واکنش انویدیا به مشکلات کارت‌های گرافیک RTX 50

اخیراً کاربران زیادی از مشکلات پایداری با کارت‌های گرافیک جدید GeForce RTX 5090 و RTX 5080 گزارش داده‌اند. در آن زمان، کاربران قادر به شناسایی علت مشکلاتی مانند صفحه سیاه و مشکلات مربوط به راه‌اندازی کارت گرافیک بعد از نصب آخرین درایور نبودند و نگرانی داشتند که این مشکل دائمی باشد. انویدیا به این مشکل واکنش نشان داد و شروع به جمع‌آوری بازخوردها و بررسی علل آن کرد.

مشکلات کارت‌های گرافیک RTX 50

یکی از نمایندگان انویدیا به سایت PC Gamer گفت: «ما در حال بررسی مشکلات گزارش‌شده با سری RTX 50 هستیم.»

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کاربران به درایور جدید GeForce Game Ready نسخه 572.16 WHQL که توسط انویدیا منتشر شده است، ارتقا می‌دهند. چند راه‌حل موقتی برای رفع این مشکل وجود دارد. برخی از کاربران توانستند کارت گرافیک‌های RTX 5080 خود را با محدود کردن رابط به PCIe 2.0 راه‌اندازی کنند، در حالی که برخی دیگر نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش را به 60Hz کاهش دادند یا به یک نمایشگر تک‌کاناله با نسخه 23H2 ویندوز 11 تغییر دادند.

یکی از کاربران گزارش کرده است که از ابزار حذف درایور Display Driver Uninstaller (DDU) برای پاک کردن تمام آثار درایور GeForce استفاده کرده و سپس دوباره درایور را نصب کرد و محدودیت PCIe 4.0 را در BIOS مادربورد فعال کرد.

[irp posts=”14556″ ]

دنبال کردن اخبار فناوری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید همواره با چالش‌هایی همراه است و سری جدید Blackwell انویدیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. تعداد کاربران متأثر از مشکل صفحه سیاه حتی به یوتیوبرهایی که در این مورد گزارش تهیه کرده‌اند، رسید.

با توجه به تعداد زیاد مشکلات گزارش‌شده و راه‌حل‌های موقتی ارائه‌شده، احتمالاً این مشکل به درایور جدید مربوط است. جالب اینجاست که برخی از کاربران کارت‌های گرافیک سری RTX 40 (Ada Lovelace) نیز از همان مشکل مشابه با درایور GeForce Game Ready نسخه 572.16 WHQL گزارش داده‌اند.

به احتمال زیاد یک به‌روزرسانی رفع مشکل و توضیحاتی در این زمینه منتشر خواهد شد، اما در حال حاضر استفاده از DDU و تغییر تنظیمات به PCIe 4.0 در BIOS یکی از راه‌حل‌های مناسب برای کاهش اثرات این مشکل به نظر می‌رسد.

tomshardware

محسن دادار

دیدگاهتان را بنویسید