هشتگ های داغ :‌
ذخیره ساز تحت شبکه
0

ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) چیست؟

ذخیره‌ساز‌های تحت شبکه (NAS) نوعی از حافظه اختصاصی نگه‌داری فایل‌ها هستند که برای تأمین و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در شبکه‌ها کاربرد دارند. دستگاه‌های NAS معمولاً مانیتور و کیبورد ندارند، بیشتر به کمک نرم‌افزار‌های تحت مرورگر مدیریت می‌شوند‌ و شبکه اختصاصی و IP خود را دارند. مهمترین آنها، استفاده چندین کاربر از هارد در یک زمان به کمک شبکه است. به طور مثال کاربران خانگی در یک منزل یا کارمندان یک شرکت می توانند به تمام اطلاعات موجود در ذخیره‌ساز دسترسی داشته یا از یک فایل‌ استفاده کنند. امروزه با توجه به نیاز کاربران به ظرفیت بیشتر حافظه‌‌ ‌ها، دستگاههای NAS دارای قابلیت اضافه‌سازی هارد هستند. بسیاری از شرکت های سازنده ذخیره ساز با عرضه‌کنندگان فضای ذخیره ابری همکاری می‌کنند تا مشتریان به ظرفیت‌های بیشتری برای ذخیره سازی دسترسی داشته باشند .

امروزه در کشورهای پیشرفته در مصارف خانگی جهت نگهداری فایل‌های شخصی، ضبط و پخش فیلم یا عکس و پشتیبان‌گیری اطلاعات از NAS استفاده می‌شود. همچنین در بسیاری از خانه‌های هوشمند از ذخیره‌ساز‌های تحت شبکه برای متمرکز کردن اطلاعات، جهت پخش در تلویزیون های هوشمند، استفاده به عنوان هارد دوربین های امنیتی و مصارف اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. همچنین جهت مصارف سازمانی و کسب‌وکارهای کوچک در راستای منظم کردن حافظه‌ها، پشتیبان‌گیری، آرشیو کردن اطلاعات و بازیابی اطلاعات از دست رفته از آن استفاده می شود. اگر دستگاه‌های ذخیره ساز امکانات سرور را داشته باشند از آنها می‌توان به عنوان ابزار پخش مالتی مدیا، محل نگهداری دیتابیس، ایمیل و اتصال به دستگاه‌های ایمیل استفاده کرد. از مدل های پیشرفته NAS می توانند تعداد زیادی هارد را در کنار هم نگهداری کنند و از مزیت RAID بهره ببرند‌، این مزیت سبب تبدیل چندین هارددیسک به یک هارد واحد شده و در نتیجه دستیابی به ‌سرعت بالاتر و دسترسی بهتر می شود.

مدیریت حافظه تمامی لوازم الکترونیکی در منزل به کمک NAS
مدیریت حافظه تمامی لوازم الکترونیکی در منزل به کمک NAS

 

دسته بندی ذخیره سازهای تحت شبکه

NAS بسته به میزان قرارگیری، نوع و ظرفیت هارد دیسک پشتیبانی شده، معمولا در سه گروه کلی طبقه بندی می شوند.

سری سازمانی‌، NAS ها بسته به میزان قرارگیری ، نوع و ظرفیت هارد دیسک پشتیبانی شده، معمولا در سه گروه کلی طبقه بندی می شوند. سری سازمانی سری گرانقیمت موجود در بازار که بیشتر جهت نگهداری حجم بالایی از اطلاعات توسط شرکت ها خریداری می شوند. این ظرفیت شامل ذخیره سریع بیش از ۱۰۰۰ ترابایت اطلاعات و یا استفاده به عنوان ماشین مجازی است.

سری کسب و کار های اداری، همانند سری سازمانی از سیستم های پیشرفته امنیتی Snapshot بهره می برد .تفاوت این سری با مدل های سازمانی به پشتیبانی از ظرفیت ، تعداد هارد دیسک کمتر و سخت افزار ضعیفتر ذخیره ساز بر میگردد .

سری کسب و کار های کوچک یا خانگی، بیشتر برای مصارفی مانند اشتراک گذاری فایل و گرفتن نسخه پشتیبان استفاده می شود . تکنولوژی این دسته در حال تغییر به سمت ذخیره سازی ابری است .

۷ دلیل برای خرید ذخیره ساز تحت شبکه به جای هارد اکسترنال

در این قسمت می‌خواهیم ۷ دلیل برای استفاده از ذخیره ساز تحت شبکه (NAS) را ارزیابی کنیم. در دهه قبل استفاده از هارد اکسترنال رواج داشت، هاردهای قابل حمل وسیله‌ای آسان برای نگهداری و انتقال اطلاعات بودند و تا زمانی که پر نمی شدند و‌ یا آسیب نمی دیدند بهترین انتخاب هستند ولی در حال حاضر دیگر با پیشرفت تکنولوژی به کنار رفته NAS جای آنها را گرفته است. از دلایل اصلی میتوان به این جا گیر بودن هارد، دردسر حمل، دردسر یادآوری محل ذخیره اطلاعات، دردسر فرستادن فایل ها برای دوستان و مصرف حجم زیادی اینترنت یا فضای ایمیل، همه و همه دست به دست هم دادند که از سال 2006 ذخیره ساز تحت شبکه به بازار بیاید:

 

۱- همه اطلاعات را در یکجا نگهداری می‌کنید.

متمرکزسازی همه فایل ها در یک هارد و پیدا کردن هر آنچه نیاز دارید در کسری از ثانیه از طریق شبکه وایرلس یا اینترنت با NAS امکان‌پذیر هست. شما به کمک ذخیره ساز تحت شبکه با استفاده از کامپیوتر، موبایل، تلویزیون هوشمند تمام اطلاعات موجود را مثل یک مموری ببینید.

۲- پشتیبان‌گیری آسان و بی دغدغه از اطلاعات داشته باشید. 

نیازی نیست نگران پشتیبان گرفتن از اطلاعات باشید. سیستم‌عامل موجود در NAS راهکار ساده‌ای برای بکاپ گیری در اختیار شما قرار می‌دهد و همچنین مهم نیست از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، ذخیره‌ساز تحت شبکه از اطلاعات به‌راحتی بکاپ گرفته و حتی در صورت پاک شدن اطلاعات به‌سرعت می‌تواند آن‌ها را بازیابی کند.

۳- اشتراک گذاری اطلاعات از هر جا امکان پذیر است.

دیگر لازم نیست هارد اکسترنال یا فلش با خودتان حمل کنید. شما می توانید در هر زمان و در هر شرایطی با امنیت کامل به اطلاعات دسترسی پیدا کنید، سختی و زحمت اینکه برای تک تک دوستان و آشنایان روی هارد عکس و فیلم بریزید را نداشته و تنها کافیست یکی از راههای اشتراک گذاری مثل پیوست کردن فایل به ایمیل، ساخت لینک دانلود یا اشتراک گذاری با اشتراک در شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید.

۴- ذخیره ساز های شبکه راههای چندگانه برای حفاظت از فایل ها دارند

ایمن کردن اطلاعات و فایل‌ها در NAS به سادگی امکان‌پذیر شده است و خطر‌هایی نظیر گرفتن ویروس و یا خراب شدن هارد را نخواهید داشت. در مواقع خاص اگر اتفاقی برای هارد و اطلاعات شما رخ دهد به راحتی میتوان آن را بازیابی کرد. ذخیره ساز‌های تحت شبکه معمولا از تکنولوژی چندگانه RAID برای حافظت اطلاعات استفاده می‌کنند. از دیگر قابلیت های امنیتی NAS می توان احراز هویت 2 مرحله‌ای، رمزگذاری فولدر‌ها و هشدار سریع بر روی موبایل اشاره کرد . پس با خیال راحت اطلاعات را به ذخیره ساز تحت شبکه بسپارید.

۵- یک سیستم جدید چند رسانه ای خانگی با ذخیره ساز تحت شبکه داشته باشید

لذت یک سیستم چند رسانه ای خانگی با NAS داشته باشید و فراتر از متمرکز کردن و ایمن کردن اطلاعات بروید‌، با ذخیره ساز تحت شبکه شما یک سرور خانگی دارید که میتواند تمام فیلم و آهنگ موجود را از طریق پورت HDMI، کروم کست گوگل، AirPlay اپل، DLNA و بلوتوث به تمام دستگاههای خانه متصل کند. به کمک روش های فوق می‌توان دستگاه صوتی و تصویری را با NAS متصل کرد و به کلیه اطلاعات در اتاق های مختلف دسترسی داشت .

۶- به راحتی  فایل ها را بیابید

راههای قدیمی و خسته کننده جستجوی دستی اطلاعات را باید کنار بگذارید و با موتور جدید و هوشمند موجود در NAS تمام محتوای مورد نیاز را در کسری از ثانیه بیابید . این موتور قابلیت پیش بینی دقیق چیزی که شما تایپ می کنید را دارد و نتایج را با توجه به کلمات کلیدی جستجوی شما برجسته میکند تا شما سریع به چیزی که میخواهید برسید در آخر تمام رفتار جستجوی شما را یاد میگیرد تا در جستجو های بعدی نتایج سریعتر و دقیق تری به شما فرا دهد .

۷-اشتراک گذاری اطلاعات بین چند سیستم عامل به سادگی امکان پذیر است.

اشتراک گذاری اطلاعات بین چند سیستم عامل هارد‌های اکسترنال همیشه محدود در فرمت سازگار با سیستم عامل هستند، بیشتر زمانی باعث اتلاف وقت می شوند که باید به صورت تیمی بر روی یک پروژه کار کنید. ذخیره ساز تحت شبکه با پشتیبانی از سیستم های SMB،CIFS، NFSو AFP امکان استفاده از کلیه سیستم عامل ها مانند مک، ویندوز، لینوکس/یونیکس، اندروید یا IOS را فراهم کرده است تا کارایی در محیط های مختلف را افزایش دهد.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش