از سازگاری پردازنده با مادربرد اطمینان حاصل کنید. همانطور که گفته شد، سازگاری سی پی یو با مادربرد به نوع سوکت آن‌ها وابسته است و متفاوت بودن نوع سوکت پردازنده با مادربرد به معنی ناسازگاری آن‌ها خواهد بود.

در این مطلب، بهترین مادربردهای سازگار با پردازنده‌های AMD Ryzen را با سوکت‌های مختلف معرفی کردیم تا با خیال راحت، مادربردی مناسب با پردازنده رایزن خود تهیه نمایید و تا سال‌ها از آن استفاده کنید.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش