هشتگ های داغ :‌

نکات مهم در خرید مانیتور و راهنمایی های پیش از انتخاب یک نمایشگر

یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر “مانیتور” است. در صورت عدم توجه به نوع نیاز خود و انتخاب مانیتور نامناسب، تمام محتوای نمایش داده شده بی روح و بی رنگ به نظر خواهد رسید. توجه به نکات مهم در خرید مانیتور مناسب علاوه بر محافظت از چشم در برابر نور منتشر شده از صفحه نمایش، و حفظ سلامتی تان، یک تجربه کم نظیر از کار با کامپیوتر را به شما خواهد داد.

با توجه به بودجه های مختلف و بر اساس نیاز و کاربری تان به شما در خرید یک مانیتور مناسب کمک خواهیم کرد؛ کافیست در ادامه مقاله نکات مهم در خرید مانیتور با ما همراه باشید و این نکات را در خریدتان با دقت پیاده کنید تا یک خرید هوشمندانه داشته باشید.

کاربری مانیتورهای کامپیوتر

اولین نکته از نکات مهم در خرید مانیتور با کیفیت، کاربری آن می‌باشد و بهتر است قبل از تهیه مانیتور، نیاز خود را مشخص کنید. مانیتورها مشخصات متنوعی دارند و بر اساس هر کاربری، به یک سری از مشخصات باید بیشتر از بقیه توجه شود.

مانیتورهای خانگی

بیشتر مانیتورهای مدرن امروزی از کیفیت مناسبی برخورداراند و مشخصاتی مانند حداقل میزان روشنایی، کنتراست و دقت رنگ آن‌ها در طی دهه گذشته، بهبود یافته است. مانیتورهای خانگی معمولاً برای کارهایی نظیر وب گردی، دیدن ویدیو، خواندن PDF و مطالعه کتابهای الکترونیکی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در نتیجه، یک مانیتور Full HD مناسب بوده و نیازی به تهیه یک مانیتور گران قیمت نخواهد بود.

 

مانیتورهای مناسب خانگی

 

مانیتورهای اداری

در هنگام خرید مانیتورهای مناسب اداری به دلیل اینکه کارمندان اداره‌ها ساعات زیادی را در برابر مانیتور سپری می‌کنند، توجه به  کنتراست مناسب و روشنایی بالا دارای اهمیت دوچندانی است. زیرا می‌تواند تأثیر زیادی در جلوگیری از خستگی چشم در طول روز داشته باشد.

فناوری‌هایی مانند Flicker Free و Low Blue Light نیز تأثیر بسزایی در این موضوع دارند.  ویژگی‌هایی مانند باریک بودن مانیتور و حاشیه‌های صفحه نمایش برای فضای جمع و جور اداره‌ها ممکن است کاربردی باشد. همچنین به دلیل مصرف انرژی پایین نمایشگر‌های LED، این مانیتورها انتخاب معقولی برای اداره‌ها خواهند بود.

 

مانیتورهای مناسب اداری

 

مانیتورهای مناسب برنامه نویسی

در انتخاب مانیتور مناسب برنامه نویسان علاوه بر کیفیت نمایشگر قابلیتهای آن نیز حائز اهمیت است و همچون مانیتورهای اداری، یک برنامه نویس ممکن است زمان زیادی را در جلوی مانیتور بگذراند. یک مانیتور با روشنایی مناسب به همراه فناوری Flicker Free به همراه وضوح تصویر Full HD می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. از طرفی دیگر قابلیت‌هایی نظیر تنظیم زاویه دید و چرخش صفحه نمایش می‌توانند کارها را آسان‌تر نماید.

 

مانیتورهای مناسب برنامه نویسی

 

مانیتورهای مناسب طراحی و کارهای گرافیکی 

در راهنمای خرید مانیتور با کیفیت برای کارهای گرافیکی و طراحی؛ دقت رنگ، میزان روشنایی و کنتراست جزو اولین و مهم‌ترین نکاتی به شمار می‌روند که یک طراح باید به آن‌ها توجه کند. هرچقدر وضوح مانیتور بالاتر باشد، تعداد پیکسل بیشتری به شما نمایش می‌دهد و در نتیجه، محتوا با کیفیت بهتری دیده می شود.

با توجه به نیاز طراحان برای تولید محتوای گرافیکی و تصویری؛ بزرگ و عریض بودن صفحه نمایش مانیتور، فضای کاری بیشتری در اختیار آنها قرار داده که کمک بزرگی به طراح است. از جمله مانیتورهای مناسب طراحی می‌توان به مدل ProArt DisplayPA279CV برند ایسوس اشاره کرد. برای برخورداری از فضای کاری بیشتر، استفاده از دو یا چند مانیتور نیز می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد.

 

مانیتور مناسب کارهای گرافیکی و طراحی

 

مانیتورهای مناسب گیمینگ

مانیتورهای گیمینگ معمولاً از نرخ تازه سازی (Refresh Rate) بالا در کنار زمان پاسخگویی پایین برخوردارند. که توجه به این نکات برای خرید مانیتور مناسب گیمر ها دارای اهمیت بالایی است. بهترین گزینه برای بازی، انتخاب نمایشگر با پنل‌های TN است که جز سریع‌ترین مانیتورهای مناسب بازی به حساب می آید.

بعد از آن، قابلیت‌هایی مانند G-Sync و FreeSync برای همگام کردن رفرش ریت مانیتور و فریم ریت بازی، اولویت بالایی دارند. اگر هدف شما انجام بازی‌های رقابتی و eSport است، یک مانیتور Full HD با رفرش ریت بالا می‌تواند کمک دهنده خوبی برای پیروزی در بازی باشد.

اگر انجام بازی‌های داستانی و گرافیکی مد نظر شماست، با تهیه یک مانیتور با وضوح و رزولوشن 1440p و بالاتر به همراه دقت رنگ خوب و نرخ تازه سازی 120 هرتز، انتخاب هوشمندانه ای است.

در مقاله رفرش ریت چیست؟ بطور کامل درباره رفرش ریت و کاربرد و عملکرد آن توضیح داده‌ایم.

مانیتور مناسب گیمینگ

 

اگر تریدر هستید و به دنبال راهنمایی و در نهایت انتخاب یه مانیتور ایده آل، خواندن مقاله ویژگی های مهم مانیتورهای تریدینگ را به شما توصیه میکنیم.

توجه به کیفیت مانیتورها، از نکات مهم در خرید مانیتور

کیفیت مانیتور یکی دیگر از نکاتی است که قصد داریم در مقاله به بررسی آن بپردازیم. سازنده‌ها و تولید کننده‌های مانیتور برای رفع نیاز تمامی مصرف کننده‌ها، محصولات خود را با وضوح و کیفیت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌کنند. رزولوشن یک مانیتور نشان دهنده تعداد پیکسلی است که به شما نمایش خواهد داد و هرچه عدد رزولوشن بیشتر باشد، کیفیت تصویر و مانیتور نیز بیشتر می‌شود.

اما باید به این نکته توجه داشت که وضوح بالا، بهترین گزینه برای هر کاربری نیست و انتخاب یک مانیتور با وضوح Full HD، جوابگوی اکثر نیازهای یک کاربر عادی خواهد بود. در نظر داشته باشید که در زمان انتخاب وضوح تصویر مانیتور، توجه به قدرت کارت گرافیک نیز دارای اهمیت است.

به عنوان مثال، اگر کارت گرافیک شما توانایی نمایش پیکسل‌های بالای کیفیت 4K در هر فریم را نداشته باشد، رزولوشن بالاتر ممکن است تجربه شما را دچار نقص کند.  توجه به این موضوع در بازی و کارهای گرافیکی اهمیت بیشتری دارد.

 

رزولوشن انواع مانیتورها

 

مانیتورهای HD

مانیتورهای HD با رزولوشن 1280×720 پیکسل، ارزان‌ترین محصولات بازار را تشکیل می‌دهند. به دلیل قدیمی بودن و عدم صلاحیت برای استفاده‌های مختلف، معمولاً خرید یک مانیتور با این وضوح پیشنهاد نمی‌شود.  اگر در حال حاضر بودجه کافی برای تهیه یک مانیتور خوب ندارید، مانیتورهای HD گزینه‌ای مناسب برای استفاده‌های موقت خواهند بود.

مانیتورهای Full HD

مانیتورهای Full HD با رزولوشن 1920×1080 پیکسل برای اکثر کاربرها، بهترین انتخاب است.  قیمت بسیار مناسب این مانیتورها یکی از عواملی است که باعث محبوبیت بالای آن‌ها در میان مردم شده است. یک مانیتور 1080p پاسخگوی تمامی کارهای روزانه همچون تماشای فیلم و سریال، گشت و گذار در اینترنت، ویرایش فایل‌های آفیس، انجام کارهای اداری و از این قبیل کارها خواهد بود.

مانیتورهای QHD (2K)

مانیتورهای QHD که با نام WQHD نیز شناخته می‌شوند توانایی نمایش تصاویر را با رزولوشن عالی 2560×1440 را دارند. کیفیت تصویر 2K نیز از دیگر نام‌های این مانیتورها محسوب می‌شود و نسبت به یک مانیتور HD، از چهار برابر پیکسل بیشتری برخوردار است.  قیمت مانیتورهای 2K، نسبت به مانیتورهای 4K مناسب تر است و از کیفیت تصویر بهتری نسبت به مانیتورهای Full HD برخوردارند. اگر هدف شما لذت بردن از بازی با کیفیت بهتر و یا طراحی‌های حرفه‌ای و تولید محتوا است، این مانیتورها با قیمتی مناسب در کنار وضوح عالی، انتخاب وسوسه انگیزی محسوب می‌شوند.

 

FHD & WQHD

مانیتورهای UHD (4K)

مانیتورهای Ultra HD 4K یکی از بهترین کیفیت‌های تصویر به شمار می‌رود و محتوا را با رزولوشن 3840×2160 پیکسل نمایش خواهد داد. این مانیتورها چهار برابر یک مانیتور Full HD، پیکسل‌های بیشتری دارند و به دلیل بهره مندی از وضوح تصویر فوق العاده، بهترین گزینه برای طراحی حرفه‌ای، ویرایش فیلم و ویدیو خواهند بود. اگر سخت افزار قدرتمندی برای اجرای بازی‌ها در اختیار دارید، با تهیه یک مانیتور 4K می‌توانید از تجربه بازی‌ها با جزئیات بیشتر و کیفیت بهتر، لذت ببرید.

 

HD & FHD & 4K

 

انواع نمایشگرها

در ساخت تمامی مانیتورها از یک نوع صفحه نمایش یا تکنولوژی خاص استفاده شده که تا حدودی، در میزان کیفیت تصویر و قیمت آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در این بخش به معرفی مهم‌ترین صفحه نمایش‌های موجود در بازار می‌پردازیم.

مانیتورهای LCD

یکی از انواع نمایشگرها نمایشگر‌ها از یک پنل متشکل از دو قطعه شیشه‌ای برخوردارند که کریستال مایع فضای بین این دو قطعه را پر کرده است. تولید رنگ در پیکسل‌های صفحه نمایش LCD به وسیله تابش نور بک‌لایت (پس زمینه) از لامپ‌های فلورسنت کاتدی انجام می شود. مانیتورهای LCD متداول ترین نوع صفحه نمایش هستند و علاوه برقیمت کمتر، وزن و ابعاد سنگین‌تر و ضخیم‌تری دارند.

 

نمایشگر LCD

مانیتورهای LED

صفحه نمایش LED در واقع نوعی صفحه نمایش LCD به شمار می‌رود؛ با این تفاوت که از دیودهای منتشر کننده نور یا LED برای تابش نور بک لایت به جای لامپ‌های فلورسنت کاتدی بهره می‌برد. به همین دلیل این مانیتورها دارای روشنایی بیشتر، کنتراست بالاتر و توان مصرفی کمتری نسبت به LCDها هستند که باعث گران‌تر بودن آن‌ها شده است.

از دیگر ویژگی‌های نمایشگرهای LED می‌توان به اندازه باریک و وزن سبک‌تر آن‌ها اشاره کرد. سوختن برخی از LEDها در این مانیتورها، یکی از ضعف‌های آن به شمار می‌روند. امروزه استفاده از نمایشگرهای LCD کاهش یافته و اکثر مانیتورها از نوع LED هستند.

 

LCD و لایه های مختلف آن

 

مانیتورهای QLED

فناوری QuantomDot یا صفحه نمایش QLED، یک نوع صفحه نمایش LED محسوب می‌شود که با تابش بک لایت LED به لایه ذرات کوانتومی روی نمایشگر، رنگ‌ها را توسط پیکسل‌ها به نمایش در می‌آورد. مانیتورهای QLED با استفاده از این تکنولوژی، از روشنایی و دقت رنگ بهتری نسبت به مانیتورهای LCD برخوردارند.

در اکثر مواقع به دلیل آبی بودن رنگ بک لایت، رنگ ذرات کوانتومی سبز و قرمز بوده که رنگ‌های دیگر را به وجود می آورد. لازم به ذکر است که برندهای غیر از سامسونگ ممکن است از فناوری QuantomDot استفاده نمایند ولی آن را با نام صفحه نمایش QLED صدا نزنند.

نمایشگر QLED

 

مانیتورهای OLED

صفحه نمایش OLED بیشتر در تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی برخی مانیتورها نیز به این فناوری مجهز شده‌اند. برخلاف نمایشگرهای LCD که از نور پس زمینه برخوردارند، هر sub-pixel در مانیتور OLED هنگام عبور جریان برق به صورت جداگانه روشن خواهد شد و در نتیجه، رنگ‌های مختلف را تولید خواهند کرد. حتی در زمان وجود رنگ مشکی در تصویر، جریان برق وارد پیکسل نمی‌شود که رنگ مشکی دقیقی را نمایش می‌دهد.

از ویژگی‌های برتر مانیتورهای OLED می‌توان به وزن سبک، کیفیت تصویر فوق العاده و زمان پاسخگویی بسیار پایین اشاره کرد.  مانیتورهای OLED با مواد اولیه گران قیمت تولید شده که همین امر سبب قیمت بالای این صفحه نمایش است. همچنین طول عمر کوتاه آن‌ها از محدودیت‌های این نمایشگرها محسوب می‌شود.

 

نمایشگر OLED و نمایشگرهای LCD

 

نمایشگر LED و OLED

 

انواع پنل‌ مانیتور

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید خیلی باید به آن توجه کنید و ما در مقاله راهنمای خرید مانیتور آن را برای شما توضیح خواهیم داد، انواع پنل مانیتور است. مانیتورهای امروزی که بر پایه تکنولوژی LCD تولید شده‌اند، عموماً یکی از پنل‌های TN، VA و IPS را دارا هستند. هر کدام از این پنل‌ها از نظر مشخصات با یکدیگر تفاوت دارند که موجب کاربری‌های متفاوت آن‌ها شده است. در این بخش از راهنمای خرید مانیتور با کیفیت کامپیوتر قصد داریم این پنل‌ها را به صورت مختصر بررسی نماییم. اگر می‌خواهید در این‌باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطالعه مقاله پنل مانیتور را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مزایا و معایب پنل TN

پنل TN، قدیمی‌ترین مدل در میان پنل‌های ذکر شده است و به لطف برخورداری از رفرش ریت بالا و زمان پاسخگویی پایین، بهترین گزینه برای کاربری گیمینگ به شمار می‌رود.  اگر می‌خواهید بهترین تجربه را از بازی‌های رقابتی و eSport داشته باشید، بدون شک این پنل لذت انجام بازی‌ها را چند برابر خواهد کرد.

پنل‌های TN دقت رنگ مناسبی ندارند و به دلیل بهره مندی از زاویه دید محدود، ممکن است با تهیه این مانیتورها، تصاویر بدی را تجربه نمایید. همچنین قیمت مقرون به صرفه مانیتورهای TN، آن‌ها را به یک انتخاب بی نظیر برای کاربری‌های اداری تبدیل کرده است.

مزایا و معایب پنل VA

پنل‌های VA به دلیل بهره مندی از کنتراست فوق العاده و عمق رنگ بالا، می‌توانند جایگزین مناسبی برای مانیتورهای TN باشند. مانیتورهای VA برای تماشای محتوای چند رسانه‌ای و استفاده‌های خانگی، بهترین گزینه هستند. همچنین اگر هدف شما اجرای بازی‌های AAA و گرافیکی بوده، با تهیه یک مانیتور با پنل VA می‌توانید تصاویر بی نظیری را تجربه نمایید.  اگرچه پنل VA زاویه دید وسیع‌تری در مقایسه با TN دارد، اما با جابه‌جایی به اطراف و فاصله گرفتن از مرکز دید مانیتور، ممکن است شاهد ایجاد پیچش در رنگ و کنتراست تصویر باشید.

مزایا و معایب پنل IPS

یک مانیتور IPS معمولی، از روشنایی مناسب و دقت رنگ عالی در کنار زاویه دید عریض برخوردار است که انتخاب بهتری در مقایسه با پنل‌های TN خواهد بود. پنل‌های IPS به صورت اختصاصی، با هدف جبران محدودیت‌های پنل‌های TN طراحی و تولید شده‌اند.  این پنل‌ها بیشتر مناسب تولید ‌کنندگان محتوا، گرافیست‌ها و کاربرانی است که دقت رنگ و نزدیک بودن نتایج خروجی نمایشگر به دنیای واقعی برای آن‌ها اهمیت دارد.

پنل‌های IPS عموماً نرخ تازه‌سازی و زمان پاسخگویی کمتری در مقایسه با پنل‌های TN دارند ولی امروزه، مدل‌هایی وجود دارند که به رفرش ریت بالا و زمان پاسخگویی پایین مجهز شده و گزینه خوبی برای کاربری گیمینگ به شمار می‌روند اما از قیمت‌های بیشتری برخوردارند.

مشخصات فنی مانیتور

تشریح مشخصات فنی مانیتور، یکی دیگر از اهداف ما در مقاله راهنمای خرید مانیتور است. امروزه شرکت‌ها مانیتورهای متفاوتی را تولید و روانه بازار کرده‌اند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی هستند. از آنجایی که هر مانیتور از مشخصات فنی بسیار زیادی برخوردار است، عدم آشنایی با معنی و مفهوم هرکدام از آن‌ها ممکن است باعث انتخاب یک محصول اشتباه شده و نتواند نیازهای شما را به صورت کامل رفع کند.

برای کسب بهترین تجربه بصری لازم است علاوه بر دانستن نوع کاربری ، توجه به برخی مشخصات فنی آن مهم است. در ادامه مبحث راهنمای خرید مانیتور به معرفی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت تا یک انتخاب مناسب با نیازهای خود داشته باشید.

 

اندازه و سایز مانیتورها

یکی از اولین سوال‌هایی که هنگام انتخاب مانیتور در ذهن هر کاربری به وجود می‌آید، ابعاد و اندازه مانیتور است و بزرگ بودن آن، تجربه بهتری را برای شما رقم خواهد زد.

 

سایز مانیتور

مزایا و معایب مانیتورهای 22اینچ و کوچکتر

کوچک یا بزرگ بودن مانیتور مزایا و معایب مختلفی دارد؛ به این صورت که انتخاب یک مانیتور با اندازه 22 اینچ و پایین‌تر، فضای کاری کمتر در اختیار شما قرار داده و جزئیات تصاویر را کوچک‌تر نشان می‌دهد و ممکن است در استفاده‌های طولانی، فشار بیشتری به چشم‌ها وارد نماید.

اما از طرفی مانیتورهای کوچک‌تر، می‌تواند سبب افزایش تمرکز روی صفحه نمایش بشود و نیازی به حرکت دادن زیاد چشم‌ها نخواهد بود و در نتیجه، انتخاب بهتری برای استفاده‌های روزمره هستند. بر خلاف مانیتورهای کوچک، مدل‌های بزرگ‌تر فضای بیشتری برای کار کردن در اختیار شما قرار می‌دهند ولی حرکت دادن چشم‌ها و گردن بیشتر است.

مزایا و معایب مانیتورهای 23 تا 26 اینچ

مانیتورهای 23 الی 26 اینچ گزینه‌ای مناسب برای انواع کاربری‌ها نظیر گیمینگ، ویرایش عکس و ویدیو و …، بهترین اندازه برای اکثر کاربرها محسوب می‌شوند.

مزایا و معایب مانیتورهای 27 اینچ به بالا

مدل‌های 27 اینچی و بزرگ‌تر فضای کاری فوق العاده‌ای را برای شما ارمغان می‌آورند و کارهایی مانند طراحی‌های حرفه‌ای، هدف اصلی این مانیتورها هستند. همچنین تماشای فیلم و انجام بازی با این مانیتورها بسیار لذت بخش است.

رزولوشن

در قسمت وضوح و کیفیت مانیتورها تا حدی با رزولوشن نیز آشنا شدیم. به نقطه‌هایی که تصاویر و محتوا را به روی هر نمایشگر نشان می‌دهد، پیکسل گفته می‌شود. رزولوشن هر مانیتور متشکل از تعدادی پیکسل مجزا در عرض و ارتفاع صفحه نمایش است که به صورت ضرب آن‌ها در یکدیگر نشان داده می‌شود.  به عنوان مثال، اگر یک مانیتور توانایی نمایش 1920 پیکسل در عرض و 1080 پیکسل در ارتفاع را داشته باشد، دارای رزولوشن 1920×1080 پیکسل است.

همانطور که گفته شد، هرچه رزولوشن و تعداد پیکسل قابل نمایش یک مانیتور بیشتر باشد، جزئیات تصاویری که به شما نشان می‌دهد نیز بهتر خواهد بود ولی حتماً از توانایی سخت افزار سیستم خود برای پردازش پیکسل‌های موجود در رزولوشن‌های بالا اطمینان حاصل کنید.

نسبت تصویر

حالا که با مفهوم اندازه مانیتور و رزولوشن آشنا شدید، زمان آن رسیده که در راهنمای خرید مانیتور با کیفیت ، با مفهوم نسبت تصویر نیز آشنا شوید.  نسبت عرض صفحه نمایش به نسبت ارتفاع آن را نسبت تصویر می‌نامند. امروزه بیشتر مانیتورها از نسبت تصویر 16:9 برخوردارند که یک عدد استاندارد به شمار می‌رود.

مانیتورهای با رزولوشن 1920×1080 پیکسل، 2560×1440 پیکسل و 3840×2160 دارای نسبت تصویر استاندارد هستند.

ماینتورهایی با نسبت ابعاد بالاتر نیز در بازار یافت می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مانیتورهای فوق عریض اشاره کرد که معمولاً با نسبت تصویر 21.9 تولید می‌شوند.  این مانیتورها از عرض بیشتری برخوردارند و لذت انجام بازی را دو چندان می کند. برخی مانیتورها با نسبت اعداد 16:10 عرضه شده‌اند و با بهره مندی از ارتفاع بیشتر، فضای کاری بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. نسبت تصویر 16:10 بیشتر در مانیتورهای مناسب طراحی دیده می‌شود.

 

نسبت تصویر

تراکم پیکسلی (PPI)

تراکم پیکسلی عبارت است از تعداد پیکسل‌هایی که در هر اینچ مربع صفحه نمایش قرار می‌گیرد و هرچقدر این عدد بالاتر باشد، تصویری شفاف‌ با وضوح بیشتر، را تجربه خواهید کرد.

به عنوان مثال رزولوشن 1920×1080 را در نظر بگیرید. هرچقدر اندازه مانیتور بزرگتر شود، تراکم پیکسلی کاهش یافته و در نتیجه، کیفیت تصویر کمتر می‌شود. همچنین هرچه اندازه نمایشگر کوچکتر شود، تراکم پیکسلی بیشتر شده و کیفیت تصویر افزایش می‌یابد. تراکم پیکسل مانیتوری که با ویندوز بهینه شده، ۱۰۹ پیکسل بر اینچ است.

هرچقدر تراکم پیکسلی مانیتور بیشتر شود، متن‌ها و نوشته‌ها کوچک‌تر شده و خواندن آن‌ها دشوار خواهد بود. با این حال، بهترین رزولوشن برای مانیتورهای تا 26 اینچ 1080p، مانیتورهای 27 الی 28 اینچ رزولوشن 1440p و مانیتورهای 28 اینچ به بالا وضوح 4K پیشنهاد می‌شود.

 

تراکم پیکسلی

 

نرخ تازه سازی یا رفرش ریت

به تعداد فریم یا تصاویری که نمایشگر در هر ثانیه نمایش می دهد، نرخ تازه سازی مانیتور گفته می‌شود و معیار اندازه گیری آن هرتز است. توجه به رفرش ریت از دیگر نکات مهم در خرید مانیتوری متناسب با کاربری تان است. هرچه نرخ تازه سازی یک مانیتور بیشتر باشد تعداد فریم‌هایی که نشان می‌دهد نیز افزایش یافته و در نتیجه، تصاویر را بسیار روان خواهید دید. اکثر مانیتورهای معمولی دارای رفرش ریت 60 الی 75 هرتز هستند و فقط گیمرها به دنبال مانیتورهایی با نرخ تازه سازی بالا می‌روند تا از انجام بازی نهایت لذت را ببرند. رفرش ریت این مانیتورها از 120 هرتز شروع شده و با بالارفتن آن، قیمت محصول نیز افزایش خواهد یافت. برای مثال مانیتور گیمینگ MSI مدل MPG ARTYMIS323CQR با نرخ تازه سازی 165 هرتز از بهترین انتخاب ها برای گیمرهاست.

 

نرخ تازه سازی

 

زمان پاسخگویی

اگر هدف شما از خرید مانیتور انجام بازی و گیم بوده، زمان پاسخگویی یکی دیگر از نکات مهم در خرید مانیتور است که باید به آن توجه شود. اندازه این مشخصه به سرعت تغییر رنگ پیکسل‌های نمایشگر بستگی دارد؛ تغییر از رنگ سیاه به سفید (Black to White) یا از خاکستری به خاکستری (Gray to Gray). با کمتر شدن مقدار زمان پاسخگویی، سرعت تغییر رنگ پیکسل‌ها بیشتر شده و در نتیجه، روند نمایش و جایگزینی تصاویر روان‌تر خواهد شد.  یکی از مشخصه‌هایی که در مقدار زمان پاسخگویی تأثیرگذار بوده، نوع پنل صفحه نمایش است که درباره آن در قسمت انواع پنل‌ها صحبت کردیم.

روشنایی

مشخصه روشنایی مانیتور نشان دهنده روشن‌ترین رنگ سفید قابل نمایش به روی نمایشگر است و گاهی اوقات به اسم درخشندگی نیز شناخته می‌شود. واحد سنجش روشنایی مانیتور شمع بر متر مربع (cd/m2) یا نیت (Nit) است. بهره مندی مانیتور از روشنایی مناسب علاوه بر جلوگیری از خستگی چشم هنگام استفاده، تجربه دیداری بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. از نکات مهم در خرید مانیتور که باید بدانید اینست که اگر روشنایی یک مانیتور کمتر از 300 Nit باشد، از روشنایی پایین برخوردار است.

در صورت بهره مندی مانیتور از روشنایی 300 الی 350 نیت (Nit) اندازه استاندارد و یک مانیتور با حداکثر روشنایی بیش از 350 Nit را روشنایی بالا در نظر می‌گیرند.

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست نمایانگر اختلاف روشنایی بین تیره‌ترین رنگ مشکی و روشن‌ترین رنگ سفید تولید شده توسط مانیتور نمایشگر است. از نظر فنی هرچقدر میزان کنتراست بالاتر باشد، تصاویر نمایش داده شده از نظر تضاد رنگی، عمیق‌تر خواهند بود. یکی از عواملی که تاثیر زیادی در نسبت کنتراست یک مانیتور دارد، نوع پنل آن است که در بخش انواع پنل‌ها به آن اشاره شد. اکثر پنل‌های TN و IPS از نسبت کنتراست 1000:1 برخورارند و پنل‌های VA با کنتراست‌های 3000:1 و 5000:1، عمق رنگ فوق العاده‌ای را دارند.

 

کنتراست مانیتور

زاویه دید

به حداکثر میدان دید عمودی و افقی یک مانیتور که در آن رنگ و میزان روشنایی دچار تغییر نشود، زاویه دید گفته می‌شود. زاویه‌ دید نیز یکی دیگر از مشخصه‌هایی است که با نوع پنل ارتباط دارد. همانگونه که در بخش انواع پنل‌ها اشاره شد، پنل‌های IPS دارای بالاترین زاویه دید هستند و پنل‌های VA و TN به ترتیب در جایگاه‌های بعد قرار می‌گیرند.

رابط‌های اتصال

هر مانیتور از پورت‌های متعددی دارد و یکی از ویژگی‌های مهم هر نمایشگر که پیش از خرید باید مورد توجه قرار گیرد، رابط‌های اتصال آن است و باید از سازگاری آن‌ها با خروجی‌های کارت گرافیک یا مادربرد خود مطمئن شد. پورت‌های HDMI، DisplayPort و VGA برای نمایش تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند و ورژن‌های آخر آن‌ها، توانایی نمایش رزولوشن‌ها و رفرش ریت‌های بالاتر را دارند. از دیگر پورت‌های موجود در برخی مانیتورها می‌توان به خروجی 3.5 میلی متری صدا، پورت‌های USB برای اتصال لوازم جانبی کامپیوتر و پورت Type-C برای شارژ گوشی و دریافت تصویر اشاره کرد.

 

رابط‌های اتصال از نکات مهم در خرید مانیتور

جمع بندی

در مقاله نکات مهم در خرید مانیتور شما را با مشخصات مهم مانیتور و اصطلاحات و تعاریفی که در این زمینه وجود دارد، آشنا کردیم. مهم‌ترین فاکتور برای خرید هر کالایی، نوع استفاده‌ای است که می‌خواهیم از آن داشته باشیم؛ اگر این نکته را همیشه مدنظر قرار دهیم در عین حال که به ترویج فرهنگ خرید و مصرف کمک کرده‌ایم، در هزینه‌های بیهوده برای خرید کالایی که به درد نیازهای ما نمی‌خورند نیز صرفه‌جویی کرده‌ایم.

مانیتور کامپیوتر هم مانند تمام کالاهای دیگر، دارای مشخصات، ویژگی‌ها و فناوری‌هایی است که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه کنیم. امیدواریم در مقاله نکات مهم در خرید مانیتور به شما در انتخاب و خریدتان کمک کرده باشیم.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مریم راستی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش