هشتگ های داغ :‌

آموزش استفاده از نرم افزار Rufus و نصب ویندوز از روی فلش مموری

قطعا گاهی برای شما پیش آمده است که قصد نصب ویندوز بر روی یک کامپیوتر شخصی را داشته اید اما سیستم مورد نظر یا فاقد درایو نوری بوده است و یا سی دی ویندوز را در اختیار نداشته اید. خوشبختانه نرم افزارهایی برای حل این مشکل هستند که کار را بسیار ساده میکنند و در عین حال مزایایی نسبت به استفاده از دیسک دارند. نرم افزار Rufus از جمله ی این نرم افزارهاست که شما از طریق آن میتوانید سیستم عامل را از طریق حافظه ی جانبی بر روی دستگاه نصب کنید. در ادامه ی مطلب به نحوه ی چگونگی کار با این نرم افزار میپردازیم. با شهر فافا همراه باشید.

کاربرد و پیش نیازها

پیش از اینکه به سراغ آموزش برویم ابتدا با کاربرد نرم افزار Rufus از زبان سازنده ی این برنامه آشنا شویم. Rufus ابزاری است که به شما در فرمت کردن و ساخت یک فلش مموری قابل بوت یا به اصطلاح بوتیبل کمک میکند. در واقع شما میتوانید یک حافظه ی فلش را با استفاده از یک فایل ISO که ممکن است ویندوز باشد، یا لینوکس، UEFI و غیره بوتیبل کنید و سیستم عامل، بایوس یا یک سفت افزار (فریمور) را بر روی کامپیوتر شخصی خود با سرعتی بالاتر نسبت به دیسک ها نصب کنید. مانند هر نرم افزاری، Rufus نیز پیش نیازهایی دارد که برای استفاده از این نرم افزار، باید در اختیار داشته باشید. این موارد عبارتند از:

– کامپیوتری که از سیستم عامل حداقل ویندوز XP (پیشنهادی: ویندوز 7 به بالا) برخوردار باشد.
– نرم افزار Rufus. این برنامه را از طریق سایت Rufus به طور رایگان دانلود کنید.
– فایل ISO از سیستم عامل هایی که Rufus از آنها پشتیبانی میکند.
– حافظه ی فلش با حداقل حجم پیشنهادی 4 گیگابایت.

نرم افزار rufus

ساخت فلش با قابلیت بوت (Bootable)

برای استفاده از نرم افزار Rufus، اکانت یا حساب کاربری سیستم شما حتما باید دسترسی مدیریت یا ادمین داشته باشد تا نرم افزار بتواند تغییرات سخت افزاری لازم را اعمال کند. پس از اینکه شما حافظه ی فلش را به دستگاه خود متصل کنید، فلش شناسایی میشود و حالا باید نرم افزار Rufus را اجرا کنید. این نرم افزار به واسطه ی پشتیبانی از پارتیشن های مختلف و فایل هایی با ساختارهای متنوع دارای تنظیماتی است که شما باید طبق سیستم عامل و دستگاهی که قصد نصب سیستم عامل را بر روی آن دارید، تغییرات را اعمال کنید. اگر قرار است فلش را برای نصب ویندوز در حالت UEFI آماده کنید، بخش پارتیشن را روی گزینه ی GPT partition scheme for UEFI قرار دهید. فراموش نکنید که ویندوزی که قصد نصب آن را با این پارتیشن دارید باید دارای فایل UEFI باشد، در غیر این صورت نصب سیستم عامل با پارتیشن مذکور غیر ممکن است.

نرم افزار rufus

نوع فایل سیستم حافظه را در صورتی که فایل شما کمتر از 4 گیگابایت است بر روی FAT32 قرار دهید در غیر این صورت فرمت حافظه ی شما باید به نوع NTFS تغییر کند. در ادامه مقدار Clutter را بدون تغییر و در حالت پیش فرض قرار دهید. در تنظیمات پایانی، جز گزینه ی Check device for bad blocks، تیک گزینه های دیگر را بزنید.
پس از اعمال تنظیمات فوق، حالا وقت آن است که بر روی آیکون درایو نوری کلیک کنید و فایل ISO مورد نظر را انتخاب کنید. به آدرسی که فایل ISO مورد نظر را در سیستم خود ذخیره کرده اید مراجعه کنید و روی آن دو بار کلیک کنید تا فایل انتخاب شود.

نرم افزار rufus

همه چیز برای شروع فرآیند بوتیبل شدن فلش شما آماده است. قبل از اینکه دکمه ی استارت را بزنید باید یادآور شویم که Rufus به طور خودکار تمام محتویات فلش شما را پاک میکند پس حتما اطلاعات مهم خود را از فلش خارج کنید. حالا گزینه ی Start را بزنید. هشداری مبنی بر اینکه تمام اطلاعات حافظه ی فلش شما پاک میشوند نمایان خواهد شد. گزینه ی OK را بزنید.
حالا کافیست منتظر بمانید تا پروسه ی قابل بوت شدن حافظه به اتمام برسد. زمان طول کشیدن این پروسه به حجم فایل ISO شما بستگی دارد اما معمولا این مرحله چند دقیقه به طول میانجامد. مرحله ی کپی فایل به فلش مموری بیشتر از دیگر مراحل طول میکشد. زمانی که کار به پایان رسید، میتوانید به درایو فلش در سیستم مراجعه کنید و فایل های ساخته شده را مشاهده کنید.
فلش شما حالا برای نصب سیستم عامل بر روی کامپیوتر آماده است. فلش را به کامپیوتر مورد نظر متصل کنید و تنظیمات بوت دستگاه را بر روی فلش قرار دهید و ادامه ی روند نصب را به همان شکل نصب از طریق دیسک ادامه دهید. نصب ویندوز از روی فلش مموری بی دردسر تر و سریعتر انجام میشود.

منتشر شده در شهر فافا

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محسن گفت:

    با سلام
    جدیدا برنامه rufus نسخه جدیدش بعد از اینکه gpt یا mbr رو انتخواب کردیم یه صفحه بعدش باز میشه چند تا گزینه داره که ۲ تا اولش تیک خورده یکیش ماله محدودیت رم و یکی هم secure boot هست باید برداریم یا باشه؟

    1. محمدحسن دانشور گفت:

      سلام
      نیازی به برداشتن تیک ها نیست.

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش