هشتگ های داغ :‌
بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14
0

راهنمای بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14

پردازنده‌های دسکتاپ نسل 13 و 14 اینتل به دلیل ورودی ولتاژ بالا دچار آسیب شده‌اند. اینتل با اعمال اصلاحاتی در الگوریتم اورکلاک خودکار یعنی  Velocity Boost یا eTVB قصد دارد، این مشکل را برطرف نماید. برای رفع این مشکل باید بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 را انجام داد. اما باید بگوییم در بسیاری موارد با انتخاب خنک‌کننده مناسب و حتی تنظیمات خاص، می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. خوشبختانه سیستم‌های اسمبل شده توسط شهر تکنولوژی فافا به دلیل انتخاب قطعات مناسب، تاکنون دچار این مشکل نشده‌اند. 

اینتل اعلام کرده که به دلیل غیرفعال‌سازی مکانیسم حفاظت حرارتی و توان در بایوس مادربرد، این مشکل به وجود آمده است. اما منشاء اصلی خرابی پردازنده‌ها میکروکد معیوب است که با بایوس آپدیت برطرف می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 را به شما آموزش دهیم.

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

از کجا بفهمیم زمان بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 است؟

فهمیدن اینکه زمان بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 رسیده زیاد سخت نیست. در این مورد نرم‌افزارها از کار می‌افتند و صفحه آبی مرگ نمایش داده می‌شود. در صورتی که پردازنده اینتل شما دچار آسیب شده باشد، صفحه‌ای با پیام زیر ظاهر می‌شود: 

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

آموزش ویدیویی بایوس آپدیت مادربردها

این پیام مشکل را به کارت گرافیک نسبت می‌دهد اما مشکل اصلی مربوط به پردازنده است و الگوریتم معیوب میکروکد آن می‌باشد. شاید بپرسید میکروکد چیست؟ میکروکد همان Firmware یا نرم‌افزار داخلی پردازنده است که مقادیری مانند میزان ولتاژ مورد نیاز پردازنده از مادربرد را تعیین می‌نماید. همینجاست که مشکل به وجود می‌آید زیرا مشخصات ولتاژ بیش از اندازه بالا می‌باشد. 

مهم ترین موردی که باعث آسیب به پردازنده می‌شود، استفاده از کولرهای نامناسب، تنظیمات نادرست و استفاده از پروفایل‌های اورکلاک خود مادربردها است. این موارد سبب آسیب جدیو همیشگی به CPU می‌شود.

شاید به این پست هم علاقه داشته باشید:  راهنمای خرید مادربرد برای پردازنده های نسل 14 اینتل

بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14

قبل از همه این موارد باید بدانید که آپدیت بایوس پردازنده های نسل 13 و 14 کاری بسیار حساس است. در واقع شما پایین‌ترین لایه Firmware را آپدیت می‌کنید. توجه داشته باشید که برای بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14، قطعی برق، خاموش شدن سیستم، پایدار نبودن سیستم و حتی نوسان برق می‌تواند به Firmware آسیب وارد کرده و عدم امکان ریکاوری اطلاعات توسط کاربر را در پی داشته باشد. 

برای اطمینان از عدم بروز تمامی این مشکلات، بهتر است سیستم خود را به UPS‌ متصل کنید. در صورتی که UPS‌ ندارید باید زمانی این کار را انجام دهید که نوسان برق و ولتاژ در پایین‌ترین حالت ممکن قرار دارد. به علاوه، ساعت‌های پیک مصرف برق یعنی ظهر و 20 تا 22 شب را برای بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 انتخاب نکنید.

در اولین قدم برای این کار باید مدل دقیق مادربرد را در گوگل سرچ کنید و صفحه مربوط به مادربردتان را باز نمایید. سپس از بخش Support به قسمت Driver & Tools بروید و آخرین ورژن منتظر شده BIOS را دانلود نمایید.

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

بعد از اینکه فایل مورد نظر دانلود شد، باید فایل را Zip را Extract کرده و روی فلش مموری که فرمت آن FAT32 است کپی کنید. بهتر است قبل از انتقال این فایل، فلش مموری خالی باشد و فایل در Root کپی شود و برای آن فولدری ایجاد نشود. 

حال باید فلش مموری را به پورت‌های خود مادربرد متصل کنید نه پورت‌های کیس. سعی کنید از پورتی استفاده کنید که روی آن BIOS Flashback نوشته شده است. در صورتی که این پورت در مادربرد شما وجود ندارد، ابتدا به سراغ پورت‌های USB2.0 و سپس USB3.2 می‌رویم. 

حال با نگه داشتن دکمه Shift روی کیبورد، با استفاده از موس سیستم را Restart نمایید. در صفحه باز شده باید روی گزینه Troubleshoot کلیک کرده و سپس Advance را انتخاب نمایید. در صفحه جدید UEFI FRIMWARE را بزنید و روی Restart کلیک کنید. منتظر بمانید و هیچ کاری نکنید تا صفحه بایوس آپدیت باز شود.

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

در صورتی که با صفحه اصلی بایوس روبه‌رو شدید باید F7 را بزنید تا به صفحه Advanced Mode هدایت شوید. حال با استفاده از موس، تب Tools را باز کنید و سپس گزینه ASUS EZ Flash را انتخاب نمایید. 

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

در صفحه باز شده از سمت چپ فلش مموری متصل به مادربرد را انتخاب کنید، سپس از سمت راست فایل بایوس که اسم مادربرد هست را Select کرده و Enter می‌زنیم. 

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

بعد از این احتمالا چند باری با صفحه‌هایی مواجه می‌شید که از شما می‌پرسد آیا واقعا قصد بایوس آپدیت دارید یا خیر که باید گزینه YES را بزنید و اجازه بدهید تا بایوس آپدیت شود.

بایوس-آپدیت-پردازنده-های-نسل-13-و-14

در زمان بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 ممکن است RGB‌های سیستم خاموش و روشن شوند یا حتی چند باری سیستم Restart شود. همه این موارد طبیعی است و باید بدون فشار دادن کلیدی، اجازه دهید تا بایوس آپدیت خود را انجام دهد.

حال باید چک کلی از رم‌ها، درایوهای ذخیره‌سازی و ورژن بایوس انجام دهیم. بعد از این با زدن دکمه F1 و وارد شدن به صفحه بایوس، مهم‌ترین کار، فعال نمودن XMP است. به تب Tweaker بروید و مقدار Ai Overclock Tuner را روی XMP I قرار دهید. حال با زدن دکمه F10 و گزینه YES تغییرات را ذخیره کرده و منتظر می‌مانیم تا سیستم Restart شود. بعد از اینکه سیستم روشن شد؛ می‌توانید استفاده روزمره و همیشگی رو شروع کنید. 

حال که متوجه شدید بایوس آپدیت پردازنده های نسل 13 و 14 به چه صورت انجام می‌شود، می‌توانید سیستم خود را هر چه سریع‌تر از آسیب‌های بیشتر نجات دهید. شهر تکنولوژی فافا ارائه‌دهنده انواع سخت‌افزارهای کامپیوتری است که می‌توانید با مراجعه به صفحه فروشگاه، قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

سوالات متداول

بله، معمولاً برای اینکه مادربرد بتواند از پردازنده‌های جدید پشتیبانی کند، نیاز به آپدیت بایوس است. در غیر این صورت ممکن است سیستم شما نتواند پردازنده جدید را شناسایی کند یا به درستی کار کند.

آپدیت بایوس اگر به درستی انجام نشود، می‌تواند سبب از دست رفتن اطلاعات شود. اما با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده و اطمینان از عدم قطع شدن برق در حین آپدیت، این حساسیت‌ها به حداقل می‌رسد.

برای آپدیت بایوس، باید فایل مربوطه را از وب‌سایت سازنده مادربرد دانلود کرده و از طریق فلش مموری در بایوس مادربرد آن را اعمال کنید.

بله، دانستن نسخه فعلی بایوس به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که نیاز به آپدیت دارید یا خیر. این اطلاعات را می‌توانید در تنظیمات بایوس یا از طریق ابزارهای مخصوص مثل CPU-Z مشاهده کنید.

ممکن است نیاز باشد پس از آپدیت بایوس برخی از تنظیمات مانند تنظیمات اورکلاک یا تنظیمات بوت را دوباره انجام دهید، زیرا برخی از آپدیت‌ها ممکن است تنظیمات را به حالت پیش‌فرض برگردانند. اما در صورتی که دانش این کار ندارید بهتر است تنظیمات را دست‌کاری نکنید. 

آپدیت بایوس می‌تواند مشکلات عملکردی و سازگاری را حل کند و در برخی موارد به بهبود عملکرد کلی سیستم کمک کند.

این بستگی به نسخه فعلی بایوس و مادربرد دارد. اگر بایوس از پردازنده جدید پشتیبانی نکند، سیستم ممکن است بوت نشود یا به درستی کار نکند.

آپدیت بایوس ممکن است برخی از مشکلات سخت‌افزاری را حل کند، اما نه همه آنها. مشکلات سخت‌افزاری ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشند که نیاز به راه‌حل‌های مختلف دارند.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

9 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

2 سال پیش