هشتگ های داغ :‌

آشنایی با انواع پنل مانیتور و تفاوت آنها

تفاوت انواع پنل مانیتور

یکی از مشخصه‌هایی که هنگام خرید مانیتور با آن مواجه خواهید شد، نوع پنل آن است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از مشخصات دیگر یک مانیتور به نوع پنل آن بستگی دارد. امروزه اکثر مانیتورها بر پایه تکنولوژی LCD به همراه بک لایت LED تولید شده‌اند و دارای یکی از پنل‌های TN، IPS و VA هستند. هر کدام از این پنل‌ها نقاط قوت و ضعف مختص خود را دارند و تفاوت انواع پنل مانیتور باعث مناسب بودن هریک برای کاربری خاصی شده است.

در مقاله راهنمای خرید مانیتور به صورت مختصر، انواع پنل‌ها و ویژگی‌های هر کدام را توضیح دادیم و در این مقاله قصد داریم تفاوت انواع پنل‌های TN، IPS و VA را برای شما کاربران گرامی شرح دهیم تا با مقایسه و شناسایی نقاط قوت و ضعف هرکدام، یک انتخاب هوشمندانه هنگام خرید داشته باشید.

اگر برای خرید به دنبال کسب اطلاعات مفید می‌گردید، مطالعه راهنمای خرید مانیتور با کیفیت را پیشنهاد می‌کنیم.

انواع پنل مانیتور و بررسی مزایا و معایب آنها

در این مقاله انواع پنل مانیتور را بررسی می‌کنیم و با مزایا و معایب پنل ها آشنا می‌شویم.

پنل TN

پنل TN اولین تکنولوژی LCD محسوب می‌شود که وارد بازار شد و با اختلاف، ارزان‌ترین مانیتورهای موجود در بازار را تشکیل می‌دهد و می‌تواند انتخاب خوبی برای مصارف خانگی و حتی اداره‌ها باشد. لازم به ذکر است که مدل‌های گران‌تر این نوع پنل مانیتور نیز در بازار یافت می‌شود که امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند؛ از این رو یک انتخاب عالی برای گیمرهایی که به بازی‌های رقابتی و عنوان‌های eSport علاقه دارند به شمار می‌رود.

پنل TN چیست؟

همانطور که گفته شد، پنل Twisted Nematic یا به اختصار TN، قدیمی‌ترین مدل در میان پنل های ذکر شده است. مولکول‌های کریستال مایع در این پنل با جریان الکتریکی کنترل می‌شوند؛ به طوری که با عبور جریان الکتریکی، کریستال مایع پیچ می‌خورد و نور را از خود عبور می‌دهد. همچنین زمانی که جریان الکتریکی وجود ندارد، صفحه کریستال مایع خاموش می‌شود.مزایا و معایب پنل TN                                                                                                     

بزرگ‌ترین نقطه قوت پنل TN، سرعت بسیار بالای آن هنگام تغییر پیکسل‌ها است که تصاویر متحرک را روان نمایش خواهد داد. همین موضوع باعث به وجود آمدن نرخ تازه سازی بسیار بالا و زمان پاسخگویی پایین در مانیتورهای TN شده است؛ از این رو پنل‌های TN بهترین گزینه برای کاربری گیمینگ و انجام بازی‌های رقابتی سبک شوتر اول شخص (تفنگی) نظیر CS:GO، COD: Warzone، Rainbow Six و حتی بازی‌های استراتژی (RTS) مانند League of Legends و DOTA 2 خواهد بود.

قیمت بسیار پایین و مقرون به صرفه بودن یکی دیگر از مزیت‌های این پنل به شمار می‌رود و انتخابی عالی برای کاربران با بودجه محدود است.

اولین نکته قابل توجه در پنل‌های TN، زاویه دید آن‌ها است؛ به طوری که با جابه‌جا شدن و نگاه کردن به صفحه نمایش از زاویه دیگر، وضوح تصویر و میزان روشنایی آن دچار تغییر شده و ممکن است تجربه دیداری شما را خراب کند. یکی دیگر از معایب پنل TN، رنگ‌های قابل نمایش آن است که به دلیل قدیمی بودن و قیمت بسیار ارزان، در مقایسه با پنل‌های دیگر کیفیت و وضوح خوبی ندارد.

[vc_single_image image=”4044″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

پنل IPS

پنل IPS به صورت اختصاصی با هدف جبران محدودیت‌های پنل TN طراحی شده است و می‌توان آن را برای هر نوع کاربری استفاده نمود. این نوع پنل‌‌ مانیتور از قیمت بالاتری نسبت به پنل‌های TN برخوردارند اما مشکلاتی نظیر وضوح رنگ و زاویه دید را به همراه ندارند. از کاربری‌هایی نظیر طراحی گرافیکی و حرفه‌ای گرفته تا گیمینگ و حتی انجام کارهای روزمره، مانیتورهای IPS می‌توانند یک گزینه بسیار عالی برای هریک از آن‌ها باشند. امروزه مانیتورهای IPS با قیمت‌های مناسب نیز در بازار موجود هستند و هر کاربری می‌تواند از این تکنولوژی بهر‌ه‌مند شود.

پنل IPS چیست؟

پنل IPS یا In Plane Switching درست مثل دیگر مانیتورهای LCD، از جریان الکتریکی و ولتاژ برای کنترل تراز کریستال‌های مایع استفاده ‌می‌کند. اما بر خلاف پنل‌های TN که کریستال‌ها پیچ می‌خورند، کریستال‌های موجود در پنل IPS موازی با بستر شیشه‌‌ای قرار می‌گیرند و به طور کامل می‌چرخند تا نور را عبور دهند.[vc_single_image image=”4045″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

مزایا و معایب پنل IPS

بر خلاف پنل‌های TN، با جابه‌جایی و تغییر زاویه دید یک پنل IPS، شاهد افت کیفیت تصویر و تار شدن صفحه نمایش نخواهید بود. از طرف دیگر پنل‌های IPS رنگ‌ها را بسیار واضح نمایش می‌دهند و با پشتیبانی از فضاهای رنگی مختلف با دقت بالا، بدون شک بهترین انتخاب برای گرافیست‌ها و طراحان حرفه‌ای خواهد بود؛ زیرا این کاربرها برای دریافت بهترین خروجی، به دیدن محتوا در واقعی‌ترین شکل ممکن احتیاج دارند. از دیگر مزیت‌های این پنل می‌توان به روشنایی خوب آن برای نمایش واضح و شفاف تصاویر اشاره کرد.

زمینه‌ای که پنل‌های IPS در آن مشکل داشتند، سرعت تغییر پیکسل‌ها بوده که موجب برخورداری آن‌ها از نرخ تازه سازی پایین‌تر و زمان پاسخگویی زیاد نسبت به پنل‌های TN شده است. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، این مشکل کاهش یافته و مانیتورهای IPS با رفرش ریت بالا و زمان پاسخگویی پایین جهت انجام بازی نیز در بازار یافت می‌شوند که جایگزین مناسبی برای مانیتورهای TN به شمار می‌روند. ساخت مانیتور با پنل IPS بیشترین هزینه را در میان پنل‌های دیگر دارد و به همین دلیل، قیمت بالاتری در مقایسه با سایر پنل‌ها دارد.

[vc_single_image image=”4046″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

پنل VA

پنل‌های VA از نظر عملکردی در میان پنل‌‌های TN و IPS قرار می‌گیرند؛ به طوری که نسبت به پنل‌های TN برتری دارند ولی بهتر از پنل‌های IPS نیستند. انجام کارهایی همچون تماشای فیلم، محتوای چند رسانه‌ای و انجام بازی‌های گرافیکی AAA با این پنل مانیتور، تجربه لذت بخشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. به دلیل برخورداری از کیفیت تصویر بهتر، پنل‌های VA می‌توانند جایگزین مناسبی برای پنل‌های TN باشند.

پنل VA چیست؟

پنل VA مخفف کلمه Vertical Alignment است. این فناوری از کریستال‌های مایع تراز شده به صورت عمودی بهره می‌برد و هنگام عبور جریان الکتریکی، کریستال‌ها کج می‌شوند تا نور را از خود عبور دهند. تفاوت پنل‌های VA و IPS این است که در پنل VA، کریستال‌ها به صورت عمود بر لایه شیشه‌ای قرار می‌گیرند اما همانطور که گفته شد، در پنل IPS کریستال‌ها به صورت موازی با لایه شیشه‌ای قرار دارند.[vc_single_image image=”4047″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

مزایا و معایب پنل VA

بزرگ‌ترین مزیت پنل VA نسبت به سایر پنل‌ها، کنتراست و تضاد رنگی بسیار بالای آن است؛ به طوری که کنتراست آن‌ها از 2500:1 شروع شده و گاهی به 6000:1 نیز می‌رسد. این موضوع باعث به وجود آمدن رنگ‌های مشکی بسیار عمیق می‌شود و برای افرادی که در اتاق‌ها و فضاهای تاریک از سیستم استفاده می‌کنند یک گزینه عالی خواهد بود. یکی دیگر از نقاط قوت این مانیتورهای VA، قیمت مناسب آن‌ها است و تقریباً با هر بودجه‌ای می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

پنل‌های VA معمولاً زاویه دید گسترده‌تری نسبت به پنل‌های TN دارند ولی ممکن است با فاصله گرفتن از مرکز دید مانیتور و جابه‌جایی، تغییر روشنایی تصاویر را شاهد باشید. یکی دیگر از زمینه‌هایی که پنل VA در آن مشکل دارد، زمان پاسخگویی است؛ به طوری که در مقایسه با مدل‌های TN و IPS، کندتر عمل می‌کند.[vc_single_image image=”4048″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

جمع بندی

یکی از هدف‌های این مقاله، آشنایی با انواع پنل‌ مانیتور بود و حال می‌توانید یک انتخاب آگاهانه هنگام خرید مانیتور داشته باشید. پنل مانیتور اهمیت زیادی در تعیین مشخصات، کاربری و حتی قیمت مانیتور دارد؛ از این رو باید زمان تهیه مانیتور، به این مشخصه توجه بسیار زیادی کرد. با توجه به نکات گرفته شده، مانیتورهای IPS به دلیل بهره مندی از کیفیت خوب، نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است و عموماً برای انواع کاربری‌ها مناسب است.

درست است که پنل TN قدیمی است و کیفیت رنگ بالایی ندارد اما به دلیل قیمت ارزان، همچنان در خانه‌ها و اداره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنل VA نیز به لطف برخورداری از کیفیت رنگ بهتر، می‌تواند جایگزین خوبی به جای پنل TN باشد. البته با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‌های جدید، ممکن است شاهد تحول اساسی در زمینه مانیتورها باشیم.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

مریم راستی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش