هشتگ های داغ :‌

اهمیت معماری ARM64 بر روی Universal Windows Platform

اگر از کاربران ویندوز 10 باشید، احتمالا با پلتفرم نرم افزاری Universal Windows Platform آشنایی دارید. این پروژه برای اولین بار با ویندوز 10 معرفی شد و هدف مایکروسافت از توسعه ی این پلتفرم نرم افزاری این است که برنامه ها به صورت همگانی توسعه داده شوند و یک برنامه بدون اینکه نیاز به نوشتن مجدد آن باشد، بر روی پلتفرم های ویندوز 10، ویندوز 10 موبایل، Xbox One و پلتفرم واقعیت مجازی HoloLens مایکروسافت اجرا شود. این ایده هم برای مایکروسافت و هم برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان بسیار بلند پروازانه است که بر روی اکوسیستم نرم افزاری مایکروسافت تاثیر بسزایی دارد. در این میان بسیاری از کاربران معتقدند که اگر پشتیبانی از Universal Windows Platform توسط معماری ARM64 اضافه شود آینده ی مایکروسافت بسیار روشن تر خواهد بود. زمانی که شما قصد دانلود یک نرم افزار UWP را داشته باشید، سه نوع از آنها در اختیار شما قرار خواهد گرفت که عبارتند از : x86، x64 و ARM32. ویندوز استور نسبت به نوع دستگاه، نسخه ی مناسب را برای شما در نظر میگیرد. اما بیائید نگاهی بیاندازیم به اهمیت پشتیبانی برنامه های UWP از ARM64. همراه ما باشید.

ویندوز 10 موبایل

مایکروسافت هر چند بسیار کم رنگ، اما هنوز با سیستم عامل 32 بیتی ویندوز 10 موبایل در بازار گوشی های هوشمند حضور دارد. دستگاه های ویندوزی مانند مایکروسافت لومیا 950، لومیا 950XL، اچ پی Elite x3، آلکاتل IDOL 4S، ایسر Liquid Jade Primo و غیره به تولید رسیده اند که دارای چیپست 64 بیتی هستند اما مایکروسافت هیچ وقت برای توسعه ی نسخه ای 64 بیتی از ویندوز 10 موبایل برای پشتیبانی کامل دستگاه ها تلاش نکرده است. تا اینکه بالاخره از مایکروسافت در کنفرانسی که ردموندی ها در سپتامبر 2016 برگزار کردند در این مورد سوال شد و این شرکت به سادگی پاسخ داد: از آنجا که هیچ دستگاه مجهز به ویندوز 10 موبایل که دارای بیش از 4 گیگابایت رم باشد به تولید نرسیده است، ضرورتی برای توسعه ی نسخه ی 64 بیتی این سیستم عامل وجود ندارد. این بیانیه همان قدر که به نظر میرسد غیر منطقی است. مزیت سیستم عامل 64 بیتی، پشتیبانی از اعداد و ارقام بزرگ تر است. مشخص ترین مثال برای این گفته حافظه ی رم است.
البته ما در اینجا نمیخواهیم در مورد مزایای برنامه های 64 بیتی یا سیستم عامل های 64 بیتی صحبت کنیم بلکه موضوع حائز اهمیت، ساختار یک اکوسیستم نرم افزاری است. به سال 2013 برگردیم که اپل با معرفی آیفون 5 اس، اولین گوشی هوشمند 64 بیتی را رونمایی کرد که البته آن زمان اتفاق فوق العاده ای محسوب نمیشد و با توجه به سخت افزارهای به کار رفته در آن دستگاه، این کار غیر ضروری بود. اما اکنون پس از گذشت حدودا 4 سال، اپل دستگاه های بسیار قدرتمندتری را تولید کرده است که برخورداری از حافظه ی رم بیشتر، از جمله پیشرفت های سخت افزاری دستگاه های این شرکت است که در اینجا میتوان به اهمیت اکوسیستم و برنامه های 64 بیتی پی برد. صبر کردن تا آخرین لحظه برای اضافه کردن پشتیبانی از فناوری های جدید کاری است غیر منطقی. حتی اگر فرض کنیم همین فردا مایکروسافت پشتیبانی از ARM64 را به پلتفرم خود اضافه کند، توسعه دهندگان نمیتوانند به همین سرعت برنامه های خود را با این معماری سازگار کنند.

ویندوز 10 کوالکام

ویندوز با معماری ARM و تنوع در برنامه های UWP

البته سیستم عامل موبایل در توسعه ی برنامه های همگانی و پلتفرم UWP در اولویت نبوده است. ویندوز 10 در سال 2015 توسط مایکرسافت عرضه شد و همان زمان پلتفرم UWP نیز متولد شد. آن زمان برای مایکروسافت دوره ی متفاوتی بود. ردموندی ها امیدوار بودند که طی دو الی سه سال ویندوز 10 بر روی یک میلیارد دستگاه نصب شود و تعداد قابل توجهی از برنامه نویسان ویندوز روی به توسعه ی برنامه های UWP بیاورند و از آنجا که این برنامه ها، قابلیت اجرا بر روی دیگر پلتفرم ها از جمله گوشی های موبایل را نیز دارند، خیلی زود ویندوز استور پر از برنامه های UWP شود. در این میان نباید پلتفرم های Xbox و HoloLens را فراموش کنیم. اما این اتفاق صورت نگرفت. برنامه های UWP نسبتا کمی برای Xbox و HoloLens ساخته شدند و در بخش موبایل نیز تقریبا شاهد مرگ این پلتفرم بودیم. تنها بخشی که باعث سر پا ماندن پلتفرم UWP شد، کامپیوترهای رومیزی بودند. حال مایکروسافت به طور جدی در حال تلاش است که سیستم عامل دسکتاپ خود را یکپارچه کند. این شرکت در ماه می گذشته ویندوز 10 اس را معرفی کرد که فقط برنامه هایی را اجرا میکند که از ویندوز استور دریافت شده باشند. مایکروسافت با این کار برنامه نویسان را مجبور به ارسال نرم افزارها به ویندوز استور کرد تا امید به این باشد که روزی این برنامه ها تبدیل به UWP شوند.
باری دیگر به عقب و ماه دسامبر برگردیم که مایکروسافت اعلام کرد در حال همکاری با شرکت کوالکام برای سازگار کردن برنامه های Win32 بر روی کامپیوترهای مبتنی بر معماری ARM است که تعداد زیادی از کاربران از این خبر به وجد آمدند. برای اولین بار، مایکروسافت نسخه ی ARM64 ویندوز 10 را ارائه خواهد کرد اما با این حال هنوز خبری از برنامه ARM64 UPW نخواهد بود و مشخص هم نیست این اتفاق در آینده رخ دهد یا خیر. کامپیوترهای مبتنی بر معماری ARM احتمالا سه ماهه ی بعدی سال جاری از راه خواهند رسید و از این بابت مطمئن هستیم که این دستگاه ها برنامه های Win32 را اجرا خواهند کرد اما مشخص نیست کیفیت اجرای برنامه های ویندوز بر روی این پردازنده ها به چه شکل خواهند بود. چیزی که مسلم به نظر میرسد این است که یک برنامه ی بومی ARM بر روی این معماری راندمان بهتری خواهد داشت تا برنامه های دستگاه های مبتنی بر x86. در اینجا پلتفرم UWP موقعیت بسیار ارزشمندتری را به خود میبیند. بخصوص برای مایکروسافت که بسیاری از مردم این دستگاه های جدید را خریداری میکنند میتواند بسیار سودآور باشد. همان طور که یک برنامه ی ARM بر روی یک PC مبتنی بر این معماری بهتر از دستگاهی با معماری x86 اجرا خواهد شد، قطعا یک نرم افزار ARM64 نیز بر روی دستگاه ARM64 بهتر از یک کامپیوتر ARM32 اجرا خواهد شد.

ویندوز 10 UWP

کاری که تمام شرکت های بزرگ انجام میدهند

تقریبا تمام دستگاه های غیر ویندوزی که با پردازنده های 64 بیتی همراه شده اند، از سیستم عامل 64 بیتی نیز برخوردار هستند. به هر حال در سال 2017 و زمان اوج پیشرفت سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر ها به سر میبریم و چیزی جز این با عقل جور در نمیآید. نکته ی مهم در اینجا این است که حتی اگر هیچ یک از نسخه های ویندوز با ARM64 سازگاری نداشته باشند، بهتر است مایکروسافت برنامه های سازگار با این معماری را به ویندوز استور اضافه کند. با این کار با گرد هم آمدن سخت افزارهای مورد نیاز، ردموندی ها در بخش نرم افزاری نقطه ی برتری کسب میکنند. با وجود ویندوز استاندارد سیستم های دسکتاپ، ویندوز 10 اس و ویندوز بر روی ARM، قطعا ارزش ساخت برنامه های UWP به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند. البته برای قضاوت نهایی باید منتظر ماند و عملکرد مایکروسافت را در ادامه دید.

امتیاز ما
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش