هشتگ های داغ :‌

مزیت لپ تاپ دارای حافظه SSD چیست؟

این روز ها همه می‌گویند که باید لپ تاپ خریداری شده دارای حافظه SSD باشد و این سوال مطرح می‌شود که مزیت لپ تاپ دارای حافظه ssd چیست؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

هارد ذخیره سازی لپ تاپ نسبت به سایر قطعات مانند پردازنده، رم و کارت گرافیک در عملکرد اهمیت بیشتری دارد. وقتی که سیستم را روشن می‌کنید یا برنامه ها را باز می‌کنید، پردازنده شما اطلاعات را از هارد می گیرد. حتی در حالتی که برنامه ها باز نیستند، داده ها در حال انتقال نیستند یا برنامه ها راه اندازی نشده اند، در پس زمینه، سیستم عامل شما از حافظه استفاده می‌کند با یک فناوری که به سال ۱۹۵۰ میلادی بر می‌گردد، هارد دیسک‌ها دارای یک موتور چرخشی و صفحه‌های مغناطیسی چرخان هستند که از یک سوزن برای خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده می کند.

در مقاله راهنمای خرید لپ‌تاپ با نحوه انتخاب و خرید لپ تاپ آشنا می‌شوید.

بررسی مزایای لپ تاپ های دارای حافظه SSD

در اینجا به بررسی مزیت لپ تاپ دارای حافظه SSD می‌پردازیم، و آن را با لپ تاپ هایی که از هارد دیسک استفاده می‌کنند مقایسه می‌کنیم.

1- سرعت بیشتر

اولین مزیت لپ تاپ دارای حافظه SSD سرعت بیشتر است. حافظه های SSD هیچ قسمت متحرکی ندارد، از این رو با سرعت بسیار بالا اطلاعات را از هارد می خواند و در هارد می‌نویسد. تفاوت سرعتی که SSD  ها نسبت به HDD ها هنگام بالا آمدن سیستم یا باز کردن برنامه ها دارند واقعا قابل توجه است. 

با یک حافظه SSD می‌توانید از این اتلاف وقت جلوگیری کنید. البته ناگفته نماند که سرعت کپی کردن فایل ها در SSD بسیار سریع‌تر است. یک لپ تاپ دارای حافظه SSD، طور متوسط فایل‌ها را با سرعت متوسط 237.8 مگابایت در ثانیه انتقال می‌دهند در حالی که در لپ تاپ هایی که دارای هارد دیسک هستند این سرعت تنها 33.8 مگابایت در ثانیه است.

[vc_single_image image=”4186″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

2-  عمر باتری و پایداری بیشتر در لپ تاپ های دارای حافظه SSD

مصرف کمتر باتری، دومین مزیت لپ تاپ دارای حافظه SSD است.SSD ها نسبت به HDD ها از برق کمتری استفاده می کنند چون آنها دیگر نیازی به نیرو برای حرکت دادن قطعات متحرک ندارند. میانگین عمر باتری لپ تاپ های مجهز به SSD در تست باتری 7 ساعت و 9 دقیقه بود. اما لپ تاپ های دارای هارد دیسک مغناطیسی عمر باتری 5 ساعت و 43 دقیقه ای را ارائه می‌دهند.

اگر شما در مورد پایداری سیستم خود نگران هستید قطعا به لپ تاپی که دارای حافظه SSD است نیاز دارید چون به احتمال زیاد هنگام افتادن و سقوط از ارتفاع نسبتا بلند جان سالم به در می‌برد و به این خاطر است که هدهای ظریف و شکننده‌های مکانیکی در آن وجود ندارد.

3- فضای ذخیره سازی در لپ تاپ دارای SSD

لپ تا های دارای حافظه SSD، معمولا ظرفیتی برابر با 128 گیگابایت تا 2 ترابایت حافظه هستند که برای کلیه برنامه‌های شما کافی است. با این حال کاربرانی که خواستار بازی های زیادی هستند و یا برنامه های حجیمی دارند ممکن است به ظرفیت بیشتری نیاز داشته باشند. این کاربران می توانند حافظه SSD خود را ارتقاء دهند و یا از هاردهای اکسترنال استفاده کنند. کمبود فضای ذخیره سازی ممکن است یک دردسر کوچک برای شما ایجاد کند اما افزایش سرعت واقعا ارزش این دردسر را دارد.3[vc_single_image image=”4187″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

بهترین نوع  SSD  کدام است؟

در لپ تاپ با حافظه SSD از انواع مختلف این حافظه استفاده شده است. حافظه های SSD که از رابط PCIe – NVMe استفاده می کنند دو تا سه برابر سریعتر از هاردهایی هستند که از رابط SATA استفاده می کنند. هاردهایی که دارای رابط SATA هستند دارای سرعت انتقال فایل ۱۲۵ تا ۲۰۰ مگابایت در ثانیه هستند در حالی که SSD هایی که دارای رابط PCIe – NVMe هستند می توانند سرعت ۵۰۰ مگابایت در ثانیه را ارائه دهند.

برای آشنایی با این حافظه ها و تفاوت هارد SSD و HDD مطالعه کنید.

 

آیا شما می توانید حافظه را ارتقاء دهید؟

شما چه در حال خرید یک لپ تاپ جدید باشید و چه سعی داشته باشید سیستم قدیمی خود را ارتقاء دهید، می‌توانید با تعویض یک هارد دیسک از قبل نصب شده با یک حافظه SSD ظرفیت پایین در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. همه لپ تاپ ها قابلیت ارتقاء را ندارند و بسیاری از آنها دارای یک حافظه SSD لحیم شده به مادربرد هستند و یا در مکانی قرار گرفته اند که بدون خرابی و آسیب زدن به قطعات دیگر نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد.

شما نه تنها به یک لپ تاپ قابل ارتقاء نیاز دارید بلکه باید در مورد نوع SSD مورد نیازتان اطلاع داشته باشید. شما می توانید برای این منظور از ابزار Memory   Advisor سایت Crucial استفاده کنید و یا اینکه به صورت دستی سیستم خود را باز کنید و نوع SSD را چک کنید. اگر چه هر لپ تاپ به صورت کمی متفاوت ساخته شده است اما روند ارتقاء حافظه ها تقریبا یکسان است. شما باید ابتدا محتوای هارد فعلی خود را در یک هارد اکسترنال کپی کنید و بعد لپ تاپ را باز کنید هارد قدیمی را بردارید و هارد جدید را جایگزین کنید و اطلاعات را از هارد اکسترنال به هارد جدید انتقال دهید.

[vc_single_image image=”4185″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

جمع‌بندی

در این مطلب سعی شد تفاوت‌ها و مزیت لپ تاپ دارای حافظه SSD را مورد بررسی قرار دهیم. یک لپ تاپ با حافظه SSD با سرعت بسیار بالاتری نسبت با لپ تاپ هایی که ا زهارد دیسک استفاده می‌کنند، اطلاعات را انتقال می‌دهند و در نتیجه سرعت بالاتری دارند.

علاوه بر این لپ تاپ های دارای حافظه SSD از عمر باتری بیشتری برخوردارند. از نظر هزینه یک لپ تاپ دارای حافظه SSD قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ هایی از هارد دیسک استفاده می‌کنند دارد اما این هزینه بیشتر نسبت به مزایای آن کاملا مقرون به صرفه است.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش