هشتگ های داغ :‌
تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-معمولی
0

8 تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی

لپ‌تاپ‌ها ابزارهای مهمی در زندگی کاری، دانشجویی و حتی کاربران خانگی ایفا می‌کنند، اما با پیشرفت فناوری و نیازهای گوناگون کاربران، انواع مختلفی از لپ‌تاپ‌ها طراحی و تولید شده‌اند. در این بین، لپ‌تاپ‌های گیمینگ و لپ‌تاپ‌های معمولی دو نوع پرکاربرد از این دستگاه‌ها هستند. اما تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی بسیار زیاد است. 

لپ‌تاپ گیمینگ به‌طور ویژه برای اجرای بازی‌ها و پردازش‌های گرافیکی سنگین طراحی شده، در حالی که لپ‌تاپ معمولی بیشتر برای کارهای روزمره مانند وب‌گردی، تماشای فیلم و استفاده از نرم‌افزارهای آفیس مناسب است. اگر قصد خرید لپ‌تاپ دارید و نمی‌دانید کدامیک را انتخاب کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی را با یکدیگر بررسی کنیم. 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در قیمت

مهم‌ترین تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در قیمت آن‌هاست. لپ تاپ‌های گیمینگ به دلیل سخت‌افزار پیشرفته، به‌روز و قدرتمند تفاوت قیمت نسبتاً زیادی با لپتاپ های معمولی دارند. اما در لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده‌بندی وجود دارد. برای مثال ممکن است قیمت یک لپ تاپ معمولی بالارده با لپ تاپ میان‌رده گیمینگ برابری داشته باشد. انتخاب هر کدام از این لپ‌تاپ‌ها به نیاز و ترجیح شما برمی‌گردد. 

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در طراحی ظاهری و کیفیت ساخت

تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-معمولی

اولین تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در طراحی ظاهری و کیفیت ساخت آن است. طراحی ظاهری لپ تاپ‌های گیمینگ خشن‌تر و جذاب‌تر می‌باشد. به صورت کلی، این دستگاه‌ها دارای دریچه‌های فن بزرگ‌تر،‌ کیبوردهایی با نورپردازی RGB و … هستند. دلیل وجود دریچه‌های بزرگ برای فن‌ها این است که قطعات سریع‌تر خنک شوند و حرارت زیاد کارت گرافیک و پردازنده طول عمر سخت‌افزار دستگاه را کاهش ندهد. 

لپ تاپ‌های معمولی دارای طراحی ظاهری بسیار ساده و مینیمال هستند و بیشتر برای کاربری خانگی،‌ اداری و دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل داشتن سخت‌افزار ضعیف‌تر وزن کم‌تری دارند و همین امر سبب قابلیت حمل آسان‌تر آن‌ها می‌شود. 

از نظر کیفیت ساخت، لپ‌تاپ‌های گیمینگ در رده‌های مختلف از متریال‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. برای مثال در لپ‌تاپ‌های میان رده گیمینگ از پلاستیک ABS و پلی کربنات استفاده می‌شود. این در حالی است که در مدل‌های بالارده از ترکیب آلیاژ منیزیم و آلومینیوم نیز استفاده شده است. لپ‌تاپ‌های معمولی از پلاستیک و در بسیاری موارد ترکیب آن با آلومینیوم ساخته شده‌اند. 

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در پردازنده (CPU)

همانطور که از نام لپ‌تاپ‌های گیمینگ پیداست، دارای سخت‌افزار بسیار قدرتمندی هستند. یکی از این قطعات، پردازنده یا همان CPU است. تفاوت محسوس لپ تاپ گیمینگ و معمولی در همین قطعه می‌باشد. پردازنده باید آنقدر قدرتمند باشد که از پس پردازش‌های سنگین در لپ‌تاپ‌های گیمینگ برآید. در مقابل، لپ تاپ‌های معمولی نیازی به پردازنده قدرتمند ندارند زیرا برای کاربری گیمینگ و مهندسی طراحی نشده‌اند. 

به صورت کلی لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای یکی از پردازنده‌های Core i5 تا i9 نسل سیزدهم و چهاردهم و Core Ultra از برند اینتل و Ryzen 7 تا Ryzen 9 از برند AMD هستند. در مقابل، لپ‌تاپ‌های معمولی قرار دارند که به پردازنده‌های متوسطی مثل اینتل Core i5 یا ای ام دی Ryzen 5 مجهز شده‌اند و برای مورادی مانند وب‌گردی، استفاده از نرم‌افزارهای آفیس، تماشای ویدئو و در برخی از مدل‌ها کارهای گرافیکی سبک، مناسب‌اند.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در کارت گرافیک (GPU)

تفاوت-لپ-تاپ-گیمینگ-و-معمولی

اصلی‌ترین تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در کارت گرافیک آن‌هاست. لپ‌تاپ‌های گیمینگ با کارت گرافیک مجزا و قوی مثل NVIDIA GeForce RTX یا AMD Radeon RX عرضه می‌شوند که توانایی پردازش‌های سنگین گرافیکی و اجرای بازی‌ها با کیفیت بالا را دارند. 

در حال حاضر،‌ بسیاری از مدل‌های لپ‌تاپ‌های معمولی دارای کارت گرافیک مجتمع (Integrated) هستند که تنها برای استفاده‌های سبک و روزمره مناسب می‌باشند. اگر قصد دارید کارهای گرافیکی سبک را با لپ تاپ انجام دهید اما بودجه خرید لپ تاپ گیمینگ را ندارید، بهترین کار خرید لپ تاپ معمولی با کارت گرافیک مجزا است. 

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در حافظه رم

یکی دیگر از مواردی که تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در آن قابل مشاهده است، میزان حافظه RAM می‌باشد. در حالت عادی لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای 8 تا 32 گیگابایت رم هستند که قابلیت ارتقاء نیز در اکثر مدل‌های کاستوم نشده؛ وجود دارد. با این میزان رم می‌توانید سرعت بالاتری در اجرای نرم‌افزارها به صورت همزمان داشته باشید. در مقابل لپ‌تاپ‌های معمولی بین 4 تا 16 گیگابایت رم دارند. این میزان بسته به رده لپ تاپ می‌تواند متفاوت باشد. 

اگر قصد دارید چندین سال از لپ تاپ خود استفاده کنید؛ بهتر است رم دستگاه قابلیت ارتقاء داشته باشد. به صورت کلی این مورد جای نگرانی ندارد و در آینده با ارتقاء رم می‌توانید سرعت سیستم خود را افزایش دهید. اما اگر از همین ابتدای کار نیاز به پردازش‌های همزمان دارید باید به سراغ لپ تاپی با میزان رم متناسب با حجم کارتان بروید. 

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در صفحه نمایش

یکی از پیشِ‌پا افتاده‌ترین موارد این لیست، تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در سایز و کیفیت صفحه نمایش است. صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های گیمینگ کیفیت تصویر و رزولوشن بالاتری دارد. همچنین نرخ تازه‌سازی بین 120 تا 165 هرتز  می‌باشد که عدد کاملا ایده‌آلی است و تجربه بازی بهتری ارائه می‌دهد. این عدد در لپ‌تاپ‌های معمولی بین 60 تا 120 هرتز می‌باشد. نرخ‌تازه‌سازی به کاهش میزان تاری حرکت و پاسخ‌گویی بهتر تصویر در بازی‌های سریع کمک می‌کند. به همین دلیل عدد آن در لپ‌تاپ‌های معمولی پایین‌تر است زیرا برای کارهای روزمره و تماشای ویدیو کافی است. 

سایز صفحه نمایش در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و معمولی اهمیت زیادی دارد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای نمایشگر با ابعاد 15.6 اینچ تا 17.3 اینچ هستند زیرا نیاز به نشان دادن جزئیات تصویر وجود دارد. این در حالی است که در لپ‌تاپ‌های معمولی صفحه نمایش‌های 14 اینچ نیز وجود دارد.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در باتری

عمده تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در باتری آن‌هاست. لپ تاپ‌های گیمینگ در عین حال که دارای باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر هستند، به دلیل حجم زیاد پردازش و مصرف بالای انرژی سریع‌تر تخلیه می‌شوند و عمر پایین‌تری دارند. اما لپ‌تاپ‌های معمولی با وجود باتری کم‌حجم‌تر، مصرف انرژی پایین‌تر و عمر باتری بیشتری داشته و برای استفاده‌های طولانی مدت مناسب‌اند. 

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی در سیستم خنک‌کننده

یکی دیگر از مواردی که در لیست تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی جای دارد، سیستم خنک‌کننده است. لپتاپ های گیمینگ به دلیل داشتن سخت‌افزار قدرتمند، حرارت بیشتری نیز تولید می‌کنند و در نتیجه نیاز به سیستم خنک‌کننده قوی‌تری دارند. این سیستم علاوه بر خنک‌کردن قطعات، طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. در مقابل، لپتاپ های معمولی سیستم خنک‌کننده ساده‌تری دارند که از یک یا دو فن کوچک تشکیل شده است. 

لپ تاپ گیمینگ بخریم یا معمولی؟

برای اینکه خیلی سریع شما را به پاسخ سوال «لپ تاپ گیمینگ بخریم یا معمولی؟» برسانیم؛ باید بگوییم که این مورد بستگی به نیاز و اولویت شما دارد. در صورتی که نیاز شما بازی یا طراحی گرافیکی و ویرایش ویدیو است، لپ تاپ گیمینگ می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. اما اگر کارهایی مانند وب‌گردی، تماشای فیلم و استفاده از نرم‌افزارهای آفیس را با لپ تاپ انجام می‌دهید، نیازی به هزینه اضافی نیست و باید لپ تاپ معمولی تهیه کنید.

در نتیجه، با در نظر گرفتن تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت، نیاز خود را بسنجید و لپ تاپ مناسب‌تان را انتخاب کنید. توجه به تمامی موارد گفته شده، می‌تواند شما را در سنجش نیازتان یاری نماید. شهر تکنولوژی فافا با ارائه مشاوره رایگان به صورت آنلاین و تلفنی می‌تواند راهگشای شما در زمان خرید باشد. همچنین، این فروشگاه ارائه‌دهنده انواع لپ‌تاپ‌های گیمینگ، طراحی و مهندسی، خانگی و دانشجویی با گارانتی معتبر می‌باشد. 

سوالات متداول

بله، معمولاً لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل سخت‌افزارهای قدرتمندتر و بزرگ‌تر و سیستم خنک‌کننده قوی‌تر، سنگین‌تر از مدل‌های معمولی هستند.

بله، لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای کارهای روزمره نیز کارآمد هستند، اما ممکن است از نظر مصرف باتری و قیمت، کمی بیشتر از نیازهای یک کاربر معمولی باشند.

خیر، لپ‌تاپ‌های معمولی به دلیل نداشتن کارت گرافیک مجزا و پردازنده قدرتمند، قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت بالا نیستند.

بله، لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل داشتن کارت گرافیک و پردازنده قدرتمند، برای کارهای گرافیکی سنگین مانند طراحی سه‌بعدی و ویرایش ویدئو بسیار مناسب هستند.

بله، به دلیل استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده قوی‌تر، لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً صدای بیشتری نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی تولید می‌کنند.

اگر نیاز به اجرای برنامه‌های سنگین ندارید، لپ‌تاپ معمولی گزینه بهتری است، زیرا سبک‌تر و ارزان‌تر می‌باشد و عمر باتری بیشتری دارد.

در بیشتر مواقع بله، زیرا لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای پردازنده و کارت گرافیک قدرتمندتری هستند که می‌توانند کارهای سنگین را سریع‌تر انجام دهند.

بله، لپ‌تاپ‌های معمولی که دارای پورت Thunderbolt 3 هستند، قابلیت اتصال به کارت گرافیک اکسترنال را دارند، اما این روش هزینه‌بر است و نمی‌تواند کاملاً جایگزین لپ‌تاپ گیمینگ شود.

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

حنانه برزگرحسینی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
بهترین فیلم برای آخر هفته

بهترین فیلم برای آخر هفته (مهر ۱۴۰۳)

14 ساعت پیش
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

10 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

2 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

2 سال پیش