هشتگ های داغ :‌

14 دستور CMD که هر کاربر ویندوز باید بداند (بخش دوم)

در بخش قبل دستوراتی در cmd را با یکدیگر بررسی کردیم، در این بخش از مقاله نیز به معرفی و بررسی برخی دیگر از آن ها می پردازیم که در مقایسه با دستورات قبلی کمی کاربردی تر هستند. با شهر فافا همراه باشید.

 


PathPing

 

برای یاد آوری باید به شما بگوییم که در ابتدا برای دسترسی به cmd می توانید همین کلمه را در ران تایپ و اجرا نمایید، و یا آن سرچ کنید و این روش ها در مورد تمام دستورات گفته شده صادق است. در بخش قبل به شما دستور ping را معرفی کردیم، PathPing را می توان نسخه پیشرفته ping دانست که اطلاعات و قابلیت های بیشتری را در اختیار شما می گذارد. اگر بین کامپیوتر و دستگاه مورد نظر شما روتر های متعددی قرار دارد، شما با تایپ کردن pathping به همراه آدرس IP می توانید اطلاعاتی در مورد مسیر پیدا کنید و همچنین این دستور مانند ping می تواند پکت ها را بررسی نماید.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور PathPing می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 


Tracert

 

این فرمان تا حدودی شبیه به pathping است. با تایپ کردن Tracert می توانید آدرس IP و یا دامنه ای که می خواهید را ردیابی نمایید و اطلاعات مربوط را در هر مرحله بین کامپیوتر و دستگاه هدف دریافت نمایید. Tracert بر خلاف pathping می تواند میزان رد و بدل اطلاعات را در قالب میلی ثانیه به شما بدهد.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور Tracert می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 


Powercfg 

 

Powercfg یک فرمان بسیار قدتمند و کاربردی برای مدیریت و بررسی چگونگی استفاده کامپیوتر شما از انرژی می باشد. برای مثال شما می توانید از powercfg /hibernate on و یا powercfg /hibernate off  برای مدیریت hibernate کامپیوتر خود استفاده نمایید و یا با دستور  powercfg / a وضعیت انرژی حال حاضر را در کامپیوتر خود مشاهده کنید. از دیگر دستورات جالب و کاربردی می توان به powercfg /devicequery s1_supported اشاره داشت که لیستی از دستگاه های موجود در کامپیوتر را به شما نشان می دهد که از حالت آماده به کار (  standby ) پشتیبانی می کنند. از این طریق OU می تواند از این دستگاه ها استفاده کند تا کامپیوتر را حتی از راه دور از حالت آماده به کار خارج نماید. شما می توانید این قابلیت را با رفتن به قسمت device در Device Manager و باز کردن properties آن و سپس رفتن به تب the Power Management و در نهایت فعال کردن Allow this device to wake the computer فعال و استفاده کنید. همچنین Powercfg / lastwake به شما نشان خواهد داد که کدام کامپیوتر دستگاه شما را از حالت  sleep خارج کرده . علاوه بر این می توانید از Powercfg برای عیب یابی کامپیوتر خود، اگر به صورت تصادفی از حالت sleep خارج می شود استفاده کنید.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور Powercfg می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 


Shutdown

 

همان طور که از نام این دستور مشخص است، Shutdown کامپیوتر شما را خاموش می کند. شما همچنین می توانید با فرمان هایی مانند shutdown /r /o کامپیوتر خود را راه اندازی مجدد (  restart ) کنید و منوی Advanced Start Options را راه اندازی نمایید که از طریق آن می توان به Safe Mode و یا  Windows recovery utilities دسترسی پیدا کنید. این دستور برای باز یابی و یا عیب یابی کامپیوتر بسیار مناسب است.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور Shutdown می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 


System File Checker 

System File Checker را می توان یک اسکن خودکار و ابزار تعمیر نامید که بر روی سیستم فابل تمرکز دارد. برای اجرای این دستور شما باید cmd را با اختیارات مدیر اجرا و دستور sfc / scannow را تایپ کنید. اگر System File Checker فایل های خراب و یا فاسد را پیدا کند، به طور خودکار آن ها را با نسخه های ذخیره شده توسط ویندوز جایگزین می نماید. این فرمان می تواند در حدود 30 دقیقه زمان نیاز داشته باشد.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور System File Checker می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 

 


Tasklist

با دستور Tasklist می توان یک لیست کامل از تمام تسک هایی که بر روی کامپیوتر در حال اجرا هستند را مشاهده نمود. این دستور از بخش Task Manager نیز فراتر می رود و گاهی اوقات می تواند تسک هایی که پنهان شده اند را نیز پیدا کند. با Tasklist -svc می توان سرویس های مربوط به هر کار را مشاهده کرد و یا از tasklist -v برای به دست آوردن اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد هر تسک کمک گرفت. با tasklist -m نیز می توان فایل های dll مرتبط با تسک های فعال را پیدا کرد و در مجموع این دستورات برای عیب یابی ( troubleshooting ) پیشرفته بسیار مفید هستند.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور Tasklist می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 


Taskkill

تسک هایی که در فرمان tasklist ظاهر می شوند، یک شناسه اجرایی و یک ID ( شماره چهار رقمی ) دارند بنابر این شما می توانید یک برنامه را با استفاده از taskkill -im یا taskkill -pid متوقف کنید. فرمان taskkill هم از Task Manager قابلیت ها و اطلاعات بیشتری را در اختیا ر شما می گذارد و می توان از آن برای از بین بردن برنامه های مخفی و همچنین unresponsive استفاده نمایید که در بسیاری از موارد کاربردی می باشد.

 

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با دستور taskkill می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

 


در این بخش نیز مانند بخش قبل با یکدیگر 7 دستور از cmd را معرفی و بررسی کردیم. همان طور که می توان از برخی از دستورات گفته شده  برداشت کرد، انجام دادن برخی از امور پیچیده و حرفه ای در cmd، به سادگی تایپ کردن چند کلمه و در نهایت دریافت یک نتیجه و خروجی کامل می باشد. انجام برخی از این امور در محیط گرافیکی، گاهاً کاری دشوار و یا حتی غیر ممکن است، پس به شما توصیه می کنیم که به دنیای زیبا و حرفه ای cmd وارد شوید، و بر ویندوز خود پادشاهی کنید.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

4 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

12 ماه پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش