هشتگ های داغ :‌

زمانی برای ارتقاء: انویدیا کار سیستم عامل های 32 بیتی را تمام میکند!

زمان زیادیست که سیستم عامل های 64 بیتی بیشتر توسط کاربران استفاده میشوند و این کاملا طبیعی است. سیستم عامل 64 بیتی با سخت افزارهایی که از این معماری پشتیبانی میکنند سازگارتر است و عملکرد به مراتب بهتری را در مقایسه با سیستم های 32 بیتی ارائه میدهد. محدودیت های نرم افزاری نیز باعث شده تا کمتر کاربری به استفاده از یک سیستم عامل 32 بیتی تمایل نشان دهد. بسیاری از بازی ها نیز حالا فقط بر روی سیستم عامل 64 بیتی اجرا میشوند و این باعث شده تا اکثریت گیمرها کاربر سیستم عامل 64 بیتی باشند. کمپانی های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری با هر شیوه و ترفندی سعی داشته اند که به طور کامل سیستم عامل های 32 بیتی را بازنشسته کنند و حالا انویدیا قصد دارد تیر خلاص را در این عملیات رها کند. همراه شهر فافا باشید.

انویدیا که عنوان بزرگترین تولیدکننده ی تراشه های گرافیکی در جهان را یدک میکشد و اکثریت جامعه ی گیمرها کاربر کارت گرافیک های این شرکت هستند به طور رسمی اعلام کرده است که بعد از عرضه ی نسخه ی 390 درایور نرم افزاری کارت گرافیک های خود، دیگر برای سیستم عامل های 32 بیتی درایور منتشر نخواهد کرد و بدین ترتیب کار خود را با این سیستم عامل ها به اتمام خواهد رساند. انویدیا در ادامه ی این خبر گفته است که درایورهای بعد از نسخه ی 390 بر روی سیستم های 32 بیتی نه کار خواهند کرد و نه نصب خواهند شد. هر گونه ویژگی، بهینه سازی و بهبود عملکرد درایور پس از عرضه ی نسخه ی 390 شامل کاربرهایی که همچنان از سیستم های 32 بیتی میکنند نخواهد شد. این تصمیم برای تمامی سیستم عامل های 32 بیتی که عبارتند از ویندوز 7، ویندوز 8/8.1، ویندوز 10، لینوکس و FreeBSD (یک سیستم عامل متن باز که شبیه لینوکس است) اعمال خواهد شد. لازم به ذکر است انویدیا به پشتیبانی های امنیتی جدی و اضطراری تا ژانویه ی سال 2019 ادامه خواهد داد. انویدیا نسخه ی 390 درایور کارت گرافیک های خود را در همین ماه یعنی ماه دسامبر منتشر خواهد کرد که پس از آن قطعا عرصه برای سیستم های قدیمی که همچنان از سیستم عامل های نسبتا منسوخ شده ی 32 بیتی استفاده میکنند تنگ تر خواهد شد.

شاید در نگاه اول تصمیم انویدیا و دیگر تصمیم های این چنینی که کاربر را مجبور به انجام کاری میکنند و پشتیبانی از آنها را محدود میکند به نظر ظالمانه باشد اما بیائید از زاویه ی دیگری به این اتفاقات نگاه کنیم. نصب یک سیستم عامل 32 بیتی در این روزها قطعا منطقی نیست و جز سیستم های بسیار قدیمی با سخت افزارهای منقرض شده نمیتوانند انتظار دریافت سیستم عامل 32 بیتی را داشته باشند. سیستم های این چنینی نیز طبیعتا برای کارهایی مانند انجام بازی مناسب نیستند. آنقدر قطعات این سیستم ها قدیمی شده اند که نمیتوانند از انجام این کارها بربیآیند. بنابراین حتی اگر فرض کنیم انویدیا این تصمیم را اتخاذ نکرده بود و به ارائه ی درایور برای اینگونه دستگاه ها ادامه میداد، نوع کاربری دستگاه های 32 بیتی تغییری نمیکرد. در عین حال این تصمیم میتواند باعث شود کاربران از سیستم های تاریخ گذشته دست بکشند و بالاخره به استفاده از سیستم های بروز و جدید روی بیآورند. قطعا این یک معامله ی دو سر سود هم برای کاربران و هم برای تولید کنندگان است. برای شفاف سازی این موضوع تعدادی از مزیت های یک سیستم 64 بیتی نسبت به یک سیستم عامل 32 بیتی را نام میبریم. در یک سیستم 64 بیتی با سیستم عامل 64 بیتی محدودیتی از نظر میزان رم مورد استفاده شده وجود ندارد در حالی که یک سیستم عامل 64 بیتی نهایتا 4 گیگابایت رم را شناسایی میکند. توانایی آدرس دهی در حجم بیشتر نیز یکی از اصلی ترین مزیت های سیستم عامل های 64 بیتی است که همین موضوع باعث میشود یک سیستم 64 بیتی سریع تر پردازش ها را انجام دهد. در نهایت پشتیبانی بهتر شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری از قطعات 64 بیتی نیز یکی از دلایلی است که باید سیستم های 32 بیتی را فراموش کرد. شرکت ها به امنیت سیستم های 64 بسیار بیشتر از دستگاه های 32 بیتی توجه میکنند. به همین دلیل سیستم های 32 بیتی بسیار بیشتر در معرض خطر ویروس ها و حملات سایبری هستند. به طور مثال باج افزار WannaCry که سیستم های زیادی را آلوده و دردسر زیادی درست کرد بیشتر از همه سیستم های 32 بیتی را مورد هدف قرار داد.

انویدیا

انویدیا همزمان با تصمیم اتمام پشتیبانی از سیستم های 32 بیتی اعلام کرده که دیگر از کارت های NVS 310 و NVS 315 که بر پایه ی معماری Fermi هستند پشتیبانی نخواهد کرد. درایور 390 نیز آخرین درایور برای این کارت گرافیک ها خواهد بود. کارت های بر پایه ی این معماری اولین بار در سال 2010 وارد بازار شدند و کارت های سری GTX 400 را شامل بودند که میتوان گفت هیچ وقت این تراشه ها، هیچگاه کارت گرافیک های مناسبی برای بازی نبودند و اکنون که سال های زیادی از عمر آنها میگذرد دیگر به هیچ عنوان برای اجرای بازی های جدید مناسب نیستند.

سیستم عامل 64 بیتی

چگونه متوجه 32 بیتی یا 64 بیتی بودن سیستم شویم؟

با خواندن این مطلب و خبر شرکت انویدیا شاید به این فکر فرورفته باشید که کامپیوتر شما 32 بیتی است یا 64 بیت؟ چک کردن این موضوع بسیار ساده است. همان طور که احتمالا اطلاع دارید استفاده از سیستم عامل 64 بیتی نیازمند برخورداری از پردازنده ی 64 بیتی است. خوشبختانه در محیط ویندوز و در یک جا میتوانید این دو مورد را بررسی کنید. برای این کار کافیست بر روی آیکون This PC (در ویندوز 10) کلیک راست کنید و گزینه ی Properties را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده زیر قسمت System، جلوی گزینه ی System Type را چک کنید. در بخش اول نوع سیستم عامل و در بخش دوم نوع معماری پردازنده را مشاهده خواهید کرد. اگر با عبارت های X86 و X64 مواجه شدید تعجب نکنید. X86 همان معماری 32 بیتی است و X64 به معنای 64 بیتی بودن سیستم شما است.

منتشر شده در شهر فافا

امتیاز ما

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

پویان معصومی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات شهرفافا

  • داغ‌ترین‌ها
برای خرید کامپیوتر گیمینگ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید سیستم گیمینگ باید به چه مواردی توجه کنیم؟

5 ماه پیش
راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

1 سال پیش
بهترین لپ تاپ های ایسوس برای کارهای گرافیکی

بهترین لپ‌تاپ‌های ایسوس برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 لپ تاپ

1 سال پیش
بهترین سی پی یو برای کارهای گرافیکی

راهنمای بهترین سی‌پی‌یو برای کارهای گرافیکی + معرفی 2 مدل

1 سال پیش