هشتگ های داغ :‌
مشخصات-هدست-خوب
0

مشخصات هدست خوب چیست؟ | بررسی تاثیر این مشخصات بر کارایی هدست

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به دنبال خرید هدست هستند، وجود میکروفون و هدفون به صورت یکجا است. اما خرید هدست خوب می‌تواند تجربه شما از گوش دادن به موسیقی و بازی را دگرگون کند. هدست‌ها انواع مختلفی دارند که برای کاربری‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است این سوال برای شما پیش آید که «مشخصات هدست ها به چه معنایی است»، درک این مشخصات و واژگان تخصصی مرتبط با هدست‌ها، برای اکثر افراد گیج‌کننده است. در این مقاله، تلاش خود را کرده‌ایم تا مشخصات هدست خوب را هر چه ساده‌تر بیان کنیم؛ تا در زمان خرید، بتوانید متناسب با نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. 

مشخصات-هدست-خوب

فهرست مطالب

تفاوت هدست استودیو، گیمینگ و معمولی در چیست؟

به صورت کلی هدست‌ها به سه دسته استودیو، گیمینگ و معمولی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها دارای کاربری خاصی هستند. بنابراین، انتخاب هر یک از این مدل‌ها باید متناسب با نیاز شما باشد تا مجبور به پرداخت هزینه بیشتر نشوید. در ادامه تفاوت عمده این سه مدل را بررسی می‌کنیم تا به مشخصات هدست خوب برسیم.

مشخصات-هدست-خوب
  • هدست استودیو: مخصوص ضبط در استودیو و کار‌های حرفه‌ای مانند میکس و مسترینگ
  • هدست معمولی: مخصوص کال سنترها، کارهای روزانه و گوش دادن به موسیقی
  • هدست گیمینگ: مخصوص بازی و مجهز به میکروفون

مشخصات هدست خوب

درست است که تنوع هدست‌های موجود در بازار بسیار زیاد است اما انتخاب یک هدست خوب چالش‌های بسیار زیادی دارد. در نتیجه سوال «هدست خوب چی بخرم» برای بسیاری از کاربران پیش می‌آید. در این مقاله از شهر تکنولوژی فافا با شما هستیم تا مشخصات هدست خوب را بررسی کنیم و تمامی ویژگی‌های یک headset را به بیانی بسیار ساده، به شما آموزش دهیم.

درایورها (Drivers)

مشخصات-هدست-خوب

درایور یکی از مهم‌ترین قطعه‌های هر هدست است. این قطعه وظیفه تبدیل سیگنال الکترونیکی به فشار صدا را بر عهده دارد. به بیان دقیق‌تر، درایورها صدایی که به گوش شما می‌رسند را تولید می‌نمایند. Driver‌ها انواع مختلفی دارند اما آهن‌ربا، سیم‌پیچ صدا و دیافراگم، اجزای تشکیل‌دهنده همه‌ی آن‌ها هستند. ایم قطعات سبب ارتعاش دیافراگم شده و امواج صوتی را تولید می‌کنند. مشخصه‌ای با نام قطر اسپیکر وجود دارد که بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود. به صورت کلی، هر چه قطر اسپیکر بیشتر باشد، صدای بهتری خواهید داشت. در هدست‌ها قطر درایور باید حداقل برابر با 40 میلی‌متر باشد. 

میزان حساسیت (Sensitivity) و سطح فشار صدا (Sound Pressure Level) 

میزان حساسیت و سطح فشار صدا مشخصات مرتبطی هستند. این مشخصات نشان‌دهنده‌ شدت بلندی صدا می‌باشند. میزان حساسیت، نشان‌دهنده چگونگی تبدیل یک سیگنال الکتریکی به سیگنال صوتی است. SPL نیز نحوه اندازه‌گیری میزان حساسیت است و با واحد دسیبل (db) نمایش داده می‌شود. اکثر هدست‌ها دارای Sensitivity در بازه 85 تا 120 دسیبل هستند.

امپدانس (Impedance)

مشخصات-هدست-خوب

مورد بعدی در مشخصات هدست خوب، امپدانس است که به آن مقاومت ظاهری نیز می‌گویند. impedance، میزان مقاومت الکتریکی هدست به جریان ورودی توسط امپلیفایر می‌گویند. این مشخصه با واحد اهم اندازه‌گیری می‌شود و گجت‌های صوتی که عدد امپدانس آن‌ها کمتر از 25 اهم است، نیاز کمتری به انرژی الکتریکی داشته و برای تلفن‌های هوشمند یا اسپیکرهایی با صدای ضعیف‌ مناسب هستند. هدست خوب، های-اِند و حرفه‌ای، دارای امپدانس بالای 120 اهم می‌باشند که برای تغذیه، نیاز به آمپلی‌فایر اختصاصی دارند.

پاسخ فرکانسی (Frequency Response)

پاسخ فرکانسی، محدوده فرکانس‌های صوتی را نشان می‌دهد که هدست توانایی تولید آن‌ها را دارد. این مشخصه بر حسب هرتز اندازه‌گیری می‌شود. پایین‌ترین عدد، میزان باس و بالاترین عدد، میزان صدای زیر را مشخص می‌کند. به صورت کلی، یک هدست خوب دارای پاسخ فرکانسی 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است که با شنوایی انسان مطابقت دارد.

حذف نویز فعال (Active Noise Cancellation)

مشخصات-هدست-خوب

هدفون‌هایی که دارای قابلیت حذف نویز فعال هستند، نویز محیط را ضبط کرده، سپس موج صوتی معکوسی ایجاد کرده و آن را به درایور هدفون انتقال می‌دهند تا نویز محیط از بین برود. این تکنولوژی، در فرکانس‌های ثابت و پایین بهترین عملکرد را دارد. همچنین، ضعیف‌ترین عملکرد آن در فرکانس‌های وسط و بالا است.

حذف نویز غیر‌فعال (Passive Noise Cancellation) 

هدفون‌هایی که صداهای خارجی را به‌طور فیزیکی عایق می‌کنند از این نوع قابلیت حذف نویز بهره می‌گیرند. این مشخصه، در هدست‌های over-ear پشت‌بسته‌ای یافت می‌شود که کل گوش را دربر‌می‌گیرند.

نوع اتصال هدست 

مشخصات-هدست-خوب

هدست‌ها دارای دو نوع  بی‌سیم (هدست بلوتوثی) و سیمی هستند. هدست‌های بی‌سیم از طریق بلوتوث متصل می‌شوند. در هدست‌های بی‌سیم عملکرد باتری بسیار مهم است. هدست سیمی به USB یا جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال نیاز دارد. هدست‌های سیمی بسیار سبک‌تر از نوع بی‌سیم هستند.

راحتی هدست 

برای خرید هدست باید به راحتی آن نیز توجه کنید. جنس گوشی‌ها و هدبند آن برای استفاده طولانی مدت اهمیت ویژه‌ای دارد. وزن هدست به وسیله هدبند روی سر قرار می‌گیرد. در نتیجه، علاوه بر محکم بودن، باید قابل تنظیم نیز باشد تا به گوش و فرق سر، فشاری وارد نکند.

هدست میکروفون‌دار

میکروفون از مهم‌ترین اجزای یک هدست است. هدست‌هایی که میکروفون خوب با ویژگی‌هایی مثل حذف نویز دارند، وضوح صدای بهتری را ارائه می‌دهند. شما باید از بین هدست‌های Stereo، Virtual Surround و 3 بعدی یکی را انتخاب کنید.

  • هدست‌های استریو صدا را می‌گیرند و آن را در ۲ کانال صوتی توزیع می‌نمایند. بیشتر هدست‌های استریو دارای جک 3.5 میلی‌متری هستند که با پلتفرم‌ها و کنسول‌های بی‌شماری سازگاری دارند.
  • هدست‌های Virtual Surround از نرم‌افزار‌ها و الگوریتم‌های به خصوصی برای شبیه‌سازی 7 کاناله صدا استفاده می‌نمایند. این هدست‌ها وضوح صدای بهتری داشته و انتقال صدا را از جهت‌های مختلف انجام می‌دهند.
  • هدست‌های 3 بعدی با پردازش صدا از طریق تکنولوژی‌هایی مانند Dolby Atmos و Windows Sonic صدایی با دقت بیشتر ارائه می‌دهند. این نوع هدست‌ها تجربه جذاب‌تری را به ارمغان می‌آورند.

سازگاری سیستم عامل یا پلتفرم بازی با هدست

مشخصات-هدست-خوب

اولین موردی که در زمان خرید هدست گیمینگ باید به آن توجه کنید، پشتیبانی از پلتفرم بازی شماست.  هدست‌هایی که دارای جک 3.5 میلی‌متری هستند، برای تمامی کنسول‌ها و سیستم‌ها مناسب می‌باشند. دستگاه‌هایی مانند پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ، مدل‌های جدید Xbox One و … تنها به جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیاز دارند. اما اگر کنسول بازی Xbox One قدیمی داشته باشید، به آداپتور هدست استریو Xbox One مایکروسافت نیاز خواهید داشت. مشخصات هدست ps5 نیز که این روزها اکثر افراد از این کنسول دارند؛ اهمیت دارد. این هدست‌ها دارای رابط اتصال USB‌هستند. 

هدست بی‌سیم بخریم یا سیمی؟

مشخصات-هدست-خوب

در مشخصات هدست، سیمی یا بی‌سیم بودن آن تعیین می‌شود. هدست‌های بی‌سیم قیمت بالاتری دارند. هدست‌های گیمینگ از اتصالات مختلف پشتیبانی می‌کنند. هدست‌های سیمی برای افرادی که به دنبال کیفیت صدای بالاتر هستند، مناسب‌تر می‌باشند. علاوه بر این، نیازی به نگرانی برای شارژ هدست ندارند. در حالی که، هدست بی‌سیم برای گیمرهایی که زیاد جابجا می‌شوند و سیم هدفون تمرکز آن‌ها را از بین می‌برد، بهتر است.همچنین قیمت هدست بی‌سیم بسیار بیشتر از مدل‌های سیمی است. 

حال که با مشخصات هدست خوب آشنا شدید می‌توانید بدون هیچ چالشی، اقدام به خرید هدست نمایید. برای خرید هدست ارزان و دارای گارانتی می‌توانید به فروشگاه شهر تکنولوژی فافا مراجعه کنید. 

سوالات متداول 

هنگام خرید هدست، برای اطمینان از عملکرد بهینه و سازگاری با دستگاه‌های خود، باید عواملی مانند نوع درایور، پاسخ فرکانسی، میزان حساسیت، امپدانس و … را در نظر بگیرید.

ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این هدست‌ها سبب می‌شود تا صدای بازی به صورت فراگیر به شما منتقل شود. علاوه بر این، استفاده از این هدست‌ها باعث می‌شود که در دنیای بازی غرق شده و خود را درون بازی تصور کنید.

محدوده ایمن برای میزان حساسیت هدست بازه 75 تا 110 دسیبل است.

هدست‌هایی که حساسیت بالاتری دارند، عملکرد بهتری از درایور را بدون استفاده از انرژی زیاد ارائه می‌دهند. با این‌ حال، استفاده از هدست با میزان حساسیت بالا در صدا‌های بالا نیز به‌ درایور‌های هدست و گوش شما آسیب وارد می‌کند.

وزن سیم‌پیچ‌های صوتی هدست‌های 250 و 600 اهم نسبت به مدل‌های 32 اهمی سبک‌تر است و کم بودن این وزن سبب بهتر شدن صدا می‌شود. بنابراین، امپدانس بالا دلیلی خوب برای خرید هدست بلوتوثی است.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش