هشتگ های داغ :‌

نکاتی در رابطه با کنسول ایکس باکس وان ایکس که بهتر است قبل از خرید بدانید

Microsoft Xbox One 500GB Console - Black : Amazon.co.uk: PC & Video Games

 

 

معرفی کنسول ایکس باکس وان ایکس شرکت مایکروسافت، کامپیوتربازها را با نوعی چالش روبه‌رو می‌کند. هرچند که همه می‌دانیم هیچ کنسولی حریف یک کامپیوتر خیلی قدرتمند نمی‌شود ولی سوال اصلی اینجاست که ارزش خرید این محصول که قرار است نزدیک به یک ماه دیگر به بازار عرضه شود، به چه میزان است.

همیشه وقت بررسی مشخصات، مطالعه نظرات و مقایسه ویژگی ها می‌تواند در خرید یک محصول به شما کمک کند. کنسول نسل جدید مایکروسافت نیز از این قائده مستثنی نبوده و هرچند مشخصات آن به هیچ عنوان با کنسول پلی استیشن 4 سونی قابل قیاس نیست، اما به هر حال آشنایی با ویژگی‌های آن می‌تواند شما را برای صرف هزینه خرید یک کنسول گیمینگ پیشرفته و یا یک کامپیوتر قدرتمند راهنمایی کند.

جدول مقایسه مشخصات ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن پرو 4

نام کنسول پلی‌استیشن 4 پرو ایکس‌باکس وان ایکس
ابعاد ۲۹۵ در ۳۲۷ در ۵۵ میلی‌متر ۳۰۰ در ۲۴۰ در ۶۰ میلی‌متر
وزن ۳.۳ کیلوگرم ۳.۸۱ کیلوگرم
پردازنده مرکزی پردازنده AMD Jaguar هشت هسته‌ای ۲.۱ گیگاهرتزی پردازنده AMD هشت هسته‌ای شخصی‌سازی شده ۲.۳ گیگاهرتزی
پردازنده گرافیکی پردازنده ۴.۲۰ ترافلاپسی با فرکانس ۹۱۱ مگاهرتز پردازنده ۶ ترافلاپسی با فرکانس ۱.۱۷ گیگاهرتز
حافظه رم ۸ گیگابایت GDDR5 ۱۲ گیگابایت GDDR5
هارد یک ترابایت یک ترابایت
پورت‌ها سه پورت USB 3.0، یک HDMI 2.b، S/PDIF سه پورت USB 3.0، یک HDMI 2.b، S/PDIF و IR Blaste

پشتیبانی از وضوح تصویر 4K و HDR 10

یکی از تفاوت‌های اصلی ایکس باکس وان ایکس نسبت به تمامی کنسول‌های موجود در بازار، پشتیبانی از وضوح تصویر 4K است که با توجه به همه گیر شدن استفاده از تلویزیون‌ها و نمایشگرهای 4K کاملا منطقی به نظر می‌رسد. طبق ادعای شرکت سازنده، این کنسول قرار است قرار است بازی‌ها را در رزولوشن 4K واقعی با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا کند. همچنین باید به این موضوع هم اشاره کنیم که کنسول ایکس باکس وان ایکس از یک بلوری پلیر 4K بهره می‌برد ولی کنسول سونی فاقد این ویژگی است.

در سوی دیگر زمانی که اکس باکس وان اکس هیچ ویژگی انحصاری برای گفتن ندارد، به‌روزرسانی 4K برای بازی‌های مورد علاقه‌تان می‌تواند بسیار جذاب باشد، حال آنکه بهتر است بدانید این ویژگی کاملا رایگان است و لازم نیست پول اضافه‌ای برای Gears of War 4, Halo 5: Guardians, Forza Horizon 3, ReCore, Quantum Break و دیگر بازی‌ها که با رزولوشن 4k اجرا می‌شوند بپردازید. بازی‌هایی با عناوین شخص ثالث مانند The Evil Within 2 و Wolfenstein 2: The New Colossus هم به زودی کیفیت 4K و به‌روزرسانی رایگان را دریافت می‌کنند.

همچنین مشابه نسل قبلی، اکس باکس وان اکس هم از دامنه وضوح بالایی با استفاده از استانداردهای HDR10 در بازی‌ها بهره خواهد برد. HDR10 اصولا یک روش پیش‌فرض برای این فرمت‌هاست که اکثر شرکت‌ها آن را پشتیبانی می‌کنند. متأسفانه، مایکروسافت تایید نکرده که از ورژن دالبی که استاندارد دالبی برای HDR10 بوده پشتیبانی خواهد کرد یا خیر؛ صرف‌نظر از این‌که با پشتیبانی از HDR10 بازی‌ها کنتراست بهتری خواهند داشت و پویاتر به نظر می‌رسند.

تراشه اختصاصی فوق العاده قدرتمند

کنسول جدید و قدرتمند مایکروسافت از قدرت گرافیکی برابر با 6 ترافلاپ بهره می‌برد و از رقیب اصلی خود یعنی پلی‌ استیشن 4 با 4.2 ترافلاپ، قدرتمندتر عمل می‌کند. مایکروسافت در ساخت ایکس باکس وان ایکس از موتور پردازشگر گرافیکی با قدرت 1172 گیگاهرتز استفاده کرده که در مقایسه با مدل قبلی ایکس باکس وان با 853 مگاهرتز، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

این کنسول قدرت کافی برای اجرای بازی‌هایی مثل Forza Motorsport 7 با نرخ فریم 60 و رزولوشن 4K را دارد. پردازنده اصلی آن دارای 8 هسته اختصاصی از نوع AMD’s Ryzen با فرکانس 2.3GHz بوده و پردازنده گرافیکی آن از 40 هسته با فرکانس 1172MHz بهره می‌برد. برآورد می‌شود که قدرت پردازش اطلاعات در این پردازنده، نسبت به مدل به کار رفته در ایکس باکس وان، دست کم 31 درصد افزایش پیدا کرده باشد.

بهره مندی از 12 گیگابایت حافظه رم

یکی از نقاط ضعف کنسول ایکس باکس وان نسبت به پلی استیشن پرو 4، داشتن حافظه رم DDR4 بود. البته این نقطه ضعف نه تنها در ایکس باکس وان ایکس رفع شده، بلکه تجهیز 12 گیگابایت حافظه رم از نوع GDDR5، لقب قدرتمندترین کنسول بازی را به این دستگاه بخشیده است. از این میزان حافظه رم، 9 گیگابایت برای بازی‌ها در نظر گرفته شده که به همراه پهنای باند 326 گیگابایت قادر است هر نوع نیازی را پاسخ دهد. حداکثر فرکانس کاری موثر حافظه‌های GDDR5 که 4 برابر فرکانس کاری است، بین 7 تا 8 گیگاهرتز است.

سازگار با بازی‌های ایکس باکس وان

تمامی بازی‌های ایکس باکس وان بر روی ایکس باکس وان ایکس قابل اجرا خواهند بود و این شال تمامی عناوینی خواهد شد که به صورت دیجیتالی و یا فیزیکی خریداری شده‌اند. ایکس باکس وان ایکس همچنین قابلیت اجرای عناوین قدیمی‌تر برای ایکس باکس 360 را نیز خواهد داشت و همچنین در آینده خواهد توانست عناوین متعلق به اولین نسل از ایکس باکس را نیز اجرا کند. دیگر اینکه کنترلر‌های ایکس باکس وان بر روی ایکس باکس وان ایکس نیز پشتیبانی می‌شوند.

همچنین قرار است بر روی جلد برخی از بازی‌ها، لیبل Xbox One X enhanced درج شود که گواه از بهینه سازی آن بازی برای به کار بردن حداکثر قدرت سخت افزاری کنسول است. مایکروسافت از این تعبیر برای بازی‌های استفاده می‌کند که بر روی ایکس باکس وان ایکس بهتر اجرا می‌شوند. این راهی است برای این که به مصرف‌کننده اطلاع داده شود که توسعه‌دهنده‌ی بازی تغییراتی در بازی صورت داده است که بتواند از حداکثر توانایی کنسول ایکس باکس وان ایکس استفاده کند. بازی‌های مختلف روش‌های مختلفی را برای این منظور برمی‌گزینند. برای مثال بازی Rise of the Tomb Raider حالت بهینه‌شده‌ای خواهد داشت که در آن جزئیات بیشتری به نمایش درمی‌آیند و محیط از نرمی بیشتری برخوردار است.

سازگاری با نمایشگرهای فول اچ‌دی

ممکن است این سوال برای برخی مطرح شود که مانور تبلیغاتی اصلی مایکروسافت، پشتیبانی کنسول ایکس باکس وان اکس از نمایشگرهای 4K است، اما اگر از این نوع نمایشگرها در اختیار نداشته باشیم تکلیف چیست؟ پاسخ به این سوال بسیار آسان است؛ جدیدترین کنسول مایکروسافت از فناوری Anti-Aliasing بهره برده که با توجه به مشخصات سیستم صوتی و تصویری شده، به بهینه‌ترین شکل ممکن صدا و تصویر را ارائه می‌کند. به عنوان مثال این کنسول تشخیص خواهد داد که آیا شما دارای سیستم دالبی اتموس هستید یا خیر و با توجه به همین موضوع ویژگی‌های صوتی متخلفی را بر روی بازی ارائه می‌کند.

پشتیبانی از فناوری Dolby Atmos

ایکس باکس وان ایکس اولین کنسول خانگی و جزو اولین گجت‌هایی است که از استاندارد Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. این فناوری برای اولین بار در سال 2012 معرفی گردیده، با این حال شرکت‌های سخت افزاری بزرگ دنیا به تازگی به استفاده و پشتیبانی از آن در دستگاه‌های خود روی آورده‌اند. اگرچه واژه صدای محیطی از نظر فنی، به سیستم‌های چند کاناله خاص اطلاق می‌شود که توسط آزمایشگاه‌های دالبی طراحی شده‌اند اما معمولاً به عنوان واژه‌ای کلی برای سیستم‌های سینمایی و سیستم‌های صوتی چند کاناله سینمای خانگی بکار می‌رود. تا چند سال پیش برای تجربه سیستم‌های صوتی فراگیر به تجهیزات گران قیمت و خاصی نیاز بود، با این حال اکنون به واسطه فناوری‌هایی مانند دالبی اتموس می‌توان به صدایی عمیقی از محتوای در حال اجرا و تنها با تجهیزات عادی دست پیدا کرد. به طور کلی هدف این فناوری شناخته‌ شدن به عنوان راه‌حلی در جهت بهبود تجربه‌ صوتی در سیستم‌های پخش خانگی، دستگاه‌های موبایل بالا رده و سینماها است. درنهایت دالبی اتموس قادر است تجربه یک صدای 3 بعدی حقیقی را از طریق موقعیت‌یابی دقیق، عمیق و با جزئیات کامل به‌ واسطه‌ محتوای پشتیبانی‌ کننده را برای کاربر فراهم کند.

کوچک‌ترین کنسول جهان

مایکروسافت معتقد است که ایکس باکس وان ایکس کوچک‌ترین ایکس باکس تولید شده تا به امروز است و طراحی آن به رنگ مشکی شباهت زیادی به ایکس باکس وان اس دارد. قسمت پشتی ایکس باکس جدید مایکروسافت همانند مدل قبلی، دارای پورت HDMI است و همچنان خبری از پورت کنیکت نیست. از لحاظ ظاهری ایکس باکس وان ایکس نسبت به مدل قبلی تغییرات چندانی نداشته و تنها کمی کوچک‌تر شده است. در حال حاضر مایکروسافت قصد دارد ایکس باکس وان ایکس را تنها با رنگ مشکی و حافظه داخلی 1 ترابایت عرضه کند.

سیستم خنک کنندگی مایع

از آنجا که قدرت پردازش اطلاعات در این کنسول تقریبا با پردازنده‌های دسکتاپی قدرتمند عمل می‌کند، شرکت سازنده برای پایین نگاه داشتن دمای بدنه و محیط اطراف آن، از یک سیستم خنک کنندگی مایع استفاده کرده است. شاید جالب باشد که بدانید مایکروسافت، بیشتر از سیستمی مشابه در گوشی‌های لومیا 950 و 950 ایکس ال نیز استفاده کرده است.

سازگاری با موس و کیبورد

هرچند در حال حاضر کنسول ایکس باکس وان نیز قابلیت اتصال به موس و کیبورد را دارد، اما ایکس باکس وان ایکس با سیستم عامل ویندوز 10 مجهز به آپدیت رد استون 3 به بازار عرضه خواهد شد، قادر است به طیف وسیعی از گجت‌های جانبی به واسطه بلوتوث متصل شود. در سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، این کنسول به ویندوز 10 تجهیز شده و این یعنی آنکه به راحتی می‌توان توسط آن برنامه‌های پلتفرم یونیورسال را اجرا کرد.

جمع‌بندی

ایکس باکس وان ایکس را می‌توان نسل جدید کنسول‌های بازی دانست که علاوه بر داشتن سخت افزار قدرتمندتر نسبت به نسل قبلی، قابلیت اتصال به هدست‌های واقعیت مجازی مبتنی بر ویندوز 10 را هم دارد. در سوی دیگر این کنسول از ویندوز 10 قدرت گرفته و می‌تواند برنامه‌های کاربردی را مانند یک کامپیوتر شخصی اجرا کند. جدا از بحث سخت افزاری، ایکس باکس وان ایکس لقب کوچک‌ترین کنسول بازی جهان را یدک می‌کشد که قرار است با قیمت بسیار رقابتی 495 دلاری از ماه آینده، هرماه با بیش از 25 بازی انحصاری به بازار عرضه شود

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش