هشتگ های داغ :‌

راهنمای خرید مادربرد

در مقاله راهنمای خرید مادربرد (Motherboard) به بررسی مشخصات یک مادربرد خوب خواهیم پرداخت. اسمبل در میان علاقه‌مندان دنیای سخت افزار، به عنوان یکی از شگفت انگیزترین فعالیت‌ها به شمار می‌رود. اگر شما هم قصد اسمبل سیستم جدید یا ارتقا سیستم قدیمی خود را داشته باشید در مراحل اولیه، باید مادربرد خود را خریداری نمایید. هر چند در سیستم، اجزایی مانند کارت گرافیک و پردازنده بیشتر از مادربرد اظهار وجود می‌کنند؛ اما لازم است بدانید که خرید یک مادربرد اشتباه می‌تواند موجب ضرر مالی به شما شده و از دریافت عملکرد بهینه سایر قطعات جلوگیری نماید.

مادربرد در واقع همچون یک هاب عمل می‌کند که تمامی اجزای مهم و حیاتی سیستم مانند کارت گرافیک، رم، حافظه، پردازنده و… را باید بر روی آن نصب نمود. کاربران عموماً هر مادربرد را تا سال‌ها در سیستم خود استفاده می‌کنند و هنگام ارتقای سیستم، مادربرد خود را تعویض نمی‌کنند پس هنگام خرید مادربرد باید دقت کنید که امکان ارتقا سایر قطعات سخت افزاری در آینده یا اضافه کردن قطعات جدید را نیز داشته باشید. در ادامه مقاله راهنمای خرید مادربرد به نکاتی که در حین خرید مادربرد باید به آن توجه داشت، اشاره می‌کنیم تا با انتخاب مادربرد مناسب عملکردی متناسب با نیاز خود دریافت نمایید.

[vc_single_image image=”3855″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

نکات مهم قبل از انتخاب مادربرد مناسب

با توجه به اینکه مادربردها از قسمت‌های متعددی تشکیل می‌شوند و کوچکترین اشتباه یا غافل شدن از یک موضوع ممکن است موجب ضرر مالی یا آسیب رسیدن به سایر قطعات سیستم شود، از طرفی انتخاب درست مادربرد و قطعات سازگار با آن، به شما کمک می‌کند که عملکرد بهتری را دریافت نمایید و حداکثر وضوح و کیفیت در بازی‌ها و کارهای مختلف خود دریافت نمایید. در این مقاله با راهنمای خرید مادربرد مناسب در کنار شما هستیم تا با نکات مهم قبل از انتخاب ماربرد مناسب آشنا شوید و خرید لذت بخش‌تری را تجربه نمایید.

انتخاب پلتفرم مورد نیاز

اولین و مهم ترین نکته‌ای که در راهنمای خرید مادربرد به آن اشاره می‌کنیم، انتخاب پلتفرم است. قبل از هر چیز پلتفرم سیستم خود را مشخص کنید. مادربردهای موجود در بازار بر اساس دو پلتفرم Intel (اینتل) و AMD تولید می‌شوند و با توجه به تراشه به کار رفته در آن برای کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال غالباً سیستم‌هایی با قیمت پایین‌تر جهت استفاده خانگی اداری، مبتنی بر پلتفرم AMD تولید می‌شوند. سیستم‌های گیمینگ پیشرفته یا رندرینگ نیز با مادربردهای مبتنی بر پلتفرم Intel بیش از پلتفرم‌ AMD دیده می‌شود. اما به طور کلی چیزی که قدرت پردازش سیستم شما را مشخص می‌کند، نوع پردازنده‌ای است که بر روی آن قرار می‌دهید و تفاوت زیادی بین دو پلتفرم‌ رایج بازار وجود ندارد.

البته اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید نهایت توان سیستم خود و دستیابی به سرعت و قدرت شگفت انگیز را تجربه کنید؛ حتماً با دنیای اورکلاکرها آشنایی دارید. پیشنهاد ما به شما علاقه‌مندان دنیای سخت افزار و اورکلاکرها، خرید مادربردهای سری Z ایسوس و یا مادربردهای مجهز به تراشه AMD است.

پشتیبانی از سوکت مخصوص پردازنده

نکته بعدی که در مقاله راهنمای خرید مادربرد به سراغ آن می‌رویم، پشتیبانی از سوکت پردازنده است. بعد از انتخاب پلتفرم مورد نیاز، زمان آن می‌رسد که با توجه به نوع پردازنده، در میان مادربردهایی که از سوکت پردازنده پشتیبانی می‌کنند؛ به جستجوی محصول مورد نظر خود بپردازید. زیرا پردازنده‌ها با توجه به شرکت سازنده و نسل آن از سوکت‌های متفاوتی پشتیبانی می‌کنند. برای مثال پردازنده‌های نسل جدید سری 7000 رایزن ساخت شرکت AMD از سوکت جدید AM5 و پردازنده‌های نسل دوازدهم و سیزدهم شرکت Intel از سوکت LGA1700 پشتیبانی می‌کنند.

اگر قبل از خرید مادربرد، پردازنده موردنیاز خود را انتخاب کرده‌اید؛ این نوید را به شما می‌دهیم که خرید مادربرد برای شما راحت‌تر از سایر کاربران است. کافیست سوکت پردازنده و مادربرد را تطبیق دهید و محصول مورد نظر را خریداری نمایید.  اما چنانچه با نحوه انتخاب پردازنده آشنایی ندارید، راهنمای خرید سی پی یو به شما کمک می‌کند تا پردازنده مناسب را پیدا کنید.[vc_single_image image=”3856″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

اندازه و فرم فاکتور

فرم فاکتور یا اندازه و نوع طراحی مادربرد، ویژگی دیگری است که باید آن را مدنظر قرار داد. در حال حاضر مادربردهایی با فرم فاکتور ATX بیش از سایر محصولات، به فروش می‌رسند اما برای خرید مناسب ترین مادربرد با توجه به استفاده خود، باید ابعاد سایر قطعات و نیاز خود را مشخص نمود و سپس فرم فاکتور مورد نظر را خریداری کرد.

اگر از آن دسته افراد هستید که به اسلات‌های کمتری نیاز دارید، می‌توانید از میان مادربردهایی با ابعاد Mini-ITX یا Micro-ATX انتخاب بهینه‌تری داشته باشید. اما اگر در دسته کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرید که از کارت گرافیک‌های بزرگ چند اسلاته، حافظه رم چند کاناله با فرکانس بالا و حافظه‌های SSD متعدد برای ذخیره سازی استفاده می‌کنند؛ پیشنهاد ما به شما خرید مادربردهایی با ابعاد بزرگ E-ATX است.[vc_single_image image=”3857″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

اسلات‌های رم

مورد بعدی که در راهنمای خرید مادربرد بررسی خواهیم کرد، تعداد اسلات‌های رم و مدل آن است. اسلات‌های رم یکی از ویژگی های مادربرد خوب بشمار می‌آید. در حال حاضر مادربردهای جدید عموماً دارای چهار اسلات رم بوده و از حداکثر 128 گیگابایت حافظه رم DDR4 پشتیبانی می‌کنند. اما با معرفی نسل جدید حافظه‌های رم، شرکت‌های تولید کننده مادربرد، محصولاتی با فرم فاکتور DDR5 را در دستور کار خود قرار دادند.

از جمله موارد دیگری که در راستای سازگاری رم با مادربرد باید مدنظر داد، فرکانس قابل پشتیبانی آن به معنای سرعت اجرای نرم افزارها بر روی آن است. به علاوه، باید ابعاد رم با توجه به هیت سینک آن را بررسی نمود تا فضای نصب خنک کننده‌ پردازنده و سایر اجزای داخلی کامپیوتر با هم تداخلی نداشته باشند.

[vc_single_image image=”3858″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

اسلات کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم، به خصوص در مادربردهایی که برای کاربری گیمینگ، طراحی گرافیکی و رندرگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، است. مناسب ترین مادربرد نیز به نصب کارت گرافیک قدرتمند در سیستم وابسته است. زیرا موجب پردازش سریع‌تر تصاویر خواهد شد. اسلاتی که در مادربرد برای نصب کارت گرافیک در نظر گرفته شده، PCIe نام دارد.

تا پیش از این، با توجه به پشتیبانی کارت گرافیک‌های موجود در بازار از PCIe 3.0 و PCIe 4.0 شاهد مادربردهایی بودیم که از این دو درگاه پشتیبانی می‌کنند اما در جدیدترین مادربردهای بازار شاهد تعبیه اسلات PCIe 5.0 هستیم که ارتقا سیستم و نصب کارت گرافیک‌های نسل بعد را برای کاربران خود امکان پذیر نموده‌اند.

پورت و درگاه‌های مادربرد

برای بررسی ویژگی های مادربرد خوب ابتدا احتیاج است که نیاز خود را بشناسیم؛ در این قسمت از راهنمای خرید مادربرد به توضیح این مساله می‌پردازیم.

به طور کلی در مادربردهای موجود بازار شاهد تعداد زیادی هدر و درگاه هستیم که اتصال به سایر لوازم جانبی را امکان پذیر می‌کنند. پس لازم است هنگام خرید مادربرد ابتدا هدرهای پنل I/O و سپس پورت‌های پنل جلویی را بررسی نماییم. درگاه‌ها انواع مختلفی داشته و شما با توجه به نوع استفاده و درگاه‌ها موردنیاز باید ویژگی های مادربرد مناسب خود را بررسی نموده و متناسب با آن خرید بهینه‌ای را تجربه کنید.

از جمله درگاه‌هایی که در مادربرد به چشم می‌خورد می‌توان به هدرهای نصب انواع فن، درگاه‌های اتصال موس و کیبورد، پورت‌های USB برای اتصال انواع لوازم جانبی، ماژول Wi-Fi و بلوتوث، درگاه‌های مخصوص تنظیم و آدرس دهی نورپردازی و تاندربولت‌ به عنوان یکی از جدیدترین و پر سرعت‌ترین درگاه‌ها که مانند یک هاب عمل کرده و در برخی مادبردهای رده بالا به چشم می‌خورد.

توان مصرفی مادربرد هم یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید مادربرد مناسب استکه باید مدنظر قرار گیرد و با توان خروجی پاور شما سازگار باشد. اگر قصد خرید پاور گرین را دارید اما نمی‌دانید کدام مدال را انتخاب کنید، در مقاله سری پاورهای گرین این مطلب را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

[vc_single_image image=”3859″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

راهنمای خرید مادربرد بر اساس قیمت

راهنمای خرید مادربرد ارزان تا گران قیمت براساس کاربری خاص خود بیان شده است.

شرکت‌های تولید کننده مادربرد، محصولات خود را با توجه به نوع کاربری و قیمت محصولات در سری‌های مختلفی تولید و وارد بازار کرده‌اند تا کاربران با توجه به نوع کاربری و بودجه تنها با بررسی سری مورد نظر خود، خرید بهینه‌ای را تجربه کنند. در این قسمت نیز به معرفی سری‌های مختلف تراشه‌های Intel (اینتل) و AMD با توجه به نوع کاربری و قیمت آن می‌پردازیم تا چنانچه اطلاعی درباره انواع سری و ویژگی های مادربرد خوب ندارید، اطلاعات موردنیاز را بدست آورید.

[vc_single_image image=”3861″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]مادربردهای ارزان قیمت: مادربردهای ارزان قیمت اصولاً در سیستم‌های خانگی و اداره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل ساده‌ترین نوع مادربرد با تعداد کمتر اسلات‌ها و پورت‌ها هستند که با تراشه‌‌های سری H اینتل و سری A شرکت AMD که به طور اختصاصی برای این نوع کاربری و اسمبل سیستم ارزان تولید شده‌اند، انتخاب مناسبی برای شما محسوب خواهند شد.

 

مادربردهای میان رده: بهترین انتخاب برای گیمرهایی که به تازگی به سمت دنیای بازی رفته‌اند یا به دنبال یک مادربرد خوش قیمت برای اسمبل سیستم گیمینگ خود هستند، مادربردهای مجهز به تراشه سری B دو شرکت اینتل و AMD است.

 

مادربردهای گران قیمت و حرفه‌ای: کاربران حرفه‌ای مانند اورکلاکرها، گیمرهای حرفه‌ای و طراحان گرافیک همواره به سمت محصولاتی قدرتمند با قابلیت‌های ویژه هستند. برای این دسته از افراد مادربردهای مجهز به تراشه سری Z اینتل و تراشه سری X شرکت AMD پیشنهاد می‌شود تا با توجه به تعداد بیشتر اسلات‌ها و قدرت بالاتر آن بتوانند به سرعت بیشتر اجرا دست یابند.

[vc_single_image image=”3861″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مریم راستی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش