هشتگ های داغ :‌

برای کاهش دمای CPU چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر شما نگران داغ شدن پردازنده سیستم یا لپ تاپ خود هستید و به‌دنبال راهی برای کاهش دمای CPU می‌‌گردید حتما این مقاله راه‌گشای شما خواهد بود. کسانی که روزانه، بصورت منظم و فشرده برنامه هایی اجرا می‌کنند که  استفاده زیادی از CPU دارند، با دمای بالای CPU آشنا هستند؛ این دمای بالا تا حد زیادی طبیعی و قابل انتظار است، اما بالا رفتن دمای CPU در دراز مدت آن را مستهلک کرده و بر طول عمر پردازنده شما تاثیر می‌گذارد.

در این مقاله قصد داریم راه‌کارهای نرم افزاری و سخت افزاری موجود و آسان برای کاهش دمای CPU را به شما معرفی کنیم.برای آشنایی بیشتر با CPU و نکات قبل از خرید، راهنمای خرید سی پی یو را مطالعه کنید.[/vc_message]

بهینه کردن جریان هوا برای کاهش دمای CPU

اولین اقدام برای کاهش حرارت CPU بررسی مجدد محل قرارگیری کیس است؛ البته اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید و آن را در جایی قرار دادید که تنگ است و جریان هوا در گردش نیست، این بازبینی شامل شما نیز می‌شود. عدم گردش هوا در اطراف سیستم می‌تواند یکی از عوامل گرمای زیاد پردازنده باشد. پس سیستم خود را جابجا کنید یا مطمئن شوید که 10 تا 15 سانتی‌متر از اطراف فاصله دارد و از عبور جریان هوا جلوگیری نمی‌شود.

اگر سیستم شما کنار پنجره یا وسایل گرمایشی و در معرض گرما یا گرد و غبار قرار دارد نیز باید به فکر جابجا کردن آن باشید؛ زیرا تجمع گرد و خاک در منفذهای سیستم یا لپ تاپ مانع عبور جریان هوا بوده و دمای CPU را بالا می‌برد.[vc_single_image image=”4243″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUpBig”]

کامپیوتر خود را تمیز کنید

همانطور که گفته شد، انباشته شدن گرد و خاک یکی از عوامل بالا رفتن دمای پردازنده است؛ بنابراین تمیز کردن منظم کامپیوتر در فواصل چند ماهه می‌تواند به کاهش دمای CPU کمک کند. اگر با انجام این کار آشنایی ندارید و تابحال آن را انجام نداده‌اید، در اینجا مراحل تمیز کردن کامپیوتر شخصی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

  1. سیستم را خاموش و تمام کابل‌ها را به آرامی و با دقت جدا کنید.
  2. می‌توانید با استفاده از یک اسپری هوای فشرده یا دستگاه‌های دمنده(بلووِر) گرد و غبار را کامپیوتر خارج کنید. خنک کننده یا فن CPU، فن سیستم و راه‌های ورود وخروجهوا را با دقت بیشتری تمیز کنید.
  3. گرد و خاک باقی‌مانده بر روی سطوح را با یک دستمال بدون پرز تمیز کنید.
  4. پس از انجام این مراحل دوباره کابل‌ها را وصل کرده و درب کیس را ببندید.

[vc_single_image image=”4238″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

تمیز کردن CPU

قبل از هرچیز باید بگوییم این کار تا حدودی تخصصی است و یک اشتباه می‌تواند به پردازنده و یا فن پردازنده آسیب وارد کند؛ اما بهرحال ما این توضیحات را برای آگاهی شما می‌نویسیم تا با روند این کار آشنا شوید.

 

  1. سیستم را خاموش و تمام کابل‌ها را به آرامی و با دقت جدا کنید.
  2. پیچ یا پایه های خنک کننده را باز کنید. اگر نمی‌دانید چطور باید این کار را انجام دهید به دفترچه راهنمای آن مراجعه و یا در اینترنت سرچ کنید.
  3. خنک کننده را به جلو و عقب بچرخانید و آن را جدا کنید.
  4. بوسیله یک دستمال یا پارچه بدون پرز خمیر حرارتی قدیمی را از روی سطح آن پاک کنید.
  5. با قسمت تمیز همان پارچه خمیر حرارتی قدیمی را از روی پردازنده و هیت سینک پاک کنید.
  6. مقداری خمیر حرارتی به اندازه یک قطره روی مرکز CPU بریزید.
  7. هیت سینک را روی پردازنده قرار دهید و خنک کننده را ببندید.

[vc_single_image image=”4241″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

فن ها را ارتقا دهید

فن CPU نیز مانند تمام سخت افزارهای دیگر بروز می‌شوند و مدل‌های جدیدتر آن‌ کارایی و خنک کنندگی بهتری دارند. پس تعویض خنک کننده قدیمی با یک مدل جدید می‌تواند در کاهش دمای CPU به شما کمک کند.

علاوه بر فن CPU، فن یا خنک کننده های کیس هم تاثیر بسزایی در دمای پردازنده دارند. اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از یک کول پد، دمای لپ تاپ  خود را پایین نگه دارید.

بالا بردن دور فن ها (RPM) نیز یک راه دیگر برای کاهش دمای CPU است اما با این کار باید صدای بیشتری را نیز تحمل کنید.[vc_single_image image=”4239″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

پایین آوردن اورکلاک

کاهش اورکلاک و ایجاد تعادل مناسب بین عملکرد و دما میتواند در پایین آوردن دمای CPU شود. این کار را می‌توانید از طریق تنظیمات بایوس انجام دهید.[vc_single_image image=”4242″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

استفاده کمتر از پردازنده

درست است که ایجاد گرما و حرارت یک فرآیند سخت افزاریست اما اقدامات نرم افزاری برای کاهش دمای CPU اثرگذار و مفید است. در ادامه به مواردی که باعث استفاده کمتر از پردازنده خواهند شد اشاره می‌کنیم.

  1. سرویس و یا برنامه‌هایی که در پس زمینه فعال هستند را غیرفعال و از راه اندازی مجدد آن‌ها پس از ری‌استارت و Startup دوباره جلوگیری کنید. این کار را می‌توانید از طریق Task Manager و سربرگ‌های Processes و Startup انجام دهید.
  2. برنامه‌هایی که زیاد از حد از پردازنده استفاده می‌کنند را پیدا کرده و ببندید.
  3. برای اینکه از پنهان شدن بدافزارها در فرآیند سیستمی و استفاده از منابع سیستم جلوگیری کنید، از یک آنتی ویروس معتبر و یا Windows Defender استفاده کنید.
  4. بوسیله Power Management استفاده از پردازنده را به مقدار دلخواه خود کاهش دهید.

[vc_single_image image=”4240″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

جمع‌بندی

در این مقاله با دلایل بالا رفتن دمای سی پی یو آشنا شدیم و سعی کردیم با انجام راه‌های ساده و کم‌هزینه سخت افزاری و نرم افزاری از مستهلک شدن و آسیب دیدن پردازنده جلوگیری کنیم. همانطور که گفته شد کاهش دمای CPU باعث افزایش طول عمر پردازنده شده و از کند شدن سیستم نیز جلوگیری می‌کند.

تمام راه‌های سخت افزاری نوشته شده در این مقاله نیازمند توجه و دقت زیاد هستند و در صورت بروز اشتباه در هر یک از مراحل ممکن است سخت افزار شما آسیب ببنید و هزینه زیادی بر روی دست شما بگذارد؛ پس اگر فکر می‌کنید که برای انجام آن‌ها به اندازه کافی دقت و تمرکز ندارید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

 

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مریم راستی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

12 ماه پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش