هشتگ های داغ :‌

راهنمای خرید رم کامپیوتر

اگر به دنبال ارتقاء رم کامپیوتر خود هستید یا می‌خواهید یک کامپیوتر جدید اسمبل کنید و به دنبال یک رم مناسب برای آن می‌گردید، باید قبل از انتخاب رم مناسب برای کامپیوتر درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. در راهنمای خرید رم کامپیوتر شما را با مشخصه‌ها و ویژگی‌های یک رم مناسب برای کامپیوتر آشنا می‌کنیم.

مشخصاتی که در راهنمای خرید رم کامپیوتر با آن آشنا می‌شوید

قبل از هر توضیحی باید این نکته را بگوییم که در این مقاله منظور ما از کامپیوتر، پی سی ها یا کامپیوترهای رومیزی هستند. پس در راهنمای خرید رم کامپیوتر درباره رم هایی که در PCها یا همان کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌شوند، صحبت می‌کنیم.

اکثر ما با RAM یا حافظه دسترسی تصادفی آشنایی داریم اما ممکن است این آشنایی به اندازه‌ای که بتواند به ما در خرید یک رم مناسب کامپیوتر کمک کند کافی نباشد. ما در قدم اول باید بدانیم که یک رم برای سازگاری با مادربرد و کاربری مدنظر ما چه ویژگی‌ها و مشخصاتی داشته باشد. در ادامه مقاله راهنمای خرید رم کامپیوتر، درباره این مشخصات بیشتر توضیح خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.[vc_single_image image=”4374″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

فرم فاکتور رم کامپیوتر

رم های موجود در بازار معمولا به دو دسته بزرگ رم لپ تاپ و رم کامپیوتر تقسیم می‌شوند. ماژول‌های رم با عبارت DIMM که مخفف Dual In-line Memory Module (ماژول حافظه درون خطیِ دوگانه) است، شناخته می‌شوند. این ماژول‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • UDIMM: رایج‌ترین نوع ماژول رم است که در رایانه های رومیزی استفاده می‌شوند. حرف U مخفف کلمه Unbuffered است. اگر در مشخصات یک رم فقط از عبارت DIMM استفاده شده باشد منظور همان UDIMM است.
  • SO-DIMM: این نوع رم ها در لپ تاپ ها استفاده می‌شوند و از رم هایی با ماژول UDIMM کوچیکتر هستند.
  • MicroDIMM: رم هایی که از نظر ماژول در این دسته قرار می‌گیرند از SO-DIMM نیز کوچکترند و در برخی لپ تاپ ها یا دستگاه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

[vc_single_image image=”4376″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

DDR یا نرخ داده دوگانه

DDR نشان‌دهنده تکنولوژی ساخت رم است. در ابتدا تمام رم ها DRAM بودند اما با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی ساخت رم ها DDR برای دو برابر کردن پهنای باند داده در رم بوجود آمد و سپس به DDR2، DDR3 و … تکامل یافت. اعدادی که بعد از عبارت DDR قرار می‌گیرند نشان دهنده کیفیت، سرعت و تکنولوژی بالاتر رم است.

درهنگام خرید رم نمی‌توانید بصورت دلخواه یک رم DDR4  یا DDR5 انتخاب کنید؛ چراکه مادربرد و پردازنده شما باید از آن پشتیبانی کند. درواقع این مادبرد و پردازنده شماست که تعیین می‌کند شما یک رم DDR4 انتخاب کنید یا DDR5.

ظرفیت رم کامپیوتر

ظرفیت رم را می‌توانیم همان مشخصه‌ای بنامیم که عموم مردم با آن آشنایی دارند و در هنگام خرید بعنوان اولین فاکتور به آن توجه می‌کنند. در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که هرچه ظرفیت رم بیشتر باشد بهتر است؛ اما این ویژگی‌ را هم مادربرد و پردازنده شما تعیین می‌کنند. در واقع شما باید با توجه به میزان پشتیبانی مادربرد و پردازنده، ظرفیت رم مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید.[vc_single_image image=”4373″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

سرعت رم کامپیوتر

همه ما در هنگام خرید یک رم جدید برای ارتقا یا اسمبل سیستم، به دنبال سرعت بیشتر هستیم. اما چه عواملی در سرعت یک رم تاثیر دارند؟ دو عامل مهم و موثر در سرعت رم کامپیوتر فرکانس و تایمینگ (زمان‌بندی) است.

  • فرکانس: اگر به اعداد نوشته شده بر روی رم دقت کنید یک عدد را خواهید دید که عبارت MHz در جلوی آن نوشته شده است. این عدد همان فرکانس است که با واحد مگاهرتز اندازه گیری می‌شود. برای توضیح اینکه فرکانس چیست باید بگوییم که رم کامپیوتر دائما در حال خواندن و نوشتن اطلاعات است و این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود. به تعداد دفعاتی که این خواندن و نوشتن در یک ثانیه اتفاق می‌افتد فرکانس رم می‌گویند.

پس اگر بر روی یک رم عدد 2400MHz نوشته شده باشد یعنی این رم قادر است در یک ثانیه 2400 بار چرخه خواندن و نوشتن را تکرار کند. علاوه بر این که هرچه فرکانس رم کامپیوتر بالاتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند، در نظر داشته باشید که مادربرد و پردازنده شما تا چه اندازه از فرکانس رم را پشتیبانی می‌کنند تا با انتخاب اشتباه دچار مشکل نشوید.

  • CL یا تایمینگ: تایمینگ رم که به اختصار آن را CL می‌نامیم (CAS Latency) تعداد پالسی است که طول می‌کشد تا رم پاسخی از پردازنده دریافت کند. اصولا هرچه این عدد کمتر باشد بهتر است اما با بالاتر رفتن تکنولوژی ساخت رم ها، تاثیر بالا یا پایین بودن این عدد کمرنگ شده است.

[vc_single_image image=”4375″ img_size=”full” alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”link_image” css_animation=”fadeInUp”]

چند کاناله بودن رم کامپیوتر و معماری حافظه

حافظه های رم، تعداد ماژول های گوناگونی دارند و در انواع مختلف نظیر ۱، ۲ و ۴ ماژوله و یا حتی بیشتر، موجود هستند و قابل خریداری می باشند. تعداد ماژول بیشتر، اکثراً در رم هایی دیده می شود که ظرفیت بالایی دارند و رم های با ظرفیت کمتر، معمولاً تعداد ماژول آنها تکی و یا دو تایی است که کاملاً مناسب خواهد بود. معماری حافظ نیز مشخص کننده تعداد ماژول های استفاده شده در کامپیوتر هاست که رم های تک کاناله، دو کاناله ۴ کاناله و یا بیشتر، از جمله محبوب ترین انواع رم ها در بین کاربران هستند.

اگر از یک پردازنده قوی در کامپیوتر خود بهره می‌برید، بهتر است از دو عدد رم با عملکرد مشابه به جای یک رم استقاده کنید. بطور مثال از دو رم گیگابایتی با مشخصات یکسان و سازگار با مادربرد و پردازنده به جای یک رم 16 گیگابایتی استفاده کنید.سایر مشخصات رم کامپیوتر

علاوه بر مشخصاتی که در بالا گفتیم یک رم کامپیوتر مشخصات دیگری نیز دارد که بصورت مختصر و گذرا به آ« اشاره می‌کنیم.

  • ECC
  • ولتاژ
  • پخش کننده گرما
  • ارتفاع

جمع‌بندی

در مقاله راهنمای خرید رم کامپیوتر با مشخصات مهمی که هنگام انتخاب رم مناسب کامپیوتر باید به آن‌ها توجه کنیم، آشنا شدیم. این مشخصات شامل فرم فاکتور، نسل، ظرفیت، فرکانس و تایمینگ است که سعی کردیم درباره هر یک از آن‌ها توضیحات مفیدی را به شما ارائه کنیم تا درهنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

امیرمحمد مریدزاده

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

12 ماه پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش