هشتگ های داغ :‌

آنچه باید درباره پردازنده های نسل سیزدهم اینتل بدانیم

معرفی پردازنده‌ های نسل سیزدهم اینتل

 

اینتل که به جرات می‌توان آن را محبوب‌ترین تولید کننده پردازنده معرفی کرد، نسل جدید پردازنده‌های خود را با نام تجاری Raptor Lake یا نسل 13 وارد بازار نمود. در اولین رونمایی از پردازنده های نسل سیزدهم اینتل، شش پردازنده Core i5-13600KF، Core i7-13700KF، Core i9-13900KF، Core i5-13600K، Core i7-13700K و Core i9-13900K را وارد بازار کرد و توانست توجه دوست‌داران دنیای سخت افزار را به این پردازنده‌های جدید و قدرتمند معطوف کند.

 

برای آشنایی با ویژگی های مهم سی پی یو، این مقاله را مطالعه کنید.

 

مقایسه پردازنده های نسل سیزدهم اینتل با نسل دوازهم

در طراحی پردازنده های نسل سیزدهم، اینتل مانند نسل قبلی از معماری هیبریدی استفاده کرده است. با توجه به تغییرات زیادی که اینتل در پردازنده‌های نسل دوازدهم ایجاد کرده بود، در واقع می‌توان این نسل را نسخه ارتقا یافته نسل قبلی معرفی کرد که با افزایش تعداد هسته‌های Efficient و سرعت کلاک بالاتر، عملکرد بهتر و کارآمدتری را بدون افزایش زیاد فاحش توان حرارتی در حالت بوست، برای کاربران به ارمغان آورده است.

ارتقا ساده و ارزان پردازنده های نسل سیزدهم اینتل، دلیل توجه بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی شده و همچنین سبب جایگزینی پردازنده‌های نسل سیزدهم به جای نسل دوازدهم شده است. به طوری که تنها با به روز رسانی بایوس مادربردهای سری 600، می‌توان از پردازنده‌های جدید نسل 13 نیز استفاده کرد و احتیاجی به تعویض مادربرد نخواهد بود؛ ولی اگر به بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌ها نیاز دارید، می‌توانید مادربرد‌های سری ۷۰۰ را تهیه و استفاده کنید.

جدیدترین پردازنده‌های اینتل علاوه بر پشتیبانی از رم‌های DDR5 و PCIe 5.0، امکان پشتیبانی از PCIe 4.0 و رم‌های DDR4 را داشته و در نتیجه با مادربرد، رم و کارت گرافیک‌های قدیمی‌تر سازگاری خواهند داشت. پس شما با خرید این محصولات نیازی به ارتقا سایر قطعات نداشته و در نهایت می‌توانید تا 15 درصد عملکرد تک رشته‌ای بهتر و به طور کلی سرعت کلاک سریع‌تری را با آن تجربه نمایید.

طبق بنچمارک‌ها و تست‌هایی که بر روی این محصولات انجام شده، عملکرد شگفت انگیز آن‌ها در هنگام بازی، به خصوص عملکرد پردازنده Core i5-13600K که تقریباً برابر با Core i9-13900K است، موجب شگفتی کاربران شده است.

 

درباره پردازنده های نسل یازدهم اینتل بخوانید.

 

خنک کننده‌های مناسب پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

چیزی که در پردازنده‌های جدید شرکت اینتل و AMD مسلم بوده و پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل نیز از آن مستثنی نیستند، میزان گرمای تولیدی توسط آن‌ها است. در نتیجه به خنک‌ کننده‌های قدرتمندی نیاز خواهید داشت تا با خنک کردن بهینه پردازنده‌ها، بهترین عملکرد را دریافت نمایید.

در ادامه به معرفی مختصر خنک کننده‌های قدرتمند و مناسب برای این محصولات خواهیم پرداخت تا دغدغه‌ای بابت جستجوی کولر مناسب نداشته باشید. لازم به ذکر است؛ این محصولات در سطح جهان به عنوان بهترین خنک کننده‌های مناسب پردازنده‌های جدید اینتل و AMD معرفی شده‌ و هم اکنون علاوه بر فروشگاه‌های حضوری در وب سایت‌های معتبر داخلی به فروش می‌رسند.

 

  • خنک کننده ایسوس مدل ROG RYUJIN II 360:

در واقع نسخه بدون نورپردازی خنک کننده محبوب ROG RYUJIN II 360 ARGB است که با برخورداری از فن‌های با کیفیت از سری صنعتی (IPPC) برند ناکتوا (Noctua) به همراه محدوده سرعت ۴۵۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه، یک انتخاب عالی برای افرادی است که علاقه‌ای به استفاده از محصولات دارای نورپردازی ندارند اما به دنبال بهترین عملکرد هستند. این فن‌ها با بهره مندی از قدرت فوق العاده در کنار عملکردی بی صدا، از بهترین فن‌های دنیا جهت استفاده بر روی رادیاتور خنک کننده هستند.

 

 

خنک کننده ایسوس مدل ROG RYUJIN II 360

 

جزئیات بیشتر و مشاهده قیمت روز محصول

 

  • خنک کننده ایسوس مدل ROG RYUJIN II 360 ARGB:

مدل پیشنهادی دوم،  که به عنوان یکی از قدرتمندترین خنک کننده‌های جهان معرفی شده است و سازگاری زیادی با پردازنده های نسل سیزدهم اینتل دارد. در ساخت پمپ این محصول از نسل هفتم پمپ‌های شرکت Asetek استفاده شده، فن‌های آن از نورپردازی ARGB پشتیبانی نموده و محدوده سرعت آن‌ها بین 600 تا 2200 دور در دقیقه است.

 

خنک کننده ایسوس مدل ROG RYUJIN II 360 ARGB

 

جزئیات بیشتر و مشاهده قیمت روز محصول

 

  • خنک کننده دیپ کول مدل INFINITY LS720:

این محصول که یکی دیگر از خنک کننده های مناسب پردازنده های نسل سیزدهم اینتل است، با نسل چهارم پمپ‌های این شرکت و در دو رنگ سفید و مشکی تولید شده تا متناسب با تم سیستم خود محصول مورد نظرتان را خریداری نمایید. فن‌های آن از نورپردازی ARGB پشتیبانی کرده و محدوده سرعت آن‌ها بین 500 تا 2250 دور در دقیقه است.

رنگ مشکلی

خنک کننده دیپ کول مدل INFINITY LS720

 

جزئیات بیشتر و مشاهده قیمت روز محصول

 

رنگ سفید

خنک کننده دیپ کول مدل INFINITY LS720(1)

 

جزئیات بیشتر و مشاهده قیمت روز محصول

 

  • خنک کننده ROG STRIX LC II 360 ARGB:

مدل پیشنهادی بعدی که مناسب پردازنده های نسل سیزدهم اینتل است، خنک کننده ROG STRIX LC II 360 ARGB می‌باشد. این محصول نیز دارای نورپردازی ARGB بوده و محدوده سرعت آن بین 800 تا 2500 دور در دقیقه اعلام شده است.

 

خنک کننده ROG STRIX LC II 360 ARGB

 

جزئیات بیشتر و مشاهده قیمت روز محصول

 

 

جمع بندی

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل از قدرت فوق العاده‌ای برخوردارند و عملکرد بسیار خوبی در کارهای مختلف نظیر رندرینگ، گیمینگ و … از خود به نمایش گذاشتند. استفاده از معماری هیبریدی و افزایش هسته‌های Efficient در این پردازنده‌ها، کمک زیادی به سرعت و قدرت آن‌ها کرده است. همچنین پشتیبانی از رم‌های DDR4 و DDR5 در کنار سازگاری با مادربردهای سری 700 و 600، دست شما را در انتخاب قطعات باز گذاشته که از نقاط قوت این نسل به شمار می‌رود. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که قبل از تهیه خنک کننده، حتماً توان حرارتی یا TDP پردازنده و خنک کننده مورد نظر را با یکدیگر مقایسه نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ابوالفضل عالی پور گفت:

    خنک کننده deep cool ls720
    برای i9_13900k
    کفایت می‌کنه با تشکر

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش